PROJEKTY

Realizacja projektu „Klasa w terenie”

W miesiącach: wrześniu i  październiku, które wyjątkowo charakteryzowały się piękną pogodą, grupa III, IV, V, VI i VII zrealizowała wiele zadań  projektowych „Klasa w terenie”:
zadanie 1 – Obserwacja przyrody - spacer po okolicy, zbieranie darów natury danej pory roku.
Przedszkolaki obserwowały przyrodę podczas spacerów w Parku AK, w okolicy przedszkola. Z użyciem lup, lornetek mogły dokładnie przyjrzeć się otaczającej przyrodzie.
Zadanie to wzbudziło ciekawość i chęć poznania otaczającego świata.
zadanie 2 –Plastyka w terenie - tworzenie prac z darów natury.
Z zebranych darów natury dzieci wykonały piękne i różnorodne prace plastyczne, m.in. drzewo, kompozycje z materiału przyrodniczego w masie solnej, portret pani jesieni.
zadanie 3 – Obserwacja chmur- wykonanie pracy plastycznej; malowanie w plenerze nieba, kształtów i tego, co przypominają nam chmury.
Do tego zadania wykorzystane zostały łapacze chmur i pudełka po pizzy, które posłużyły do malowania jak na sztaludze.
zadanie 4 – Wyjście w ciekawe miejsce- może to być kino, teatr, muzeum lub inne miejsce.
Dzieci wybrały się m.in. do Centrum Dialogu Kultur w Węgrowie- ekspozycja muzealna "Węgrów - miasto wielu kultur i religii", Park AK w Węgrowie
zadanie 6 – Zabawa/ gra w terenie- przeprowadzenie zajęć ruchowych na świeżym powietrzu. Zachęcamy do zrobienia np. podchodów, gry terenowej lub innych tego typu aktywności.
Przedszkolaki bawiły się na przedszkolnym placu zabaw, wykorzystując sprzęt terenowy.
zadanie 8 - Przyrodniczy labirynt kolorów.
Znalezione rośliny, czy elementy przyrodnicze w danych kolorach przyporządkowywane były do odpowiednich kolorów na kartce
zadanie 10 – Piknik - wspólne spędzenie czasu, zabawy na świeżym powietrzu, zdrowy posiłek na zewnątrz.
Dzieci degustowały owoce na świeżym powietrzu wspólnie spędziły czas w altance przedszkolnej. <<<foto>>>
Opracowała: Monika Barszcz

„Necio w Jeżykach”

W grupie VI realizowany jest projekt edukacyjny Necio.pl. W ramach projektu zrealizowaliśmy już dwa spotkania na przełomie X/XI: SPOTKANIE I: Bajka „Mój przyjaciel Necio”. Celem zajęć było zapoznanie dzieci z historią Necia – bohatera serwisu edukacyjnego Necio.pl. Zadaniem dzieci było udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane po wysłuchaniu bajki. Dzieci poznały pojęcie Sieciuchy czyli przedstawiciele ciemnej strony Internetu m.in. nieprawdziwe informacje, przykre komentarze i wyzwiska czy niebezpieczne kontakty. Sieciuchy symbolizują właśnie takie zagrożenia .Dzieci wzięły udział w grze ruchowej „ Kłębek wełny”-tworzac sieć internetową, która łączy telefony, tablety, komputery na całym świecie. Przedszkolaki stworzyły swojego Necika-robota łącząc elementy w jedna całość.
W trakcie SPOTKANA II: przedszkolaki dowiedziały się „Co to jest internet i do czego służy?” Celem zajęć było zapoznanie dzieci z pojęciem internetu oraz omówienie do czego można wykorzystywać urządzenia ekranowe. Dzieci obejrzały filmik dotyczący internetu, wyszukiwania stron www oraz niebezpieczeństw jakie czekają na nas w internecie (o tym , że nie wszystkie strony są dla dzieci), poznały rodzaje urządzeń mobilnych. Przedszkolaki wzięły udział w grze dydaktycznej „Co można robić w Internecie?” - polegającej na ilustrowaniu ruchem treści obrazka np. robienie zakupów, czytanie książek, słuchanie muzyki, uczenie się czy wideo rozmowy. Dzieci otrzymały również zadanie domowe, by razem z rodzicami utrwalić czynności jakie możemy wykonywać z wykorzystaniem Internetu. Po dwóch spotkaniach dzieci wiedzą, że internet łączy urządzenia z całego świata. Dzięki niemu ludzie mogą ze sobą rozmawiać, przekazywać informacje, pracować, uczyć się, robić zakupy, poznawać świat. W internecie można przeglądać strony, grać w gry, oglądać filmy – uczyć się i bawić. Jednak, tak jak na całym świecie, w internecie są dobre i złe rzeczy. Oprócz zalet i dobrych stron internet i urządzenia ekranowe niosą też ze sobą zagrożenia i niebezpieczeństwa których będziemy uczyć się na kolejnych spotkaniach.  <<<foto>>>
Opracowała: Joanna Popowska

„Z DARAMI NATURY ŚWIAT NIE JEST PONURY”

W roku szkolnym 2023/2024 przedszkolaki z Gr. I „Pingwinki”, biorą udział w III Edycji Ogólnopolskiego Projektu „Z darami natury świat nie jest ponury”. Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody.
Opracowała: Paulina Jachimowicz

„Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”

W roku szkolnym 2023/2024 przedszkolaki z Gr. I „Pingwinki”, biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie pt. „Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”. Projekt  wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny. Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci.
Opracowała: Paulina Jachimowicz

Nie lada to gratka

"Delfinki" w drugim tygodniu września zrealizowały pierwsze zadanie z projektu "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka". Dowiedziały się kto napisał i zilustrował książki z jego przygodami, urządziły misiowy kącik. Maluszki słuchały opowiadania "Pierwszy dzień w przedszkolu" i "Przyjaciele Misia Uszatka"(IV.2, IV.5). Poznały i omówiły kodeks przedszkolaka (III.5, III.8), oraz wykonały pracę plastyczną (I.7, IV.8). Bawiły się przy piosence "Jadą, jadą misie" (I.5, IV.7). <<<foto>>>
W minionym tygodniu obchodziliśmy urodziny Oliviera, dzieci odśpiewały "Sto lat" jubilatowi.
Jeszcze raz wszystkiego najlepszego Olivierku.

"Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka"

W roku szkolnym 2023/2024 grupa II Delfinki przystąpiła do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka". Autorkami projektu są nauczycielki Samorządowego Przedszkola "Tęczowa Kraina" w Alwerni: Agata Chmura, Anna Wdówka, Iwona Domagała, Olga Wdówka oraz Bożena Lasek. W naszym przedszkolu będzie on realizowany od września 2023 roku do czerwca 2024 roku, w naszej grupie. Projekt jest zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego. Głównym jego celem jest wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, promowanie czytelnictwa, rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych. 

Klasa w terenie

W roku szkolnym 2023/2024 nasza placówka bierze udział w I edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Klasa w Terenie”. Projekt prowadzony jest przez Szkołę Podstawową nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi im. 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie. Autorkami projektu są Anna Cebula i Ewelina Łojewska; nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 17 w Rzeszowie. Głównym celem edukacyjnego projektu ,,Klasa w terenie” jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu. Zachęcenie nauczycieli, uczniów i dzieci do „opuszczenia” swoich sal i spędzenia czasu poza budynkiem przedszkola i szkoły. Wszystko po to, aby promować edukację terenową - prawdopodobnie najbardziej uszczęśliwiającą formę edukacji na świecie, angażującą różne zmysły. Projekt trwa od września 2023 r. do maja 2024 r. i realizowany jest przez grupę III, IV, V, VI i VII.

Projekt Necio

Necio.pl to projekt edukacyjny skierowany do dzieci w wieku 4-6 lat, poświęcony bezpiecznemu korzystaniu z internetu. Prowadzony jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) we współpracy z Fundacją Orange w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet.
Na potrzeby projektu powstał serwis internetowy zawierający animacje, gry oraz piosenki tłumaczące najmłodszym zasady bezpiecznego korzystania z sieci. Korzystając z serwisu Necio.pl, dzieci dowiedzą się, czym jest internet, jak komunikować się z innymi, używać poczty e-mail, wybierać bezpieczne strony www.
Dzieci poznają także Sieciaki (bohaterów serwisu Sieciaki.pl) – dzieciaki, które potrafią bezpiecznie i efektywnie korzystać z sieci oraz Sieciuchy – postacie budzące wstręt i odrazę, uosabiające internetowe zagrożenia. Serwis pozwala na opanowanie umiejętności posługiwania się myszką i klawiaturą. Odsłona internetowa projektu została przygotowana przy współpracy z firmą YUMMY Factory. W ramach projektu stworzono także zestawy edukacyjne do wykorzystania w trakcie zajęć.
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie dzieci z internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci. Bohaterem zajęć jest robot o imieniu Necio (www.necio.pl). Uczestnicy dowiedzą się, czym jest internet i do czego służy, poznają główne zagrożenia i możliwe negatywne konsekwencje nierozważnego korzystania z urządzeń ekranowych i internetu, a także co robić w przypadku znalezienia się w sytuacji zagrożenia.
Czas trwania: 5x30 minut. W roku szkolnym 2023/2024 projekt realizować będą dzieci z grupy VI i VII.

KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY

W ramach realizacji programu edukacyjnego ”Kubusiowie przyjaciele natury” dzieci z grupy IV i VI zrealizowały tematy z działu „Misja Dom”. Dowiedziały się co to znaczy oszczędzać - używać jak najmniej. Przedszkolaki zastanawiały się co mogą oszczędzać w domu aby przyczynić się do ochrony środowiska. Po burzliwej dyskusji doszły do wniosku, że w domu można zużywać mniej wody, prądu.
Dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat gdzie produkowany jest prąd i w jaki sposób trafia do domów, szkół, przedszkoli, urzędów, fabryk. Podczas produkcji prądu wytwarza się dwutlenek węgla, który wpływa na zmianę klimatu. To samo dzieje się podczas podgrzewania wody. Dzieci doszły do wniosku: o im mniej prądu zużywamy tym mniej dwutlenku węgla trafia do natury. To samo dzieje się z wodą. Zanim ciepła woda trafi do kranów w naszych domach, musi zostać podgrzana. A to znów powoduje tworzenie dwutlenku węgla. Oszczędzając prąd i ciepłą wodę chronimy naturę!
Przedszkolaki wykonały atrapę domu i sprzętów znajdujących się w nim. Po czym zastanawiały się który z nich potrzebuje ciepłej wody, czy prądu do działania. Jeśli tak, to jak można oszczędnie z niego korzystać?
Na kolejnych zajęciach dzieci zastanawiały się co jeszcze mogą zrobić dla planety Ziemi -segregować śmieci. Kubuś powiedział dzieciom, że segregacja polega na zbieraniu w jednym miejscu odpadów, które zrobione są z jednego rodzaju materiału. A to wszystko to po to, aby móc zrobić z nich coś nowego, pożytecznego. Dzięki temu, że nie mieszają się, łatwo je przetworzyć w coś nowego. A jeśli nie produkujemy nowych rzeczy od zera, to też zużywamy mniej prądu. Dzieci przypomniały sobie do jakich pojemników wyrzucamy odpady, zużyte rzeczy.
Wykonując kartę pracy nr 2 „Śmieciowy labirynt” dzieci dowiedziały się, że w trosce o środowisko bardzo pożyteczne jest także naprawianie rzeczy, które się zepsują. Dzięki temu nie produkujemy i nie kupujemy nowych rzeczy, a to pozwala na mniejsze zużycie prądu i ogranicza emisję dwutlenku węgla. Innym tego typu działaniem jest pożyczanie np. książek w bibliotece. <<<foto>>>
Opracowała: L. Brzezik

OGÓLNOPOLSKI  PROJEKT  EDUKACYJNY

„WRÓBELKA ELEMELKA POZNAJEMY Z NIM PRZYGODY DZIELIĆ CHCEMY”

Realizacja ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Wróbelka Elemelka poznajemy z nim przygody dzielić chcemy” dobiega końca. W drugim półroczu zrealizowane zostały następujące zadania:
W styczniu dzieci przypomniały sobie poznane przygody wróbelka Elemelka i ułożyły o nim wierszyk:
„Nasz wróbelek Elemelek
przygód miewa wiele
my każdą z nich uważnie śledzimy
i zawsze chętnie Elemelka
w naszym przedszkolu gościmy.”
W miesiącu lutym przedszkolaki odegrały scenkę dramową pt. „Jak choruje Elemelek jak go leczą przyjaciele”.
W kolejnym miesiącu - marcu, w ramach obchodów „Dnia Wróbla” dzieci przygotowały układ taneczny do utworu Ludwiga Von Beethovena "Dla Elizy" jako niespodziankę dla wróbelka Elemelka.
W kwietniu przedszkolaki wysłuchały opowiadania Hanny Łochockiej pt. „O kwoczce w koszyku i smoczym języku”. Zaznajomiły się z jajkami pochodzącymi od różnych gatunków ptaków i zwierząt. Porównywały ich wielkość. Dowiedziały się jaki ptak zamieszkujący w Polsce  znosi najmniejsze jaja - pierwiosnek, a jaki największe - żuraw. Ozdabiały także jaja za pomocą różnych technik, gdyż zbliżała się Wielkanoc.
W maju podczas realizacji tematu kompleksowego „W rodzinie siła” wykonały drzewo genealogiczne pt. „Wróbelek Elemelek jego rodzina i przyjaciele”.
Wszystkie wykonane zadania zostały pozytywnie zaopiniowane przez twórczynie projektu: panią Agatę Chmurę, Annę Wdówkę, Iwonę Domagała oraz Gabrielę Chmurę.
Zostało nam do wykonania już tylko jedno zadanie czerwcowe. <<<foto>>>
Opracowała: L. Brzezik

KREATYWNY PRZEDSZKOLAK, KREATYWNE DZIECKO

Przedszkolaki z grupy II, IV i VI zrealizowały kolejne zadania z projektu „Kreatywny przedszkolak, kreatywne dziecko”.
Styczeń prezent dla Babci i Dziadka „Pomponowy zawrót głowy”,
Luty „Malowanie po lodzie”,
Marzec „Wiosenna symetria”,
Kwiecień „Dbam o ziemię” – każda grupa posadziła drzewko na przedszkolnym placu zabaw,
Maj „Słoik pełen miłości” – prezent dla Mamy i Taty. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz

ZAKOŃCZENIE OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU "ANGIELSKI JEST FUN-TASTYCZNY"

W maju 2023r grupa V "Jeżyki" zakończyła realizację Ogólnopolskiego projektu Edukacyjnego "Angielski jest FUN-TASTYCZNY", którego celem było pokazanie dzieciom jak ważna w naszych czasach jest znajomość języka angielskiego, rozbudzanie zainteresowania krajami anglojęzycznymi oraz zapoznanie dzieci z ideą dwujęzycznego nauczania.
Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej ,a także z siódmym i dziewiątym kierunkiem polityki oświatowej MEiN na rok 2022/2023. Poprzez udział w projekcie uczestnicy zdobyli nowe doświadczenie oraz rozwinęli zainteresowania językiem angielskim. Zakończenie realizacji projektu uwieńczone zostało otrzymaniem podziękowania dla grupy i dla placówki.
Zrealizowane działania projektowe:
1. Flashcards- wykonanie przez dzieci kart obrazkowych z danego kręgu tematycznego.
2. Dyniowe dekoracje- konkurs na najpiękniej ozdobioną dynię.
3. Kącik książki po angielsku- stworzenie kącika książki angielskiej.
4. Bajkowe czary Mary- obejrzenie przez dzieci bajki anglojęzycznej i przygotowanie ilustracji do treści.
5. Flaga maga- stworzenie dowolnym sposobem flagi Wielkiej Brytanii.
Opracowała: Katarzyna Gręda

KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY

Grupy IV, V, VI i VII rozpoczęły realizację ogólnopolskiego programu edukacyjnego Kubusiowi Przyjaciele Natury.
Dotychczas zostały zrealizowane zajęcia „Misja przedszkole. Na tropie zmian klimatycznych”. Przedszkolaki bawiły się w obserwatorów pogody podczas spacerów, pobytu na podwórku. W czasie zabawy ruchowej „ Pogoda zmienna jest” naśladowały zjawiska pogodowe, takie jak wiatr, słońce, tornado, deszcz, śnieg, błyskawice. Dzieci dowiedziały się, co określa się mianem klimatu, jaki klimat jest w Polsce i co go charakteryzuje- cztery pory roku. Przedszkolaki dowiedziały się, że klimat zmienia się na skutek ocieplenia globalnego. Jest ono wynikiem nadmiernej emisji gazów cieplarnianych wydalanych przez fabryki, samochody, samoloty, różnego rodzaju urządzenia. Gazy cieplarniane wydobywają się wraz ze spalinami z kominów oraz rur wydechowych i tworzą warstwę nad Ziemią, która zatrzymuje ciepło. Im więcej jeździ samochodów, im więcej lata samolotów, im więcej jest fabryk, maszyn, urządzeń, które podczas pracy wydzielają energię cieplną, tym więcej gazów cieplarnianych otacza Ziemię. Na naszej planecie jest coraz wyższa temperatura, ponieważ warstwa gazów cieplarnianych zatrzymuje na niej ciepło. Dzieci przekonały się o tym wykonując doświadczenie z chustą animacyjną. Wszystkie schowały się pod chustą i chwilę poczekały pod jej przykryciem. Po pewnym czasie wyszły spod chusty i podzieliły się swoimi wrażeniami z pobytu pod nią. Zgodnie stwierdziły, że pod chustą było im duszno, cieplej niż na otwartej przestrzeni.
Kubuś przedstawił sposoby przeciwdziałania globalnemu ociepleniu. Przedszkolaki obiecały oszczędzać prąd i ciepłą wodę oraz segregować odpady, dzięki czemu wpłyną na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. <<<foto>>>
Opracowała: Lidia Brzezik

Projekt ,,Kreatywny przedszkolak – kreatywne dziecko"

Przedszkolaki z grupy II, IV i VI zrealizowały kolejne zadania z projektu ,,Kreatywny przedszkolak, kreatywne dziecko’’.
W listopadzie dzieci wykonały ,,Jesienny park’’ - makieta, którą mogły się bawić oraz eksplorować. W grudniu miały za zadanie wykonać ,,Karmnik dla ptaków’’, grupa II zrobiła karmnik w formie płaskiej pracy plastyczne, IV grupa zrobiły karmnik w formie pracy przestrzennej, natomiast grupa VI zaprosiła tatę Alana który z pomocą dzieci zrobił karmnik z drewna. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz

Z darami natury świat nie jest ponury - styczeń 2023

Za nami prawie połowa projektu "Z darami natury świat nie jest ponury ". Przed nami kolejna dawka przyrodniczych zadań do wykonania. W styczniu 2023 r. wykonaliśmy zadania:
Gr. I poznawała zwyczaje jeża-śpiocha a tym samym zrealizowała zadanie nr 18  „Szyszkowy zawrót głowy”- wykorzystując szyszki w pracy plastyczno-technicznej "Jeż";
Gr. II zmodyfikowała znaną grę matematyczną "Kółko - krzyżyk", do której wykorzystała materiał przyrodniczy: szyszki, kasztany i orzechy. (zadanie nr 1 „Ekologiczna gra matematyczna”)  
Gr. IV poznała ptaki zimujące w Polsce i wykonała zadanie nr 17 "Papierowe wydzieranki".
Gr. V i VII zrealizowały zadanie nr 3  „Drewnianki-kodowanki”- zabawa w kodowanie z użyciem naturalnych materiałów przyrodniczych. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Z darami natury świat nie jest ponury - zadania z XI i XII 2022 r.

Projekt "Z darami natury świat nie jest ponury" cieszy się wśród dzieci ogromnym zainteresowaniem. Rozszerza ich wiedzę przyrodniczą, kształci empatię i rozbudza zainteresowanie światem zwierząt i roślin. 
W listopadzie zorganizowaliśmy w przedszkolu eko-konkurs (zadanie 8.) na najładniejszą dynię, w którym udział wzięły wszystkie grupy realizujące zadania projektowe.
W grudniu grupa I zrealizowała zadanie 5. "Jeżowy domek", poznając zwyczaje jeży i tworząc dla nich schronienie przed zimą.
Grupa II ozdabiała szablon śnieżynki skrawkami białego papieru (zad. 17 "Papierowe wydzieranki").
Dzieci z grupy IV stworzyły i zagrały w matematyczną grę z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (zadanie 1. "Ekologiczna gra matematyczna")
Grupa V bawiła się jesiennymi darami realizując zadanie "Lecą na głowę liście kolorowe"
Najstarsze dzieci, z grupy VII, zrealizowały zadanie 20. "Leśne ludki" - nauczanie outdoorowe o ptakach zimujących w Polsce, ich zwyczajach i zasadach dokarmiania. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „WRÓBELKA ELEMELKA POZNAJEMY, Z NIM PRZYGODY DZIELIĆ CHCEMY”

Dzieci z Przedszkola Nr 2 „ Pod Słoneczkiem” w Węgrowie wykonały kolejne zadanie z projektu edukacyjnego „ Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy”.
Wysłuchały opowiadania Lucyny Krzemienieckiej „Ptaszek z torby wypuszczony śle życzenia w różne strony”. Odbyły na wycieczkę na pocztę, aby zobaczyć jak wygląda skrzynka pocztowa. W drodze powrotnej do przedszkola dostrzegły czerwona skrzynkę z napisem „Poczta” przy galerii Mistrza Jana. Oglądając film „Droga listu” dowiedziały się w jaki sposób list trafia od nadawcy do adresata.
Podczas zabawy w „Głuchy telefon” dzieci przekonały się, że informację można przekazywać „z ucha do ucha” tak jak robiono to dawniej. Dziś komunikować się z innymi można za pomocą telefonu, a także za pomocą Internetu wykorzystując do tego celu różne aplikacje, np. messenger. Dzieci miały możliwość zaobserwowania połączenia z uczniami klasy I Szkoły Podstawowej Nr 23 im. Edwarda Szymańskiego w Warszawie poprzez Messengera.
Przed świętami Bożego Narodzenia przedszkolaki z grupy III wykonały karty z życzeniami dla rodziców. Zabrały je do domu, aby wręczyć je swoim członkom rodziny. W ten sposób przekazały życzenia swoim bliskim.
Podczas realizacji grudniowego zadania projektu edukacyjnego „Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy” zostały zrealizowane następujące zadania z podstawy programowej wychowania przedszkolnego : dzieci objaśniały kolejność zdarzeń w opowiadaniu H. Łochockiej ( IV.5) , wyrażały swoje rozumienie (…) rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu- skrzynki pocztowej w obrębie sklepu (IV.2). Obdarzały uwagą inne dzieci i dorosłych podczas zajęć i zabawy (III.8). Nazywały i rozpoznawały wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, tak jak życzliwość okazywana bliskim - składanie życzeń z okazji Świąt Bożego Narodzenia (III.6). Wykonywały eksperymenty graficzne podczas wykonywania karty świątecznej- samodzielnie, według własnej inwencji twórczej, rozmieszczały na kartce poszczególne elementy pracy (IV.8), <<<foto>>>
Opracowała : Lidia Brzezik

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „WRÓBELKA ELEMELKA POZNAJEMY, Z NIM PRZYGOEDY DZIELIĆ CHCEMY”

W listopadzie dzieci z grupy III zrealizowały kolejne  zadanie z ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy”
 Przedszkolaki wysłuchały opowiadania H. Łochockiej „ O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”. Lektura tego utworu skłoniła dzieci do zastanowienia się jak  można pomóc ptakom w zimie.  Dzieci postanowiły, że poproszą kogoś, np.   każdy swojego tatę lub dziadziusia, aby zrobił karmik.  Zostanie on  umieszczony  w przedszkolnym ogrodzie, w zasięgu widoku z naszego okna. Każde dziecko przyniesie pokarm dla ptaków. Codziennie będziemy wsypywać go do karmika. Tak też się stało. Tata Poli zrobił karmik. Umieściliśmy go na werandzie przedszkolnej, znajdującej się przy naszej sali. Dzieci przyniosły karmę dla ptaków. Gdy spadł pierwszy śnieg do naszego karmika  przylecieli skrzydlaci goście. Były to sikorki.
Podczas realizacji  listopadowego zadania z ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy”, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych (I. 5): ze śpiewem „Lata ptaszek” , orientacyjno-porządkowej „Wesoły ptaszek- zmarznięty ptaszek”. Uczyły się doceniać emocjonalna wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej (II. 11).  Kształtowały umiejętność  dostrzegania  potrzeb zwierząt, gdyż one tak samo jak ludzie odczuwają głód  i zimno  tak jak człowiek. Uczyły się  przejawiania wobec nich życzliwości i troski ( II.10). Obdarzały uwagą kolegów, koleżanki i osoby dorosłe, którzy dzieliły się swoją wiedzą na temat ptaków (III. 8). Odpowiadały na pytania dotyczące ptaków, rozwiązywały zagadki (IV.5). <<<foto>>>
Opracowała: Lidia Brzezik

WRÓBELKA ELEMELKA POZNAJEMY Z NIM PRZYGODY DZIELIĆ CHCEMY

            Grupa III z Przedszkola Nr 2 "Pod Słoneczkiem" w Węgrowie przystąpiła do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Wróbelka Elemelka poznajemy z nim przygody dzielić chcemy” .
            W miesiącu wrześniu w  bohater książki H. Łochockiej -  wróbelek Elemelek zamieszkał w sali grupy III.  Ma własne M-1.  Dzieci poznały budowę ptaka. Wiedzą, że ptak to zwierzę, którego ciało jest pokryte piórami, a jego młode wylęgają się z jaj. Ma dwie nogi, dwa skrzydła, głowę, dziób, tułów, ogon. Przedszkolaki obejrzały „przyrodyjkę” Marcina Kostrzyńskiego pt. „Ptaki".
            W październiku dzieci wysłuchały opowiadania pt. „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę”. Okazało się, że  przedszkolaki posiadają  dużą wiedzę na temat kołowego i pieszego ruchu drogowego.  Już we wrześniu odbyło się spotkanie z policjantem, który  zapoznał dzieci z elementarnymi przepisami ruchu drogowego.  Zdobytą wiedzę przedszkolaki wykorzystały podczas spacerów.  Dzieci wiedzą w jakim miejscu można przejść przez jezdnię oraz przy jakim świetle. Po wysłuchaniu opowiadania postanowiły nauczyć wróbelka Elemelka elementarnych przepisów ruchu drogowego. Zwróciły uwagę, że przed wkroczeniem na jezdnię należy dokładnie rozejrzeć się na wszystkie strony. Jeśli nic nie jedzie można wejść na pasy, ale tylko w towarzystwie osoby dorosłej. Jeśli przy jezdni jest sygnalizator świetlny to można wejść na jezdnię tylko gdy świeci się zielone światło. <<<foto>>>
Opracowała: Lidia Brzezik

Z darami natury świat nie jest ponury - zadania październikowe

Za nami kolejne zrealizowane zadania Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Z darami natury świat nie jest ponury". W październiku z listy 20 zadań dzieci z grupy I, II, IV, V i VII wykonały następujące zadania:
- gr. I i IV "Lecą na głowę liście kolorowe" - gr.I - zabawy z liśćmi w przedszkolnym ogrodzie, zbieranie, klasyfikowanie, nazywanie kolorów; gr. IV - wykonanie pracy plastycznej z liśćmi w roli głównej;
- gr. II, V , VII "Rzeźba z natury" - wykonanie dowolnej rzeźby z materiałów naturalnych;
Udział w projekcie poszerza dziecięcą świadomość ekologiczną, stwarza sytuację do bezpośredniego obcowania z przyrodą i kształtuje w stosunku do zwierząt życzliwość i troskę. <<<foto>>>
Opracowanie: Aleksandra Łojek

"Angielski jest fun-tastyczny"

W roku szkolnym 2022/2023 nasze przedszkole bierze udział w I edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Angielski jest fun-tastyczny!".Głównym celem projektu jest pokazanie dzieciom jak ważna w naszych czasach jest znajomość języka angielskiego, rozbudzanie zainteresowania krajami anglojęzycznymi oraz zapoznanie dzieci z ideą dwujęzycznego nauczania. Autorką projektu jest Angelika Fronia - nauczycielka przedszkola i języka angielskiego w Przedszkolu Publicznym w Żywocicach. Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej ,a także z siódmym i dziewiątym kierunkiem polityki oświatowej MEiN na rok 2022/2023. Z naszej placówki do projektu przystąpiła grupa V " Jeżyki". Koordynatorem projektu jest p. Katarzyna Gręda. Czas trwania projektu: 26.09.2022-26.05.2023.
Opracowała: Katarzyna Gręda

PRZYJACIEL (NIE)POTRZEBNEJ KSIĄŻKI

"Wszystkie książki mówią... Każda z nich ma jakąś najdroższa tajemnicę, która powierzyć pragnie, każda niesie jakąś wiadomość, która chce podać w najdalsze pokolenie"- Jan Parandowski.
Nasza placówka przyłączyła się do projektu PRZYJACIEL (NIE)POTRZEBNEJ KSIĄŻKI. Organizatorem projektu jest Redakcja Bliżej Przedszkola .Jest to projekt czytelniczy, mający na celu zachęcenie dorosłych do dzielenia się przeczytanymi, niepotrzebnymi już książkami. W ramach akcji jest przeprowadzenie zbiórki przeczytanych i niepotrzebnych książek w naszej placówce. Książki należy dostarczyć do wychowawców grup w terminie od października do maja, a następnie będą one wysłane do siedziby Redakcji Bliżej Przedszkola. Do projektu przystąpiły wszystkie grupy z naszego przedszkola. Koordynatorem projektu jest p. Katarzyna Gręda.
Opracowała: Katarzyna Gręda

Z darami natury świat nie jest ponury

Nasza placówka przyłączyła się do II edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Z darami natury świat nie jest ponury”. Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody.  Projekt zakłada tworzenie sytuacji  do bezpośredniego obcowania z przyrodą, inicjowanie zabaw konstrukcyjnych, wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody.
Autorkami projektu są: Monika Rucińska oraz Adrianna Kamińska - nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Nowym Mieście Lubawskim. Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz z pierwszym kierunkiem polityki oświatowej MEiN na rok 2022/2023: "Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji".
Opracowała: Aleksandra Łojek

Kreatywny przedszkolak, kreatywne dziecko

W roku szkolnym 2022/2023nasze przedszkole bierze udział w  V edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Kreatywny przedszkolak, kreatywne dziecko’’ organizowany przez EDU FEJKIEL.
Głównym celem niniejszego projektu to kreatywne i twórcze działania nauczycieli z przedszkolakami oraz uruchamianie twórczości dzieci, by potrafiły zrobić „coś z niczego”.
Istotne jest aby nauczyciel prowadzący zajęcia w ramach projektu, pokazywał dzieciom, iż można tworzyć piękne dzieła niekoniecznie kupując gotowe produkty.
Doskonalenie umiejętności: planowania pracy, logicznego myślenia, doskonalenia motoryki małej, obowiązkowości(gdyż część materiałów dzieci zapewne będą przynosiły z domu), koncentracji i skupienia, współpracy, porządkowania swojego miejsca pracy… traktuję jako efekt uboczny kreatywnych i twórczych działań w ramach projektu ☺
 
Czas trwania projektu od 1.10.2022r. do 30.05.2023r.
Z naszej placówki do projektu przystąpiły 3 grupy: grupa III Pszczółki, grupa IV Biedronki i grupa VI Żabki. Będą realizowały zadania zgodnie z harmonogramem umieszczonym w regulaminie. Koordynatorem projektu jest p. Paulina Jachimowicz we współpracy z p. Emilią Wikieł i p. Joanną Popowską.
Opracowała: Paulina Jachimowicz

WRÓBELKA ELEMELKA POZNAJEMY, Z NIM PRZYGODY DZIELIĆ CHCEMY

W roku szkolnym 2022/2023 przedszkole przystąpiło do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „ Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy”. Autorkami projektu są nauczycielki Samorządowego Przedszkola "Tęczowa Kraina" w Alwerni z filią w Grojcu: Agata Chmura, Anna Wdówka, Iwona Domagała oraz Gabriela Chmura. W naszej placówce będzie on realizowany od września 2022 roku do czerwca 2023 roku przez grupę III. Projekt jest zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego. Głównym jego celem jest zainteresowanie dzieci dawną literaturą dziecięcą oraz zwrócenie uwagi na rolę ptaków w przyrodzie. Podczas realizacji projektu przedszkolaki będą poznawały otaczający je świat. Będą uczyły się właściwego stosunku do przyrody, właściwego reagowania na cierpienie ludzi i zwierząt, odpowiedzialności za otaczający je świat.
Poprzez realizację projektu dzieci poznają wartości oraz normy odnoszące się do środowiska przyrodniczego takie, jak wyrabianie odpowiedniego stosunku do otaczającego przyrody, właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy potrzebującym, oszczędność, gospodarność, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za innych poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów.
Przygotowała: Lidia Brzezik

KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY

W bieżącym roku szkolnym cztery grupy z naszego przedszkola ( IV, V, VI, VII ) wezmą udział w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. To jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli. Jest on poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez firmę Kubuś. Projekt jest zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego. Trwa od września 2022 roku do czerwca 2023 roku.
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci, zachęcenie do ruchu, aktywnego spędzania czasu od najmłodszych lat, kształtowanie kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw. Realizacja programu odbędzie się poprzez zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, podczas których przedszkolaki dowiedzą się jak i dlaczego należy troszczyć o środowisko naturalne. Przedszkolaki poznają podstawowe zasady ekologii. Wzbogacą swoje wiadomości na temat wartości odżywczych owoców i warzyw. Poznają korzyści płynące z aktywności fizycznej.
Przygotowała: Lidia Brzezik

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „EUROPA I JA”

W maju grupa IV ŻABKI i grupa VI MRÓWKI zakończyły realizację Projektu Edukacyjnego „EUROPA I JA”, którego celem było przybliżenie dzieciom wiedzy na temat Ukrainy. Poprzez udział w Projekcie uczestnicy zdobyli nowe doświadczenia oraz rozwinęli zainteresowania dotyczące Ukrainy jako jednego z krajów europejskich. Zakończenie realizacji działań projektowych uwieńczone zostało otrzymaniem PODZIĘKOWANIA za udział w projekcie.
Zrealizowane działania w roku szkolnego 2021/2022:
1.    Poznanie położenia Ukrainy w Europie oraz symboli narodowych tego kraju.
2.    Poznanie bajek ukraińskich pt. „Jak Kozacy w piłkę grali”, „Rękawiczka”.
3.    Stworzenie słownika obrazkowego polsko-ukraińskiego.
4.    Prezentacja interesujących miejsc, które warto zobaczyć w Ukrainie.
5.    Prezentacja multimedialna fauny i flory występującej w Ukrainie.
6.    Przygotowanie tradycyjnych potraw ukraińskich.
7.    Międzynarodowy Dzień Tańca – nauka ukraińskiego tańca ludowego dla mężczyzn.
8.    Poznanie ulubionych zabaw i zabawek ukraińskich dzieci.
 Opracowała Maria Rydzewska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „EMOCJA”

W czerwcu grupa I PSZCZÓŁKI, grupa III BIEDRONKI, grupa IV ŻABKI i grupa V MOTYLKI zakończyły realizację Projektu Edukacyjnego „EMOCJA”, którego głównym celem było wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci i młodzieży. Zakończenie realizacji działań projektowych uwieńczone zostało otrzymanie CERTYFIKATU za udział w projekcie.
Zrealizowane działania w roku szkolnego 2021/2022:
1)    W ramach modułu I – KREATYWNOŚĆ zrealizowano następujące zadania:
- wywieszenie plakatów szatni i umieszczenie informacji na stronie internetowej przedszkola;
- Dzień Kropki obchodzony 15 września: kropkowe ubrania, oglądanie bajki pt. „THE DOT”, kropkowe zawody, stworzenie Drzewa Talentów, wykorzystywanie TIK;
- poznanie aplikacji Quiver;
- poznanie pojęcia koła i kuli;
- zapoznanie z tematem niepełnosprawności i językiem migowym (poznanie słów: dzień dobry, proszę, przepraszam, dziękuję);
- stworzenie Kącika Emocji;
- nauka piosenki pt. „Emocje” Śpiewające Brzdące.
2)    W ramach realizacji II modułu pt. „WYOBRAŹNIA” zrealizowano zadania:
- taniec wyobraźni przy muzyce „Blackmors Night Magical World, Zima cz. II Largo A. Vivaldiego, Messages – Vangelis;
- wysłuchanie opowiadania pt. „Żółty balonik”;
- nauka piosenki pt. „Żółty balonik” na melodię Panie Janie;
- praca plastyczna pt. „Mój balonik marzeń”
- „Czarodziejski balonik” – etiuda pantomimiczna;
- film „Czarownica na miotle”;
- „Magiczne Pudełko” – rozwijanie wyobraźni;
- „Balonowy tapir: – poznanie zjawiska elektrostatycznego;
- „KULKA” – zabawa w połączeniu z improwizacją ruchową do wiersza pt. „KULKA”.
3)    W ramach realizacji modułu III „MOC SŁÓW” zrealizowano zadania:
-        zapoznanie z muzyką poważną - Marsz Radetzky'iego;
-        „Krainy Życzliwości” - wiersz „Magia Słów”, miłe słówka dla koleżanki i kolegi, odgrywane scenki, poznanie słów PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ, „Drzewo Pięknych Słów”;
-        Medal Wdzięczności.
4)    W ramach realizacji modułu IV „EMPATIA” zrealizowano zadania:
-        opowiadanie pt. „Pluszowy Tygrysek”;
-        karta pracy „Jakie to emocje?”;
-        film pt. „Grufolak”;
-        Moja wewnętrzna prognoza pogody;
-        Segregacja emocji; taniec empatii;
-        Nasze emocje: memory; zabawa Smutek-Radość; Budujemy relacje; Jak okazywać empatię.
5)    W ramach realizacji modułu V „ODWAGA” zrealizowano zadania:
-        opowiadanie Anny Gawlickiej pt. „Mateuszek boi się ciemności”.
-        „Strachy do słoika!” – dzieci rysowały swoje strachy i zamykały je w słoiku;
-        film pt. „Zajęcia z psychologiem” - sposoby radzenia sobie ze stresem;
-        wiersz pt. „Przytul stracha”.
Opracowała Maria Rydzewska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ZAKOŃCZENIE REALIZACJI OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO „OTO HAŁABAŁA ZNA GO POLSKA CAŁA”

Realizacja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Oto Hałabała zna go Polska cała” rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku, w oddziale dzieci trzyletnich, w grupie II czyli „Słoneczkach”.
Co miesiąc trzylatki wykonywały jedno zadanie. We wrześniu, w sali został utworzony kącik, w którym wyeksponowano postać krasnala Hałabały. W październiku dzieci dowiedziały się, że „zwyczaj taki ptaki mają, że do ciepłych krajów na zimę wyruszają”. W listopadzie poznały sójkę i znaczenie powiedzenia „wybierać się jak sójka za morze”. W grudniu przedszkolaki wysłuchały opowiadania o tym „Jak krasnal na wesele do baby Saby szedł i o bukiecie szczęścia”. Dzieci wypowiedziały się na temat „Co to jest szczęście”. W styczniu poznały zwierzęta prowadzące nocny tryb życia. Do pomocy w realizacji zadania z lutego poprosiliśmy dorosłych: tatę Antka i pana Sławka - -konserwatora. Jeden z panów zrobił budkę dla szpaków, a drugi zawiesił ją w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci dowiedziały się po co się robi budki lęgowe dla ptaków. Poznały szpaka. Jakie ma zwyczaje (opuszcza nas jesienią, a wiosną wraca do nas). Co pożytecznego robi dla ludzi (wyjada robaki niszczące uprawy). W marcu wspólnie z Hałabałą dzieci szukały oznak wiosny. Znalazły je: pączki liści na drzewach, klucz powracających ptaków… W kwietniu dzieci oglądały teatrzyk kamishibai „O Wiośnie w lesie i o wiewiórki ważnym interesie”. W maju przedszkolaki odbyły wycieczkę na łąkę. Tam poznały maki. Następnego odtworzyły ich piękno w pracy plastycznej. W czerwcu „Słoneczka” czyli maluchy zauważyły, że przeistoczyły się w zuchy. By uwiecznić ten fakt dzieci pozowały w kąciku Hałabały do wspólnego zdjęcia. I w ten oto sposób wykonały zadanie czerwcowe.
Hałabała towarzyszył dzieciom podczas zajęć w sali, a także podczas spacerów i pobytu na podwórku przedszkolnym kiedy to przedszkolaki poszukiwały oznak jesieni, zimy, wiosny i zbliżającego się lata.
Realizacja zadań z projektu umożliwiła kształtowanie u dzieci właściwego stosunku do przyrody, odpowiedzialności za otaczający je świat.
Przygotowała: Lidia Brzezik
Zatwierdziła: Monika Demczuk

SPORT, ZABAWA, ZDROWIE

Dobiegła końca akcja "Zdrowo i sportowo", do której nasza placówka przyłączyła się już kolejny raz.
Akcja adresowana była do dzieci, rodziców i nauczycieli z przedszkoli i szkół podstawowych. Miała na celu promowanie aktywności fizycznej wśród najmłodszych.
Dzięki materiałom edukacyjnym opracowanym przez organizatorów zajęcia sportowe miały ciekawą formę (mini treningów, spotkań on-line, warsztatów, konkurencji sportowych).
Zaspokajały naturalną potrzebę ruchu dziecka, rozwijały aktywność w zabawie i umiejętność współpracy z rówieśnikami. Wprowadzały też radosny nastrój i dobre samopoczucie u wszystkich odbiorców.
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „EMOCJA”

W roku szkolnym 2021/2022 nasze przedszkole bierze udział w IV edycji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „EMOCJA”.
Projekt Edukacyjny „EMOCJA” to międzynarodowy projekt skierowany do uczniów przedszkoli, szkół podstawowych, świetlic, szkół ponadpodstawowych, szkół polonijnych oraz ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu całego kraju oraz zagranicznych szkół polonijnych.
Głównym celem projektu jest wspieranie rozwoju emocjonalnego  i społecznego dzieci i młodzieży. Czas trwania projektu od 1 września 2021 r. do 20 czerwca 2022 r.
Z naszej placówki do projektu przystąpiły 4 grupy: grupa I PSZCZÓŁKI, grupa III BIEDRONKI, grupa IV ŻABKI i grupa V MOTYLKI. Realizują one zadania zgodnie z harmonogramem umieszczonym w regulaminie. Koordynatorem projektu jest p. Maria Rydzewska we współpracy z p. Joanną Popowską, p. Sylwią Ardej, p. Emilią Wikieł, p. P. Jachimowicz, p. M. Murawską.
Cele ogólne projektu:
- Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
-  Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
- Aktywizacja dzieci i młodzieży na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
- Integracja zespołu klasowego.
- Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
- Wychowanie do wartości takich, jak: empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
- Stworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych, kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie postawy empatii wśród dzieci i młodzieży.
- Dostrzeganie podobieństw i różnic między ludźmi.
- Integrowanie szkół polonijnych i polskich poprzez realizacji projektu EMOCJA.
- Budowanie przyjaznego klimatu integracji. 
- Eliminowanie zachowań agresywnych.
- Przygotowanie dzieci do powrotów do Polski lub ewentualnej migracji.
Projekt składa się z 5 modułów:
moduł I KRAINA KREATYWNOŚCI 12.09.2021-30.10.2021
moduł II KRAINA WYOBRAŹNI 07.11.2021-28.12.2021
moduł III KRAINA MOCY SŁÓW 07.01.2022-28.02.2022
moduł IV KRAINA EMPATII 07.03.2022-30.04.2022
moduł V KRAINA ODWAGI 07.05.2022-20.06.2022.
Opracowała: Maria Rydzewska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

OTO HAŁABAŁA ZNA GO POLSKA CAŁA

Realizacja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Oto Hałabała zna go Polska cała” rozpoczęła się  we wrześniu 2021 roku.   Teraz jesteśmy już na półmetku. Zrealizowaliśmy już  pięć zadań. W sali został utworzony kącik, w którym wyeksponowano postać krasnala Hałabały. Dzieci dowiedziały się dlaczego ptaki nie przyszły na ucztę do krasnala Hałabały. Poznały  sójkę i  powiedzenie „ wybierać się jak sójka za morze”. Wysłuchały opowiadania o tym „Jak krasnal na wesele do baby Saby  szedł i o bukiecie szczęścia”. Dzieci wypowiedziały się na temat „Co to  jest szczęście”. Poznały zwierzęta   prowadzące nocny tryb życia. Hałabała towarzyszył dzieciom podczas zajęć w sali, a także podczas  spacerów i pobytu na podwórku przedszkolnym kiedy to przedszkolaki poszukiwały oznak jesieni, zimy.
Realizacja zadań z projektu rozbudza w dzieciach ciekawość świata  oraz uczy je właściwego stosunku do  przyrody. <<<foto>>>
Przygotowała: Lidia Brzezik
Zatwierdziła: Monika Demczuk

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY

„OTO HAŁABAŁA ZNA GO POLSKA CAŁA”

W roku szkolnym 2021/2022 w oddziale II (dzieci 3,4-letnie) będzie realizowany ogólnopolski projekt edukacyjny „Oto Hałabała zna go Polska cała”.
Głównym jego celem jest wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, rozbudzenie ciekawości przyrodniczej, wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody.
Podczas realizacji projektu dzieci poprzez obserwacje będą poznawały otaczający je świat. . Będą uczyły się właściwego stosunku do przyrody, właściwego reagowania na cierpienie ludzi i zwierząt. odpowiedzialności za otaczający je świat.
Projekt jest zgodny z zadaniami określonymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Ma on na celu tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, jak wyrabianie odpowiedniego stosunku do otaczającej przyrody, właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy potrzebującym, oszczędność, gospodarność, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za innych poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów.
Patronat Honorowy nad Ogólnopolskim Projektem Edukacyjnym Oto Hałabała, zna go Polska cała” ,objęło czasopismo „Świerszczyk”, i miesięcznik „Bliżej Przedszkola”.
Przygotowała: Lidia Brzezik

"Zabawa sztuką"

„Człowiek jest istotą twórczą”

F. Froebel

Grupa VII bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym "Zabawa sztuką", nad którym honorowy patronat objęło Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Rzecznik Praw Dziecka oraz Marszałek Województwa Śląskiego. Projekt nastawiony jest na naukę poprzez zabawę, realizację założeń pedagogiki freblowskiej, ale przede wszystkim na łączenie świata sztuki z kompetencjami kluczowymi. Jest on zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej.

Zadania realizowane w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”:

1.      „Festiwal Twórczości”.

2.         „Kolorowe kredki” – zorganizowanie akacji charytatywno-ekologicznej.

3.       „Drzewo życia”.

4.       „Matematyka w obrazach

5.       „Obrazy malowane na mleku”.

6.      „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacją wielozmysłową.

7.       „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów.

8.      „Sudoku z Władysławem Ślewińskim”.

9.      „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską.

10.   „Obrazy malowane nożyczkami”.  

11.  „Sztuka koloru”.

12.   „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.

13.  „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe?

14.  „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej”.

15.  „Światowy Dzień Sztuki”.

16.   „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale... sztuka w najbliższej okolicy.

17.  „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.

Opracowała: M. Szczepańska


EUROPA I JA

Celem Projektu "Europa i ja" jest przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym i uczniom klas 1-3 wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie. Poprzez udział w Projekcie uczestnicy zdobędą nowe doświadczenia i rozwiną zainteresowania dotyczące Europy. Projekt jest zgodny z kierunkiem polityki oświatowej na rok szkolny 2021/2022. 

AKCJA ZDROWO I SPORTOWO

Ogólnopolska, akcja Zdrowo i Sportowo ma na celu promowanie przede wszystkim aktywności fizycznej wśród dzieci najmłodszych (3-10 lat).
Materiały edukacyjne w największym stopniu dotyczą zajęć sportowych, ćwiczeń i zabaw ruchowych, które nauczyciele i rodzice mogą wykonywać z dziećmi.

MIASTO W OCZACH DZIECKA

Nasze przedszkole przyłączyło się do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Miasto w oczach dziecka", nad którym honorowy patronat objął Prezydent Miasta Zamość. Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.  Jego głównymi celami są: rozwijanie zainteresowania swoją "Małą Ojczyzną" i wzmacnianie poczucia przynależności do niej. Dzięki udziałowi w projekcie dzieci z gr. IV, V, VI i VII poznają historię, miejsca pamięci, ludzi kultury, nauki i sportu związanych z Węgrowem oraz węgrowskich tradycji i zwyczajów.
Organizatorzy przewidzieli zadania do realizacji według kilku modułów:
I. Stroje i potrawy regionalne
II. Spotkania z historią swojego miasta
III. Moje miasto w poezji i piosence
IV. Znani ludzie związani z moim miastem
V. Album mojego miasta.
Koordynatorem projektu z ramienia placówki jest p. Aleksandra Łojek.
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY

„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli i szkół poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. W tym roku po raz kolejny udział w programie weźmie nasze przedszkole. Przedszkolaki wezmą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
Akcja w  naszym przedszkolu trwać będzie od stycznia do czerwca. Udział w niej wezmą dzieci z wszystkich grup wiekowych. Nauczyciele przeprowadzą zajęcia tematyczne w grupach, dzieci dodatkowo otrzymają do domu Kartę Sprawności „Kubusiowego Przyjaciela Natury” zawierające zadania do uzupełnienia w domu. Za zrealizowane zadania dzieci otrzymają pieczątki.
wszelkie informację dostępne są na stronie: https://przyjacielenatury.pl/
Koordynatorem z ramienia placówki jest p. Joanna Popowska.
Przygotowała: Joanna Popowska

DZIEŃ BEZPIECZNEGO KOMPUTERA

Komputer, Internet, telefon komórkowy otwierają przed dziećmi i młodzieżą nowe możliwości, ale jednocześnie niosą ze sobą problemy i zagrożenia. Już w wieku przedszkolnym dzieci potrafią korzystać z różnych programów komputerowych i aplikacji mobilnych. Dlatego dzieci powinny znać zagrożenia świata wirtualnego i wiedzieć, jak sobie z nimi radzić.
W naszym przedszkolu rusza cykl spotkań dla najstarszych przedszkolaków (gr.IV, V i VI) poświęconych bezpieczeństwu w Internecie. Zajęcia te prowadzone są w oparciu o materiały edukacyjne projektu "Owce w sieci", opracowanego i realizowanego przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI).
Podczas każdego spotkania opracowujemy jedną zasadę bezpiecznego zachowania się w sieci (np. zakaz fotografowania się w bieliźnie), by pod koniec projektu przedstawić współtworzoną przez przedszkolaki NET-YKIETĘ (zbiór zasad dobrego zachowania się w Internecie. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA - edycja III

Już po raz trzeci nasze przedszkole przystąpiło do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego pt. "Piękna Nasza Polska Cala". Autorką projektu jest pani Ludmiła Fabiszewska. Głównym jego celem jest kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych, budzenie u nich poczucia tożsamości narodowej oraz regionalnej. Przez działania projektowe uwrażliwiamy dzieci na piękno, folklor oraz tradycję Polski. Realizując zadania zapoznajemy dzieci z historią państwa polskiego oraz symbolami narodowymi. W tym roku zamierzamy wykonać 20 zadań, w które zaangażowane będą wszystkie grupy wiekowe.
Opracowała: Emilia Wikieł
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MAGICZNA MOC BAJEK

W roku szkolnym 2019/2020 nasze Przedszkole przyłączyło się do Międzynarodowego Projektu Czytelniczego "Magiczna moc bajek" czyli Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni.
Projekt ten jest odpowiedzią na zaproponowane kierunki polityki oświatowej MEN i założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a jego celem jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni, jako sposobu na rozwój i kształcenie postaw społecznych. Bajki od zawsze były, są i będę sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych. Jak pisze pomysłodawczyni projektu: "Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój dziecka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. czytanie uczy odróżniania dobra od zła, dostarcza pozytywnych wzorców, wpływa na rozwój uczuć i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnego zachowania". Warto przypomnieć, że jednym z zadań wychowania przedszkolnego jest rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
Autorkami projektu są nauczycielki wychowania przedszkolnego: Anna Zielińska i Ludmiła Fabiszewska. Projekt trwa od października 2019 do maja 2020 r. Do udziału w nim zgłosiły się najstarsze grupy: IV, V i VI.
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk