Harmonogram
zajęć w roku szkolnym 2023 / 2024
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na
rozpoznaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych
dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w
przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania
warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w
jego środowisku społecznym.
Organizowaniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej zajmuje się dyrektor
przedszkola.
Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają nauczyciele oraz specjaliści, w
szczególności: pedagog specjalny, psycholog, logopeda.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest:
·
w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
·
poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów;
·
zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla dzieci szczególnie uzdolnionych);
·
zajęcia specjalistyczne: korekcyjno – kompensacyjne (dla dzieci które posiadają
orzeczenie bądź opinie z poradni psychologiczno – pedagogicznej, a także ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się), logopedyczne (dla dzieci z
zaburzeniami mowy), rozwijające kompetencje społeczno – emocjonalne (dla dzieci
przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym);
·
zajęcia z psychologiem.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz specjalistyczne prowadzą nauczyciele i
specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć wykorzystując
aktywizujące metody pracy.
Każdego roku dyrektor przedszkola powołuje zespół do spraw pomocy psychologiczno
– pedagogicznej. W skład zespołu wchodzą nauczyciele specjaliści: psycholog,
logopeda, nauczyciel wspomagający (pedagog specjalny), wychowawcy grupy w której
jest dziecko z orzeczeniem oraz inni nauczyciele pracujący z dzieckiem.
W przedszkolu prowadzone są zajęcia korekcyjno – kompensacyjne. Głównym celem
tych zajęć jest pomoc dziecku w przezwyciężaniu trudności, umożliwienie mu
prawidłowego funkcjonowania w grupie rówieśniczej, wspieranie jego
wszechstronnego rozwoju oraz wyrównywania szans edukacyjnych. Zajęcia są
ukierunkowane na usprawnienie funkcji zaburzonych (korekcja) oraz na wspomaganie
funkcji dobrze rozwijających się (kompensacja), które mogą być wsparciem dla
funkcji zaburzonych lub w razie potrzeby je zastąpić.
Dzieci podczas zajęć uczestniczą w rozmaitych zabawach, które wspomagają rozwój
ruchowy, sprawność motoryczną. Różne ćwiczenia rozwijają umiejętności
grafomotoryczne, elastyczność i precyzję ruchów dłoni i palców, kształtują
płynność i dokładność ruchów. Prowadzonych jest również szereg ćwiczeń, które
służą korekcji zaburzeń funkcji poznawczych. Dzieci doskonalą pamięć,
spostrzegawczość, wyobraźnię. Poszerzają swoje słownictwo, rozwijają umiejętność
poprawnych i wyrazistych wypowiedzi. Usprawniają koordynację wzrokowo – ruchową,
percepcję słuchową oraz kształtują pojęcia i umiejętności matematyczne. Poprzez
właściwe dobieranie metody i formy pracy dzieci uczą się wytrwałości,
systematyczności, są chętne i zmotywowane do pokonywania wszelkich trudności
związanych z nauką. Kształtują umiejętności współdziałania w grupie, nawiązują
pozytywne relacje z rówieśnikami.
Wszystkie te działania mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych i pomoc w
osiągnięciu dojrzałości szkolnej.
LOGOPEDIA
Logopedia - to nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy i usuwaniu jej wad oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty.
Zadaniem logopedii jest kształtowanie
prawidłowej mowy, dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój fonetyczny,
leksykalny i gramatyczny, doskonalenie mowy już ukształtowanej oraz usuwanie wad
wymowy. Logopedia zajmuje się:
- nauczaniem mowy (mówienia i rozumienia) w przypadku jej braku lub utraty;
- usuwaniem zaburzeń głosu;
- usuwaniem trudności w czytaniu i pisaniu.
Wymienione zadania zaliczane są do logopedii ogólnej (normalnej) i dotyczą ogółu dzieci w przedszkolach i szkołach - ćwiczenia doskonalące rozwijającą się mowę są jednakowe dla całej grupy (dostosowane do wieku).
Praca logopedy szkolnego polega na:
·
Ćwiczenia oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćwiczenie oddechu
przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia
ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz
oddechowych z treścią wypowiedzi.
·
Ćwiczenia głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę,
ćwiczenie umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w
sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.
·
Ćwiczenia słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie
wrażeń słuchowych, ćwiczenie poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle
wypowiedzianych.
·
Ćwiczenia artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy,
wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w sylabach,
wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej.
·
Ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i
biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia,
orientacji przestrzennej).
·
Ćwiczenia leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek
obrazkowych, opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi
na pytania, gry i zabawy ortofoniczne, ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.
·
Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych
tekstów, rymowanek.