Grupa 3 - 2023 / 2024

LISKI

wych. Aleksandra Łojek, Kamila Horabik


Laboratorium - czyli tydzień odkryć i eksperymentów

W minionym tygodniu w naszej grupie tematem przewodnim było fascynujące laboratorium, praca chemika i jego eksperymenty. 
"Liski" wzięły udział w szerokim spektrum doświadczeń i eksperymentów, które otworzyły drzwi do nieskończonych możliwości nauki poprzez zabawę. Rozpoczęliśmy od barwienia wody, mieszania barw podstawowych i eksperymentu z uciekającym pieprzem. Każdego dnia dzieci uczestniczyły w zabawach badawczych i prostych eksperymentach z wykorzystaniem produktów spożywczych: mąki, octu, cytryny, mleka, sody i kurkumy. Uczyły się formułowania i wyciągania wniosków, prowadzenia obserwacji i doskonaliły logiczne myślenie. 
Śmiechy i okrzyki towarzyszyły nam każdego dnia, gdy dzieci eksplorowały, zadawały pytania i odkrywały nowe zjawiska. Nasza sala przemieniła się w magiczne miejsce, gdzie nauka stawała się przygodą, a eksperymenty wspaniałą zabawą.
W poniedziałek 15 kwietnia nasze przedszkole odwiedziła Bajkowa Fabryka z Siedlec, której przedstawiciele prowadzili mobilne warsztaty "Nitrolody i kuchnia molekularna".
W tym tygodniu urodziny świętował Kubuś. Sto lat Kolego!
Zrealizowane punkty PP: I.2, 5, 6, 7; II.3, 6, 8; III. 1, 4, 5, 6, 8, 9; IV. 1, 2, 4, 7, 8, 12, 13, 19. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Wiosna na wiejskim podwórku

"Wiosna na wiejskim podwórku" to temat, który zgłębiały czterolatki w ostatnim tygodniu (2-5.04.2024 r.). Dzieci wysłuchały utworów dziecięcej literatury (bajek, opowiadań i wierszy), rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe oraz multimedialne quizy na interaktywnej tablicy. Ćwiczyły pamięć, poprawną wymowę i angielskie słówka oznaczające zwierzęta gospodarskie. Chętnie naśladowały je ruchem i głosem. Budowały obory, stajnie i kurniki, wykorzystując dostępne w sali klocki. Podczas aktywności przyrodniczo-matematycznych przeliczały, klasyfikowały i porównywały. Chętnie brały udział w zabawach ruchowych orientacyjno-porządkowych i naśladowczych, pokonywały tor przeszkód i bawiły się piłką. Na rytmice dzieci doskonaliły umiejętność cwałowania bokiem w rytm muzyki do piosenki "Jedzie konik". 
Zrealizowane punkty PP: I.5, I.6, I.8, II.6, II.10, II.11, III.5, III.6, IV.3, IV.5, IV.11 <<<foto>>>

W tym tygodniu swoje 5. urodziny świętowała Dorotka.

Dorotko! Życzymy samych słonecznych dni!

Opracowała: Aleksandra Łojek 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Wielkanoc

Ostatni tydzień marca (25.03-29-03) "Liski" realizowały temat o Wielkanocny. Dzieci poznały zwyczaje Wielkanocne, potrawy, które spożywa się podczas tego święta oraz symbole charakteryzujące Święta Wielkanocne. Słuchały opowiadania, wiersze oraz ciekawostki związane z zajączkiem wielkanocnym. 
Dzieci podczas zajęć matematycznych utrwaliły pojęcia dodawania i odejmowania na podstawie historyjki, którą same stworzyły. Liski doskonaliły też umiejętność kodowania i klasyfikowania. 
Na zajęciach plastycznych narysowały zajączka według instrukcji nauczycielki. Ćwiczyliśmy przy tym chwyt oraz motorykę małą, a także uważne słuchanie. 
Rozwiązywały zagadki słowne i kolorowały obrazki według określonego kodu. Rozwijały zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych. Podczas zajęć rytmicznych ćwiczyliśmy słuch muzyczny oraz powtarzanie sekwencji. 
Realizacja podstawy programowej:I.4, I.5, I.7, II.2, II.9, III.4, III.8, III.9, IV.1, IV.3, IV.5, IV.6, IV.8, IV.9, IV.15, IV.16 <<<foto>>>

 W tym tygodniu urodziny świętował Jaś K.,

któremu życzymy samych cudownych dni!

 Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W morzach i oceanach - projekt edukacyjny

W dniach 11-19.03.2024 r. czterolatki realizowały kolejny projekt edukacyjny pod nazwą „Co kryją morza i oceany?”. Dzięki zaangażowaniu rodziców w sali powstał kącik tematyczny z muszlami, pamiątkami z nadmorskich wycieczek, książkami i albumami oraz figurkami zwierząt oceanicznych. Każdego dnia zgłębialiśmy nowe zagadnienie – jaki kolor ma woda i od czego to zależy (wykonywaliśmy doświadczenia), co jest na dnie oceanu, czym jest las oceaniczny (wspólnie wykonaliśmy rafę koralową z drucików kreatywnych, plasteliny i suchego makaronu), jakie rośliny żyją w wodzie, jakie zwierzęta żyją w wodzie (malowanie farbami konturów ryb i meduz, lepienie z masy solnej rozgwiazdy). Czterolatki uczyły się pracy w zespołach poprzez wykonanie macek ośmiornicy, przeliczanie ich, porównywanie długości i wybór najdłuższej macki. Stworzyły Ośmiornice Olusia – bo kto powiedział, że ośmiornica nie może mieć męskiego imienia? J Dzieci poznały zasadę demokratycznych wyborów poprzez decydowanie o  zwierzęciu, o którym chciałyby dowiedzieć się więcej. Wybór padł na kraba, a dzieci wraz z rodzicami przygotowały ciekawostki o jego zwyczajach, wykonały prace plastyczną techniką orgiami płaskiego „Krab na plaży”, wymyśliły kroki do tańca kraba (do muzyki „La Raspa”). We wtorek 12.03.2024 r. w naszym przedszkolu  zawitało mobilne oceanarium, w którym „Liski” mogły obejrzeć pokaz „Przygody mieszkańców rafy koralowej” i poczuć się częścią oceanu. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zabawy z użyciem tablicy multimedialnej i dywanu interaktywnego.
Podczas podsumowania projektu czterolatki zabrały w podróż po oceanie młodszą grupę, której opowiadały o aktywnościach podejmowanych podczas realizowania projektu. Dzieci wspólnie rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe, oglądały makietę oceanu, nazywały zwierzęta, bawiły się przy piosence „Płyną ryby”.
Zrealizowane punkty PP: I.5, I.6, II.1, II.6, II.7, II.10, III.4, III.5, III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.3, IV.6, IV.7, IV.8 <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dzień z logopedą

7 marca to Europejski Dzień Logopedy - szczególny dzień naszego przedszkolnego logopedy - Pana Mariusza! Czterolatki poprosiły Go o przybliżenie pracy logopedy. Podczas tego spotkania dowiedziały się, co należy robić, żeby pięknie i poprawnie mówić. Przy okazji dzieci usprawniały pracę aparatu artykulacyjnego, ćwiczyły prawidłową i wyrazistą wymowę głosek, usprawniały percepcję słuchową i uczyły się prawidłowego oddychania. Zajęcia prowadzone przez logopedę p. Mariusza stworzyły dzieciom okazję do ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne oraz do wesołej zabawy z wykorzystaniem atrakcyjnych pomocy,  gier i bajek logopedycznych.
Wszystkim logopedom, a szczególnie p. Mariuszowi życzymy samych sukcesów w pracy! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W marcu, jak w garncu

W marcu, jak w garncu! Takim przysłowiem rozpoczęliśmy pierwszy tydzień marca. Liski w tym tygodniu rozmawiały o pierwszych oznakach zwiastujących wiosnę. Podczas zajęć dydaktycznych poznały wiosenne kwiaty takie jak przebiśnieg, krokus, żonkil czy tulipan. Ćwiczyły dzielenie wyrazów na sylaby i doskonaliły sprawności grafomotoryczne.
Na zajęciach plastycznych wykonały pracę "Przebiśniegi", ćwicząc przy tym wycinanie i kreatywność.
Dzieci świetnie się bawiły na zajęciach z rytmiki, podczas których tworzyły własne kompozycje na instrumentach muzycznych.

 

W tym tygodniu urodziny świętował Szymek,

któremu dziękujemy za słodki poczęstunek,

życząc jeszcze raz samych wspaniałości.

Punkty podstawy programowej: I.5, II.2, III.3, IV.5 <<<foto>>>
Opracowała: Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W kosmosie

Zajęcia o kosmosie to wspaniała okazja, by poszerzać horyzonty i rozbudzić ciekawość dzieci. Wspólne badanie i eksploracja kosmosu podczas proponowanych aktywności dostarczyły dzieciom wielu zachwytów i pozwoliły lepiej zrozumieć otaczający świat. "Liski" bawiły się przy piosenkach z Maratonu Kosmicznego M. Kluzy a na zajęciach z rytmiki grały na instrumentach perkusyjnych i doskonaliły pamięć muzyczną. Rozwiązywały zagadki obrazkowe, słuchały bajek, opowiadały ilustracje i oglądały film edukacyjny o kosmosie i astronautach. Usprawniały percepcję wzrokową i sprawność manualną podczas zabaw plastycznych (wydrapywanka, wycinanie, dorysowywanie szczegółów). Wspólnie przeliczały, klasyfikowały, nazywały kształty i figury oraz próbowały kodować drogę rakiety. 
PP: I.5, I.6, II.11, III.6, III.9, IV.2, IV.3, IV.7 <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Teresa Lągota

Dawno, dawno temu

Tydzień (19-23.02) upłynął Liskom na realizacji tematu o  dinozaurach. Dzieci poznały prehistoryczne zwierzęta - ich wygląd, nazwę, co jadły i charakterystyczne cechy. Ćwiczyły dzielenie nazw dinozaurów na sylaby.  
Podczas zajęć plastycznych dzieci stworzyły pracę plastyczną "Dinozaur". Malowały farbami i kleiły elementy dinozaurów. Przy pomocy nauczyciela stworzyły sensoryczny prehistoryczny świat dinozaurów. 
Liski wzięły udział w zabawach matematycznych, utrwaliły przeliczanie na konkretach, doskonaliły dodawanie i odejmowanie. 
Cały tydzień bawiliśmy się przy piosence "Dinozaury z Juraparku". Dzieci rozwijały słuch muzyczny oraz poczucie rytmu.
Obszary z podstawy programowej I.5; II.2; III.3; IV.5; IV.7 <<<foto>>>
Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

Projekt edukacyjny „Bajeczki z książeczki”

W minionym tygodniu dzieci z grupy „Liski” realizowały projekt edukacyjny „Bajeczki z książeczki”. Założeniem projektu było kształtowanie zainteresowań czytelniczych, rozbudzenie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, poznawanie utworów literatury dziecięcej m.in. opowiadań, wierszy, bajek, baśni, legend z jednoczesnym ukazaniem roli książki w życiu człowieka. Wspólne czytanie było źródłem inspiracji dla wielu form aktywności intelektualnej i artystycznej, ale także formą relaksu. W sali powstał ogólnodostępny kącik z książkami.  Poprzez proponowane aktywności dzieci rozwijały mowę (opowiadały swoje ulubione bajki, historyjki i ilustracje), ćwiczyły wyobraźnię (wymyślały nowe zakończenia znanych bajek, tworzyły własną bajkę – wykorzystując elementy metody storytelling oraz kostki w stylu „storycubes”), doskonaliły sprawność rachunkową (przeliczanie, szacowanie, klasyfikowanie) i grafomotoryczną („jak zostać ilustratorem bajek?”). Odwiedziły bibliotekę miejską i przedszkolną, utrwalając zasady wypożyczania książek. Podczas podsumowania projektu „Liski” zaprosiły młodszą grupę, której  opowiadały o podejmowanych aktywnościach, wycieczce do biblioteki oraz zaprosiły do wspólnej zabawy w tworzenie bajki (storytelling).
PP: I.5, I.7, II.4, II.6, II.11, III.1, III.5, III.9, IV.3, IV.6, IV.8, IV.9 <<<foto>>>
Opracowała; Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zabawy na śniegu

Pierwszy tydzień lutego (5.02-9.02) upłynął nam w tematyce zabaw zimowych. "Liski" poznały sporty zimowe tj. łyżwiarstwo, narciarstwo, snowboard, skoki narciarskie, saneczkarstwo oraz sprzęt zimowy wykorzystywany w sporcie. Słuchały opowiadania "Na stoku" i odpowiadały na pytania związane z tekstem oraz dowiedziały się, jak przygotować się na jazdę na stoku. 
Dzieci podczas zajęć matematycznych utrwaliły pojęcia dodawania i odejmowania na podstawie historyjki, którą same stworzyły.
Na zajęciach plastycznych stworzyliśmy narciarza. Ćwiczyliśmy przy tym chwyt oraz motorykę małą, a także kreatywność i wyobraźnię. Podczas rytmiki dzieci ćwiczyły słuch muzyczny na podstawie zajęć z pączkową wyliczanką.
Tydzień zakończyliśmy świętowaniem dni: "Tłustego Czwartku" oraz "Międzynarodowy Dzień Pizzy". Wspólnie w grupie zrobiliśmy piękne prace plastyczne, które zawisły na korytarzu przedszkola. 
Obszary z podstawy programowej I.5; II.2; III.3, IV.5, IV.7 <<<foto>>>
Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zima, biała zima

W minionym tygodniu (29.01-02.02) czterolatki utrwalały nazwy czterech pór roku, skupiając swoją uwagę na aktualnie panującej zimie. Przypominały sobie charakterystyczne dla zimy zjawiska atmosferyczne (opady śniegu, zamarzanie wody, burze śnieżne), poznały termometr - jako narzędzie do mierzenia temperatury. Utrwaliły zasady ubierania się zimą, ćwicząc samodzielność podczas zakładania i zapinania kurtek. "LISKI" doskonaliły sprawność rąk podczas zabaw z wydzieraniem papieru, z nożyczkami i z kredkami. Rozwijały wyobraźnię rysując "zimowy obrazek" białą kredką po niebieskim tle oraz ćwiczyły wspólne pole uwagi podczas zabawy "Bałwanek". Czterolatki, odwołując się do przeżyć z ferii zimowych, opowiadały ilustracje, układały historyjki obrazkowe oraz rozwiązywały zagadki słowne, dźwiękowe i obrazkowe. Podczas aktywności matematycznych rozwijały orientację w kierunkach przestrzeni, przeliczały i określały wielkość obiektów. Bawiły się przy piosence "Tupu tup po śniegu" i "Zimowe nutki", a podczas zajęć z rytmiki kształciły umiejętność reagowania na zmianę tempa w muzyce.

W tym tygodniu wspólnie świętowaliśmy urodziny Maksia,

któremu raz jeszcze życzymy zdrowia i wielu powodów do uśmiechu.

PP I.2, I.5, II.6, III.5, III.6, IV.1, IV.5, IV.7, IV.11 <<<foto>>>

Opracowała: Aleksandra Łojek 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

BAL KARNAWAŁOWY

Bal karnawałowy to dla przedszkolaków niezwykły dzień, często wyczekiwany przez wiele tygodni. W naszym przedszkolu bal odbył się 12 stycznia 2024 r. Wystrój sali balowej wprowadzał w radosny nastrój - były serpentyny, balony, girlandy i bibułkowe dekoracje. Bal prowadził wodzirej, który z ogromnym zaangażowaniem zachęcał wszystkich do tańca przygotowaną muzyką i zabawami. W trakcie balu dzieci miały możliwość pozowania do zdjęć robionych przez profesjonalną firmę fotograficzną - zdjęcia w kolorowych kostiumach na pewno będą doskonałą pamiątką. Serdeczne podziękowania należą się rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów. Kolejny bal karnawałowy już za rok! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dzień Babci i Dziadka

Chociaż Dzień Babci i Dziadka w kalendarzu widnieje dopiero 21 i 22 stycznia, w naszym przedszkolu świętowaliśmy już 11 stycznia. Tego dnia zaprosiliśmy dziadków do sali przedszkolnej, która na potrzeby przedstawienia, zmieniona została w leśną polanę. Zgromadziły się na niej dzieci-krasnale, które odegrały bajkę "Jak to krasnale chciały pomóc babci i dziadkowi". Nie obyło się bez wzruszeń, oklasków, uśmiechów i słów uznania dla małych aktorów, którzy przygotowali specjalny program artystyczny:  recytowały  okolicznościowe wiersze, śpiewały piosenki, grały na dzwonkach i tańczyły, wyrażając w ten sposób swoją miłość i wdzięczność za babciną cierpliwość i miłość. Każdy wnuczek i wnuczka własnoręcznie wykonały również dla swoich ukochanych dziadków drobny upominek.  
Kochanym Babciom i drogim Dziadkom jeszcze raz życzymy  dużo zdrowia, pomyślności, samych pięknych chwil w życiu i tego, aby zawsze byli dumni ze swych wnuków. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Tradycje Świąt Bożego Narodzenia - projekt edukacyjny

Ostatnie dwa tygodnie grudnia "Liski" realizowały projekt edukacyjny pt. „Tradycje świąt Bożego Narodzenia”. Jego celem było poznanie dawnych i obecnych polskich tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia - kolędowania, ubierania choinki, pieczenia pierników, przygotowywanie wigilijnych potraw i in.
W ramach realizacji projektu dzieci podejmowały różnorodne zadania, które sprawiały im wiele radości -  pisały list do Mikołaja, układały życzenia dla najbliższych, wykonywały ozdoby choinkowe według własnego projektu, którymi dekorowały salę i choinkę, piekły pierniki a także uczyły się kolęd i pastorałek. Uczestniczyły w przedstawieniu świątecznym w wykonaniu starszej grupy, grały na dzwonkach i instrumentach perkusyjnych.
Podsumowanie projektu odbyło się w czwartek 21 grudnia 2023 r., podczas spotkania z pracownikiem biblioteki szkolnej p. Bożeny Sakowskiej. Dzieci mogły wykazać się zdobytą wiedzą i umiejętnościami - rozwiązywały quiz świąteczny oraz zagadki, układały puzzle, śpiewały kolędy i pastorałki. Wysłuchały też świątecznej opowieści, demonstrowały swoje ozdoby świąteczne, częstowały pierniczkami i zaśpiewały kolędę. Punktem kulminacyjnym było wspólne dzielenie się opłatkiem. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zdrowy i bezpieczny przedszkolak

Dzieci przez dwa tygodnie (20.11 - 01.12) uczestniczyły w projekcie edukacyjnym, który miał na celu przybliżenie wiadomości na temat zdrowia oraz bezpiecznego używania urządzeń elektrycznych. Poprzez pracę metodą projektu, dzieci same szukały odpowiedzi na takie pytania jak: Kto pomaga nam być zdrowy? Dlaczego musimy myć ręce? Czy bakterie mają nóżki? Jak robią się dziury w zębach ? Czy prąd jest bezpieczny? Kto kto jest elektryk? Co ułatwia nam pracę w domu? 
"Liski" oprócz szukania odpowiedzi na pytania wykonały też prace plastyczną "Myjemy żeby" oraz pracę plastyczną wspólną w grupie "Pralka". 
Dzieci odwiedziła też pani pielęgniarka - mama Jasia P, która przybliżyła nam zawód pielęgniarki oraz pan Tomasz, który przedstawił dzieciom zawód elektryka. 
W naszej grupie został stworzony też kącik zdrowego przedszkolaka, w którym zawitały owoce i warzywa oraz zdrowe przepisy na śniadanie.
Obszary z podstawy programowej I.5; II.2; III.3; IV.5, IV.7 <<<foto>>>
Opracowała: Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Mój kraj – Polska

Mój kraj - Polska. Od 13 do 17 listopada w naszej grupie obchodziliśmy Patriotyczny Listopad. Każdego dnia Przedszkolaki wzbogacały swoją wiedzę o Polsce. Szczególną uwagę poświęciliśmy symbolom narodowym (godło, hymn Polski, flaga). Przedszkolaki obejrzały film edukacyjny „Polskie symbole narodowe - Kto ty jesteś?” Poznały legendę o powstaniu Polski. Poznały godło Polski. Dowiedziały się, że symbol orła znajduje się na pieniądzach, ważnych dokumentach obowiązujących w Polsce. Przedszkolaki wykonały biało - czerwone flagi. Nauczyły się również pierwszej zwrotki oraz refrenu „Mazurka Dąbrowskiego” oraz przyjmowania prawidłowej postawy podczas śpiewania hymnu. "Liski" koniec tygodnia zakończyły nauką na pamięć wiersza "Kto ty jesteś..?". Dzięki realizacji tematu kompleksowego „Mój kraj - Polski” zostały zrealizowane następujące zagadnienia z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: aby poznać historię powstania państwa polskiego dzieci korzystały z nowoczesnych technologii informacyjnych (IV.19). Przedszkolaki miały możliwość odczuć, że są Polakami (III.2). Poznały symbole narodowe (IV. 11, 10, 9). Uczyły się odnosić do nich z szacunkiem (III.6). Zaznajomiły się z monetami i banknotami, które są prawnym środkiem płatniczym w Polsce (IV.17). Uczestniczyły w zbiorowym śpiewaniu hymnu narodowego (IV. 7) <<<foto>>>
Urodziny obchodziła Bianka, której raz jeszcze życzymy cudownych chwil!
Opracowała: Kamila Dmowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


A deszcz pada i pada...

Tematem zajęć w tym tygodniu była jesienna pogoda. Liski przeprowadziły eksperyment, dzięki któremu, dowiedziały się, jak powstaje deszcz. Odwołując się do własnych doświadczeń szukały odpowiedzi na pytania "Po co pada deszcz?" i "Czy deszcz jest pożyteczny?". Dzieci ćwiczyły motorykę małą, rozcierając plastelinę, wycinając i kolorując. Układały rytmy, kończyły sekwencje, porównywały liczebność zbiorów, odkodowywały instrukcje, utrwalały nazwy figur i kształtów. Doskonaliły umiejętność prawidłowego liczenia. Podczas zajęć z rytmiki Liski próbowały ilustrować ruchem piosenkę "Jesienna szaruga", grać na podstawowych instrumentach perkusyjnych i reagować ruchem na zmianę tempa utworu. Tydzień zakończyliśmy zabawą dydaktyczną "Jak ubierać się jesienią?", podczas której dzieci utrwalały nazwy elementów ubioru i poznały ich angielskie odpowiedniki.
Jesienna pogoda była dla nas łaskawa i codziennie mogliśmy korzystać z placu zabaw.
W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Ani, której raz jeszcze życzymy uśmiechu i radości.
PP: I.4, I.5, II.11, III.9, IV.1, IV.3 <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Przygotowania zwierząt do zimy

Jesień to czas intensywnego przygotowywania się leśnych zwierząt do zimy. "Liski" dowiedziały się, które z nich zbierają zapasy, zmieniają ubarwienie i metabolizm, a które migrują do ciepłych krajów (PP. II.10). Bardzo pomocna okazała się pozycja książkowa Marii Kownackiej "Razem ze słonkiem - złota jesień", zagadki słowne i program telewizyjny "Wędrówki Skrzata Borówki".
Podczas aktywności matematycznych dzieci doskonaliły umiejętność przeliczania, szacowania, klasyfikowania oraz kodowania (szukając drogi do domu zwierząt według instrukcji rysunkowych). Ćwiczyły precyzję ręki podczas malowania farbami, odbijania faktur i wbijania gwoździ (samodzielnie!) (PP. I.6; IV. 1, 2, 5, 8). Bawiły się przy piosence "Wiewióreczka", a podczas zajęć z rytmiki dzieci odtwarzały przebieg muzyczny utworu za pomocą ruchów ciała. Nie zabrakło też zajęć sensorycznych - jesiennej ścieżki sensorycznej oraz ćwiczeń gimnastycznych opartych m.in. na metodzie opowieści ruchowej. <<<foto>>>
W tym tygodniu urodziny obchodziła Malwinka, której raz jeszcze życzymy wszystkiego, co najlepsze!
Opracowała: Aleksandra Łojek

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Witaminki - projekt edukacyjny

Przez pierwsze dwa tygodnie października nasze "Liski" pracowały metodą projektu, który miał na celu przybliżenie wiadomości na temat warzyw i owoców. Przez ten owocny czas poznaliśmy pracę ogrodnika, odwiedziliśmy ogrody działkowe, na których jedliśmy warzywa prosto z grządki, spróbowaliśmy winogrona oraz innych owoców i warzyw (Gdzie rosną warzywa i owoce?). Byliśmy w sklepie spożywczym, gdzie oglądaliśmy wystawkę warzyw i owoców (Gdzie można kupić warzywa i owoce?). Odwiedziliśmy przedszkolną kuchnię i spiżarnię i zobaczyliśmy, gdzie przechowywane są warzywa i owoce (Jak przechowywać warzywa i owoce?). Nasze dzieci wykonały także samodzielnie sałatkę owocową, przygotowaliśmy też sok, który był pełen pysznych witamin. W ramach aktywności matematycznej dzieci przeliczały, segregowały, kodowały i odkodowywały listę warzywnych zakupów. Dzieci z naszej grupy przyniosły również przetwory ze swoich domów, które ozdobiły naszą przedszkolną spiżarnię. Wykonaliśmy pracę plastyczną "Słoik z przetworami", "Koszyk z owocami" i piramidę zdrowego jedzenia. Obszary z podstawy programowej I.5; II.2; III.3; IV.2; IV.5; IV.7. <<<foto>>>
Opracowała: Kamila Horabik

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Jesień

Ostatni tydzień września upłynął "Liskom" na poznawaniu jesieni w lesie i w parku. Dzięki zorganizowaniu w sali kącika Pani Jesieni, dzieci miały możliwość poznawania darów jesieni różnymi zmysłami. Podczas aktywności plastycznych dzieci kolorowały, wycinały i tworzyły piękne prace z kolorowych kartek papieru. Dzieci stworzyły także wspólną pracę z darów natury, ćwicząc przy tym współpracę oraz kreatywność. Nie zabrakło również wspólnych zabaw na dywanie, ćwiczeń gimnastycznych a także rytmiki, przy której dzieci ćwiczymy słuch muzyczny i rytm. 
Obszary z podstawy programowej I.5; II.2; III.3; IV.2; IV.5; IV.7. <<<foto>>>
Opracowała Kamila Horabik

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Dzień Przedszkolaka 2023

Dzień Przedszkolaka  to jedno ze świąt nietypowych, na które dzieci czekają przez cały rok, a przypada corocznie w dniu 20 września. W naszym oddziale świętowaliśmy ten dzień na sportowo. Dzieci aktywnie uczestniczyły w konkursach i zabawach ruchowych, posługiwały się ruchem i gestem, chętnie podejmowały sportową rywalizację i współpracę w grupie (PP III.2). Były rzuty woreczkami i piłkami do hula-hop, bieg z piłką między nogami, bieg z piłką na rakietce, rzuty woreczkami do pachołków, zabawy z chustą animacyjną i sigumą (PP I.5, I.8).  Dużym zainteresowaniem dzieci cieszył się tor przeszkód i czołganie w tunelu. Udział w imprezie dostarczył im kolejnych okazji do bezpośredniego zaprezentowania swoich możliwości, do przeżywania wesołej i beztroskiej zabawy oraz czerpania radości z bycia przedszkolakiem. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Poznajemy zasady ruchu drogowego

Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych jest jednym z obszarów wychowania przedszkolnego. Dlatego "Liski" realizowały temat kompleksowy "Poznajemy zasady ruchu drogowego", poprzez oglądanie animacji, poznawały znaki drogowe, uczyły się prawidłowego zachowania na przejściu dla pieszych, zarówno z sygnalizacją świetlną, ja i bez niej. Poznaliśmy znaczenie kolorów na sygnalizatorze świetlnym, a ich kolejność utrwaliliśmy poprzez malowanie farbami. Dzieci poznały wygląd, nazwy i podstawowe zadania samochodów uprzywilejowanych - karetki, radiowozu i samochodu straży pożarnej. W kartach pracy kolorowały rysunek znaku drogowego według wzoru, doskonaląc sprawność manualną i odwzorowywanie. Wycinały też "wyposażenie" podręcznej apteczki, kształcąc myślenie logiczne i umiejętność posługiwania się nożyczkami. Na zajęciach rytmiki brały udział w ćwiczeniach inhibicyjno-incytacyjnych (hamujących i pobudzających ruchy) z wykorzystaniem sygnałów dźwiękowych wykorzystywanych przez radiowozy. Podsumowaniem zdobytej wiedzy było spotkanie z przedstawicielami Powiatowej Komendy Policji w Węgrowie, podczas którego dzieci rozwiązywały zagadki i zadawały gościom pytania o zawód policjanta i podstawowe zasady ruchu drogowego. <<<foto>>>
W tym tygodniu świętowaliśmy razem z Julkiem jego 4 urodziny. Raz jeszcze dziękujemy za smaczny poczęstunek i życzymy samych miłych chwil!
Opracowała: Aleksandra Łojek

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Narodowy Dzień Sportu 2023

Jednym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 jest "Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej". Grupa III "Liski" podjęła więc wyzwanie świętowania ważnych dla nas dni na sportowo! Zaczęliśmy od Narodowego Dnia Sportu, obchodzonego 18 września. Tego dnia w kilkuset najważniejszych placówkach sportowych w Polsce organizowany był dzień otwarty. Polacy mogli korzystać ze specjalnie zorganizowanych treningów z wielu dyscyplin sportowych oraz wziąć udział w pikniku na błoniach PGE Narodowego. "Liski" bawiły się w ogrodzie przedszkolnym, kształtowały zwinność, równowagę, skoczność i refleks. Pokonywały tor przeszkód, uczyły się łapać i rzucać do celu piłkę, brały udział w zabawach z elementem czworakowania i skoku obunóż (PP I.5).  W ten sposób uczyły się rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowania zachowań prozdrowotnych. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Zatwierdziła: Monika Demczuk

 

„OTO JA”

Miniony tydzień (11-15.09) upłynął nam pod tematem poznawania siebie. (Pp II.2). Dzieci z naszej grupy bardzo chętnie opowiadały o sobie, o swoich cechach i o tym co lubią robić. Był to też czas, gdzie poznaliśmy charakterystyczne cechy każdego z nas (kolor oczu, włosy, budowa naszego ciała). "Liski" pracowały również w Kartach Pracy, co bardzo im się podobało. (Pp IV.19). 
Grupa III zrealizowała też kolejne zadanie z projektu "Klasa w terenie", który opierał się na obserwacji chmur i malowaniu ich bez użycia pędzla.
Tydzień zakończyliśmy Międzynarodowym Dniem Kropki, podczas którego dzieci mogły użyć swojej duszy artystycznej i kreatywności podczas tworzenia swoich indywidualnych dzieł. (Pp IV.8). <<<foto>>>
Opracowała Kamila Horabik

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Pierwszy tydzień za nami

Rozpoczął się nowy rok szkolny. "Liski" nie są już maluchami, ale średniakami! Chętnie i z uśmiechem przestępują próg przedszkola, by bawić się, śpiewać, rysować i zdobywać wiedzę (PP II.2). Pierwszy tydzień to czas na przypomnienie sobie zasad panujących w przedszkolu (PP III.2), zapoznanie z nową salą i jej wyposażeniem, łazienką i kącikami z zabawkami. Czterolatki poznały znaczki indywidualne - kształty i figury geometryczne. "Liski" ustaliły kodeks postępowania grzecznych przedszkolaków i obiecały, że będą przestrzegać jego zapisów, uczą się odkładać zabawki w wyznaczone miejsca i utrzymywać porządek w kącikach. Poznały piosenkę "Idziemy do przedszkola", a w ramach zajęć rytmiki uczyły się wyklaskiwać rytm refrenu, doskonaląc poczucie rytmu (PP IV.7).
Grupa III zrealizowała też pierwsze z zadań projektu "Klasa w terenie", który opiera się na założeniach edukacji outdoorowej. "Liski" udały się w ciekawe miejsce Węgrowa - do Parku im. AK i do amfiteatru. Miały okazję skorzystać z infrastruktury parku – placu zabaw, siłowni, hamaków, doskonaląc motorykę dużą. <<<foto>>>
W tym tygodniu urodziny obchodził Marcelek.
Wspólnie odśpiewaliśmy "Sto lat!" życząc Marcelkowi samych wspaniałych chwil!
Opracowała: Aleksandra Łojek

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Grupa 1 - 2022 / 2023

LISKI

(wych. Aleksandra Łojek, Monika Demczuk)


Dzień Mamy i Taty

"Maj to życie, maj to kwiatki
Maj to także Święto Matki,
Maj w uczucia jest bogaty,
Bo się zbliża Święto Taty."
26 maja w naszej grupie miało miejsce niezwykłe spotkanie. Pierwszy raz w naszej sali gościli rodzice. Specjalnie dla Nich przygotowaliśmy program artystyczny i baaaardzo się staraliśmy, aby wystąpić jak najlepiej! Choć nie wszystko poszło zgodnie ze scenariuszem :) to w oczach rodziców pojawiły się łzy szczęścia i wzruszenia. Dziękujemy Rodzicom za obecność i wsparcie oraz wspólną zabawę taneczną do piosenki "Kaczuchy". Wszystkiego dobrego dla Was! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Maluszki w Klasztorze i muzeum

22 maja Maluszki wybrały się do węgrowskiego muzeum „Węgrów- miasto wielu kultur i religii” oraz do węgrowskiego klasztoru. Dzieci miały okazję poznać zabytki związane z wielokulturowością naszego rodzinnego miasta.
Dzięki tej wizycie dzieci poznały specyfikę pracy kustosza oraz dzieje rodzinnego miasta. Lekcja muzealna była dla dzieci niezwykle atrakcyjna, a wizyta w muzeum i klasztorze niezapomniana! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Poznajemy zawody - strażak

Przez cały tydzień (08-12.05.) Maluszki realizowały temat kompleksowy "Bezpiecznie z ogniem", tym samym wdrażały się do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.  Dzieci oglądały bajkę "Strażak Sam" i przygody Błękitka, słuchały wiersza Wł. Broniewskiego „Pożar” i opowiadania "Jak Wojtek został strażakiem".
Rozwiązywały zagadki słowne, obrazkowe i słuchowe, utrwalając nazwy i przeznaczenie sprzętów wykorzystywanych w pracy strażaków. Poznały nową technikę - rozcieranie plasteliny. Ogromną niespodzianką była wizyta druhów OSP Węgrów, którzy zaprezentowali sprzęt gaśniczy i samochód strażacki.
Poprzez realizację tematu "Bezpiecznie z ogniem!" dzieci uczą się, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i zdrowie, uświadamiając sobie o grożących niebezpieczeństwach. Dzieci próbowały oceniać okoliczności, odróżniać i rozpoznawać sytuacje niebezpieczne od tych bezpiecznych. Poznawanie zasad właściwego zachowania w kontakcie z ogniem oraz zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych to jedno z zadań zawartych w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

W wiejskiej zagrodzie

Dzieci z grupy I realizowały projekt edukacyjny "Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie". 
Temat okazał się dla dzieci bardzo ciekawy. Każdego dnia poznawały warunki życia i sposób odżywiania innego zwierzęcia: konia, owcy, świnki, kury i krowy. Wspólnie budowaliśmy makietę wykorzystując różnego rodzaju klocki i figurki zwierząt gospodarskich. Maluszki bawiły się przy piosenkach "Old McDonald", "Szalona krowa" i "Koniki". Wykonały prace plastyczne różnymi technikami: farbami, kredkami, wykorzystując papier kolorowy i nożyczki. "Liski" manipulowały, przeliczały, segregowały, układamy rytmy i sekwencje, porównywały, mierzyły. Dzieci doskonale bawiły się podczas naśladowania odgłosów zwierząt i sposobu ich poruszania się. Uczyły się formułować dłuższe, poprawne gramatycznie wypowiedzi na temat ilustracji "Gospodarstwo".
Podsumowaniem projektu była wizyta w pobliskim zwierzyńcu "Eurostruś" w Borzychach, gdzie pod czujnym okiem Pani Elizy, Maluszki dzieliły się zdobytą podczas projektu wiedzą na temat zwierząt gospodarskich. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Pisanka-projekt edukacyjny

Maluszki zrealizowały kolejny temat "Pisanka" metodą projektu edukacyjnego. Wybór tematu był wynikiem rozmów o ulubionych przez dzieci tradycjach wielkanocnych - malowaniu jajek. Podczas aktywności językowych dzieci oglądały film edukacyjny o ptakach, opowiadały historyjkę obrazkową "Od jajka do kury", brały udział w zabawach badawczych z jajkami.
Zorganizowaliśmy zawody sportowe z jajkiem-balonem. Bawiliśmy się jajeczkami-przeszkadzajkami, które wykorzystaliśmy do próby ilustracji muzycznej utworu "La Raspa" (według Batii Strauss). Dzieci układały sekwencje i rytmy, manipulowały jajkami. Wykonały prace plastyczne "Kraszanka - wydzieranka", eksperymenty graficzne z flamastrami i barwnikami do jajek. Podsumowanie projektu stanowiła zabawa sensoryczna z kolorowym ryżem - zadaniem dzieci było odgadywanie zagadek słownych i wypełnianie przestrzeni barwionym ryżem. <<<foto>>>
W minionym tygodniu urodziny obchodziła Dorotka, której raz jeszcze życzymy wszystkiego,  co najlepsze!
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Gdzie mieszka sztuka?

"Czarodziejska sztuka do drzwi puka, puk, puk.
Chętnych by ją poznać sobie szuka. 
Zaprasza do muzeum i do kina,
by ją poznać każda dobra jest godzina"
W ostatnim tygodniu "Liski" szukały odpowiedzi na pytanie "Gdzie mieszka sztuka?", "Kto to jest artysta?". Dowiedziały się, że spotkać sztukę można w kinie, teatrze, muzeum i galerii. Przy okazji poznały zasady obowiązujące w takich miejscach. "Liski" próbowały swoich sił w malarstwie i rzeźbie oraz w aktorstwie, podczas zabaw z kostiumami i teatrzykiem kukiełkowym. Zabawy w teatr pomagają w rozwijaniu wrażliwości estetycznej, ukazywaniu piękna utworów literackich, wzbogacaniu wiedzy o świecie, wychowaniu społecznym i wyzwalaniu twórczej ekspresji. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Podwójne urodziny

W najmłodszej grupie podwójna okazja do świętowania!

3. urodziny obchodził Bruno a 4. Jasiek!

Chłopcom życzymy wszystkiego, co najlepsze:

dużo radości, zdrowia i wielu powodów do uśmiechu.

<<<foto>>>


Nasz przedszkolny ogródek

W minionym tygodniu maluszki realizowały kolejny projekt „Nasz przedszkolny ogródek”. Dzieci wybrały temat po jednym ze spacerów, na którym miały okazję podglądać pracę ogrodnika i wykorzystywane przez niego narzędzia.
Podczas realizacji projektu maluszki próbowały odpowiedzieć na pytania „Skąd biorą się rośliny? i „Czego potrzebują?”. Dzięki wizycie w sklepie ogrodniczym poznały narzędzia wykorzystywane w ogrodzie przez ogrodników i pasjonatów ogródków. Miały okazję do zabaw sensorycznych z ziemią, piaskiem, makaronem i nasionami. Określały właściwości ziemi i piasku, brały udział w zabawach badawczych z nasionami i ziarnami („Co kryje się w środku owoców?”), które posłużyły też do zabaw matematycznych w segregowanie, przeliczanie, układanie rytmów oraz do zabaw muzycznych własnoręcznie przygotowanymi grzechotkami. Poznały znaczenie powiedzenia „ubierać się na cebulkę”, wygląd cebul jadalnych i kwiatowych. Wykonały pracę metodą stemplowania patyczkami higienicznymi pt. „Hiacynt”, przy okazji poznając wygląd i nazwy innych kwiatów cebulowych. W piątek odbył się „Quiz ogrodnika”, w którym maluszki powtórzyły nabyte w projekcie wiadomości oraz wspólne założenie hodowli cebul i fasolki.
Celem projektu było zdobywanie wiedzy najmłodszych o środowisku i edukacja ekologiczna w bezpośrednim kontakcie z przyrodą. Projekt miał za zadanie kształtować wśród dzieci postawę ekologiczną – z naciskiem na rozwijanie wrażliwości, ciekawości, świadomości współzależności i więzi z naturą.  <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

W marcu jak w garncu

Drugi tydzień marca poświęciliśmy na poznanie wczesnowiosennych zjawisk pogodowych i wyjaśnienie znaczenia przysłowia "W marcu jak w garncu” w oparciu o obserwacje przyrody podczas spaceru i wiersz "Marzec" J. Kulmowej. Maluszki bawiły się przy piosence "Kasza marcowa" i "Deszczyk" (wg pedagogiki zabawy KLANZA). Podczas aktywności matematycznych "Liski" próbowały swoich sił w kodowaniu i odkodowywaniu instrukcji (Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego: obszar poznawczy, punkt 9 "dziecko czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie"), przeliczały składniki i segregowały ilustracje. Kolorowały też symbole pogodowe w konturze garnka, dzięki czemu powstała praca plastyczna "W marcu jak w garncu". <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Urodzinki Szymona

Szymku, jeszcze raz życzymy samych miłych chwil, dużo uśmiechu i zdrowia!

Dzieci i wychowawczynie gr.I

<<<foto>>>


Komu potrzebne są nożyczki?

W pierwszym tygodniu marca w grupie I realizowany był temat "Komu potrzebne są nożyczki?". Maluszki miały okazję samodzielnie posługiwać się nożyczkami - tnąc papier i bibułę, dzięki czemu doskonaliły motorykę małą, ćwiczyły koordynację ruchową (ręka-oko) oraz mięśnie dłoni (Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego, obszar fizyczny, punkt 7). Dzieci z zaangażowaniem podejmowały próby samodzielnego cięcia papieru, słuchały wierszyków, bajek i słuchowisk oraz bawiły się przy piosence "Fruzia u fryzjera". Poznały też tajniki zawodów, których przedstawiciele używają nożyczek - fryzjera oraz krawcowej. Podczas zabaw matematycznych szacowały długość pasków papieru i nitek, utrwalając pojęcia "długi", "krótki", przeliczały elementy zbiorów i uczyły się prawidłowego używania liczebników porządkowych. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

"Domowa pizza" - nasz pierwszy projekt!

W minionym tygodniu (6-10.02.3023 r.) najmłodsza grupa realizowała temat kompleksowy „Domowa pizza”. Wybraliśmy do tego metodę projektu, stworzoną w USA przez Wiliama H. Kilpatricka. Metoda projektu oparta jest na samodzielnym zdobywaniu wiadomości i sprawdzeniu swoich umiejętności w konkretnych sytuacjach życiowych. 
„Domowa pizza” to projekt praktyczny, podczas którego dzieci poznawały kolejne etapy przygotowania pizzy – od ciasta, przez dobór dodatków, po upieczenie w piekarniku. Maluszki szukały informacji o tym, jak przygotować ciasto (reprezentacja grupy udała się do kuchni przedszkolnej po przepis na ciasto; pozostała część grupy przeglądała książki kucharskie i blogi kulinarne w Internecie). Zaprosiliśmy do przedszkola eksperta od pizzy, Pana Kamila Kodyma, właściciela pizzerii „Buli”, który przeprowadził warsztaty przygotowania pizzy.  Dzieci poznawały właściwości ciasta drożdżowego poprzez rozciąganie, wałkowanie, odbijanie faktur i wyrabianie, co było też doskonałą formą wzmacniania siły rąk i dłoni.
Maluszki dowiedziały się, z jakimi dodatkami można jeść pizzę, samodzielnie kroiły pomidory, paprykę i oliwki oraz tarły ser żółty. Skomponowały pizzę, którą upiekły w przedszkolnej kuchni, świętując jednocześnie Międzynarodowy Dzień Pizzy.
Podczas realizacji projektu maluszki brały udział w zabawach stymulujących aktywność matematyczną (odmierzanie składników do ciasta; budowanie wieży z pudełek i szacowanie jej wysokości; utrwalanie stosunków przestrzennych „pod”, „obok”, „na”), muzyczną (granie na pudełkach; ilustracja dźwiękowa do opowiadania nauczyciela), językową (opowiadanie ilustracji; rozwiązywanie zagadek; pokaz; zabawy parateatralne) oraz plastyczną (malowanie po pudełkach; komponowanie dodatków z papieru kolorowego). Dużym zaangażowaniem wykazywały się podczas zabawy w kąciku tematycznym „pizzeria”.
Praca metodą projektu nie jest łatwa, ale daje dużo satysfakcji i dzieciom, i nauczycielom. Kształci u dzieci umiejętność współpracy, logicznego i kreatywnego myślenia oraz rozwija samodzielność. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Sporty i zabawy zimowe

Wszystkie dzieci lubią zabawy na śniegu. W minionym tygodniu "Liski" poznały zimowe zabawy i dyscypliny sportu oraz niezbędne akcesoria (kijki, narty kaski). "Zimowe" aktywności to doskonała okazja do zabaw sensorycznych - dzieci malowały paluszkami po podkładzie z pianki do golenia, lepiły kulki ze sztucznego śniegu i bałwanki z plasteliny. Podczas aktywności językowych tworzyliśmy kodeks bezpiecznych zabaw na śniegu, uczyliśmy się łączyć dyscyplinę sportu z wyposażeniem sportowca. Dzieci przeliczały bałwankowe guziki, uczyły się używać określeń "najmniejsza" i "największa", poznały i utrwalały liczebniki porządkowe w zabawie paluszkowej ze śpiewem "Pięć bałwanków". Ćwiczyły sprawność rączek wykonując bałwanka ze skrawków papieru. Dzieci poznają w ten sposób świat przyrody, uczą się rozróżniać pory roku i charakterystyczne dla nich zjawiska, co zawarte jest w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

160. rocznica Bitwy pod Węgrowem

160 lat temu pod Węgrowem miała miejsce bitwa powstania styczniowego. I choć wydawać by się mogło, że temat ten jest zbyt trudny dla dzieci w wieku przedszkolnym, należy pamiętać, że od najmłodszych lat dzieci powinny poznawać miejsca pamięci związane z regionem, historię miasta rodzinnego oraz uczyć się oddawać szacunek walczącym o wolność i niepodległość. Maluszki obejrzały reprodukcje obrazów i litografii, oglądały przedruki zdjęć z budowy pomnika upamiętniającego bohaterów bitwy. Wykonały też grupową pracę plastyczną "Bohaterom 1863 r." <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

W karnawale same bale

Od poniedziałku 23. do piątku 27. stycznia Maluszki realizowały temat tygodnia "W karnawale same bale". Dzięki literaturze dziecięcej, filmom edukacyjnym i tablicom demonstracyjnym poznały znaczenie słowa "karnawał", różne zwyczaje karnawałowe, w tym bale, maskarady, parady.
Ćwiczyły małą motorykę kreśląc serpentyny i ozdabiając szablon balonika skrawkami kolorowego papieru. Balony towarzyszyły nam podczas zajęć ruchowych (konkurencje sprawnościowe), zabaw integracyjnych (taniec z balonami) i muzycznych (wystukiwanie rytmu). Dzieci poznały różne przyrządy do mierzenia i samodzielnie próbowały zmierzyć odległość między klockami i woreczkami. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dziecko w wieku przedszkolnym powinno eksperymentować, szacować, przewidywać, dokonywać pomiaru. Żeby sprawdzić odległość wykorzystaliśmy kolorowe patyczki laryngologiczne, skakanki i kroki. 
Zwieńczeniem tygodnia był przedszkolny bal karnawałowy - idealna okazja, żeby zaprezentować kostium, umiejętności taneczne i chęć do wspólnej zabawy. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

TO DLA WAS DRODZY DZIADKOWIE!

"Babcia z dziadkiem dziś świętują,
wszystkie dzieci więc pracują
Zetrą kurze w każdym kątku,
przypilnują dziś porządku.
W kuchni błyszczą już talerze,
wnusia babci bluzkę pierze
Wnusio już podaje kapcie,
bardzo Kocha swoja babcię.
Dzisiaj wszystkie smutki precz!
Święto Dziadków ważna rzecz!"
Dzień Babci i Dziadka to jedno z najbardziej lubianych przez dzieci świąt. Przez cały tydzień (15-19.01.2023) poznawaliśmy przynależność do rodziny i uczyliśmy się szacunku do starszych. W zabawie dydaktycznej "Prezent dla babci" utrwalaliśmy imiona dziadków i babć a także uczyliśmy  się rozpoznawać potrzeby seniorów. Dzieci kształtowały umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi na temat "Co lubię robić z babcią? Co lubię robić z dziadkiem?. Podczas aktywności matematycznych Maluszki utrwalały prawidłowe przeliczanie, klasyfikowanie i różnicowanie "stary-młody". Na piątkową miniakademię dla Babci i Dziadka dzieci nauczyły się na pamięć wiersza i piosenki "To dla Ciebie".
Drogie Babcie i Drodzy Dziadkowie, w imieniu wszystkich dzieci i obsługi gr.I, życzę wielu powodów do radości i długiego życia w pełnym zdrowiu! <<<foto>>>
 W tym tygodniu urodziny obchodził Maksio, któremu raz jeszcze życzymy samych wspaniałości!
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Ptaki w karmniku

"Puk, puk w okieneczko: - Otwórz, otwórz panieneczko!.
A panienka otworzyła i ptaszynę nakarmiła.
I ptaszyna wdzięczna za to śpiewała jej całe lato"
Najmłodsze dzieci z naszego przedszkola wiedzą, że zima to trudny czas dla ptaków. Ze względu na opady śniegu i niską temperaturę ciężko im zdobywać pożywienie. W drugim tygodniu stycznia "Liski" poznały nazwy i wygląd ptaków zimujących w Polsce, podstawowe zasady dokarmiania ptaków zimą i rodzaj odpowiedniego pokarmu. Maluszki z zainteresowaniem słuchały ciekawostek przyrodniczych, bawiły się przy piosenkach "Ptaszki fruwają" i "Lata mały ptaszek", podglądały ptaki w karmniku on-line. Podczas zabawy dydaktycznej "Lekkie, jak piórko" uczyły się określać ciężar różnych przedmiotów. Rozwijały umiejętność liczenia, wskazywały, gdzie jest więcej, a gdzie mniej, układały rytmy. Podczas aktywności plastycznych lepiły ptaszki z plasteliny, malowały farbami i rysowały kredkami. Treści zawarte w temacie kompleksowym "Ptaki w karmniku" pozwalają realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego (II. 10 i 11: Dziecko dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania i przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę; Dziecko dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej). <<<foto>>>
W tym tygodniu urodziny obchodziła Ala, której raz jeszcze życzymy samych radosnych chwil, dużo zdrowia i powodów do zadowolenia!
Opracowała : Aleksandra Łojek

W nowym roku!

Początek stycznia to doskonała okazja do poznania tradycji związanych z powitaniem Nowego Roku (w tym składania noworocznych życzeń, pokazów sztucznych ogni i balów sylwestrowych), zademonstrowania działania zegara i odmierzania czasu kalendarzem. Maluszki poprzez proponowane aktywności językowe (słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego "Ważna uroczystość", "O Sylwestrze Młynarzu i dwunastu miesiącach" rozmowy kierowane przez nauczyciela; próby samodzielnego składania życzeń; zabawę dydaktyczną "Jaka to pora dnia?"), plastyczne (własne eksperymenty graficzne -  (Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego, IV pkt 8 - stemplowanie przy użyciu rolki tekturowej) oraz matematyczne (utrwalenie nazw pór dnia) uczyły się dostrzegać rytmów występujących w przyrodzie, następstw dnia i nocy, pór roku, miesięcy. "Liski" doskonaliły umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat czynności związanych z porą dnia. Obejrzały film edukacyjny pt.: "Bezpieczny Sylwester" i zrozumiały, że lubiane przez ludzi sztuczne ognie, choć widowiskowe, mogą zaszkodzić zwierzętom i ptakom (Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego, II pkt 10). <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Hej, kolęda, kolęda!

W ostatnim tygodniu przed Świętami Bożego Narodzenia maluszki poznawały tradycje świąteczne, słuchały wierszy i opowiadań o tematyce świątecznej. Bawiły się przy piosenkach, kolorowały bombki. Uczyły się kolęd i próbowały składać świąteczne życzenia przy dzieleniu się opłatkiem. Wszystkim dzieciom i ich bliskim w imieniu nauczycieli i obsługi składam najserdeczniejsze życzenia zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Nadeszła zima

W dniach 12-16 grudnia Maluszki poznawały kolejną porę roku - zimę. Słuchały dziecięcej literatury o charakterystycznych dla zimy zjawiskach pogodowych - opadach śniegu, zamarzaniu wody i mrozie. Bawiły się przy dziecięcym repertuarze ("Zima zła", "Zabawa na każdą porę roku") oraz podczas zabaw rytmicznych "Zimowe ćwiczenia w podskokach". Chętnie wykonywały eksperymenty graficzne (Podstawa Programowa IV.8) w tym malowanie palcami, rozcieranie farb, stemplowanie, wydzieranie. Zimowa aura to też doskonałą okazja do zabaw badawczych "Jaki jest śnieg?", spacerów i zabaw na świeżym powietrzu. Maluszki przeliczały śnieżynki (Podstawa Programowa IV.15), klasyfikowały je zgodnie z kolorem i rozmiarem i doskonaliły orientację w schemacie podczas zabawy przy piosence "Snowflake". <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Imieniny św. Mikołaja

W minionym tygodniu Maluszki odwiedził gość, na którego każde dziecko czeka przez cały rok - św. Mikołaj. Była to okazja do zaprezentowania piosenki "Siwa broda i spodnie na szelkach" oraz rozmowy na temat marzeń i oczekiwań najmłodszych wychowanków. Podczas zaplanowanych aktywności dzieci poznały postać św. Mikołaja, historię obdarowywania upominkami i słodkościami. Maluszki  wykonały portret św. Mikołaja i "Szalik dla św. Mikołaja". Dzieci poznały znaczenie słowa "empatia", podczas zajęć z elementami treningu emocji. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Zwierzęta domowe

W pierwszym tygodniu grudnia maluszki rozmawiały o zwierzętach domowych, poznawały nazwy różnych gatunków zwierząt, ich zwyczaje i potrzeby. Celem tygodniowych aktywności związanych z tematem było kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec zwierząt domowych (PPWP II 10) oraz wzbogacanie zasobu wiadomości o zwierzętach domowych. Dzieci uczyły się wiersza B.Formy "Przyjaciel", bawiły się przy piosence "Piesek Tereski" oraz "Papuga kolorowa", podczas której ćwiczyły poprawną wymowę głosek. Grafomotorykę i sprawność ruchów dłoni doskonaliły wyklejając "Rybkę" kulkami plastliny. Dzieci dowiedziały się, jakie są potrzeby wolnożyjących kotów i bezpańskich psów, którymi zajmuje się Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami (oddział w Węgrowie). Chętnie wzięły udział w organizowanej w placówce zbiórce karmy. <<<foto>>>

W tym tygodniu 3 urodziny świętował Mieszko, któremu raz jeszcze życzymy samych radosnych chwil!

 Opracowała: Aleksandra Łojek 

Spotkanie z ratownikiem medycznym

17.11.2022 r. grupie I "Liski" gościliśmy ratownika medycznego p. Krzysztofa Polkowskiego (tatę Jasia). Maluszki miały okazję obejrzeć strój ratownika (także przymierzyć kamizelkę!) i torbę z akcesoriami niezbędnymi do udzielenia pierwszej pomocy. Dzieci z wielką uwagą oglądały nakręcone przez naszego Gościa filmy z wnętrza karetki i z lądowania śmigłowca LPR. Mieliśmy okazję przypomnieć i utrwalić sobie numery telefonów alarmowych.  Serdecznie dziękujemy tacie Jasia za poświęcony czas - dla nas wszystkich była to cenne lekcja! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Dbamy o zdrowie

W minionym tygodniu maluszki rozmawiały o tym, jak dbać o zdrowie – wspominaliśmy o zdrowym odżywianiu, potrzebie ruchu i wypoczynku, stosownym do pogody ubieraniu się, higienie i wizytach u lekarza. Słuchaliśmy dziecięcej literatury i utworów muzycznych. Podczas zajęć rytmicznych skakaliśmy przez kałuże, a w ramach aktywności plastycznej malowaliśmy kalosze i parasolki oraz rysowaliśmy deszcz, wykorzystując elementy Edukacji przez Ruch Doroty Dziamskiej. Segregowaliśmy ubrania na letnie i jesienne, uczyliśmy się je składać i samodzielnie ubierać (I. Fizyczny obszar rozwoju : wykonywanie czynności samoobsługowych, ubieranie się i rozbieranie). Zwieńczeniem tygodniowej aktywności była wizyta ratownika medycznego Pana Krzysztofa Polkowskiego (taty Jasia), który z wielką pasją i zaangażowaniem opowiedział dzieciom o swojej pracy, zademonstrował zdjęcia i filmy ilustrujące pracę w karetce. Spotkanie z ratownikiem, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego (IV. Obszar poznawczy : dziecko wskazuje zawody wykonywanie przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia), pozwoliło przybliżyć zawód związany z ochroną zdrowia. <<<foto>>>
W minionym tygodniu urodziny obchodziła Bianka, której życzymy samych miłych wspomnień i okazji do uśmiechu.
Opracowała: Aleksandra Łojek

Maluszki uczą się o Polsce

W minionym tygodniu maluszki poznawały symbole narodowe, uczyły się rozpoznawać hymn i godło narodowe. Mimo bardzo młodego wieku wykazywały duże zainteresowanie  postawami patriotycznymi (godna postawa podczas hymnu), sprawami ojczyzny i polskimi tradycjami. Podczas zajęć plastycznych pokrywały szablon flagi skrawkami papieru. Bawiły się przy piosenkach wojskowych, doskonaląc przy okazji maszerowanie i akcentowanie rytmu. Wybrały się na wycieczkę po przedszkolu w poszukiwaniu biało-czerwonych  dekoracji na zbliżające się Święto Niepodległości. 
Umożliwiając dziecku kontakt z ojczystą historią, kulturą, tradycjami i literaturą, kształtujemy  postawę patriotyczną, do czego obliguje nas podstawa programowa. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Pasowanie na przedszkolaka

10 listopada 2022 r. miało miejsce „Pasowanie na przedszkolaka” – pierwsza ważna uroczystość w życiu najmłodszych podopiecznych naszego przedszkola. Maluszki, odświętnie ubrane i z uśmiechami na twarzach, recytowały wierszyki i śpiewały piosenki. Po części artystycznej dzieci złożyły uroczyste przyrzeczenie, że będą pilnie się uczyć i zgodnie bawić się w przedszkolu. Po złożonej obietnicy, Pani Dyrektor za pomocą „czarodziejskiej kredki” dokonała uroczystego „Aktu pasowania”. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia każdy przedszkolak otrzymał dyplom oraz słodki upominek. Dla wszystkich dzieci były to niezapomniane chwile, pełne emocji i wspaniałych wrażeń. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Urodziny, urodziny

W ostatnim czasie w najmłodszej grupie świętowaliśmy wspólnie urodziny Malwinki, Toli i Marysi. Jubilatkom odśpiewaliśmy "Sto lat!", przygotowaliśmy pamiątkowe albumy z laurkami i zatańczyliśmy taniec disco według własnego pomysłu. Dziewczynkom życzymy samych przyjemnych chwil!

<<<foto>>>


W lesie

W minionym tygodniu "Liski" wybrały się na wirtualną wycieczkę do lasu. Podczas zajęć dydaktycznych poznały rodzaje drzew i gatunki zwierząt, dla których las jest domem. Ćwiczyły małą motorykę wykonując jeża z szyszki i plasteliny oraz pracując elementami Edukacji przez Ruch Doroty Dziamskiej przy wspólnej pracy plastycznej "Jesienny las". Doskonaliły umiejętność segregowania, klasyfikowania i przeliczania podczas zabawy matematycznej "Spiżarnia wiewiórki". Zgodnie z podstawą programową (IV obszar poznawczy) dzieci z grupy I posługują się już pojęciami dotyczącymi jesiennych zjawisk przyrodniczych - żółknienie liści, opadanie liści z drzew, deszcz oraz korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców i ziół. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Kolorowa Pani Jesień

Miniony tydzień "Liski" rozpoczęły od spaceru, podczas którego obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią. Podziwiały kolorowe liście na drzewach, czerwone owoce jarzębiny, żołędzie, kasztany i pożółkłą trawę. Dzięki zaangażowaniu rodziców w sali powstał jesienny kącik przyrody, a jego eksponaty posłużyły nam nie tylko do obserwacji, ale też do manipulowania, przeliczania, segregowania i aktywności plastycznych.  Maluszki pracowały z plasteliną - wyklejając gałązkę jarzębiny oraz ozdabiały suknię Pani Jesieni. Zwieńczeniem tygodnia było uczestnictwo w przedstawieniu teatralnym pt.: "Pani Jesień i jej dary" zorganizowanym przez najstarszą grupę. Zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego dzieci poznały nową porę roku i zmiany zachodzące jesienią w życiu roślin. <<<foto>>>
Opracowała : Aleksandra Łojek

Jesień w ogrodzie

Kolejny tydzień października upłynął maluszkom na poznawaniu warzyw z jesiennego ogrodu. Dzięki wycieczce do sklepu i zorganizowaniu w sali kącika warzyw, dzieci miały możliwość poznawania darów jesieni różnymi zmysłami. Podczas aktywności plastycznych dzieci kolorowały, kreśliły po śladzie, wycinały i malowały farbami. Dzięki wizycie w przedszkolnej kuchni poznaliśmy sposoby przechowywania i przetwarzania warzyw, żeby cieszyć się ich smakiem także zimą. Zgodnie z zadaniami przedszkola, nauczyciele zobowiązani są do tworzenia sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności i dbania o zdrowie. "Liski" już wiedzą, że warzywa zawierają witaminy i należy je na stałe włączyć do naszego jadłospisu. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Jabłka, gruszki, śliwki, morele-w naszym sadzie rośnie owoców wiele.

"Jabłka, gruszki, śliwki, morele - w naszym sadzie rośnie owoców wiele" to temat kompleksowy realizowany w minionym tygodniu w najmłodszej grupie. Podczas zajęć edukacyjnych dzieci miały okazję utrwalić nazwy i wygląd krajowych owoców (także w języku angielskim), doskonalić umiejętność klasyfikowania, układania rytmów i przeliczania. Ćwiczyły małe rączki podczas malowania farbami i lepienia z masy solnej. Smakowały wyrobów z jabłkami a z surowych owoców przygotowały pyszny, zdrowy sok, dzięki czemu kształtowały  nawyki prozdrowotne– orientowanie się w zasadach zdrowego odżywiania (V/1). <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Przedszkolaki czyścioszki

W ramach tematu tygodniowego „Liski” dowiedziały się, kiedy należy skorzystać z mydła i innych akcesoriów higienicznych, odwoływały się do własnych doświadczeń. Podczas zajęć  oglądały i omawiały ilustracje związane z higieną, słuchały krótkich wierszyków i opowiadań o tematyce czystości. Poznały piosenkę „Myjemy rączki” i próbowały inscenizować ją ruchem. Brały udział w zabawach paluszkowych: Braciszkowie – Paluszkowie, „Umyjemy łapki”. Wykonały pracę plastyczną „Ręcznik” z użyciem bibuły. Podczas jej tworzenia uczyły się  naklejać elementy na dany obszar, ćwiczyły swe paluszki oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Próbowały klasyfikować przedmioty (ręczniki łazienkowe) według długości i stosować określenia: „długi”, „krótki”. Brały udział w zabawach ruchowych z użyciem ręczników doskonaląc zdobyte umiejętności określania długości. I.1, IV.6, IV.13, IV.7, IV.8 <<<foto>>>

Liski świętują Dzień Przedszkolaka

„Każdy przedszkolak dobrze wie,
gdy 20 września zbliża się,
od najmłodszego, aż po starszaka,
wszyscy świętują Dzień Przedszkolaka"
20 września - to święto wszystkich przedszkolaków. Ustanowione, żeby docenić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju dzieci. Tego dnia "Liski" bawiły się przy  dziecięcych przebojach, brały udział w konkurencjach sportowych z balonami i zabawach integracyjnych z chustą animacyjną. Śpiewały piosenkę "Do przedszkola idzie maluch", ilustrując ruchem jej treść.
Jednym z zadań przedszkola zawartych w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego jest wzmacnianie potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie. Organizacja wspólnych zabaw integracyjnych m.in. z okazji Dnia Przedszkolaka pozwala na realizację tego zadania w sposób przystępny dla dzieci. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Urodziny

Dzieci z grupy I po raz pierwszy świętowały urodziny kolegi z grupy. Dzięki temu miały okazję poznać tradycje przedszkolne - wiązanie koła i wspólne śpiewanie "Sto lat", formułowanie życzeń i wykonanie pamiątkowego albumu z laurkami.

Szymku, życzymy Ci wszystkiego, co najlepsze!

<<<foto>>>


Poznajemy swoją salę

Kolejny tydzień września upłynął na zabawach integracyjnych i wdrażaniu się do przestrzegania zasad panujących w przedszkolu. Dzieci z gr.I utrwalały swoje imiona, poznawały rozkład dnia, wyposażenie sali przedszkolnej oraz najbliższą okolicę. Największe emocje wywołały zabawy interaktywne z wykorzystaniem tablicy multimedialnej, przyrządy gimnastyczne i projektor. Maluszki wykonały swoją pierwszą pracę plastyczną "Słoneczko"- utrwalając tym samym nazwę naszej placówki. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Pierwszy tydzień w przedszkolu za nami!

Pierwszy tydzień w przedszkolu już  za nami! Najmłodsze dzieci zaczęły swoją przygodę z przedszkolem poznając nauczycieli i obsługę oraz salę i znajdujące się w niej zabawki. „Liski” podczas zabaw integracyjnych poznawały imiona nowych kolegów i koleżanek, były wdrażane do  przestrzegania zasad panujących w przedszkolu i kształtowały prawidłowe nawyki higieniczne.
I choć pierwszym dniom w przedszkolu towarzyszył niepokój, lęk i płacz, dzieci powoli zapominają o negatywnych emocjach. Słuchają bajek, wspólnie układają puzzle i konstruują z klocków. Chętnie bawią się na placu zabaw i uczestniczą w zabawach proponowanych przez nauczyciela. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek