Grupa 3 2021 / 2022

Projekt edukacyjny EMOCJA – moduł IV

Na początku maja w gr III zrealizowano kolejne zadanie z projektu EMOCJA. Czwarty moduł projektu dotyczył empatii. Rozmawialiśmy o tym, co znaczy słowo empatia. Dzieci uczyły się dostrzegania i zrozumienia zachowań empatycznych i wykorzystywania ich w życiu codziennym. Dowiedziały się, że dzięki odczuwaniu empatii potrafimy okazać szacunek drugiej osobie i troskę innym. „Biedronki” w zabawie wcielały się w różne role i mimiką, ciałem, gestem przedstawiały różne emocje. Chętnie wycinały, przyklejały, segregowały i dopasowywały obrazki z buźkami – emocjami. Wysłuchały opowiadania „Antek i wycieczka do „aquaparku”  ucząc się okazywania szacunku i troskę innym. Przedszkolaki uczyły się też piosenki pt. „Piosenka o pomaganiu ludziom” oraz wykonywały ćwiczenia wg. Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne mającej na celu budowanie relacji w grupie. Zgodnie z podstawą programową dzieci uczyły się szanować emocje swoje i innych osób oraz rozwijać wzajemne zrozumienie. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

DBAMY O PRZYRODĘ

W trzecim tygodniu kwietnia rozmawialiśmy o tym jak dbać o przyrodę. Przedszkolaki oglądały edukacyjne filmy, śpiewały ekologiczne piosenki, poznały zasady segregacji odpadów i dowiedziały się, jak ważna jest ekologia. Podczas zajęć plastycznych dzieci wykleiły kontur ziemi kuleczkami z bibuły oraz skrawkami papieru. Podsumowaniem tygodnia było wyjście na spacer i sprzątanie naszej okolicy z okazji ,,DNIA ZIEMI’’. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Wielkanoc

Dzieci uwielbiają przygotowania do świąt, jednak na pewno nie wszystkie tradycje i zwyczaje są im dobrze znane. Wielkanoc w przedszkolu to okazja do rozmowy o symbolice świąt i towarzyszących im obyczajach. Dzieci robiły wielkanocnego zajączka z papierowych talerzyków, kolorowały wielkanocny koszyczek oraz rozwiązywały zagadki obrazkowe.
Biedroneczki poznały też wiersze, piosenki o tematyce wielkanocnej. Wysłuchały historyjki obrazkowej na temat przygotowania koszyczka wielkanocnego oraz święcenia pokarmów. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Chciałbym być aktorem

28 marca obchodziliśmy w naszym przedszkolu Dzień Teatru. Tego dnia poświęconego tematyce teatru zorganizowaliśmy w naszej grupie „mini teatrzyk” , przygotowując scenę, widownię, kurtynę oraz potrzebne stroje. Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola. „Biedroneczki” wcielały się w różne postacie i odgrywały krótkie scenki teatralne.  Dzieci ochoczo przebierały się m.in. za Czerwonego Kapturka, wróżkę, wilka, lisa, królewnę, kota, słonia, bociana, lwa. Tego dnia gościliśmy również w przedszkolu aktorkę p. Elizę Maciopa, która ciekawie opowiadała o zawodzie aktora i odgrywała różne scenki, rozbudzając w dzieciach zainteresowanie teatrem. Dzieci dowiedziały się, jak należy zachowywać się w teatrze, wzbogaciły słownictwo o wyrazy: przedstawienie, widownia, spektakl, kurtyna, aktor, rola.
Teatr w życiu dziecka jest bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym jego rozwój, uaktywnia fantazję, a także marzenia i zainteresowania.  Zgodnie z podstawą programową przedszkola dzieci miału okazję do: rozwijania ekspresji twórczej: w mowie, ruchu, geście, kształcenia i rozpoznawania własnych możliwości, rozwijania kreatywności, nabywania umiejętności aktorskich, rozwijania wyobraźni oraz współpracy w grupie. Zabawy w teatr wszechstronnie i intensywnie wpływają na rozwój dziecka w wielu przedszkolnym, ale przede wszystkim są okazją do wspaniałej zabawy, dającej wiele satysfakcji. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Nadeszła wiosna

Ostatni tydzień marca i początek kwietnia poświęciliśmy w grupie III na obserwowaniu zmian zachodzących w przyrodzie, w związku za nadejściem upragnionej pory roku – wiosny. Rozmawialiśmy o coraz dłuższych dniach, wyższej temperaturze na dworze, topniejącym śniegu i lodzie, powracających ptakach: skowronkach, szpakach, bocianach, pojawiających się pierwszych kwiatach: przebiśniegach, krokusach, pierwiosnkach, tulipanach. Słownik dziecięcy poszerzył się o wyrażenie: kwiaty pod ochroną. Dzieci z zapałem wycinały z pasków papieru przebiśniegi i przyklejały je na kartonie. Bardzo chętnie przeliczały wiosenne kwiaty, klasyfikowały je, porównywały liczebność (tyle samo, więcej, mniej, o ile więcej, o ile mniej), utrwaliły ich nazwy. Czterolatki improwizowały ruchowo utwór „Wiosna” A. Vivaldiego „Cztery pory roku”, zapełniały plasteliną kontur jaskółki. Dzieci poznały i utrwaliły budowę kwiatu (łodyga, liść, kwiat, płatki) używając określeń: miękkie, delikatne, miłe.
Założyliśmy również na parapecie okna w przedszkolu zielony kącik. Dzieci samodzielnie posadziły cebulkę, pietruszkę oraz posiały rzeżuchę. Dowiedziały się jakie są etapy sadzenia i siania oraz czego potrzebują rośliny, aby rosnąć. Zachęcono dzieci do spożywania urozmaiconych potraw, w tym również nowalijek wyhodowanych z zielonej hodowli oraz założenia w domu uprawy ziół, wyhodowania szczypiorku czy też zielonej pietruszki. Dzieci dowiedziały się, że zioła urozmaicają smak potraw oraz korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmy. Przedszkolaki obiecały też, że chętnie spróbują kanapek z pokrojonym szczypiorkiem lub rzeżuchą z przedszkolnego zielonego kącika. Zgodnie z podstawą programową dzieci:
- nabywały umiejętność zgodnego współdziałania w zespole (wykonały czynności konieczne do posadzenia pietruszki, cebuli, posiały rzeżuchę);
- rozwijały wyobraźnie muzyczną improwizując utwór A. Vivaldiego „Wiosna”;
- nabywały umiejętność uważnego słuchania utworów, filmów edukacyjnych, piosenek związanych z wczesną wiosną;
- rozwijały umiejętność budowania wypowiedzi poprawnie gramatycznie;
- doskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Muzyka wokół nas (gr.III)

W marcu grupa 4-latków wzbogacała wiedzę na temat instrumentów muzycznych i muzyki. „Biedronki” poznały nazwy instrumentów takich jak: trąbka, pianino, saksofon, perkusja, gitara, skrzypce, flet, kontrabas oraz rozpoznawały ich brzmienie. Omawianą tematykę przybliżono dzieciom poprzez różnego rodzaju aktywności m.in. słuchanie muzyki, oglądanie prezentacji multimedialnej, granie na instrumentach perkusyjnych, wspólne oglądanie albumów, plakatów, zdjęć, rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, słuchanie legendy o przerwanym hejnale. Dzieci wzbogaciły słownik o określenia: orkiestra, dyrygent, batuta, koncert, muzyk. Samodzielnie tworzyły muzykę grając na instrumentach perkusyjnych. Z wielkim zaangażowaniem wykonały instrumenty do gry – grzechotki z puszek po napojach, nasion i kolorowego papieru. Dzieci pracowały w małych grupkach i uczyły się współdziałania w zespole. Przedszkolaki muzykując na wybranych instrumentach perkusyjnych rozwijały słuch, poczucie rytmu, wyobraźnię muzyczną, inwencję twórczą, kształciły umiejętność gry. W skupieniu wysłuchały fragmentów utworów muzyki klasycznej: Arama Chaczaturiana „Taniec z szablami”, Roberta Schumanna „Marzenie”, Antonia Vivaldiego „Cztery pory roku – wiosna”. Dzieci rozpoznawały nastrój utworów – muzyka głośna, rytmiczna, spokojna, wolna, smutna. Czterolatki wesoło bawiły się przy piosenkach: „Orkiestra”, „Muzykanci konszabelanci” rozwijając umiejętności wokalne.
Proponowane zabawy i zajęcia stworzyły dzieciom okazję do rozwijania swobodnej ekspresji ruchowej i wrażliwości muzycznej. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
 Zatwierdziła: Monika Demczuk

W LODOWEJ KRAINIE

W pierwszym tygodniu marca przedszkolaki poznały lodową krainę, ,,Biegun Północny’’. Poznały historię Eskimosa. Wspólnie zastanowiliśmy się jak wygląda codzienne życie mieszkańców zimowej krainy. Przyjrzeliśmy się ich domkom i wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że zupełnie się różnią od tych nam znanych. Przedszkolaki poznały również zwierzęta które mieszkają w zimowej krainie: niedźwiedzia polarnego, pingwina, foki, uchatki, morsy oraz wieloryby. Biedroneczki zrobiły dwie prace plastyczne ,,Eskimosek i igloo’’ oraz ,,Zwierzęta z krainy lodu’’. Bawiliśmy się również przy piosence ,,Na biegunie północnym’’.
Zrealizowaliśmy w tym tygodniu poszczególne punkty z podstawy programowej. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
 Zatwierdziła: Monika Demczuk

W krainie baśni (gr III)

W ubiegłym tygodniu dzieci z gr III  przeniosły się do krainy baśni i bajek. „Biedronki” wypowiadały się na temat swojej ulubionej bajki lub bohatera. Słuchały i oglądały ulubione bajeczki m.in. „Psi patrol”, „Królowa lodu”, „Czerwony Kapturek”, „Kopciuszek”, „Calineczka”, „Jaś i „Małgosia” i wiele innych. Chętnie bawiły się w teatr zakładając na rękę pacynkę, odgrywały sceny z bajek. Organizowane zabawy i aktywności miały na celu: rozwijanie umiejętności wchodzenia w rolę, tworzenie własnych tekstów i scenek rodzajowych, budowanie wypowiedzi na określony temat, rozwijanie wyobraźni i kreatywności. Wykonały również „Chatkę Baby Jagi” ozdabiając ją kredkami, elementami kolorowego papieru wg. własnego pomysłu. Nasz bajkowy tydzień uatrakcyjniło spotkanie z mamą Jagódki z naszej grupy, która przebrana za wróżkę czytała dzieciom książki z ich ulubionymi bajkami m.in. „Trzy świnki”. Dzieci w skupieniu słuchały opowieści, a później chętnie rozmawiały na ich temat. Mama Jagódki przyniosła do oglądania różne książki m.in.: takie które wydają dźwięki, z ruchomymi elementami, o różnej fakturze. Zachęciła dzieci do odwiedzenia biblioteki w której pracuje i wypożyczania książeczek. Dzieci utrwaliły zasady właściwego obchodzenia się z książką, aby jej nie zniszczyć.
Baśniowe przygody wzbogaciły wiedzę dzieci o bajkach i ich bohaterach, pobudziły aktywność, inwencję twórczą w sferze plastycznej, ruchowej. Czterolatki doskonaliły koncentrację uwagi i pamięci, rozwijały mowę i wyobraźnię. Dzieci dowiedziały się że, oglądane bajeczki, baśnie, słuchane książeczki są źródłem wiedzy i dzięki nim można miło spędzić czas. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
 Zatwierdziła: Monika Demczuk

Ruszaj się!

Ruch i gimnastyka są potrzebne dziecku jak powietrze i jedzenie. Występujący u dzieci ,,głód ruchu’’ jest wyrazem podświadomej chęci zaspokajania tej bardzo ważnej potrzeby, zapewniającej niezbędny czynnik stymulujący rozwój.
Proponowane atrakcyjne, a jednocześnie nieskomplikowane i bezpieczne ćwiczenia rozwijające sprawność fizyczną dziecka (często w oparciu o materiały akcji "Zdrowo i sportowo"), kształtują poprawną postawę ciała.
Dzięki zajęciom z gimnastyki ogólnorozwojowej, przedszkolaki mogą wyrazić swoją ekspresję ruchową, ćwiczyć sprawność motoryczną i zręczność. Ćwiczą również samokontrolę, koncentrację uwagi, koordynację oraz orientację przestrzenną (prawa – lewa, góra – dół). <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny EMOCJA (gr.III)

Moduł 3 – KRAINA MOCY SŁÓW

Realizując kolejne zadanie z projektu EMOCJA czterolatki przyswajały wiedzę na temat zachowań akceptowanych społecznie. Przedszkolaki przy melodii Johanna Strauss’a „Marsz Radetzky’ego” wyruszyły w drogę „pociągiem” do Krainy Magii Słów. Zatrzymując się na stacjach takich jak: „Wierszykowo”, „Dla każdego coś miłego”, „Trzy magiczne słowa” poznawały i utrwalały przyjęte zasady i normy zachowania. Wypowiadały się na temat opowiadania „O krainie życzliwych słów” oraz wiersza „Moc słów” N. Marlenki, utrwaliły zwroty grzecznościowe: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam. Dzieci odgrywały scenki z użyciem poznanych „magicznych słów” rozwijały wyobraźnię, ekspresję ruchową. Wykonały również pracę plastyczną „Drzewo pięknych słów” przyklejając na nim liski z miłymi słowami po wcześniejszym zebraniu różnych pomysłów, dyskutowały na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec innych oraz emocji towarzyszących tym sytuacjom. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Praca zdalna gr. III
24 - 28. 01. 2022
język angielski 24 - 28. 01. 2022

„Zimą pamiętamy o ptakach” (gr. III)

W styczniu przedszkolaki zapoznały się z tematem dokarmiania ptaków. Dzieci dowiedziały się, że zimą niektóre zwierzęta śpią, inne dzięki zgromadzonym zapasom mogą przetrwać tę porę roku. Część ptaków odleciała do ciepłych krajów, ale niektóre zostały z nami. W związku z tym, że trudno jest znaleźć ptakom pożywienie, zachęcano dzieci, aby nie zapomniały o tym i dokarmiały je w okresie zimowym.
„Biedronki” poznały nazwy ptaków (wróbel, gołąb, sikorka, gil, gawron), ich wygląd oraz zwyczaje. Wykonały karmnik z ptaszkami przyklejając je z kółek- origami oraz gotowych elementów., utrwaliły figury geometryczne. Dzieci doskonaliły liczenie i klasyfikowanie w zakresie 5, tworząc zbiory ptaków. Inscenizowały piosenkę pt. „Biały walczyk”, rozwijając poczucie rytmu, umiejętność odtwarzania ruchem treść piosenki. Ćwiczyły poprawną wymowę na wyrażeniach onomatopeicznych w oparciu o wiersz „Ptaki zimową porą” . Wesoło bawiły się podczas zabaw ruchowych: „Ptaszki na gałązkach”, „Wróbelki i kot”, „Głodne ptaki”. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny EMOCJA

 MODUŁ II KRAINA WYOBRAŹNI (gr III)

W roku szkolnym 2021/2022 grupa Biedronek przystąpiła do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego EMOCJA. Projekt ten ma za zadanie: kształtowanie postaw społecznych u dzieci, rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości, aktywizowanie dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób, wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek, wrażliwość. Przedszkolaki w ramach projektu zrealizowały zadania z modułu 1- Kraina Kreatywności oraz modułu 2- Kraina Wyobraźni.
Czterolatki po wysłuchaniu wiersza Natalii Martenka „Nasza Wyobraźnia” wykonały plakat na dużym arkuszu szarego papieru. Dzieci tańczyły taniec wyobraźni z kolorowymi chustkami do muzyki A. Vivaldiego „Zima”, stworzyły książeczkę z wyobraźnią według własnego pomysłu, rysowały swoje dziecięce marzenia na gwiazdkach wyciętych z białego papieru. „Biedronki” podczas zajęć i różnorodnych aktywności miały możliwość pobudzić wyobraźnię twórczą i kreatywność, kształtować umiejętność współdziałania w grupie, rozwijać aktywność i zaangażowanie. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Kalendarz Adwentowy cz. 2

W ostatnie dwa tygodnie grudnia przedszkolaki odkryły kolejne kartki z kalendarza i wykonały różne zadania, np. ozdabiały pierniczki, dowiedziały się o różnych tradycjach w innych krajach, wykonały świąteczną kartę pracy, obejrzały świąteczną bajkę, poznały zapachy świąt, wspólnie robiliśmy świąteczne porządki w sali, oraz wysłuchały świątecznej bajki. Na koniec czekała każdego świąteczna niespodzianka w postaci naklejki. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

TO JUŻ ZIMA

W drugim tygodniu grudnia tematem zajęć edukacyjnych była zima. Przedszkolaki uważnie wysłuchały opowiadania pt. ,,Gawronek poznaję zimę’, oraz chętnie odpowiadały na pytania dotyczące tekstu.
Przedszkolaki wzbogaciły swoją wiedzę na temat charakterystycznych cech zimy. Aktywnie brały udział w zabawach ruchowych, takich  jak: ,,Śnieżynki’’,  ,,Lodowe posągi’’,  ,,Śniegowe kule’’ itp.  Podczas zabaw kształtowały sprawność fizyczną, rozwijały umiejętność współpracy z rówieśnikami.  
Biedroneczki wysłuchały piosenki ,,Zima biała’’, wykonały pracę plastyczną ,,Śniegowy bałwanek’’ oraz rozwiązywały zagadki dotyczące zimy. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

KALENDARZ ADWENTOWY

W naszej grupie pojawił się kalendarz adwentowy dzięki któremu wspólnie odliczamy dni do Świąt Bożego Narodzenia. Kalendarz zawiera 24 zadania, zagadki i inne niespodzianki. Każdego dnia wspólnie otwieramy kalendarz.
Przez pierwsze dwa tygodnie przedszkolaki wspólnie ubierały choinkę, rozwiązywały zagadki, poznały historię Świętego Mikołaja, wykonały świąteczną kartę pracy, zrobiły długi łańcuch na choinkę i nie tylko, w kalendarzu znajdowało się jeszcze kilka innych ciekawych zadań. Były również zadania na weekend które wykonały wspólnie z rodzinami. Każdego dnia przedszkolaki z ogromną ciekawością czekają na odkrycie kolejnej kartki z kalendarza. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

DOMOWI ULUBIEŃCY

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o domowych ulubieńcach, czyli o małych i dużych zwierzętach. Celem naszych zajęć było kształtowanie umiejętności wymienienia popularnych zwierząt domowych oraz poznanie zasad jak należy o nie dbać, tj.: karmienie ich, wychodzenie na spacer, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen. Przedszkolaki chętnie opowiadały na temat swoich zwierzątek jakie mają w domu oraz w jaki sposób o nie dbają.
Czterolatki uczyły się również piosenki pt: ,,O zwierzętach domowych’’, oraz wykonały pracę plastyczną ,,Akwarium’’. Były również zagadki o zwierzątkach oraz wyszukiwanie różnic na obrazkach, przedszkolaki ćwiczyły spostrzegawczość, dostrzegały różnice między dwoma zwierzątkami. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

🎉  🎊  🎈  🎊  🎉Urodziny w listopadzie (gr III) 🎉  🎊  🎂  🎉  🎈

W listopadzie w grupie „Biedroneczek” swoje czwarte urodziny obchodzili : Filipek, Kubuś, Bruno, Bartuś. Jubilatom życzymy zdrowia, uśmiechniętej buzi, wspaniałych pomysłów  i  zabaw z kolegami i koleżankami  z grupy.

<<<foto>>>

Marzenna Murawska


Święto Pluszowego Misia

25 listopada obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Pluszowe misie są ulubieńcami dzieci na całym świecie – dodają odwagi, pocieszają, łagodzą lęk przed samotnością, pomagają przy zasypianiu. W tym roku również chcieliśmy uczcić ten dzień zapraszając dzieci do wspólnej, radosnej zabawy z przedszkolnymi misiami i bajkowymi przyjaciółmi. „Biedroneczki” opowiadały o swoich ulubionych misiach m.in. jak wyglądają, od kogo je dostały, w jakich sytuacjach im towarzyszą. Dzieci odgadywały zagadki słowne i obrazkowe o niedźwiedziach. Rozmawialiśmy o misiach, które występują w bajkach, a najbardziej znanym okazał się Kubuś Puchatek. Zorganizowaliśmy wystawę książek o Kubusiu Puchatku i jego przyjaciołach, a dzieci wybrały książeczkę do przeczytania. Przedszkolaki chętnie wzięły udział w quizie o niedźwiedziach mogąc pochwalić się swoją wiedzą. Utrwaliły w zabawie „Gdzie jest miś?” umiejętność określania położenia misia np. pod stołem, obok krzesła, na półce, w pudełku, między książkami, układały też misie z kół. Każde dziecko wykonało również misia z kolorowych kółek, łącząc i sklejając kilka elementów w całość. Dzieci wesoło bawiły się przy piosenkach: „Mały misiu”, „Jadą, jadą misie”, „Misiowa zabawa”, „Stary niedźwiedź”. Przedszkolakom spodobały się też zabawy ruchowe z wykorzystaniem misiów oraz chusty animacyjnej. Dzieci były bardzo ucieszone mogąc zabrać do domu misiowe upominki, które przygotowali rodzice.
Ten dzień był pełen wrażeń oraz okazją aby bawić się w przyjaznej atmosferze, poczuciu przynależności do grupy poprzez obchodzenie nietypowego święta. <<<foto>>>
Opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Spotkanie z policjantem (gr. III)

29 listopada gościliśmy w przedszkolu policjanta – tatę Marcelka z grupy maluszków. Dzieci przygotowały się do tego spotkania ucząc się wcześniej wierszyka o „Zebrze na jezdni” oraz piosenki o prawidłowym przechodzeniu przez ulicę. Pan Paweł opowiedział dzieciom o swojej pracy oraz przyniósł mnóstwo przedmiotów związanych z pracą policjanta m.in. kajdanki, czapki, ochraniacze, hełm, kamizelkę kuloodporną. Dzieci bardzo chętnie odpowiadały na zadawane im pytania oraz ochoczo przymierzały akcesoria należące do policjanta. Utrwaliły wiadomości związane z bezpieczeństwem na drodze, prawidłowym przechodzeniem przez jezdnię. Na zakończenie spotkania wszystkie dzieci w podziękowaniu zaśpiewały piosenkę i wyrecytowały wiersz. Wspólna fotografia będzie przypominała wszystkim o miłej wizycie policjanta w przedszkolu. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

URODZINY W PAŹDZIERNIKU

W październiku swoje urodziny obchodzili Klaudia, Laura, Lila, Klara i Aleks.

Wszystkim dzieciom życzymy dużo zdrowia uśmiechu.

<<<foto>>>

Opracowała: Paulina Jachimowicz


„Dbamy o zdrowie i czystość” (gr. III 4-latki)

Zdrowie, dbanie o higienę i porządek – to tematyka która często omawiana jest z dziećmi przedszkolnymi, ponieważ edukacja w tej dziedzinie jest bardzo ważna. Czterolatki zapoznały się z właściwym postępowaniem aby być zdrowym, podczas słuchania różnych wierszy, opowiadań, oglądania teatrzyków w czasie zabaw i rozmów.
Dzieci z zaciekawieniem obejrzały teatrzyk „O Balbinie, katarze i pierzynie” w oparciu o utwór M. Kownackiej z którego dowiedziały się, jak ważny jest zdrowy styl życia – ruch, zabawy na świeżym powietrzu. Doktor Rybka z wiersza B. Lewandowskiej „Na zdrowie” podpowiedział: jak należy dbać o zdrowie i nie chorować. Przedszkolaki uczyły się, jak należy właściwie myć ręce, dowiedziały się także dlaczego tak istotną kwestią jest to, aby korzystać ze swoich przyborów toaletowych, kubeczków do picia. Omawialiśmy historyjkę obrazkową „Nie lubimy bakterii”. Dzieci poznały środowisko w którym panują wirusy, bakterie, wzbogaciły słownictwo o nowe wyrazy, utrwaliły zdobyte informacje o higienie osobistej. Nie zabrakło również zagadek na temat „W krainie czystości” które pobudziły dzieci do logicznego myślenia i sprawiły dużo radości z podania prawidłowej odpowiedzi.
W zabawie dydaktycznej „Do czego służy” dzieci poznały przeznaczenie określonych przedmiotów m.in. mydła, szczotki, ściereczki, szufelki, klasyfikowały je ze względu na przeznaczenie. „Biedronki” poznały też receptę na zdrowe zęby, wypychając elementy obrazków i składając je w całość. Malowały przybory do mycia zębów ćwicząc koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci zapoznały się z podstawowymi zasadami higieny jamy ustnej i etapami mycia zębów, dowiedziały się o ważności systematycznego dbania o nie i o konieczności chodzenia do dentysty. Omówiliśmy też tablice graficzne „Co jest dobre dla zębów, co złe”, a sylwety smutnego i wesołego zęba zachęciły do odpowiedzi na pytania – „dlaczego ząbek jest wesoły lub smutny”. Dzieci obiecały, że będą pamiętały o ważnych zasadach m.in. aby dokładnie myć zęby zwłaszcza po zjedzeniu słodyczy, a po ich umyciu nie powinny już nic jeść ani pić z wyjątkiem wody oraz, że warto chodzić na wizyty kontrolne do dentysty.
Czterolatki podczas zorganizowanych aktywności kształtowały postawy prozdrowotne, rozwijały aktywność poznawczą, twórczą, ekspresję ruchową, rozwijały spostrzegawczość i pamięć wzrokową i słuchową, doskonaliły umiejętność wiązania opisu słownego z przedmiotem, utrwaliły pożądane zachowania i przyzwyczajenia zdrowotne. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Święto Niepodległości” (gr. III 4-latki)

11 listopada to święto narodowe, upamiętniające odzyskanie niepodległości przez Polskę. W grupie 4-latków rozmawialiśmy o tym ważnym dniu, o ojczyźnie, polskich symbolach narodowych, hymnie, patriotyzmie.
Dzieci uczestniczyły w koncercie muzycznym zespołu „Limbos”, mając możliwość poznać najpopularniejsze polskie utwory muzyczne, pieśni i piosenki. Odwiedziły miejsce pamięci narodowej – pomnik upamiętniający żołnierzy Armii Krajowej – zapaliliśmy tam znicze. Podczas spaceru oglądały odświętnie wyglądające miasto z powiewającymi flagami na budynkach. Przedszkolaki poznały kształt mapy Polski, główne regiony zaznaczone na niej oraz chętnie wyprawiły się w podróż „palcem po mapie”.
„Biedronki” zapoznały się z hymnem, godłem, flagą Polski. Dowiedziały się o  przyjęciu odpowiedniej postawy i właściwym zachowaniu się podczas słuchania lub śpiewania hymnu w czasie uroczystości. Dzieci chętnie wzięły udział w „Biegu dla Niepodległej” zorganizowanym na placu przedszkolnym. Uczyły się także na pamięć krótkiego wiersza W. Widłaka „Moja Polska”
Omawiana tematyka miała na celu poznanie wyrażeń m.in. Polska, Polak, ojczyzna, kształtowanie w przedszkolakach poczucie tożsamości narodowej oraz przywiązania do swojego kraju. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Pada deszcz”

Jesień to pora roku, która zachwyca ilością barw, ale bywa też tak, że mieniące się kolory przesłania deszczowa pogoda.
W minionym tygodniu przedszkolaki rozmawiały na temat jesiennej pogody, poznały różne rodzaje deszczu, naśladowały odgłosy deszczowej pogody, uczyły się jak rozpoznawać chmury i  jaką zwiastują pogodę. Doskonaliły umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych na podany temat z wykorzystaniem ilustracji i tablic graficznych. Dzieci dowiedziały się, jak należy ubrać się, aby nie zmoknąć. „Biedronki” bardzo chętnie interpretowały ruchem wiersz L. Krzemienieckiej „Idzie Tola do przedszkola”. Odgrywając role: Toli, Hani, Jasia i pieska uczyły się współdziałania w zespole.
Czterolatki rozwijały sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową podczas przyklejania elementów parasola w całość. Dużą radość sprawiła dzieciom „jesienna orkiestra” i gra na instrumentach perkusyjnych. Przedszkolaki bardzo chętnie odtwarzały rytm piosenki „Pan Listopad”, tym samym kształciły słuch, poczucie rytmu, umiejętność zgodnego przekazywania sobie instrumentów.
Tematyka związana z deszczem była wspaniałą okazją, aby zachęcić dzieci do wielu aktywności oraz wspólnych zabaw uczących współdziałania w grupie. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Poczta” (gr III 4-latki)

W minionym tygodniu 4-latki zapoznały się z pracą listonosza oraz urzędu pocztowego. Omawianą tematykę przybliżyły dzieciom m.in.: wiersze - „Listonosz”, „Na poczcie”, „Pocztowe znaczki”, piosenka „Pan listonosz”, historyjka obrazkowa „Daleka podróż”, film edukacyjny „Za zamkniętymi drzwiami” – „Poczta Polska”, wycieczka na pocztę. Podczas zabawy z piosenką dzieci wcielały się w rolę listonosza, dowiedziały się jak ważna i potrzebna jest jego praca. Każde dziecko zaprojektowało swój znaczek pocztowy, doskonaląc sprawność motoryki małej. Dzieci segregowały znaczki pocztowe według kształtu i kategorii np. ze zwierzętami, roślinami ćwicząc tym samym percepcję wzrokową, utrwaliły również figury geometryczne. Nie zabrakło też w tym tygodniu związanych z tematyką zagadek, zabaw integracyjnych oraz zabaw kształtujących prawidłową postawę.
„Biedronki” wzbogaciły wiedzę na temat funkcjonowania poczty, pracy listonosza, poznały budynek urzędu pocztowego, poszerzyły zasób słownictwa związanego z pocztą oraz uczyły się szacunku dla pracy urzędników pocztowych. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

„JESIEŃ DAJE NAM WARZYWA”

Miniony tydzień podejmujący tematykę zdrowego żywienia, pokazał dzieciom, jak ważne jest w życiu każdego spożywanie warzyw. „Biedroneczki” dowiedziały się, że warzywa jak i owoce, dostarczają człowiekowi wielu witamin oraz składników przyczyniających się do zachowania zdrowia. Dzieci doskonaliły umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców, liczyły je, dzieliły ze względu na różne cechy tj. kształt czy kolor, tworzyły owocowe rytmy. Czterolatki wyklejały plasteliną „Koszyk warzyw” rozwijając sprawności manualne oraz bawiły się przy piosenkach: „Urodziny marchewki”, „Czerwony pomidorek”, rozwijając umiejętności odgrywania określonych ról w zabawie. Chętnie obejrzały teatrzyk „Na straganie” wg. utworu J. Brzechwy, bawiły się w odgadywanie warzyw, po smaku lub przez dotyk, wypowiadały się na temat swoich ulubionych potraw z warzyw. Dowiedziały się również w jaki sposób przechowuje się warzywa na zimę i jakie robi się z nich przetwory.
Niestety warzywa są często tymi nielubianymi przez dzieci dodatkami do dań, dlatego też warto zaproponować dziecku spróbowanie jakiegoś nowego warzywa, bawić się w odgadywanie warzyw po smaku lub przez dotyk, czy też wspólnie przygotować potrawę. <<<foto>>>
Opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

JESIEŃ W SADZIE

W pierwszym tygodniu października przedszkolaki z gr.III dowiedziały się, jakie owoce rosną w sadzie. Śpiewaliśmy piosenki, słuchaliśmy wierszy i rozwiązywaliśmy zagadki o owocach. Bawiliśmy się też w zabawy matematyczne z owocami (przeliczanie, klasyfikowanie). Pod koniec tygodnia dzieci przyniosły owoce i warzywa, z których zrobiliśmy pyszny i zdrowy sok. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Teresa Lągota

DZIEŃ CHŁOPAKA W GRUPIE "BIEDRONEK"

30 września w naszej grupie obchodziliśmy Dzień Chłopaka. Była to duża niespodzianka dla chłopców, którzy otrzymali w tym dniu upominki: jajko niespodziankę oraz medal  „Super Chłopak”, przygotowane przez rodziców. Dziewczynki złożyły chłopcom życzenia, a także zaśpiewały specjalnie dla nich piosenkę „Życie przedszkolaka”. Była to wspaniała okazja do integracji i dobrej zabawy przy ulubionych piosenkach. Chłopcy obiecali, że będą „super chłopakami”, zadeklarowali pomagać innym, nie płakać z błahego powodu, nie marudzić przy jedzeniu i wesoło bawić się w przedszkolu. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ?

W minionym tygodniu przedszkolaki dowiedziały się jak zwierzęta przygotowują się do zimy, wiedzą że jeże zasypiają na zimę i nie należy podpalać liści, bo w nich mogą być jeże. Dzieci poznały również wiewiórkę, dowiedziały się, że nie zasypia ona na zimę tylko robi zapasy. Praca plastyczna jaką wykonały, był to jeż z masy solnej i  makaronu. Bawiły się przy dźwiękach muzyki, brały udział w jesiennych zabawach ruchowych, np. ‘’Wiewiórki do dziupli’’, ‘’Co robi jeż’’. Przedszkolaki wybrały się również na spacer w poszukiwaniu jesieni. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MAMO, TATO WOLĘ WODĘ

Grupa III dołączyła do XII edycji programu ‘’Mamo, tato, wolę wodę!’’. Jest to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce, zainicjowany przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.
Celem programu jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie.
Program rozpocznie się 1 października.
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM” (GR. III 4-LATKI)

Pierwsze dni w przedszkolu po długim okresie nieobecności nie jest łatwym czasem. Przedszkolaki, choć znają już większość dzieci z grupy, to na nowo się poznają, na nowo wdrażają się w zasady obowiązujące w przedszkolu. Zabawy integracyjne takie jak” „Taniec przyklejaniec” , „Iskierka przyjaźni”, „Taniec labada” miały na celu przełamanie nieśmiałości w stosunku do swoich kolegów, budowanie relacji i rozwijanie umiejętności społecznych.
Dzieci wspólnie z nauczycielką formułowały zasady zachowania obowiązujące w grupie , tworząc kodeks zachowania np. kulturalnie zachowujemy się przy stole, odkładamy zabawki na miejsce, przepraszamy, kiedy zajdzie taka potrzeba, pomagamy innym.
Czterolatki zobowiązały się do przestrzegania zasad obowiązujących w grupie i własnoręcznie podpisały kodeks poprzez odbicie śladu palca zmoczonego w farbie przez wszystkich członków grupy.
„Biedroneczki” poznały i utrwaliły magiczne słowa: „proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia”. Grzecznych słów uczyły się chętnie podczas zabawy pacynkami, odgrywając krótki scenki.  Wiersz, rozmowa, piosenka „Grzeczne słówka” oraz zabawy parateatralne uświadomiły dzieciom potrzebę używania zwrotów grzecznościowych oraz okoliczności w których ich użycie jest zasadne, wagę bycia uprzejmym i to, że zwroty grzecznościowe wpływają na dobry nastrój, który pojawia się wszędzie tam, gdzie posługujemy się nimi.
Dobrze jest uczyć dzieci stosowania tych słów na co dzień oraz dawać im przykład, używając zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach. Warto, aby były one czymś naturalnym w domu i poza nim. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Międzynarodowy Dzień Kropki

15 września grupa III obchodziła Międzynarodowy Dzień Kropki. Celem Międzynarodowego Dnia Kropki jest wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcenie ich do tworzenia, działania.
Dzień Kropki jest to dzień odwagi i zabawy. Tego dnia nasze zabawy wypełnione były kolorowymi kropkami.
Na zajęciach poznaliśmy historię tego święta. Dzieci uważnie obejrzały film, jak to zwyczajna kropka zmieniła świat małej dziewczynki o imieniu Vashti. Historia ta uświadomiła przedszkolakom, że każdy z nas ma jakieś ukryte zdolności, TALENT.
Tego dnia również dostrzegliśmy kropki tam, gdzie wcześniej nikt na nie, nie zwracał uwagi. Okazało się, że kropki towarzyszą nam w naszym codziennym życiu, mogliśmy znaleźć je w naszej sali.
Na zakończenie każde dziecko wykonało pracę plastyczną. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Grupa 1 2020 / 2021

„Poznajemy różne zawody”(gr.I)

W maju w grupie I realizowano tematykę „Poznajemy różne zawody”. Maluszki przyswajały nazwy różnych zawodów i ich atrybuty. Dzieci zapoznały się z pracą ogrodnika oraz pracami, jakie wykonuje się w ogrodzie. Poznały też narzędzia ogrodnicze oraz ich nazwy. Dowiedziały się również, że przyroda uczy nas cierpliwości, wytrwałości i obowiązkowości. Musimy się nimi wykazać np. przy obserwowaniu włożonego do ziemi nasionka, z którego – min. dzięki pielęgnacji-wyrośnie roślinka. Zachęcono dzieci do  obserwowania wiosennych prac w ogrodzie. „Biedroneczki” dowiedziały się, czym zajmuje się piekarz. Miały możliwość wyrobienia własnego ciasta na pieczywo (z masy solnej), uformowania rogalików, obwarzanków, bułeczek, bagietek, chlebków, z których były bardzo dumne. Dowiedziały się, jak ważna i potrzebna jest praca piekarza, który codziennie wypieka świeże pieczywo.
Rozmawialiśmy też o zawodach tych ludzi, którzy strzegą naszego bezpieczeństwa i śpieszą nam z pomocą (policjant, strażak). Dzieci utrwaliły wiedzę na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę, zapoznały się z konsekwencją lekkomyślnego zachowania się np. bawiąc się zapałkami lub rozpalając ognisko w lesie. Dzieci poznały pracę strażaka Filipa i jego drużynę gotową na każde wezwanie z książeczki „Kto ugasi pożar”.
Maluszki ochoczo malowały farbami wóz strażacki, chętnie rozwiązywały zagadki o różnych zawodach, chętnie wypowiadały się na temat „kim chciałbym zostać, gdy dorosnę”. Dzieci wzbogaciły wiedzę na temat środowiska społecznego, rozwijały umiejętności językowe, manualne, ruchowe, matematyczne. Dowiedziały się, że praca ludzi wykonujących różne zawody jest bardzo ważna dla innych. <<<foto>>>
 opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Dzień (wysportowanego) Przyjaciela” (gr. I i II)

W czerwcu w gr I i III realizowano kolejne zadanie z projektu „Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów”. W środę (0.9-0.6) zorganizowano dla dzieci „Dzień (wysportowanego) Przyjaciela”. Dzieci z grup najmłodszych brały udział w zabawach ruchowych, grach i zawodach sportowych. „Biedroneczki” i „Motylki” chętnie uczestniczyły we wszystkich zorganizowanych dla nich konkurencjach sportowych m.in. rzucały woreczkami do celu, turlały piłeczkę do wyznaczonego miejsca, biegały podczas zabawy z chustą animacyjną, ćwiczyły z szarfami i obręczami.
Przedszkolaki rozwijały sprawność fizyczną, wyrabiały nawyk prawidłowej postawy, doskonaliły umiejętność posługiwania się przyborami oraz technikę biegania bez potrącania się. Dzieci poznały znaczenie ruchu dla zdrowia, a przede wszystkim miały możliwość współpracy w zespole oraz czerpania radości ze wspólnej zabawy z kolegami i koleżankami z grupy. <<<foto>>>
Opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ŁĄKA WIOSNĄ

W maju grupa maluszków bacznie obserwowała przyrodę, starając się znaleźć jak najwięcej zmian, które zachodzą w niej na wiosnę. Oprócz obserwowania zmieniającej się przyrody dzieci poznały mieszkańców łąki, takich jak: pszczoły, biedronki, ślimaki, żabki, świerszcze, muchy, komary oraz dowiedziały się jakie wydają odgłosy. Obejrzały inscenizację „Ślimak” wg. utworu W. Chotomskiej z wykorzystaniem sylwet i ilustracji, którą później opowiadały własnymi słowami. Miały możliwość przypatrzeć się z bliska ślimakom winniczkom przyniesionym do przedszkola. Dowiedziały się, jakie mają zwyczaje, jakie jest ich ulubione pożywienie. Podczas wyjścia na plac zabaw, dzieci zwróciły wolność ślimakom – znajdując odpowiednie miejsce i wypuszczając je. Dzieci dowiedziały się jak ważne jest środowisko naturalne dla zwierząt żyjących na swobodzie. 
Podczas zabaw muzyczno-ruchowych i tanecznych związanych z omawianą tematyką „Biedroneczki” rozwijały poczucie rytmu, sprawność ruchową, wyobraźnię dźwiękotwórczą. Maluszki szczególnie polubiły zabawę z piosenką „Dwa motylki”, przy której radośnie się bawiły. 
Dzieci poznały i nazywały rośliny i kwiaty spotykane na łące (mlecz, koniczyna, maki, chabry, rumianki). Wykonały biedroneczki z talerzyka tekturowego doskonaląc koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną, umiejętność posługiwania się klejem.
Omawiana tematyka, była świetną okazją do okazania i uczenia dziecka szacunku do przyrody. Rozmawialiśmy również o tym, w jaki sposób traktować złapane owady, żaby czy ślimaki, jak dbać o przyrodę by była dalej taka piękna. Warto kształtować w dzieciach świadomość konsekwencji swoich czynów oraz rozwijać postawę troski i dbałości o otaczający nas świat. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska     
Zatwierdziła: Monika Demczuk

"DBAMY O ZIEMIĘ”

Jak co roku 22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Obcowanie z naturą uwrażliwia nas na piękno, a także pozwala nam wyciszyć się, uspokoić. Natura nas chroni, karmi, wspiera prawidłowy, zdrowy rozwój. Od najmłodszych lat należy uczyć szacunku do natury. Maluszki podczas realizacji tematyki kompleksowej „Dbamy o Ziemię” zastanawiały się, co trzeba zrobić, żeby nie zanieczyszczać środowiska. Uczyły się segregować śmieci, pamiętając, że dzieli się je na różne kategorie. Podczas spaceru po okolicy oglądały i rozróżniały różne kontenery na śmieci. Przyswajały wiedzę, gdzie należy wyrzucać papier, szklane butelki, plastik, puszki. Podczas zajęć i zabawy dydaktycznej „Czym jest spowodowane zanieczyszczenie powietrza” dzieci dowiedziały się, co wpływa na zanieczyszczone powietrze i w jaki sposób można temu przeciwdziałać (stosując filtry, odpowiednią benzynę, częściej poruszając się rowerem).
Ilustracje, filmy edukacyjne „Nasza planeta”, książeczki „Dbam o przyrodę” przedstawiające piękne krajobrazy i zanieczyszczone uświadomiły dzieciom, jak ważne jest dbanie o środowisko. „Biedroneczki” chciały być przyjaciółmi Ziemi, obiecały nie zrywać kwiatów bez potrzeby szczególnie chronionych, nie łamać drzewek, gałęzi, niepotrzebnie zrywać liści i nie niszczyć drobnych zwierząt, owadów, ptaków i ich jaj.
Maluszki dowiedziały się również, jak bardzo ważna jest dla naszej Ziemi hodowla pszczół i dlaczego ludzie je hodują, zapoznały się z pracą pszczelarza. Dzieci samodzielnie wykonały pracę plastyczne dotyczące omawianej tematyki: kolorowały ule i pszczoły, wyklejały z kolorowego papieru kwitnące wiosenne drzewa. Dowiedziały się, że rośliny produkują tlen i są bardzo potrzebne człowiekowi i zwierzętom do życia. Dzieci z gr I pogłębiły świadomość ekologiczną, uczyły się szacunku do natury, obiecały, że będą sadziły drzewa i kwiaty, nie zaśmiecały lasów i podwórka, oszczędzały wodę, światło, segregowały śmieci. <<<foto>>>
opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Propozycje aktywności i materiały dydaktyczne związane ze zdalną realizacją podstawy programowej.
12.04.2021 - 16.04.2021
Materiały dla dzieci i rodziców
religia

Propozycje aktywności i materiały dydaktyczne związane ze zdalną realizacją podstawy programowej.
29.03.2021 - 09.04.2021
Materiały dla dzieci i rodziców
religia

„IDZIE WIOSNA”

Marzec to miesiąc, w którym powoli odchodzi zima, ustępując kolejnej porze roku –wiośnie. Zamiast śniegu z nieba kapie deszcz, a ślizgawki zamieniają się w kałuże.
„Biedroneczki” obserwowały charakterystyczne dla przedwiośnia zjawiska atmosferyczne, nazywały je, rozwijały umiejętność wiązania opisu słownego z treścią obrazka, rozpoznawały i nazywały pory roku, dowiedziały się jak dostosować strój do pogody, doskonaliły sprawność manualną poprzez przyklejanie do gałązek wierzbowych kuleczek (bazie kotki).
Maluszki zaprosiły do przedszkola wiosnę przez stworzenie zielonego kącika. Chętnie uczestniczyły w sadzeniu cebuli na szczypior i pietruszki na zieloną natkę. Dzieci dowiedziały się czego potrzebują rośliny, aby rosnąć, jakie są etapy sadzenia roślin – w teorii i w praktyce – oraz obserwowały kiełkujące rośliny. Dowiedziały się, jakie znaczenie ma jedzenie szczypiorku, zielonej natki i innych ziół dla zdrowia. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów 

5.03.2021r. obchodziliśmy „Dzień Dentysty”. Realizując kolejne zadanie z projektu „Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów” dzieci z gr I i II przyswajały wiedzę na temat zdrowia, zdrowego odżywiania się, konieczności chodzenia do gabinetu dentystycznego.
Oglądając filmy edukacyjne „Wizyta u dentysty”, „Czas na zdrowie”, „Pierwsza wizyta dziecka u dentysty” dzieci zapoznały się z zawodem dentysty, wyglądem gabinetu dentystycznego oraz sposobem zachowania się podczas wizyty w gabinecie. Bohaterowie historyjek Tosia i Tomek uczyły dzieci właściwego zachowania się u dentysty, sposobem prawidłowego mycia zębów. Dzieci zapoznając się bliżej z omawianą tematyką kolorowały przybory do mycia zębów. Przedszkolaki dowiedziały się, że aby mieć zdrowe zęby trzeba się prawidłowo odżywiać, a cukier i słodycze mają niewiele wartości odżywczych i są częstą przyczyną psucia się zębów.
Dzieci obiecały, że będą dbały o zęby, myły je codziennie, jadły zdrowe jedzenie – warzywa i owoce które są źródłem wielu witamin i będą odwiedzały dentystę bez płaczu. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POJAZDY NA LĄDZIE, WODZIE I W POWIETRZU

Tematem I tygodnia marca były pojazdy. Najbardziej znanym dzieciom jest rower, dlatego też od niego przedszkolaki zaczęły zdobywać wiedzę o pojazdach. Maluszki rozpoznawały jakimi rowerami jeżdżą dorośli, a jakimi dzieci, dowiedziały się, dlaczego tak ważny dla rowerzysty jest kask oraz jak należy jeździć, aby wszyscy na drodze czuli się bezpiecznie. Dzieci poznawały inne pojazdy lądowe: samochody osobowe, ciężarowe, ratownicze, tramwaje, pociągi oraz pojazdy poruszające się na wodzie i w powietrzu. Przedszkolaki utrwaliły wiedzę na temat, w jaki sposób te pojazdy się poruszają – klasyfikowały je w zabawie dydaktycznej . Podczas omawianej tematyki dzieci zdobyły wiedzę na temat umiejętności zachowania się na chodniku, bezpiecznego przechodzenia przez ulicę, znajomości sygnalizacji świetlnej.
Dzieci wypowiadając się na temat tablic graficznych „Na ulicy”, bawiąc się w organizowane zabawy ruchowe min. „Samochody”, „Policjant na drodze”, „Uwaga czerwone światło”, kształtowały umiejętność uważnego słuchania, obserwowania, budowania wypowiedzi poprawnie gramatycznej; rozwijały koordynację wzrokowo-ruchową, utrwaliły znaczenie zielonego i czerwonego światła na sygnalizatorze, zapoznały się z pracą policjanta, wyglądem munduru i akcesoriami wykorzystywanymi w pracy.
Omawiana tematyka i organizowane zabawy i zajęcia miały na celu uwrażliwienie dzieci na to, aby ich zachowanie było przemyślane. Szczególnie zaś uczulano dzieci na to, aby korzystając z ruchu drogowego, zawsze znajdowały się pod opieką dorosłych. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POZNAJEMY PRACĘ FRYZJERA

W ostatnim tygodniu lutego maluszki poznawały pracę fryzjera. Dorosłym wizyta u fryzjera kojarzy się z przyjemnością i efektem wspaniałej fryzury i dobrym samopoczuciem. Zupełnie inne zdanie mogą mieć na ten temat dzieci. „Biedroneczki” przeniosły się do salonu fryzjerskiego bawiąc się w „kąciku fryzjerskim”, oglądając film na temat pierwszej wizyty u fryzjera. Dzieci wykonywały prace plastyczne „Fryzury”, posługiwały się nazwami fryzur, poszerzały zasób słów w zabawie dydaktycznej „Co jest potrzebne do pracy fryzjerce?”.
Przez cały tydzień zapoznawały się z narzędziami pracy fryzjera i akcesoriami używanymi do tworzenia fryzur, wdrażane były do używania zwrotów grzecznościowych, doskonaliły spostrzegawczość słuchową – kojarząc dźwięki z przedmiotem. Maluchy dzieliły się swoimi spostrzeżeniami na temat dbania o włosy oraz doświadczeniami związanymi z wizytą u fryzjera, tym samym przekonując inne dzieci, że wizyta w salonie fryzjerskim może być przyjemna i nie należy się bać. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Baśniowy świat

Świat baśni i bajek fascynuje i ciekawi, pobudza dziecięcą wyobraźnię. W lutym maluszki wzbogacały wiedzę o bajkach i ich bohaterach. W bajkowy świat wprowadziły nas książki, filmy, historyjki obrazkowe, opowiadania. Biedroneczki słuchały m.in. takich bajek jak: „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”, „Księżniczka na ziarnku grochu”, „Calineczka”, „Jaś i Małgosia”.
Rozpoczęta kampania „Cała Polska czyta dzieciom” propaguje codzienne czytanie dzieciom książek jako skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju – psychicznego, umysłowego, społecznego, moralnego – oraz budowania zasobów wewnętrznych dziecka: kompetencji emocjonalnych i intelektualnych. Biedroneczki słuchając bajek doskonaliły koncentrację uwagi i pamięci, umiejętność budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie, rozpoznawały dobre i złe zachowanie bohaterów, rozwijały zainteresowania książką. <<<foto>>>
Opracowała Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Poznajemy pracę kucharki

Ostatni tydzień stycznia w gr I. poświęcono na zapoznanie dzieci z zawodem kucharki. Dzieci rozpoznawały przedmioty wykorzystywane w pracach kuchennych, nazywały je i określały do czego służą. Rozwijały umiejętność rozróżniania dźwięków – odgłosów dochodzących z kuchni m.in.: miksera, mikrofali, sztućców. Zabawy te zachęciły dzieci do wypowiedzi na temat ich ulubionych potraw. Zwróciliśmy również uwagę na jedzenie
zdrowych produktów i mycie rąk przed każdym posiłkiem.
Zaprezentowana dzieciom inscenizacja T. Śliwiaka „Łyżka i widelec” wzbogaciła wiedzę dzieci na temat sposobu przygotowywania stołu przed przyjęciem gości na obiad.
Maluszki ochoczo bawiły się w nakrywanie stołu z wykorzystaniem zastawy z kącika lalek, zapoznały się z przeznaczeniem sztućców i sposobem ich układania na stole.
Bardzo istotnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo w kuchni. „Biedroneczki” dowiedziały się, że w kuchni należy zachować szczególną ostrożność zwłaszcza, gdy używa się urządzeń elektrycznych, noża, gorących przedmiotów (czajnik, garnek). Dzieci muszą wiedzieć o niebezpieczeństwach związanych z używaniem tych przedmiotów i o tym, że tymi przedmiotami powinni posługiwać się tylko dorośli. <<<foto>>>
Opracowała M. Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Projekt „Sport i Zdrowie Leśnych Skrzatów"

W styczniu w grupie I i II realizowano kolejne zadania z projektu „Sport i Zdrowie Leśnych Skrzatów".
19 stycznia 2021 roku obchodziliśmy w przedszkolu „Dzień Popcornu”. Dzieci miały możliwość poznania z czego i jak robi się popcorn, a także dowiedziały się jak wyglądają pola kukurydzy i zbiór plonów podczas oglądania filmu edukacyjnego oraz rozmów tematycznych. Dzieci chętnie degustowały popcorn przygotowany przez wychowawczynie, próbowały kukurydzę i produkty z kukurydzy (chrupki kukurydziane, płatki kukurydziane). Dowiedziały się że kukurydza jest warzywem dostarczającym wielu składników odżywczych i chętnie spożywanym zarówno przez dzieci jak i dorosłych. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Zawitała do nas zima”

Dzieci uwielbiają śnieg i zabawę na nim. Rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana daje im wiele radości. Chociaż zima bywa różna, w tym roku nie poskąpiła nam białego puchu.
W styczniu maluszki pogłębiały swoją wiedzę oraz doświadczenia związane ze śnieżną zimą. Badały, jak wygląda płatek śniegu, oceniając, czy jest ciężki, czy lekki, podziwiały świat, który tak bardzo zmienia się pokryty śniegiem. Przeprowadzały eksperyment „Czy śnieg jest czysty”.
Tematyka zimowa przewijała się w zaplanowanych działaniach z dziećmi m.in: w pracach plastycznych, zabawach ruchowych, piosenkach, wierszykach, opowiadaniach, przedstawianych teatrzykach.
Przedszkolaki rozmawiały o zimowych zabawach, dzieliły się własnymi doświadczeniami na ich temat oraz utrwaliły zasady, których należy przestrzegać, aby zawsze bawić się bezpiecznie. Rozwój fizyczny dziecka w wieku przedszkolnym jest niezmiernie ważną sprawą, dlatego też w zimowe dni, o ile aura ku temu sprzyja, warto wychodzić na świeże powietrze, a zabawy na śniegu bez wątpienia sprawią wszystkim dużo przyjemności. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Święta tuż, tuż

Święta Bożego Narodzenia to czas oczekiwania przez dużych i małych. Bardzo istotną kwestią jest zaznajamianie dzieci z tradycją i obyczajami związanymi z uroczystościami mniejszymi i większymi, narodowymi i religijnymi – tego typu działanie kształtuje tożsamość narodową oraz wprowadza w sferę tradycji i kultury.
W grudniu maluszki przygotowywały się do świąt tworząc dekoracje świąteczne, ubierając choinkę, ucząc się kolęd. Dzieci poznały zwyczaj wysyłania kartek świątecznych do osób bliskich, składania życzeń, tradycję dzielenia się opłatkiem i zasiadania do wspólnej kolacji wigilijnej.
„Biedroneczki” dowiedziały się, że Święta Bożego Narodzenia, to nie tylko choinka, Mikołaj, prezenty - istotą tych świąt jest narodzenie Jezusa. Historię narodzin Jezusa poznawały z kolęd, opowiadań i z literatury dziecięcej. Omawiana tematyka sprawiła, że w przedszkolu zapanowała świąteczna atmosfera i wprowadziła dzieci w radosny nastrój zbliżających się świąt. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urządzenia w moim domu

Ostatni tydzień listopada w gr I. poświęcono urządzeniom elektrycznym wykorzystywanym w domu. Maluszki dowiedziały się, jak bardzo potrzebny jest prąd, bez którego nie świeciłyby żarówki, nie działałyby np. pralka, telewizor, odkurzacz i wiele innych urządzeń.
Omawiana tematyka była okazją, aby zapoznać dzieci z zasadami bezpieczeństwa w obliczu różnych sytuacji. Dzieci z najmłodszej grupy dowiedziały się, że prąd również może być bardzo groźny. Dlatego dzieci nie powinny:
- korzystać samodzielnie z urządzeń elektrycznych,
- dotykać mokrymi rękoma urządzeń podłączonych do prądu,
- wkładać wtyczek do gniazdek,
- bawić się kablami urządzeń elektrycznych.
„Biedroneczki” zasad bezpieczeństwa i właściwego postępowania uczyły się również słuchając książeczek edukacyjnych: „Prąd”, „Zapałka” z serii „Bezpieczny przedszkolak”. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dbamy o zdrowie

W grupie I (3-latki) pierwszy tydzień listopada poświęcono tematyce „Dbamy o zdrowie”. Inicjując różnorodne zadania, nauczycielki uświadamiały dzieciom jak ważna jest profilaktyka w zakresie własnego zdrowia i dobrego samopoczucia.  Maluszki zdobyły wiadomości o tym, co wpływa na zdrowie oraz poznały zasady zdrowego odżywiania. Dzieci poszerzyły wiedzę z zakresu dbania o higienę, poznały prawidłowy sposób mycia rąk z uwzględnieniem kolejności etapów. Uświadamiano przedszkolakom konieczność spożywania owoców, warzyw i nabiału oraz ograniczenia taki produktów jak słodycze. W sali zorganizowano kącik z atrybutami, ilustracjami, kartami demonstracyjnymi związanymi ze zdrowym żywieniem, zdrowym stylem życia. Tupcio Chrupcio z książki „Dbam o zęby” podpowiedział dzieciom jak dbać o zęby i co jeść, aby im nie szkodzić. Rozmowy z dziećmi, zabawy dydaktyczne, ruchowe, tematyczne, wierszyki, prace plastyczne i poznane piosenki wzbogaciły u dzieci wiedzę na temat zdrowego trybu życia i zdrowych nawyków.  <<<foto>>>
przygotowała Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Jesienne zabawy

We wrześniu maluszki poznawały jesienne dary: owoce i warzywa. Uczyły się je rozróżniać, liczyły, porównywały, układały owocowe rytmy, dowiadywały się o potrzebie spożywania ich jako źródła wielu witamin. Biedroneczki lepiły też z masy solnej, bawiły się i tańczyły przy piosenkach o owocach i warzywach, grały na instrumentach perkusyjnych, brały udział w organizowanych zabawach tematycznych „Sklep owocowo-warzywny”. A po wysłuchaniu utworu T. Fiutowskiej „Chciałabym mieć szal” układały z liści szal dla Pani Jesieni. Maluszki utrwalały w ten sposób wiadomości o aktualnej porze roku – jesieni, rozwijały umiejętności matematyczne, mowę, percepcję wzrokowo-ruchową. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Nasze grupowe drzewko”

Maluszki wykonały pierwszą wspólną pracę „Nasze grupowe drzewko”. Dzieci malowały farbami pień drzewa i odbijały swoją dłoń (listki) przy jego gałęziach. Wspólna praca miała na celu ułatwienie poznania się dzieci, przełamywania lęku, budowania więzi w grupie. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk