Grupa 3 2021 / 2022

URODZINY W PAŹDZIERNIKU

W październiku swoje urodziny obchodzili Klaudia, Laura, Lila, Klara i Aleks.

Wszystkim dzieciom życzymy dużo zdrowia uśmiechu.

<<<foto>>>

Opracowała: Paulina Jachimowicz


„Dbamy o zdrowie i czystość” (gr. III 4-latki)

Zdrowie, dbanie o higienę i porządek – to tematyka która często omawiana jest z dziećmi przedszkolnymi, ponieważ edukacja w tej dziedzinie jest bardzo ważna. Czterolatki zapoznały się z właściwym postępowaniem aby być zdrowym, podczas słuchania różnych wierszy, opowiadań, oglądania teatrzyków w czasie zabaw i rozmów.
Dzieci z zaciekawieniem obejrzały teatrzyk „O Balbinie, katarze i pierzynie” w oparciu o utwór M. Kownackiej z którego dowiedziały się, jak ważny jest zdrowy styl życia – ruch, zabawy na świeżym powietrzu. Doktor Rybka z wiersza B. Lewandowskiej „Na zdrowie” podpowiedział: jak należy dbać o zdrowie i nie chorować. Przedszkolaki uczyły się, jak należy właściwie myć ręce, dowiedziały się także dlaczego tak istotną kwestią jest to, aby korzystać ze swoich przyborów toaletowych, kubeczków do picia. Omawialiśmy historyjkę obrazkową „Nie lubimy bakterii”. Dzieci poznały środowisko w którym panują wirusy, bakterie, wzbogaciły słownictwo o nowe wyrazy, utrwaliły zdobyte informacje o higienie osobistej. Nie zabrakło również zagadek na temat „W krainie czystości” które pobudziły dzieci do logicznego myślenia i sprawiły dużo radości z podania prawidłowej odpowiedzi.
W zabawie dydaktycznej „Do czego służy” dzieci poznały przeznaczenie określonych przedmiotów m.in. mydła, szczotki, ściereczki, szufelki, klasyfikowały je ze względu na przeznaczenie. „Biedronki” poznały też receptę na zdrowe zęby, wypychając elementy obrazków i składając je w całość. Malowały przybory do mycia zębów ćwicząc koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci zapoznały się z podstawowymi zasadami higieny jamy ustnej i etapami mycia zębów, dowiedziały się o ważności systematycznego dbania o nie i o konieczności chodzenia do dentysty. Omówiliśmy też tablice graficzne „Co jest dobre dla zębów, co złe”, a sylwety smutnego i wesołego zęba zachęciły do odpowiedzi na pytania – „dlaczego ząbek jest wesoły lub smutny”. Dzieci obiecały, że będą pamiętały o ważnych zasadach m.in. aby dokładnie myć zęby zwłaszcza po zjedzeniu słodyczy, a po ich umyciu nie powinny już nic jeść ani pić z wyjątkiem wody oraz, że warto chodzić na wizyty kontrolne do dentysty.
Czterolatki podczas zorganizowanych aktywności kształtowały postawy prozdrowotne, rozwijały aktywność poznawczą, twórczą, ekspresję ruchową, rozwijały spostrzegawczość i pamięć wzrokową i słuchową, doskonaliły umiejętność wiązania opisu słownego z przedmiotem, utrwaliły pożądane zachowania i przyzwyczajenia zdrowotne. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Święto Niepodległości” (gr. III 4-latki)

11 listopada to święto narodowe, upamiętniające odzyskanie niepodległości przez Polskę. W grupie 4-latków rozmawialiśmy o tym ważnym dniu, o ojczyźnie, polskich symbolach narodowych, hymnie, patriotyzmie.
Dzieci uczestniczyły w koncercie muzycznym zespołu „Limbos”, mając możliwość poznać najpopularniejsze polskie utwory muzyczne, pieśni i piosenki. Odwiedziły miejsce pamięci narodowej – pomnik upamiętniający żołnierzy Armii Krajowej – zapaliliśmy tam znicze. Podczas spaceru oglądały odświętnie wyglądające miasto z powiewającymi flagami na budynkach. Przedszkolaki poznały kształt mapy Polski, główne regiony zaznaczone na niej oraz chętnie wyprawiły się w podróż „palcem po mapie”.
„Biedronki” zapoznały się z hymnem, godłem, flagą Polski. Dowiedziały się o  przyjęciu odpowiedniej postawy i właściwym zachowaniu się podczas słuchania lub śpiewania hymnu w czasie uroczystości. Dzieci chętnie wzięły udział w „Biegu dla Niepodległej” zorganizowanym na placu przedszkolnym. Uczyły się także na pamięć krótkiego wiersza W. Widłaka „Moja Polska”
Omawiana tematyka miała na celu poznanie wyrażeń m.in. Polska, Polak, ojczyzna, kształtowanie w przedszkolakach poczucie tożsamości narodowej oraz przywiązania do swojego kraju. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Pada deszcz”

Jesień to pora roku, która zachwyca ilością barw, ale bywa też tak, że mieniące się kolory przesłania deszczowa pogoda.
W minionym tygodniu przedszkolaki rozmawiały na temat jesiennej pogody, poznały różne rodzaje deszczu, naśladowały odgłosy deszczowej pogody, uczyły się jak rozpoznawać chmury i  jaką zwiastują pogodę. Doskonaliły umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych na podany temat z wykorzystaniem ilustracji i tablic graficznych. Dzieci dowiedziały się, jak należy ubrać się, aby nie zmoknąć. „Biedronki” bardzo chętnie interpretowały ruchem wiersz L. Krzemienieckiej „Idzie Tola do przedszkola”. Odgrywając role: Toli, Hani, Jasia i pieska uczyły się współdziałania w zespole.
Czterolatki rozwijały sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową podczas przyklejania elementów parasola w całość. Dużą radość sprawiła dzieciom „jesienna orkiestra” i gra na instrumentach perkusyjnych. Przedszkolaki bardzo chętnie odtwarzały rytm piosenki „Pan Listopad”, tym samym kształciły słuch, poczucie rytmu, umiejętność zgodnego przekazywania sobie instrumentów.
Tematyka związana z deszczem była wspaniałą okazją, aby zachęcić dzieci do wielu aktywności oraz wspólnych zabaw uczących współdziałania w grupie. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Poczta” (gr III 4-latki)

W minionym tygodniu 4-latki zapoznały się z pracą listonosza oraz urzędu pocztowego. Omawianą tematykę przybliżyły dzieciom m.in.: wiersze - „Listonosz”, „Na poczcie”, „Pocztowe znaczki”, piosenka „Pan listonosz”, historyjka obrazkowa „Daleka podróż”, film edukacyjny „Za zamkniętymi drzwiami” – „Poczta Polska”, wycieczka na pocztę. Podczas zabawy z piosenką dzieci wcielały się w rolę listonosza, dowiedziały się jak ważna i potrzebna jest jego praca. Każde dziecko zaprojektowało swój znaczek pocztowy, doskonaląc sprawność motoryki małej. Dzieci segregowały znaczki pocztowe według kształtu i kategorii np. ze zwierzętami, roślinami ćwicząc tym samym percepcję wzrokową, utrwaliły również figury geometryczne. Nie zabrakło też w tym tygodniu związanych z tematyką zagadek, zabaw integracyjnych oraz zabaw kształtujących prawidłową postawę.
„Biedronki” wzbogaciły wiedzę na temat funkcjonowania poczty, pracy listonosza, poznały budynek urzędu pocztowego, poszerzyły zasób słownictwa związanego z pocztą oraz uczyły się szacunku dla pracy urzędników pocztowych. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

„JESIEŃ DAJE NAM WARZYWA”

Miniony tydzień podejmujący tematykę zdrowego żywienia, pokazał dzieciom, jak ważne jest w życiu każdego spożywanie warzyw. „Biedroneczki” dowiedziały się, że warzywa jak i owoce, dostarczają człowiekowi wielu witamin oraz składników przyczyniających się do zachowania zdrowia. Dzieci doskonaliły umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców, liczyły je, dzieliły ze względu na różne cechy tj. kształt czy kolor, tworzyły owocowe rytmy. Czterolatki wyklejały plasteliną „Koszyk warzyw” rozwijając sprawności manualne oraz bawiły się przy piosenkach: „Urodziny marchewki”, „Czerwony pomidorek”, rozwijając umiejętności odgrywania określonych ról w zabawie. Chętnie obejrzały teatrzyk „Na straganie” wg. utworu J. Brzechwy, bawiły się w odgadywanie warzyw, po smaku lub przez dotyk, wypowiadały się na temat swoich ulubionych potraw z warzyw. Dowiedziały się również w jaki sposób przechowuje się warzywa na zimę i jakie robi się z nich przetwory.
Niestety warzywa są często tymi nielubianymi przez dzieci dodatkami do dań, dlatego też warto zaproponować dziecku spróbowanie jakiegoś nowego warzywa, bawić się w odgadywanie warzyw po smaku lub przez dotyk, czy też wspólnie przygotować potrawę. <<<foto>>>
Opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

JESIEŃ W SADZIE

W pierwszym tygodniu października przedszkolaki z gr.III dowiedziały się, jakie owoce rosną w sadzie. Śpiewaliśmy piosenki, słuchaliśmy wierszy i rozwiązywaliśmy zagadki o owocach. Bawiliśmy się też w zabawy matematyczne z owocami (przeliczanie, klasyfikowanie). Pod koniec tygodnia dzieci przyniosły owoce i warzywa, z których zrobiliśmy pyszny i zdrowy sok. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Teresa Lągota

DZIEŃ CHŁOPAKA W GRUPIE "BIEDRONEK"

30 września w naszej grupie obchodziliśmy Dzień Chłopaka. Była to duża niespodzianka dla chłopców, którzy otrzymali w tym dniu upominki: jajko niespodziankę oraz medal  „Super Chłopak”, przygotowane przez rodziców. Dziewczynki złożyły chłopcom życzenia, a także zaśpiewały specjalnie dla nich piosenkę „Życie przedszkolaka”. Była to wspaniała okazja do integracji i dobrej zabawy przy ulubionych piosenkach. Chłopcy obiecali, że będą „super chłopakami”, zadeklarowali pomagać innym, nie płakać z błahego powodu, nie marudzić przy jedzeniu i wesoło bawić się w przedszkolu. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ?

W minionym tygodniu przedszkolaki dowiedziały się jak zwierzęta przygotowują się do zimy, wiedzą że jeże zasypiają na zimę i nie należy podpalać liści, bo w nich mogą być jeże. Dzieci poznały również wiewiórkę, dowiedziały się, że nie zasypia ona na zimę tylko robi zapasy. Praca plastyczna jaką wykonały, był to jeż z masy solnej i  makaronu. Bawiły się przy dźwiękach muzyki, brały udział w jesiennych zabawach ruchowych, np. ‘’Wiewiórki do dziupli’’, ‘’Co robi jeż’’. Przedszkolaki wybrały się również na spacer w poszukiwaniu jesieni. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MAMO, TATO WOLĘ WODĘ

Grupa III dołączyła do XII edycji programu ‘’Mamo, tato, wolę wodę!’’. Jest to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce, zainicjowany przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.
Celem programu jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie.
Program rozpocznie się 1 października.
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM” (GR. III 4-LATKI)

Pierwsze dni w przedszkolu po długim okresie nieobecności nie jest łatwym czasem. Przedszkolaki, choć znają już większość dzieci z grupy, to na nowo się poznają, na nowo wdrażają się w zasady obowiązujące w przedszkolu. Zabawy integracyjne takie jak” „Taniec przyklejaniec” , „Iskierka przyjaźni”, „Taniec labada” miały na celu przełamanie nieśmiałości w stosunku do swoich kolegów, budowanie relacji i rozwijanie umiejętności społecznych.
Dzieci wspólnie z nauczycielką formułowały zasady zachowania obowiązujące w grupie , tworząc kodeks zachowania np. kulturalnie zachowujemy się przy stole, odkładamy zabawki na miejsce, przepraszamy, kiedy zajdzie taka potrzeba, pomagamy innym.
Czterolatki zobowiązały się do przestrzegania zasad obowiązujących w grupie i własnoręcznie podpisały kodeks poprzez odbicie śladu palca zmoczonego w farbie przez wszystkich członków grupy.
„Biedroneczki” poznały i utrwaliły magiczne słowa: „proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia”. Grzecznych słów uczyły się chętnie podczas zabawy pacynkami, odgrywając krótki scenki.  Wiersz, rozmowa, piosenka „Grzeczne słówka” oraz zabawy parateatralne uświadomiły dzieciom potrzebę używania zwrotów grzecznościowych oraz okoliczności w których ich użycie jest zasadne, wagę bycia uprzejmym i to, że zwroty grzecznościowe wpływają na dobry nastrój, który pojawia się wszędzie tam, gdzie posługujemy się nimi.
Dobrze jest uczyć dzieci stosowania tych słów na co dzień oraz dawać im przykład, używając zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach. Warto, aby były one czymś naturalnym w domu i poza nim. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Międzynarodowy Dzień Kropki

15 września grupa III obchodziła Międzynarodowy Dzień Kropki. Celem Międzynarodowego Dnia Kropki jest wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcenie ich do tworzenia, działania.
Dzień Kropki jest to dzień odwagi i zabawy. Tego dnia nasze zabawy wypełnione były kolorowymi kropkami.
Na zajęciach poznaliśmy historię tego święta. Dzieci uważnie obejrzały film, jak to zwyczajna kropka zmieniła świat małej dziewczynki o imieniu Vashti. Historia ta uświadomiła przedszkolakom, że każdy z nas ma jakieś ukryte zdolności, TALENT.
Tego dnia również dostrzegliśmy kropki tam, gdzie wcześniej nikt na nie, nie zwracał uwagi. Okazało się, że kropki towarzyszą nam w naszym codziennym życiu, mogliśmy znaleźć je w naszej sali.
Na zakończenie każde dziecko wykonało pracę plastyczną. <<<foto>>>
Opracowała: Paulina Jachimowicz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Grupa 1 2020 / 2021

„Poznajemy różne zawody”(gr.I)

W maju w grupie I realizowano tematykę „Poznajemy różne zawody”. Maluszki przyswajały nazwy różnych zawodów i ich atrybuty. Dzieci zapoznały się z pracą ogrodnika oraz pracami, jakie wykonuje się w ogrodzie. Poznały też narzędzia ogrodnicze oraz ich nazwy. Dowiedziały się również, że przyroda uczy nas cierpliwości, wytrwałości i obowiązkowości. Musimy się nimi wykazać np. przy obserwowaniu włożonego do ziemi nasionka, z którego – min. dzięki pielęgnacji-wyrośnie roślinka. Zachęcono dzieci do  obserwowania wiosennych prac w ogrodzie. „Biedroneczki” dowiedziały się, czym zajmuje się piekarz. Miały możliwość wyrobienia własnego ciasta na pieczywo (z masy solnej), uformowania rogalików, obwarzanków, bułeczek, bagietek, chlebków, z których były bardzo dumne. Dowiedziały się, jak ważna i potrzebna jest praca piekarza, który codziennie wypieka świeże pieczywo.
Rozmawialiśmy też o zawodach tych ludzi, którzy strzegą naszego bezpieczeństwa i śpieszą nam z pomocą (policjant, strażak). Dzieci utrwaliły wiedzę na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę, zapoznały się z konsekwencją lekkomyślnego zachowania się np. bawiąc się zapałkami lub rozpalając ognisko w lesie. Dzieci poznały pracę strażaka Filipa i jego drużynę gotową na każde wezwanie z książeczki „Kto ugasi pożar”.
Maluszki ochoczo malowały farbami wóz strażacki, chętnie rozwiązywały zagadki o różnych zawodach, chętnie wypowiadały się na temat „kim chciałbym zostać, gdy dorosnę”. Dzieci wzbogaciły wiedzę na temat środowiska społecznego, rozwijały umiejętności językowe, manualne, ruchowe, matematyczne. Dowiedziały się, że praca ludzi wykonujących różne zawody jest bardzo ważna dla innych. <<<foto>>>
 opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Dzień (wysportowanego) Przyjaciela” (gr. I i II)

W czerwcu w gr I i III realizowano kolejne zadanie z projektu „Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów”. W środę (0.9-0.6) zorganizowano dla dzieci „Dzień (wysportowanego) Przyjaciela”. Dzieci z grup najmłodszych brały udział w zabawach ruchowych, grach i zawodach sportowych. „Biedroneczki” i „Motylki” chętnie uczestniczyły we wszystkich zorganizowanych dla nich konkurencjach sportowych m.in. rzucały woreczkami do celu, turlały piłeczkę do wyznaczonego miejsca, biegały podczas zabawy z chustą animacyjną, ćwiczyły z szarfami i obręczami.
Przedszkolaki rozwijały sprawność fizyczną, wyrabiały nawyk prawidłowej postawy, doskonaliły umiejętność posługiwania się przyborami oraz technikę biegania bez potrącania się. Dzieci poznały znaczenie ruchu dla zdrowia, a przede wszystkim miały możliwość współpracy w zespole oraz czerpania radości ze wspólnej zabawy z kolegami i koleżankami z grupy. <<<foto>>>
Opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ŁĄKA WIOSNĄ

W maju grupa maluszków bacznie obserwowała przyrodę, starając się znaleźć jak najwięcej zmian, które zachodzą w niej na wiosnę. Oprócz obserwowania zmieniającej się przyrody dzieci poznały mieszkańców łąki, takich jak: pszczoły, biedronki, ślimaki, żabki, świerszcze, muchy, komary oraz dowiedziały się jakie wydają odgłosy. Obejrzały inscenizację „Ślimak” wg. utworu W. Chotomskiej z wykorzystaniem sylwet i ilustracji, którą później opowiadały własnymi słowami. Miały możliwość przypatrzeć się z bliska ślimakom winniczkom przyniesionym do przedszkola. Dowiedziały się, jakie mają zwyczaje, jakie jest ich ulubione pożywienie. Podczas wyjścia na plac zabaw, dzieci zwróciły wolność ślimakom – znajdując odpowiednie miejsce i wypuszczając je. Dzieci dowiedziały się jak ważne jest środowisko naturalne dla zwierząt żyjących na swobodzie. 
Podczas zabaw muzyczno-ruchowych i tanecznych związanych z omawianą tematyką „Biedroneczki” rozwijały poczucie rytmu, sprawność ruchową, wyobraźnię dźwiękotwórczą. Maluszki szczególnie polubiły zabawę z piosenką „Dwa motylki”, przy której radośnie się bawiły. 
Dzieci poznały i nazywały rośliny i kwiaty spotykane na łące (mlecz, koniczyna, maki, chabry, rumianki). Wykonały biedroneczki z talerzyka tekturowego doskonaląc koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną, umiejętność posługiwania się klejem.
Omawiana tematyka, była świetną okazją do okazania i uczenia dziecka szacunku do przyrody. Rozmawialiśmy również o tym, w jaki sposób traktować złapane owady, żaby czy ślimaki, jak dbać o przyrodę by była dalej taka piękna. Warto kształtować w dzieciach świadomość konsekwencji swoich czynów oraz rozwijać postawę troski i dbałości o otaczający nas świat. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska     
Zatwierdziła: Monika Demczuk

"DBAMY O ZIEMIĘ”

Jak co roku 22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Obcowanie z naturą uwrażliwia nas na piękno, a także pozwala nam wyciszyć się, uspokoić. Natura nas chroni, karmi, wspiera prawidłowy, zdrowy rozwój. Od najmłodszych lat należy uczyć szacunku do natury. Maluszki podczas realizacji tematyki kompleksowej „Dbamy o Ziemię” zastanawiały się, co trzeba zrobić, żeby nie zanieczyszczać środowiska. Uczyły się segregować śmieci, pamiętając, że dzieli się je na różne kategorie. Podczas spaceru po okolicy oglądały i rozróżniały różne kontenery na śmieci. Przyswajały wiedzę, gdzie należy wyrzucać papier, szklane butelki, plastik, puszki. Podczas zajęć i zabawy dydaktycznej „Czym jest spowodowane zanieczyszczenie powietrza” dzieci dowiedziały się, co wpływa na zanieczyszczone powietrze i w jaki sposób można temu przeciwdziałać (stosując filtry, odpowiednią benzynę, częściej poruszając się rowerem).
Ilustracje, filmy edukacyjne „Nasza planeta”, książeczki „Dbam o przyrodę” przedstawiające piękne krajobrazy i zanieczyszczone uświadomiły dzieciom, jak ważne jest dbanie o środowisko. „Biedroneczki” chciały być przyjaciółmi Ziemi, obiecały nie zrywać kwiatów bez potrzeby szczególnie chronionych, nie łamać drzewek, gałęzi, niepotrzebnie zrywać liści i nie niszczyć drobnych zwierząt, owadów, ptaków i ich jaj.
Maluszki dowiedziały się również, jak bardzo ważna jest dla naszej Ziemi hodowla pszczół i dlaczego ludzie je hodują, zapoznały się z pracą pszczelarza. Dzieci samodzielnie wykonały pracę plastyczne dotyczące omawianej tematyki: kolorowały ule i pszczoły, wyklejały z kolorowego papieru kwitnące wiosenne drzewa. Dowiedziały się, że rośliny produkują tlen i są bardzo potrzebne człowiekowi i zwierzętom do życia. Dzieci z gr I pogłębiły świadomość ekologiczną, uczyły się szacunku do natury, obiecały, że będą sadziły drzewa i kwiaty, nie zaśmiecały lasów i podwórka, oszczędzały wodę, światło, segregowały śmieci. <<<foto>>>
opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Propozycje aktywności i materiały dydaktyczne związane ze zdalną realizacją podstawy programowej.
12.04.2021 - 16.04.2021
Materiały dla dzieci i rodziców
religia

Propozycje aktywności i materiały dydaktyczne związane ze zdalną realizacją podstawy programowej.
29.03.2021 - 09.04.2021
Materiały dla dzieci i rodziców
religia

„IDZIE WIOSNA”

Marzec to miesiąc, w którym powoli odchodzi zima, ustępując kolejnej porze roku –wiośnie. Zamiast śniegu z nieba kapie deszcz, a ślizgawki zamieniają się w kałuże.
„Biedroneczki” obserwowały charakterystyczne dla przedwiośnia zjawiska atmosferyczne, nazywały je, rozwijały umiejętność wiązania opisu słownego z treścią obrazka, rozpoznawały i nazywały pory roku, dowiedziały się jak dostosować strój do pogody, doskonaliły sprawność manualną poprzez przyklejanie do gałązek wierzbowych kuleczek (bazie kotki).
Maluszki zaprosiły do przedszkola wiosnę przez stworzenie zielonego kącika. Chętnie uczestniczyły w sadzeniu cebuli na szczypior i pietruszki na zieloną natkę. Dzieci dowiedziały się czego potrzebują rośliny, aby rosnąć, jakie są etapy sadzenia roślin – w teorii i w praktyce – oraz obserwowały kiełkujące rośliny. Dowiedziały się, jakie znaczenie ma jedzenie szczypiorku, zielonej natki i innych ziół dla zdrowia. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów 

5.03.2021r. obchodziliśmy „Dzień Dentysty”. Realizując kolejne zadanie z projektu „Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów” dzieci z gr I i II przyswajały wiedzę na temat zdrowia, zdrowego odżywiania się, konieczności chodzenia do gabinetu dentystycznego.
Oglądając filmy edukacyjne „Wizyta u dentysty”, „Czas na zdrowie”, „Pierwsza wizyta dziecka u dentysty” dzieci zapoznały się z zawodem dentysty, wyglądem gabinetu dentystycznego oraz sposobem zachowania się podczas wizyty w gabinecie. Bohaterowie historyjek Tosia i Tomek uczyły dzieci właściwego zachowania się u dentysty, sposobem prawidłowego mycia zębów. Dzieci zapoznając się bliżej z omawianą tematyką kolorowały przybory do mycia zębów. Przedszkolaki dowiedziały się, że aby mieć zdrowe zęby trzeba się prawidłowo odżywiać, a cukier i słodycze mają niewiele wartości odżywczych i są częstą przyczyną psucia się zębów.
Dzieci obiecały, że będą dbały o zęby, myły je codziennie, jadły zdrowe jedzenie – warzywa i owoce które są źródłem wielu witamin i będą odwiedzały dentystę bez płaczu. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POJAZDY NA LĄDZIE, WODZIE I W POWIETRZU

Tematem I tygodnia marca były pojazdy. Najbardziej znanym dzieciom jest rower, dlatego też od niego przedszkolaki zaczęły zdobywać wiedzę o pojazdach. Maluszki rozpoznawały jakimi rowerami jeżdżą dorośli, a jakimi dzieci, dowiedziały się, dlaczego tak ważny dla rowerzysty jest kask oraz jak należy jeździć, aby wszyscy na drodze czuli się bezpiecznie. Dzieci poznawały inne pojazdy lądowe: samochody osobowe, ciężarowe, ratownicze, tramwaje, pociągi oraz pojazdy poruszające się na wodzie i w powietrzu. Przedszkolaki utrwaliły wiedzę na temat, w jaki sposób te pojazdy się poruszają – klasyfikowały je w zabawie dydaktycznej . Podczas omawianej tematyki dzieci zdobyły wiedzę na temat umiejętności zachowania się na chodniku, bezpiecznego przechodzenia przez ulicę, znajomości sygnalizacji świetlnej.
Dzieci wypowiadając się na temat tablic graficznych „Na ulicy”, bawiąc się w organizowane zabawy ruchowe min. „Samochody”, „Policjant na drodze”, „Uwaga czerwone światło”, kształtowały umiejętność uważnego słuchania, obserwowania, budowania wypowiedzi poprawnie gramatycznej; rozwijały koordynację wzrokowo-ruchową, utrwaliły znaczenie zielonego i czerwonego światła na sygnalizatorze, zapoznały się z pracą policjanta, wyglądem munduru i akcesoriami wykorzystywanymi w pracy.
Omawiana tematyka i organizowane zabawy i zajęcia miały na celu uwrażliwienie dzieci na to, aby ich zachowanie było przemyślane. Szczególnie zaś uczulano dzieci na to, aby korzystając z ruchu drogowego, zawsze znajdowały się pod opieką dorosłych. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POZNAJEMY PRACĘ FRYZJERA

W ostatnim tygodniu lutego maluszki poznawały pracę fryzjera. Dorosłym wizyta u fryzjera kojarzy się z przyjemnością i efektem wspaniałej fryzury i dobrym samopoczuciem. Zupełnie inne zdanie mogą mieć na ten temat dzieci. „Biedroneczki” przeniosły się do salonu fryzjerskiego bawiąc się w „kąciku fryzjerskim”, oglądając film na temat pierwszej wizyty u fryzjera. Dzieci wykonywały prace plastyczne „Fryzury”, posługiwały się nazwami fryzur, poszerzały zasób słów w zabawie dydaktycznej „Co jest potrzebne do pracy fryzjerce?”.
Przez cały tydzień zapoznawały się z narzędziami pracy fryzjera i akcesoriami używanymi do tworzenia fryzur, wdrażane były do używania zwrotów grzecznościowych, doskonaliły spostrzegawczość słuchową – kojarząc dźwięki z przedmiotem. Maluchy dzieliły się swoimi spostrzeżeniami na temat dbania o włosy oraz doświadczeniami związanymi z wizytą u fryzjera, tym samym przekonując inne dzieci, że wizyta w salonie fryzjerskim może być przyjemna i nie należy się bać. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Baśniowy świat

Świat baśni i bajek fascynuje i ciekawi, pobudza dziecięcą wyobraźnię. W lutym maluszki wzbogacały wiedzę o bajkach i ich bohaterach. W bajkowy świat wprowadziły nas książki, filmy, historyjki obrazkowe, opowiadania. Biedroneczki słuchały m.in. takich bajek jak: „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”, „Księżniczka na ziarnku grochu”, „Calineczka”, „Jaś i Małgosia”.
Rozpoczęta kampania „Cała Polska czyta dzieciom” propaguje codzienne czytanie dzieciom książek jako skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju – psychicznego, umysłowego, społecznego, moralnego – oraz budowania zasobów wewnętrznych dziecka: kompetencji emocjonalnych i intelektualnych. Biedroneczki słuchając bajek doskonaliły koncentrację uwagi i pamięci, umiejętność budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie, rozpoznawały dobre i złe zachowanie bohaterów, rozwijały zainteresowania książką. <<<foto>>>
Opracowała Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Poznajemy pracę kucharki

Ostatni tydzień stycznia w gr I. poświęcono na zapoznanie dzieci z zawodem kucharki. Dzieci rozpoznawały przedmioty wykorzystywane w pracach kuchennych, nazywały je i określały do czego służą. Rozwijały umiejętność rozróżniania dźwięków – odgłosów dochodzących z kuchni m.in.: miksera, mikrofali, sztućców. Zabawy te zachęciły dzieci do wypowiedzi na temat ich ulubionych potraw. Zwróciliśmy również uwagę na jedzenie
zdrowych produktów i mycie rąk przed każdym posiłkiem.
Zaprezentowana dzieciom inscenizacja T. Śliwiaka „Łyżka i widelec” wzbogaciła wiedzę dzieci na temat sposobu przygotowywania stołu przed przyjęciem gości na obiad.
Maluszki ochoczo bawiły się w nakrywanie stołu z wykorzystaniem zastawy z kącika lalek, zapoznały się z przeznaczeniem sztućców i sposobem ich układania na stole.
Bardzo istotnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo w kuchni. „Biedroneczki” dowiedziały się, że w kuchni należy zachować szczególną ostrożność zwłaszcza, gdy używa się urządzeń elektrycznych, noża, gorących przedmiotów (czajnik, garnek). Dzieci muszą wiedzieć o niebezpieczeństwach związanych z używaniem tych przedmiotów i o tym, że tymi przedmiotami powinni posługiwać się tylko dorośli. <<<foto>>>
Opracowała M. Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Projekt „Sport i Zdrowie Leśnych Skrzatów"

W styczniu w grupie I i II realizowano kolejne zadania z projektu „Sport i Zdrowie Leśnych Skrzatów".
19 stycznia 2021 roku obchodziliśmy w przedszkolu „Dzień Popcornu”. Dzieci miały możliwość poznania z czego i jak robi się popcorn, a także dowiedziały się jak wyglądają pola kukurydzy i zbiór plonów podczas oglądania filmu edukacyjnego oraz rozmów tematycznych. Dzieci chętnie degustowały popcorn przygotowany przez wychowawczynie, próbowały kukurydzę i produkty z kukurydzy (chrupki kukurydziane, płatki kukurydziane). Dowiedziały się że kukurydza jest warzywem dostarczającym wielu składników odżywczych i chętnie spożywanym zarówno przez dzieci jak i dorosłych. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Zawitała do nas zima”

Dzieci uwielbiają śnieg i zabawę na nim. Rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana daje im wiele radości. Chociaż zima bywa różna, w tym roku nie poskąpiła nam białego puchu.
W styczniu maluszki pogłębiały swoją wiedzę oraz doświadczenia związane ze śnieżną zimą. Badały, jak wygląda płatek śniegu, oceniając, czy jest ciężki, czy lekki, podziwiały świat, który tak bardzo zmienia się pokryty śniegiem. Przeprowadzały eksperyment „Czy śnieg jest czysty”.
Tematyka zimowa przewijała się w zaplanowanych działaniach z dziećmi m.in: w pracach plastycznych, zabawach ruchowych, piosenkach, wierszykach, opowiadaniach, przedstawianych teatrzykach.
Przedszkolaki rozmawiały o zimowych zabawach, dzieliły się własnymi doświadczeniami na ich temat oraz utrwaliły zasady, których należy przestrzegać, aby zawsze bawić się bezpiecznie. Rozwój fizyczny dziecka w wieku przedszkolnym jest niezmiernie ważną sprawą, dlatego też w zimowe dni, o ile aura ku temu sprzyja, warto wychodzić na świeże powietrze, a zabawy na śniegu bez wątpienia sprawią wszystkim dużo przyjemności. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Święta tuż, tuż

Święta Bożego Narodzenia to czas oczekiwania przez dużych i małych. Bardzo istotną kwestią jest zaznajamianie dzieci z tradycją i obyczajami związanymi z uroczystościami mniejszymi i większymi, narodowymi i religijnymi – tego typu działanie kształtuje tożsamość narodową oraz wprowadza w sferę tradycji i kultury.
W grudniu maluszki przygotowywały się do świąt tworząc dekoracje świąteczne, ubierając choinkę, ucząc się kolęd. Dzieci poznały zwyczaj wysyłania kartek świątecznych do osób bliskich, składania życzeń, tradycję dzielenia się opłatkiem i zasiadania do wspólnej kolacji wigilijnej.
„Biedroneczki” dowiedziały się, że Święta Bożego Narodzenia, to nie tylko choinka, Mikołaj, prezenty - istotą tych świąt jest narodzenie Jezusa. Historię narodzin Jezusa poznawały z kolęd, opowiadań i z literatury dziecięcej. Omawiana tematyka sprawiła, że w przedszkolu zapanowała świąteczna atmosfera i wprowadziła dzieci w radosny nastrój zbliżających się świąt. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urządzenia w moim domu

Ostatni tydzień listopada w gr I. poświęcono urządzeniom elektrycznym wykorzystywanym w domu. Maluszki dowiedziały się, jak bardzo potrzebny jest prąd, bez którego nie świeciłyby żarówki, nie działałyby np. pralka, telewizor, odkurzacz i wiele innych urządzeń.
Omawiana tematyka była okazją, aby zapoznać dzieci z zasadami bezpieczeństwa w obliczu różnych sytuacji. Dzieci z najmłodszej grupy dowiedziały się, że prąd również może być bardzo groźny. Dlatego dzieci nie powinny:
- korzystać samodzielnie z urządzeń elektrycznych,
- dotykać mokrymi rękoma urządzeń podłączonych do prądu,
- wkładać wtyczek do gniazdek,
- bawić się kablami urządzeń elektrycznych.
„Biedroneczki” zasad bezpieczeństwa i właściwego postępowania uczyły się również słuchając książeczek edukacyjnych: „Prąd”, „Zapałka” z serii „Bezpieczny przedszkolak”. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dbamy o zdrowie

W grupie I (3-latki) pierwszy tydzień listopada poświęcono tematyce „Dbamy o zdrowie”. Inicjując różnorodne zadania, nauczycielki uświadamiały dzieciom jak ważna jest profilaktyka w zakresie własnego zdrowia i dobrego samopoczucia.  Maluszki zdobyły wiadomości o tym, co wpływa na zdrowie oraz poznały zasady zdrowego odżywiania. Dzieci poszerzyły wiedzę z zakresu dbania o higienę, poznały prawidłowy sposób mycia rąk z uwzględnieniem kolejności etapów. Uświadamiano przedszkolakom konieczność spożywania owoców, warzyw i nabiału oraz ograniczenia taki produktów jak słodycze. W sali zorganizowano kącik z atrybutami, ilustracjami, kartami demonstracyjnymi związanymi ze zdrowym żywieniem, zdrowym stylem życia. Tupcio Chrupcio z książki „Dbam o zęby” podpowiedział dzieciom jak dbać o zęby i co jeść, aby im nie szkodzić. Rozmowy z dziećmi, zabawy dydaktyczne, ruchowe, tematyczne, wierszyki, prace plastyczne i poznane piosenki wzbogaciły u dzieci wiedzę na temat zdrowego trybu życia i zdrowych nawyków.  <<<foto>>>
przygotowała Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Jesienne zabawy

We wrześniu maluszki poznawały jesienne dary: owoce i warzywa. Uczyły się je rozróżniać, liczyły, porównywały, układały owocowe rytmy, dowiadywały się o potrzebie spożywania ich jako źródła wielu witamin. Biedroneczki lepiły też z masy solnej, bawiły się i tańczyły przy piosenkach o owocach i warzywach, grały na instrumentach perkusyjnych, brały udział w organizowanych zabawach tematycznych „Sklep owocowo-warzywny”. A po wysłuchaniu utworu T. Fiutowskiej „Chciałabym mieć szal” układały z liści szal dla Pani Jesieni. Maluszki utrwalały w ten sposób wiadomości o aktualnej porze roku – jesieni, rozwijały umiejętności matematyczne, mowę, percepcję wzrokowo-ruchową. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Nasze grupowe drzewko”

Maluszki wykonały pierwszą wspólną pracę „Nasze grupowe drzewko”. Dzieci malowały farbami pień drzewa i odbijały swoją dłoń (listki) przy jego gałęziach. Wspólna praca miała na celu ułatwienie poznania się dzieci, przełamywania lęku, budowania więzi w grupie. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk