Grupa 2 2023 / 2024

DELFINKI

 wych. Iwona Jaśkowska, Teresa Lągota

 
 

URODZINY NELI

W minionym tygodniu świętowaliśmy urodziny Neli - jeszcze raz życzymy wszystkiego najlepszego jubilatce.

<<<foto>>>


W świątecznym nastroju

W ostatnim tygodniu marca dzieci z grupy Delfinki poznawały wielkanocne tradycje. Wysłuchały opowiadania B. Szelągowskiej pt. "Wielkanocne pyszności". Uczyliśmy się piosenki o pisankach, dzięki której przedszkolaki poznały różne metody zdobienia jajek. Dzieci wykonały pracę plastyczną "Pisanka". Z treści matematycznych ćwiczyliśmy umiejętność przeliczenia oraz układaliśmy sekwencje i rytmy. Na zakończenie tygodnia dzieci próbowały swoich sił w opowiadaniu historyjki obrazkowej "Wielkanocna przygoda".
PP I.5,6 II. 11; III. 6,9; IV. 2,3,7 <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Głośne czytanie w grupie Delfinków

28 marca po raz kolejny odwiedziła nas babcia Karolka, która przeczytała dzieciom bajkę o Czerwonym Kapturku. Po wysłuchaniu bajki, na dzieci czekała miła niespodzianka, tym razem Czerwony Kapturek, za którego przebrana była p. Bożena, w koszyczku przyniósł dzieciom słodkości.
Dzieci z zainteresowaniem i ciekawością wysłuchały bajki, bardzo serdecznie dziękujemy pani Bożenie za poświęcony czas, oraz zapraszamy rodziców do rozbudzania w dzieciach zamiłowania do czytania książek.  <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Pogoda marcowa

W drugim tygodniu marca, w grupie Delfinków rozmawialiśmy o pierwszych zwiastunach nadchodzącej wiosny. Dzieci uczyły się wierszyka W. Broniewskiego:
"Jeszcze w polu tyle śniegu.
Jeszcze strumyk lodem ścięty.
A pierwiosnek już na brzegu,
Wyrósł śliczny, uśmiechnięty.
Witaj, witaj kwiatku biały,
Główkę jasną zwróć do słonka.
Już bociany przyleciały
W niebie słychać śpiew skowronka."
Przedszkolaki poznały nazwy pierwszych wiosennych kwiatów: pierwiosnek, krokus, utrwaliły nazwy powracających z ciepłych krajów ptaków: bocian, skowronek, jaskółka, żuraw. Wykonały pracę plastyczną "W marcu, jak w garncu" , poznały znaczenie przysłowia, zapoznały się z symbolami wczesnowiosennej pogody. Z treści matematycznych przeliczaliśmy w zakresie 4, utrwaliliśmy pojęcia liczebników porządkowych i pojęcia "para", oraz wielkości mały - duży.
Nauczyliśmy się piosenki pt.: "Spotkanie z wiosną".
Punkty z Podstawy programowej I.2; 4; 5;6; II.1;2;4;6;8; III.1;4;5;8; IV.3;5;7;18. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urodziny Antka

W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Antka.

Jeszcze raz życzymy Antkowi wszystkiego najlepszego i dużo radości.

<<<foto>>>


Delfinki lubią głośne czytanie

5.03.2024 roku po raz kolejny odwiedziła nas babcia Karolka, która przeczytała dzieciom znaną i lubianą bajkę pt. "Brzydkie kaczątko" H. Ch. Andersena. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały bajki oraz podziwiały piękne ilustracje. Bardzo dziękujemy pani Bożenie za wizytę i rozbudzanie w dzieciach zamiłowania do książek. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W prehistorycznym lesie

W dniach 4.03-8.03.2024 roku dzieci z grupy II Delfinki poznały kilka prehistorycznych zwierząt - dinozaurów, zapoznały się z ich wyglądem, nazwami, upodobaniami żywieniowymi i charakterystycznymi cechami. Wzięły udział w zabawach ruchowych o tej tematyce oraz zabawach matematycznych, dzięki którym utrwaliły liczenie w zakresie 3 i 4. Wysłuchały piosenki pt. "Ulubiony mój dinozaur". Delfinki pokolorowały obrazki dinozaurów oraz wykonały pracę plastyczną z rolek po papierze -"Dinozaur".
Obszary z podstawy programowej I.2;5;7; II.2; III.5;6; IV.1;5;11. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W dziecięcym laboratorium - projekt edukacyjny

W minionym tygodniu dzieci z grupy Delfinki realizowały projekt edukacyjny pt. "W dziecięcym laboratorium". Metoda projektu oparta jest na samodzielnym zdobywaniu wiadomości i sprawdzeniu swoich umiejętności w różnych sytuacjach życiowych. "W dziecięcym laboratorium" to projekt, w którym dzieci stworzyły siatkę wiedzy, dowiedziały się, że należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, że można robić je tylko z rodzicami lub innymi osobami dorosłymi. Poprzez wykonywanie eksperymentów rozwijaliśmy ciekawość poznawczą. Podczas realizacji projektu maluszki brały udział w zabawach stymulujących aktywność poznawczą biorąc czynny udział w wykonywanych eksperymentach, przygotowywaniu składników potrzebnych do zabaw w małego chemika - zachęcanie do smakowania i wąchania niektórych z nich (wody, mleka, soli, pieprzu, octu). Dzieci zauważyły, że na efekty niektórych eksperymentów trzeba czekać długo (barwienie kapusty pekińskiej, krystalizację soli), inne wychodzą szybko (uciekający pieprz, kolorowych deszcz, wulkan, cukierkowa tęcza, kolorowe bąbelki).
W trakcie realizacji projektu "Delfinki " nauczyły się piosenki pt. "W białym fartuszku", poznały znaczenie słowa - laboratorium, ciecz, ciało stałe. Dzieci również eksperymentowały z kolorami wykonując pracę plastyczną "Mieszamy kolory". Praca tą metodą nie jest łatwa, ale daje dużo satysfakcji dzieciom i nauczycielom. Kształci u dzieci umiejętność logicznego i kreatywnego myślenia oraz umiejętności współpracy, a także rozwija samodzielność.
Obszary z podstawy programowej: III9, IV2, IV5, I5, III1, III8, III2, IV8 <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

Co wiemy o kosmosie

W minionym tygodniu 12-16.02. w naszej grupie rozmawialiśmy o kosmosie. Delfinki pogłębiły swoją wiedzę na temat Układu Słonecznego, dowiedziały się jak nazywają się planety, które krążą wokół Słońca. Dzieci oglądały film edukacyjny pt. "Ala i Układ Słoneczny", bawiły się przy piosence pt. "Kosmiczna rodzina". Brały czynny udział w zabawach ruchowych. Na zajęciach plastycznych malowały rakietę. Utrwaliły nazwy figur geometrycznych oraz doskonaliły umiejętność liczenia.
Na zajęciach rytmicznych doskonaliły umiejętność wyklaskiwania rytmu.
Punkty z Podstawy programowej: I 2;5;II.1; III.4; IV. 1;2;5;7;8; <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

Bajki, baśnie, bajeczki

W tygodniu od 5.02.-9.02. 2024 w grupie Delfinków rozmawialiśmy o bajkach znanych i nieznanych dzieciom. Maluchy wysłuchały opowiadanie B. Szelągowskiej "Królewna Kłamczuszka", na podstawie którego nauczyły się odróżniać informacje prawdziwe od nieprawdziwych. Przedszkolaki nauczyły się piosenki pt. "Książkowe czary". Bawiliśmy się przy piosence, instrumentami muzycznymi: grzechotkami, pałeczkami drewnianymi, małymi talerzami. Z treści matematycznych przeliczaliśmy w zakresie 3 i 5, oraz uczyliśmy się stosować liczebniki porządkowe. Podsumowaniem naszej pracy w tym tygodniu było wykonanie Kubusia Puchatka z papierowych talerzyków, a przy okazji dzieci utrwaliły nazwy kolorów: żółty i czarny (po angielsku także), oraz figurę geometryczną koło. 
Na zajęciach z rytmiki poznaliśmy instrument muzyczny - tamburyno.
Zrealizowane punkty z Podstawy programowej I.1;2;3;5;7; II.1;6;III.1;4;5; IV. 1;2;3;7;11; 12; 15 <<<foto>>>
Zatwierdziła: Teresa Lągota

PTAKI ZIMĄ

Dzieci z grupy Delfinki dowiedziały się, że zima to bardzo trudny czas dla ptaków i leśnych zwierząt. Ze względu na śnieg i niską temperaturę trudno im zdobyć pożywienie. W pierwszym tygodniu lutego dzieci poznały nazwy ptaków zimujących w Polsce, oraz podstawowe zasady dokarmiania ptaków i jakimi ziarnami można je dokarmiać. Nasypały do karmnika ziaren słonecznika. Dowiedziały się także, kto opiekuje się leśnymi zwierzętami i gdzie leśniczy rozkłada karmę dla saren, zająców i dzików. Maluchy nauczyły się piosenki o wróbelku - "Ptaki w karmniku", bawiły się przy piosence "Lata ptaszek". Rozwijały umiejętność liczenia, wskazywały gdzie jest mniej, a gdzie jest więcej. Podczas aktywności plastycznych rysowały kredkami, wyklejały i przyklejały -wykonały pracę plastyczną "Karmnik dla ptaków"
Zrealizowane punkty z podstawy programowej: I.1; 5; 7; II.10; 11; III.8, 9; IV. 7, <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
 Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urodziny

W ostatnim czasie urodziny obchodzili Kuba J. i Mikołaj K.,

którym raz jeszcze życzymy samych radosnych chwil i dużo zdrowia  🎁 🎂.

<<<foto>>

Opracowała I. Jaśkowska


Nasi Dziadkowie

W drugim tygodniu stycznia w grupie II rozmawialiśmy o Babciach i Dziadkach. Maluchy dowiedziały się co to jest drzewo genealogiczne. Wysłuchały opowiada pt. "Ciasteczkowa przygoda" A. Widzowskiej. Wykonały laurki dla dziadków oraz kolorowały kwiaty do bukietu. W środę 10 stycznia gościliśmy Babcie i Dziadków, była to bardzo miła uroczystość. Maluchy zaprezentowały przygotowaną część artystyczną: recytowały wiersze oraz zaśpiewały piosenkę "Babciu droga babciu" i "Zima, zima pada śnieg". Przedszkolaki również zilustrowały ruchem piosenkę pt. "Płatek śniegu". Na zakończenie spotkania z dziadkami dzieci odśpiewały 💯 lat i wręczyły swoim gościom laurki.
Obszary z podstawy:I.5; II.1; III.2; IV.7; IV.8

URODZINY

W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Ali P. i Gniewka,

którym raz jeszcze życzymy wszystkiego najlepszego.

W piątek 12.I bawiliśmy się na balu, na który przybyło wiele bajkowych postaci. Bawiliśmy się świetnie. <<<foto>>>
Opracowała I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zabawki

W pierwszym tygodniu stycznia w grupie II Delfinki rozmawialiśmy o zabawkach. Dzieci poznały zasady odpowiedzialnego obchodzenia się zabawkami, nie niszczenia ich, odkładania na ustalone dla nich miejsca. Uczyły się piosenki pt. "Mój pluszak", oraz słuchały wiersza "Naprawiamy misia" Cz. Janczarskiego.
W tym tygodniu dzieci, także wykonały I etap laurek dla Babć i Dziadków.
Na zajęciach z rytmiki maluchy uczyły się szybkiej reakcji na zmiany tempa muzyki.
Obszary z podstawy:I.1;I.4;I.5; II.3; III.4; IV.7; IV.8 <<<foto>>>
URODZINY
W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Piotrka raz jeszcze wszystkiego najlepszego dla jubilata.
Opracowała I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

CO UŁATWIA PRACE W DOMU?

W ostatnim tygodniu listopada w grupie "Delfinki" rozmawialiśmy na temat: "Co ułatwia prace w domu?" . Dzieci wysłuchały wiersza B. Szelągowskiej pt.: "Urządzenia elektryczne". Zapoznały się z urządzeniami ,które ułatwiają prace w domu. Dowiedziały się, że bez zgody i nadzoru rodziców nie mogą sami używać urządzeń elektrycznych. Przedszkolaki nauczyły się piosenki pt.:"Pucu, pucu", oraz wykonały pracę plastyczną "Lampka". Maluszki ćwiczyły słuch, poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych. Z języka angielskiego utrwalaliśmy nazw kolorów. Nie zabrakło w tym tygodniu, także zajęć rytmicznych, na tych zajęciach dzieci wyrabiały umiejętność reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki. Obszary z Podstawy Programowej I.1; I.4;  I.5; II.4; III.4; IV.5; IV.7; IV. 20; 

Zatwierdziła: Monika Demczuk


GŁOŚNE CZYTANIE

W tym tygodniu odwiedziła nas babcia Karola. Przeczytała dzieciom książeczki "Wesoły autobus" i "Basia i karetka". Przedszkolaki poznały przygody wesołego autobusu, książeczka ta miała ruchome elementy przez co dzieci były nią zachwycone. Głośne czytanie sprzyja rozwojowi mowy i wyobraźni dzieci. Bardzo dziękujemy pani Bożence - babci Karolka. <<<foto>>>
Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


PROJEKT "NIE LADA TO GRATKA! POZNAJEMY MISIA USZATKA"

W ramach projektu wykonaliśmy zadanie listopadowe: dzieci wysłuchały opowiadania pt.: "A psik, a psik". Rozmawialiśmy na temat zdrowia, oraz odpowiednich zachowań, jak uchronić się przed zarażeniem. Bawiliśmy się- różnymi rodzajami kasz, rysując palcami w kaszach . Wykonaliśmy instrumenty muzyczne z buteleczek i kaszy. Dzieci zapoznały się z historią powstania pluszowego misia oglądając film edukacyjny. <<<foto>>>
Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Zdrowie naszym skarbem

Jesień to pora roku, kiedy trzeba zadbać o zdrowie, dlatego "Delfinki" w czwartym tygodniu listopada realizowały temat "Zdrowie naszym skarbem". Maluszki dowiedziały się, jak dbać o zdrowie poprzez odpowiednie odżywianie się, ruch i wypoczynek. Słuchaliśmy utworów o tej tematyce, uczyliśmy się piosenki pt. "Myj ręce". Podczas zajęć rytmicznych skakaliśmy przez kałuże, bawiliśmy się przy piosence: "Głowa, ramiona". W ramach zajęć matematycznych utrwaliliśmy pojęcia: krótki, długi, najdłuższy. W języku angielskim poznaliśmy słowa: woda - water, mydło - soap. W ramach zajęć rytmicznych dzieci poznały pojęcie: wolno, szybko w muzyce. Obszary z podstawy programowej: I.5; I.7; II.4; III.5; IV.5; IV.7;
 
PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA
22 listopada 2023 r odbyło się "Pasowanie na przedszkolaka"- była to pierwsza ważna uroczystość w życiu maluszków, na której obecni byli rodzice. Dzieci odświętnie ubrane i bardzo przejęte recytowały wiersze, śpiewały piosenki i ilustrowały ruchem piosenki: "Boogie- Woogi" i "Góry do góry". Po części artystycznej maluszki złożyły uroczystą przysięgę, że będą uśmiechnięte, będą słuchały pań, oraz będą grzecznie się bawiły i pilnie uczyły. Pani Dyrektor za pomocą "kredki" dokonała uroczystego pasowania. Na pamiątkę tego wydarzenia każde dziecko otrzymało dyplom oraz słodki upominek. Uroczystość ta była pełna wzruszających momentów i dostarczyła wspaniałych wrażeń rodzicom oraz dzieciom.
 
URODZINY
W tym miesiącu urodziny obchodzili Gabryś i Hania. Życzymy Wam dużo zdrowia i radości oraz wszystkiego najlepszego.
<<<foto>>>

Zatwierdziła: Monika Demczuk


A deszcz pada i pada

W trzecim tygodniu listopada grupa "Delfinków" realizowała temat "A deszcz pada i pada". Dzieci słuchały opowiadania A. Widzowskiej "Kropelki", oraz oglądały film edukacyjny "Skąd się bierze deszcz", dzięki czemu poznały zjawisko krążenia wody w przyrodzie. Dzieci nauczyły się porównywania i szacowania ilości kropelek - mało, dużo, tyle samo. Maluchy uczestniczyły w zabawach ruchowych Słońce świeci - deszcz pada, Przeskocz przez kałużę. Wykonały pracę plastyczną Parasol. Poznały piosenkęDreszczyk. W ramach zajęć rytmicznych wystukiwaliśmy drewnianymi klockami rytm do refrenu piosenki. Z języka angielskiego utrwaliliśmy słowa mały - small, duży - big.
Obszary podstawy programowej: I.5; I.6; III. 8; III.9; IV. 8; IV.12;
W czwartek naszą grupę odwiedził specjalny gość, pies Koda ze swoją panią Basią (zoopsychologiem i animaloterapeutą). Dzieci dowiedziały się jak opiekować się, psem i co jest potrzebne mu do życia, oraz jak się zachowywać względem znanych i nieznanych psów. Wiele radości dzieciom sprawiło podawanie karmy oraz głaskanie Kody. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


DOMOWI ULUBIEŃCY

W ramach tematu tygodniowego "Delfinki" poszerzyły swoją wiedzę o zwierzętach domowych, poznawały nazwy różnych gatunków zwierząt, ich potrzeby i zwyczaje. Celem pracy w tym tygodniu było kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec zwierząt domowych, oraz wzbogacanie zasobu wiadomości o nich. Dzieci wysłuchały wiersza A. Widzowskiej "Opiekun zwierząt". Bawiły się przy piosence "Pies i kot". Podczas zabaw dźwiękonaśladowczych ćwiczyły odgłosy wydawane przez zwierzęta. Przedszkolaki poznały potrzeby zwierząt, oraz dowiedziały się kto jest lekarzem domowych pupili - weterynarz. Wykonały prace plastyczne związane z tematyką - kolorowały pieska i kotka, oraz naklejały wełnę na kłębek (zabawka kota). Obszary z podstawy programowej I.5, II.2, II.10, III.3, IV.2, IV.5, IV.7. Maluszki uczestniczyły także w zajęciach rytmicznych według zabaw z płyty "Tuptaj maluszku" - ćwiczyliśmy reakcję na zmianę tempa.
Zrealizowaliśmy także zadanie październikowe z projektu "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka", dzieci wysłuchały opowiadania "Upominki z lasu" i "Powitanie". Wykonały "Jeżyki" oraz kolorowe liście. Przeliczały kasztany, szyszki, listki czyli jesienne dary. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Moja rodzina

Trzeci tydzień października (16-20) w grupie II "Delfinki" poświęcony był tematyce " Moja rodzina i mój dom". Dzieci wysłuchały opowiadania E. Stadtmuller pt."Ciapek i psia wróżka". Wypowiadały się na temat członków rodziny. Zapoznały się z piosenką "Rodzina to my". Z treści matematycznych "Delfinki" poszerzyły wiedzę na temat kształtów. Utrwaliły wygląd i nazwy figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat). Wykonały także pracę plastyczną z figur "Dom". Maluszki uczestniczyły w zajęciach rytmicznych, wyrabiających poczucie rytmu z wykorzystaniem elementów metody Carla Orffa. obszary z podstawy programowej: I.5, II.2, III.3,IV.5, IV.7 <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Leśne zwierzęta jesienią

W drugim tygodniu października "Delfinki" dowiedziały się co robią jesienią leśne zwierzęta i jak wygląda las jesienią. W trakcie zajęć dydaktycznych poznały rodzaje drzew, dowiedziały się, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy. Ćwiczyły małą motorykę wykonując jeża z masy solnej i makaronu spaghetti. Doskonaliły umiejętność segregowania, klasyfikowania i przeliczania podczas zabawy matematycznej "Zwierzęta jesienią". W tym tygodniu dzieci brały udział w zajęciach z rytmiki - próbowały swoich sił w śpiewaniu solo.I.5, I.6, II.10, II.11, III.5, IV.1, IV.2, IV.7 <<<foto>>>
Opracowała : Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Jesień w sadzie i ogrodzie

W pierwszym tygodniu października "Delfinki" realizowały temat kompleksowy związany z jesienią w sadzie i ogrodzie. Podczas zajęć edukacyjnych dzieci utrwaliły nazwy i wygląd owoców oraz warzyw ( także w jęz. angielskim), doskonaliły umiejętności przeliczania w zakresie 3. Maluchy wykonały, także prace plastyczne, malowały farbami " Kosz z darami jesieni". Dowiedziały się także, że owoce i warzywa są źródłem witamin i należy je jeść surowe jak i gotowane. Omawiając ten temat  dzieci dowiedziały się, kto to jest ogrodnik i czym się zajmuje.  Na zajęciach z rytmiki dzieci bawiły się przy piosence "Małe czerwone jabłuszko", ilustrując ją ruchem zgodnym z treścią utworu.
Obszary z podstawy programowej I.5, II.2, III.3, IV.2, IV.5, IV.7 <<<foto>>>
Urodziny
W ostatnim czasie w naszej grupie świętowaliśmy wspólnie urodziny Patryka i Antka P.
Jubilatom odśpiewaliśmy "Sto lat". Chłopcy!  Życzymy Wam wszystkiego co najlepsze.
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Nie lada to gratka

"Delfinki" w drugim tygodniu września zrealizowały pierwsze zadanie z projektu "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka". Dowiedziały się kto napisał i zilustrował książki z jego przygodami, urządziły misiowy kącik. Maluszki słuchały opowiadania "Pierwszy dzień w przedszkolu" i "Przyjaciele Misia Uszatka"(IV.2, IV.5). Poznały i omówiły kodeks przedszkolaka (III.5, III.8), oraz wykonały pracę plastyczną (I.7, IV.8). Bawiły się przy piosence "Jadą, jadą misie" (I.5, IV.7). <<<foto>>>
W minionym tygodniu obchodziliśmy urodziny Oliviera, dzieci odśpiewały "Sto lat" jubilatowi.
Jeszcze raz wszystkiego najlepszego Olivierku.

Zatwierdziła: Monika Demczuk