Grupa 1 - 2022 / 2023

LISKI

(wych. Aleksandra Łojek, Monika Demczuk)

 

Sporty i zabawy zimowe

Wszystkie dzieci lubią zabawy na śniegu. W minionym tygodniu "Liski" poznały zimowe zabawy i dyscypliny sportu oraz niezbędne akcesoria (kijki, narty kaski). "Zimowe" aktywności to doskonała okazja do zabaw sensorycznych - dzieci malowały paluszkami po podkładzie z pianki do golenia, lepiły kulki ze sztucznego śniegu i bałwanki z plasteliny. Podczas aktywności językowych tworzyliśmy kodeks bezpiecznych zabaw na śniegu, uczyliśmy się łączyć dyscyplinę sportu z wyposażeniem sportowca. Dzieci przeliczały bałwankowe guziki, uczyły się używać określeń "najmniejsza" i "największa", poznały i utrwalały liczebniki porządkowe w zabawie paluszkowej ze śpiewem "Pięć bałwanków". Ćwiczyły sprawność rączek wykonując bałwanka ze skrawków papieru. Dzieci poznają w ten sposób świat przyrody, uczą się rozróżniać pory roku i charakterystyczne dla nich zjawiska, co zawarte jest w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

160. rocznica Bitwy pod Węgrowem

160 lat temu pod Węgrowem miała miejsce bitwa powstania styczniowego. I choć wydawać by się mogło, że temat ten jest zbyt trudny dla dzieci w wieku przedszkolnym, należy pamiętać, że od najmłodszych lat dzieci powinny poznawać miejsca pamięci związane z regionem, historię miasta rodzinnego oraz uczyć się oddawać szacunek walczącym o wolność i niepodległość. Maluszki obejrzały reprodukcje obrazów i litografii, oglądały przedruki zdjęć z budowy pomnika upamiętniającego bohaterów bitwy. Wykonały też grupową pracę plastyczną "Bohaterom 1863 r." <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

W karnawale same bale

Od poniedziałku 23. do piątku 27. stycznia Maluszki realizowały temat tygodnia "W karnawale same bale". Dzięki literaturze dziecięcej, filmom edukacyjnym i tablicom demonstracyjnym poznały znaczenie słowa "karnawał", różne zwyczaje karnawałowe, w tym bale, maskarady, parady.
Ćwiczyły małą motorykę kreśląc serpentyny i ozdabiając szablon balonika skrawkami kolorowego papieru. Balony towarzyszyły nam podczas zajęć ruchowych (konkurencje sprawnościowe), zabaw integracyjnych (taniec z balonami) i muzycznych (wystukiwanie rytmu). Dzieci poznały różne przyrządy do mierzenia i samodzielnie próbowały zmierzyć odległość między klockami i woreczkami. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dziecko w wieku przedszkolnym powinno eksperymentować, szacować, przewidywać, dokonywać pomiaru. Żeby sprawdzić odległość wykorzystaliśmy kolorowe patyczki laryngologiczne, skakanki i kroki. 
Zwieńczeniem tygodnia był przedszkolny bal karnawałowy - idealna okazja, żeby zaprezentować kostium, umiejętności taneczne i chęć do wspólnej zabawy. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

TO DLA WAS DRODZY DZIADKOWIE!

"Babcia z dziadkiem dziś świętują,
wszystkie dzieci więc pracują
Zetrą kurze w każdym kątku,
przypilnują dziś porządku.
W kuchni błyszczą już talerze,
wnusia babci bluzkę pierze
Wnusio już podaje kapcie,
bardzo Kocha swoja babcię.
Dzisiaj wszystkie smutki precz!
Święto Dziadków ważna rzecz!"
Dzień Babci i Dziadka to jedno z najbardziej lubianych przez dzieci świąt. Przez cały tydzień (15-19.01.2023) poznawaliśmy przynależność do rodziny i uczyliśmy się szacunku do starszych. W zabawie dydaktycznej "Prezent dla babci" utrwalaliśmy imiona dziadków i babć a także uczyliśmy  się rozpoznawać potrzeby seniorów. Dzieci kształtowały umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi na temat "Co lubię robić z babcią? Co lubię robić z dziadkiem?. Podczas aktywności matematycznych Maluszki utrwalały prawidłowe przeliczanie, klasyfikowanie i różnicowanie "stary-młody". Na piątkową miniakademię dla Babci i Dziadka dzieci nauczyły się na pamięć wiersza i piosenki "To dla Ciebie".
Drogie Babcie i Drodzy Dziadkowie, w imieniu wszystkich dzieci i obsługi gr.I, życzę wielu powodów do radości i długiego życia w pełnym zdrowiu! <<<foto>>>
 W tym tygodniu urodziny obchodził Maksio, któremu raz jeszcze życzymy samych wspaniałości!
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Ptaki w karmniku

"Puk, puk w okieneczko: - Otwórz, otwórz panieneczko!.
A panienka otworzyła i ptaszynę nakarmiła.
I ptaszyna wdzięczna za to śpiewała jej całe lato"
Najmłodsze dzieci z naszego przedszkola wiedzą, że zima to trudny czas dla ptaków. Ze względu na opady śniegu i niską temperaturę ciężko im zdobywać pożywienie. W drugim tygodniu stycznia "Liski" poznały nazwy i wygląd ptaków zimujących w Polsce, podstawowe zasady dokarmiania ptaków zimą i rodzaj odpowiedniego pokarmu. Maluszki z zainteresowaniem słuchały ciekawostek przyrodniczych, bawiły się przy piosenkach "Ptaszki fruwają" i "Lata mały ptaszek", podglądały ptaki w karmniku on-line. Podczas zabawy dydaktycznej "Lekkie, jak piórko" uczyły się określać ciężar różnych przedmiotów. Rozwijały umiejętność liczenia, wskazywały, gdzie jest więcej, a gdzie mniej, układały rytmy. Podczas aktywności plastycznych lepiły ptaszki z plasteliny, malowały farbami i rysowały kredkami. Treści zawarte w temacie kompleksowym "Ptaki w karmniku" pozwalają realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego (II. 10 i 11: Dziecko dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania i przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę; Dziecko dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej). <<<foto>>>
W tym tygodniu urodziny obchodziła Ala, której raz jeszcze życzymy samych radosnych chwil, dużo zdrowia i powodów do zadowolenia!
Opracowała : Aleksandra Łojek

W nowym roku!

Początek stycznia to doskonała okazja do poznania tradycji związanych z powitaniem Nowego Roku (w tym składania noworocznych życzeń, pokazów sztucznych ogni i balów sylwestrowych), zademonstrowania działania zegara i odmierzania czasu kalendarzem. Maluszki poprzez proponowane aktywności językowe (słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego "Ważna uroczystość", "O Sylwestrze Młynarzu i dwunastu miesiącach" rozmowy kierowane przez nauczyciela; próby samodzielnego składania życzeń; zabawę dydaktyczną "Jaka to pora dnia?"), plastyczne (własne eksperymenty graficzne -  (Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego, IV pkt 8 - stemplowanie przy użyciu rolki tekturowej) oraz matematyczne (utrwalenie nazw pór dnia) uczyły się dostrzegać rytmów występujących w przyrodzie, następstw dnia i nocy, pór roku, miesięcy. "Liski" doskonaliły umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat czynności związanych z porą dnia. Obejrzały film edukacyjny pt.: "Bezpieczny Sylwester" i zrozumiały, że lubiane przez ludzi sztuczne ognie, choć widowiskowe, mogą zaszkodzić zwierzętom i ptakom (Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego, II pkt 10). <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Hej, kolęda, kolęda!

W ostatnim tygodniu przed Świętami Bożego Narodzenia maluszki poznawały tradycje świąteczne, słuchały wierszy i opowiadań o tematyce świątecznej. Bawiły się przy piosenkach, kolorowały bombki. Uczyły się kolęd i próbowały składać świąteczne życzenia przy dzieleniu się opłatkiem. Wszystkim dzieciom i ich bliskim w imieniu nauczycieli i obsługi składam najserdeczniejsze życzenia zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Nadeszła zima

W dniach 12-16 grudnia Maluszki poznawały kolejną porę roku - zimę. Słuchały dziecięcej literatury o charakterystycznych dla zimy zjawiskach pogodowych - opadach śniegu, zamarzaniu wody i mrozie. Bawiły się przy dziecięcym repertuarze ("Zima zła", "Zabawa na każdą porę roku") oraz podczas zabaw rytmicznych "Zimowe ćwiczenia w podskokach". Chętnie wykonywały eksperymenty graficzne (Podstawa Programowa IV.8) w tym malowanie palcami, rozcieranie farb, stemplowanie, wydzieranie. Zimowa aura to też doskonałą okazja do zabaw badawczych "Jaki jest śnieg?", spacerów i zabaw na świeżym powietrzu. Maluszki przeliczały śnieżynki (Podstawa Programowa IV.15), klasyfikowały je zgodnie z kolorem i rozmiarem i doskonaliły orientację w schemacie podczas zabawy przy piosence "Snowflake". <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Imieniny św. Mikołaja

W minionym tygodniu Maluszki odwiedził gość, na którego każde dziecko czeka przez cały rok - św. Mikołaj. Była to okazja do zaprezentowania piosenki "Siwa broda i spodnie na szelkach" oraz rozmowy na temat marzeń i oczekiwań najmłodszych wychowanków. Podczas zaplanowanych aktywności dzieci poznały postać św. Mikołaja, historię obdarowywania upominkami i słodkościami. Maluszki  wykonały portret św. Mikołaja i "Szalik dla św. Mikołaja". Dzieci poznały znaczenie słowa "empatia", podczas zajęć z elementami treningu emocji. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Zwierzęta domowe

W pierwszym tygodniu grudnia maluszki rozmawiały o zwierzętach domowych, poznawały nazwy różnych gatunków zwierząt, ich zwyczaje i potrzeby. Celem tygodniowych aktywności związanych z tematem było kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec zwierząt domowych (PPWP II 10) oraz wzbogacanie zasobu wiadomości o zwierzętach domowych. Dzieci uczyły się wiersza B.Formy "Przyjaciel", bawiły się przy piosence "Piesek Tereski" oraz "Papuga kolorowa", podczas której ćwiczyły poprawną wymowę głosek. Grafomotorykę i sprawność ruchów dłoni doskonaliły wyklejając "Rybkę" kulkami plastliny. Dzieci dowiedziały się, jakie są potrzeby wolnożyjących kotów i bezpańskich psów, którymi zajmuje się Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami (oddział w Węgrowie). Chętnie wzięły udział w organizowanej w placówce zbiórce karmy. <<<foto>>>

W tym tygodniu 3 urodziny świętował Mieszko, któremu raz jeszcze życzymy samych radosnych chwil!

 Opracowała: Aleksandra Łojek 

Spotkanie z ratownikiem medycznym

17.11.2022 r. grupie I "Liski" gościliśmy ratownika medycznego p. Krzysztofa Polkowskiego (tatę Jasia). Maluszki miały okazję obejrzeć strój ratownika (także przymierzyć kamizelkę!) i torbę z akcesoriami niezbędnymi do udzielenia pierwszej pomocy. Dzieci z wielką uwagą oglądały nakręcone przez naszego Gościa filmy z wnętrza karetki i z lądowania śmigłowca LPR. Mieliśmy okazję przypomnieć i utrwalić sobie numery telefonów alarmowych.  Serdecznie dziękujemy tacie Jasia za poświęcony czas - dla nas wszystkich była to cenne lekcja! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Dbamy o zdrowie

W minionym tygodniu maluszki rozmawiały o tym, jak dbać o zdrowie – wspominaliśmy o zdrowym odżywianiu, potrzebie ruchu i wypoczynku, stosownym do pogody ubieraniu się, higienie i wizytach u lekarza. Słuchaliśmy dziecięcej literatury i utworów muzycznych. Podczas zajęć rytmicznych skakaliśmy przez kałuże, a w ramach aktywności plastycznej malowaliśmy kalosze i parasolki oraz rysowaliśmy deszcz, wykorzystując elementy Edukacji przez Ruch Doroty Dziamskiej. Segregowaliśmy ubrania na letnie i jesienne, uczyliśmy się je składać i samodzielnie ubierać (I. Fizyczny obszar rozwoju : wykonywanie czynności samoobsługowych, ubieranie się i rozbieranie). Zwieńczeniem tygodniowej aktywności była wizyta ratownika medycznego Pana Krzysztofa Polkowskiego (taty Jasia), który z wielką pasją i zaangażowaniem opowiedział dzieciom o swojej pracy, zademonstrował zdjęcia i filmy ilustrujące pracę w karetce. Spotkanie z ratownikiem, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego (IV. Obszar poznawczy : dziecko wskazuje zawody wykonywanie przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia), pozwoliło przybliżyć zawód związany z ochroną zdrowia. <<<foto>>>
W minionym tygodniu urodziny obchodziła Bianka, której życzymy samych miłych wspomnień i okazji do uśmiechu.
Opracowała: Aleksandra Łojek

Maluszki uczą się o Polsce

W minionym tygodniu maluszki poznawały symbole narodowe, uczyły się rozpoznawać hymn i godło narodowe. Mimo bardzo młodego wieku wykazywały duże zainteresowanie  postawami patriotycznymi (godna postawa podczas hymnu), sprawami ojczyzny i polskimi tradycjami. Podczas zajęć plastycznych pokrywały szablon flagi skrawkami papieru. Bawiły się przy piosenkach wojskowych, doskonaląc przy okazji maszerowanie i akcentowanie rytmu. Wybrały się na wycieczkę po przedszkolu w poszukiwaniu biało-czerwonych  dekoracji na zbliżające się Święto Niepodległości. 
Umożliwiając dziecku kontakt z ojczystą historią, kulturą, tradycjami i literaturą, kształtujemy  postawę patriotyczną, do czego obliguje nas podstawa programowa. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Pasowanie na przedszkolaka

10 listopada 2022 r. miało miejsce „Pasowanie na przedszkolaka” – pierwsza ważna uroczystość w życiu najmłodszych podopiecznych naszego przedszkola. Maluszki, odświętnie ubrane i z uśmiechami na twarzach, recytowały wierszyki i śpiewały piosenki. Po części artystycznej dzieci złożyły uroczyste przyrzeczenie, że będą pilnie się uczyć i zgodnie bawić się w przedszkolu. Po złożonej obietnicy, Pani Dyrektor za pomocą „czarodziejskiej kredki” dokonała uroczystego „Aktu pasowania”. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia każdy przedszkolak otrzymał dyplom oraz słodki upominek. Dla wszystkich dzieci były to niezapomniane chwile, pełne emocji i wspaniałych wrażeń. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Urodziny, urodziny

W ostatnim czasie w najmłodszej grupie świętowaliśmy wspólnie urodziny Malwinki, Toli i Marysi. Jubilatkom odśpiewaliśmy "Sto lat!", przygotowaliśmy pamiątkowe albumy z laurkami i zatańczyliśmy taniec disco według własnego pomysłu. Dziewczynkom życzymy samych przyjemnych chwil!

<<<foto>>>


W lesie

W minionym tygodniu "Liski" wybrały się na wirtualną wycieczkę do lasu. Podczas zajęć dydaktycznych poznały rodzaje drzew i gatunki zwierząt, dla których las jest domem. Ćwiczyły małą motorykę wykonując jeża z szyszki i plasteliny oraz pracując elementami Edukacji przez Ruch Doroty Dziamskiej przy wspólnej pracy plastycznej "Jesienny las". Doskonaliły umiejętność segregowania, klasyfikowania i przeliczania podczas zabawy matematycznej "Spiżarnia wiewiórki". Zgodnie z podstawą programową (IV obszar poznawczy) dzieci z grupy I posługują się już pojęciami dotyczącymi jesiennych zjawisk przyrodniczych - żółknienie liści, opadanie liści z drzew, deszcz oraz korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców i ziół. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Kolorowa Pani Jesień

Miniony tydzień "Liski" rozpoczęły od spaceru, podczas którego obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią. Podziwiały kolorowe liście na drzewach, czerwone owoce jarzębiny, żołędzie, kasztany i pożółkłą trawę. Dzięki zaangażowaniu rodziców w sali powstał jesienny kącik przyrody, a jego eksponaty posłużyły nam nie tylko do obserwacji, ale też do manipulowania, przeliczania, segregowania i aktywności plastycznych.  Maluszki pracowały z plasteliną - wyklejając gałązkę jarzębiny oraz ozdabiały suknię Pani Jesieni. Zwieńczeniem tygodnia było uczestnictwo w przedstawieniu teatralnym pt.: "Pani Jesień i jej dary" zorganizowanym przez najstarszą grupę. Zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego dzieci poznały nową porę roku i zmiany zachodzące jesienią w życiu roślin. <<<foto>>>
Opracowała : Aleksandra Łojek

Jesień w ogrodzie

Kolejny tydzień października upłynął maluszkom na poznawaniu warzyw z jesiennego ogrodu. Dzięki wycieczce do sklepu i zorganizowaniu w sali kącika warzyw, dzieci miały możliwość poznawania darów jesieni różnymi zmysłami. Podczas aktywności plastycznych dzieci kolorowały, kreśliły po śladzie, wycinały i malowały farbami. Dzięki wizycie w przedszkolnej kuchni poznaliśmy sposoby przechowywania i przetwarzania warzyw, żeby cieszyć się ich smakiem także zimą. Zgodnie z zadaniami przedszkola, nauczyciele zobowiązani są do tworzenia sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności i dbania o zdrowie. "Liski" już wiedzą, że warzywa zawierają witaminy i należy je na stałe włączyć do naszego jadłospisu. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Jabłka, gruszki, śliwki, morele-w naszym sadzie rośnie owoców wiele.

"Jabłka, gruszki, śliwki, morele - w naszym sadzie rośnie owoców wiele" to temat kompleksowy realizowany w minionym tygodniu w najmłodszej grupie. Podczas zajęć edukacyjnych dzieci miały okazję utrwalić nazwy i wygląd krajowych owoców (także w języku angielskim), doskonalić umiejętność klasyfikowania, układania rytmów i przeliczania. Ćwiczyły małe rączki podczas malowania farbami i lepienia z masy solnej. Smakowały wyrobów z jabłkami a z surowych owoców przygotowały pyszny, zdrowy sok, dzięki czemu kształtowały  nawyki prozdrowotne– orientowanie się w zasadach zdrowego odżywiania (V/1). <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Przedszkolaki czyścioszki

W ramach tematu tygodniowego „Liski” dowiedziały się, kiedy należy skorzystać z mydła i innych akcesoriów higienicznych, odwoływały się do własnych doświadczeń. Podczas zajęć  oglądały i omawiały ilustracje związane z higieną, słuchały krótkich wierszyków i opowiadań o tematyce czystości. Poznały piosenkę „Myjemy rączki” i próbowały inscenizować ją ruchem. Brały udział w zabawach paluszkowych: Braciszkowie – Paluszkowie, „Umyjemy łapki”. Wykonały pracę plastyczną „Ręcznik” z użyciem bibuły. Podczas jej tworzenia uczyły się  naklejać elementy na dany obszar, ćwiczyły swe paluszki oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Próbowały klasyfikować przedmioty (ręczniki łazienkowe) według długości i stosować określenia: „długi”, „krótki”. Brały udział w zabawach ruchowych z użyciem ręczników doskonaląc zdobyte umiejętności określania długości. I.1, IV.6, IV.13, IV.7, IV.8 <<<foto>>>

Liski świętują Dzień Przedszkolaka

„Każdy przedszkolak dobrze wie,
gdy 20 września zbliża się,
od najmłodszego, aż po starszaka,
wszyscy świętują Dzień Przedszkolaka"
20 września - to święto wszystkich przedszkolaków. Ustanowione, żeby docenić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju dzieci. Tego dnia "Liski" bawiły się przy  dziecięcych przebojach, brały udział w konkurencjach sportowych z balonami i zabawach integracyjnych z chustą animacyjną. Śpiewały piosenkę "Do przedszkola idzie maluch", ilustrując ruchem jej treść.
Jednym z zadań przedszkola zawartych w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego jest wzmacnianie potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie. Organizacja wspólnych zabaw integracyjnych m.in. z okazji Dnia Przedszkolaka pozwala na realizację tego zadania w sposób przystępny dla dzieci. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek

Urodziny

Dzieci z grupy I po raz pierwszy świętowały urodziny kolegi z grupy. Dzięki temu miały okazję poznać tradycje przedszkolne - wiązanie koła i wspólne śpiewanie "Sto lat", formułowanie życzeń i wykonanie pamiątkowego albumu z laurkami.

Szymku, życzymy Ci wszystkiego, co najlepsze!

<<<foto>>>


Poznajemy swoją salę

Kolejny tydzień września upłynął na zabawach integracyjnych i wdrażaniu się do przestrzegania zasad panujących w przedszkolu. Dzieci z gr.I utrwalały swoje imiona, poznawały rozkład dnia, wyposażenie sali przedszkolnej oraz najbliższą okolicę. Największe emocje wywołały zabawy interaktywne z wykorzystaniem tablicy multimedialnej, przyrządy gimnastyczne i projektor. Maluszki wykonały swoją pierwszą pracę plastyczną "Słoneczko"- utrwalając tym samym nazwę naszej placówki. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek 

Pierwszy tydzień w przedszkolu za nami!

Pierwszy tydzień w przedszkolu już  za nami! Najmłodsze dzieci zaczęły swoją przygodę z przedszkolem poznając nauczycieli i obsługę oraz salę i znajdujące się w niej zabawki. „Liski” podczas zabaw integracyjnych poznawały imiona nowych kolegów i koleżanek, były wdrażane do  przestrzegania zasad panujących w przedszkolu i kształtowały prawidłowe nawyki higieniczne.
I choć pierwszym dniom w przedszkolu towarzyszył niepokój, lęk i płacz, dzieci powoli zapominają o negatywnych emocjach. Słuchają bajek, wspólnie układają puzzle i konstruują z klocków. Chętnie bawią się na placu zabaw i uczestniczą w zabawach proponowanych przez nauczyciela. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek