Grupa 5 - 2020 / 2021


Poznajemy zasady ruchu drogowego

W minionym tygodniu w naszej grupie odbył się cykl zajęć związanych z bezpieczeństwem na drodze. Dzięki filmom edukacyjnym i prezentacjom multimedialnym, wierszom i opowiadaniom oraz wycieczce ulicami miasta, dzieci zapoznały się z elementarnymi zasadami ruchu drogowego. Podczas spotkania z policjantami mogły podzielić się zdobytą wiedzą, poznać radiowóz i atrybuty policyjne (gwizdek, kajdanki). Upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o zasadach ruchu drogowego oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń,  wpływa na wzrost bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników ruchu drogowego. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dzień Kropki - od czego się zaczęło?

W 2003 roku Peter H. Reynolds, pisarz i ilustrator książek dla dzieci, wydał książeczkę pod tytułem “The Dot”. Jej bohaterką jest mała Vashti, która dzięki wspaniałej nauczycielce plastyki uwierzyła w swój malarski talent. Książka o przygodzie Vashti szybko stała się inspiracją dla wielu dzieci i nauczycieli.
Od 2008 roku obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kropki - inicjatywa mająca na celu pobudzanie kreatywności, pomysłowości, zachęcanie do tworzenia i wyrażania siebie. Dzieci przedszkolne dopiero uczą się rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron, a ich samoocena jest związana z poczuciem własnej wartości. Obchody Dnia Kropki są więc doskonałą okazją do budowania u dziecka poczucia własnej wartości, nauki wiary we własne siły i drzemiący w nim talent.
Grupa V świętowała Międzynarodowy Dzień Kropki wykorzystując aplikację Quiver 3D. Wykorzystanie rozwijającej się myśli technicznej może być dużym wsparciem w procesie edukacyjnym i znacznie podnosić jego jakość. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Integrowanie grupy

Integrowanie dzieci w przedszkolu, choć jest procesem długotrwałym, stanowi solidny fundament pracy z grupą, opartej na współpracy i wzajemnym zaufaniu. Umiejętność współpracy pozwala unikać konfliktów i pracować efektywniej. Dlatego dwa pierwsze tygodnie września poświęciliśmy właśnie na zabawy i gry integrujące grupę, które ułatwiają wejście w grupę rówieśniczą i poznanie nowego otoczenia (miejsca i osób). Wykorzystywaliśmy zabawy i metody integrujące, dające dzieciom poczucie bezpieczeństwa, kształtujące życzliwość, zrozumienie i otwartość. Wspólnie z dziećmi opracowaliśmy Kodeks Przedszkolaka, w którym zawarliśmy zasady obowiązujące w przedszkolu, poznawaliśmy nazwy i przeznaczenie niektórych części ciała ludzkiego oraz uczyliśmy się rozpoznawać emocje swoje i innych, a nader wszystko dobrze się ze sobą bawiliśmy! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Grupa 5 - 2019 / 2020

Propozycje aktywności i materiały dydaktyczne związane ze zdalną realizacją podstawy programowej.

DZIEŃ AKTYWNOŚCI MATEMATYCZNEJ

Miniony Dzień Aktywności Matematycznej w gr.V miał na celu wspomaganie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie procesów różnicowania i klasyfikacji oraz kształtowanie intuicji matematycznych. Do realizacji powyższych celów wykorzystaliśmy tablicę interaktywną - jedno z ulubionych narzędzi dzieci. Wykorzystaliśmy zbiory aktywności i gier matematycznych, podczas których dzieci klasyfikowały według określonej cechy, łączyły w pary, rozwiązywały proste zadania na dodawanie i odejmowanie oraz kontynuowały zaczęte serie. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Z WIZYTĄ W BIBLIOTECE PEDAGOGICZNEJ

26 lutego wybraliśmy się na wycieczkę do Biblioteki Pedagogicznej w Węgrowie. Celem wizyty było rozwijanie wśród dzieci zainteresowania literaturą dziecięcą. Dzięki uprzejmości p.Marty - pracownika biblioteki - zapoznaliśmy się z zasadami funkcjonowania biblioteki, sposobami wypożyczania książek i pracą bibliotekarza. 
Do przedszkola wróciliśmy bogatsi o nowe czytelnicze doświadczenia! Dziękujemy za spotkanie. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POZNAJEMY ZAWODY

W grupie V zrealizowano temat kompleksowy POZNAJEMY ZAWODY. Wybór tematu był wynikiem obserwacji zabaw swobodnych dzieci, które interesując się pracą zawodową swoich rodziców i dziadków, coraz częściej odtwarzają role "specjalistów" właśnie podczas zabaw. Pojawiają się zabawy w lekarza, w policję, w sklep. Głównym celem realizacji tematu było poszerzenie wiedzy dzieci na temat różnych zawodów oraz wyrabianie u dzieci szacunku dla pracy ludzkiej.
Podczas realizacji tego tematu dzieci były zainteresowane głównie zawodami ginącymi - chętnie oglądały filmy o rzemieślnikach i rękodzielnikach (garncarzach, szewcach, wikliniarzach, zdunach).  Powstała praca plastyczna "Czym zajmuje się krawiec" - zadaniem dzieci było zaprojektowanie i stworzenie ubioru dla modela.
Dzieci chętnie wypowiadały się w oparciu o swoje obserwacje i spostrzeżenia. Poszerzały tym samym słownictwo o nowe pojęcia charakterystyczne dla danego zawodu oraz mogły zaprezentować swój "wymarzony zawód". <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W kosmosie

Miniony tydzień upłynął dzieciom z oddziału V. pod hasłem „W kosmosie". Aby uzyskać informacje o kosmosie i układzie słonecznym, sięgnęliśmy do przyniesionych przez dzieci albumów, książek i gazet oraz edukacyjnych filmów. Dzięki zgromadzonym książkom powstał kącik tematyczny "Mały astronom". Przedszkolaki poznały postać Mikołaja Kopernika, wielkiego polskiego astronoma. Dzieci miały też okazję do twórczych zabaw konstrukcyjnych - (gwiazdozbiory kukurydziane) i ruchowych. Podsumowaniem tematu "W kosmosie" była wycieczka do siedleckiego planetarium "Niebo Prusa". <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Babcia i Dziadek

Babcia i Dziadek to słowa, które każdemu dziecku kojarzą się z ciepłem i miłością. Dlatego też podczas realizacji tematu "Babcia i Dziadek", dzieciom z gr.V towarzyszyły same dobre emocje. Chętnie opowiadały, jak spędzają czas z dziadkami i za co ich kochają. Rysowały seniorom laurki, których motywem przewodnim były serca, kwiaty i uśmiechy.
21 stycznia spotkaliśmy się z Babciami i Dziadkami na uroczystości z okazji ich święta. Zaproszeni goście mieli okazję podziwiać swoje wnuczęta w krótkim programie artystycznym, podczas którego nie zabrakło wierszy, piosenek, układu tanecznego i serdecznych życzeń.
Dzieci mogły w ten sposób okazać swoim bliskim szacunek i po raz kolejny podziękować za miłość, cierpliwość i zrozumienie.
To było naprawdę wyjątkowe spotkanie. Uśmiechnięte twarze babć i dziadków to dowód na to, jak ważne są chwile spędzone wspólnie z wnukami. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Mijają dni, miesiące, lata

Nadejście Nowego Roku jest okazją do realizacji z dziećmi tematu upływu czasu. Dzieci z gr. V zastanawiały się, w jaki sposób dawniej mierzono czas, dowiedziały się, jak wygląda i działa zegar słoneczny, czym jest klepsydra oraz jak zbudowany jest współczesny zegar (tarcza, wskazówki). Przy okazji poznaliśmy nazwy kolejnych miesięcy, utrwalaliśmy kolejność pór roku i dni tygodnia. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PO CO PTAKOM PIÓRA

Dzieci z grupy V uczą się pracy metodą projektu edukacyjnego, poprzez zabawy badawcze, doświadczenia i próbę samodzielnego znalezienia odpowiedzi na nurtujące pytania. Jednym z takich pytań było "Po co ptakom pióra?"
Żeby znaleźć odpowiedź, obejrzeliśmy film edukacyjny, podziwialiśmy eksponaty (pióra i skrzydła), utrwalaliśmy zwyczaje ptaków leśnych, egzotycznych i gospodarskich. Zastanawiając się nad funkcjami piór, bawiliśmy się w ornitologów i podglądaliśmy ptaki w przedszkolnym ogrodzie. Wykorzystaliśmy też pióra jako narzędzie malarskie do stworzenia pracy inspirowanej baletem "Jezioro łabędzie" Piotra Czajkowskiego. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT

Okres przed Świętami Bożego Narodzenia to czas intensywnych przygotowań do występów jasełkowych i spotkania z Mikołajem. To także idealna sposobność do przekazania dzieciom bożonarodzeniowych tradycji i obyczajów. Głównym motywem prac plastycznych dzieci z gr. V były świąteczne drzewka, wizerunek św. Mikołaja i postaci z szopki bożonarodzeniowej. Wspólnie ubraliśmy drzewko świąteczne, wykorzystując własnoręcznie wykonane ozdoby choinkowe. Poznaliśmy znaczenie niektórych ozdób wieszanych na choince. Największym przeżyciem było dla dzieci spotkanie z Mikołajem, zwieńczające przedstawienie jasełkowe 16 grudnia 2019 r.
Święta Bożego Narodzenia to najbardziej rodzinny okres w roku i doskonała okazja do przekazanie staropolskich zwyczajów. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

DINOZAURY W PRZEDSZKOLU

W I tygodniu grudnia, podczas realizacji tematu "Jak wyglądał świat przed milionami lat", dzieci z gr. V poznały zawód górnika, miejsce jego pracy i zastosowań węgla oraz historię węgla kamiennego i jego właściwości. Najwięcej radości dzieci wiązało się z poznawaniem świata ery dinozaurów - wielkie paprocie, wulkany, dinozaury. Oglądały film edukacyjny, a w trakcie zabaw badawczych konstruowały wulkan - łączyły dostępne w kuchni produkty żywnościowe (wodę, ocet i sodę oczyszczoną) i obserwowały powstałą reakcję chemiczną. Każde dziecko miało okazję narysować swojego niepowtarzalnego gatunku dinozaura. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Projekt edukacyjny PRZYJAŹŃ

W ostatnim tygodniu listopada podjęliśmy się  nowego wyzwania - pracy metodą projektu edukacyjnego. To wyjątkowo aktywna metoda, pozwalająca dzieciom na samodzielne rozwijanie zainteresowań i zdobywania wiedzy. Dzieci z gr.V realizowały w ten sposób temat "Przyjaźń".
Podczas realizacji projektu opieraliśmy się na literaturze dla dzieci: bajkach o "Kubusiu Puchatku, "Królowej Śniegu" i przygód żółwia Franklina. Ocenialiśmy bohaterów i ich zachowanie. Poznaliśmy znaczenie słowa PRZYJACIEL i cechy, jakie powinien mieć (lojalność, uczciwość, wierność). Stworzyliśmy własną bajkę "Przygody Królika Fredzia" z morałem "Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie", do której dzieci wykonały ilustracje. Odgrywaliśmy scenki dramowe, rozwiązywaliśmy zagadki i graliśmy w grę "W poszukiwaniu Przyjaciela", do której sami opracowaliśmy zasady. Przy podsumowaniu projektu, podzieliliśmy się zdobytą wiedzą z dziećmi z gr.IV i VI.
Dzieci zrozumiały, że przyjaźń uczy wychodzenia z egoizmu, że prawdziwa przyjaźń wpływa na nasz rozwój i osobowość, że czyni nas uważniejszym na drugiego człowieka oraz sprawia, że stajemy się bardziej empatyczni i wrażliwsi. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Teresa Lągota

SPOTKANIE CZYTELNICZE

22 listopada br. gościliśmy Mamę Olka K., która przeczytała nam legendę "O Bazyliszku". To było znakomite podsumowanie tematyki kompleksowej "Moja ojczyzna", podczas której dzieci poznawały legendy o Węgrowie, o powstaniu Warszawy i początkach państwa polskiego. Codzienne głośne czytanie dziecku jest jednym z najskuteczniejszych sposobów nauki języka i myślenia, rozwoju pamięci i wyobraźni oraz prezentacji wzorców moralnych zachowań.
Podczas takich spotkań kształcimy u dzieci umiejętność słuchania, która sprzyja stałemu poszerzaniu słownictwa zarówno biernego jak i czynnego, mobilizuje do poprawnego i swobodnego wypowiadania się. Dlatego tym bardziej dziękujemy Mamie Olka za chwile spędzone na wspólnym czytaniu. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Teresa Lągota

TYDZIEŃ PATRIOTYCZNY

Tydzień patriotyczny celebrowaliśmy wspólnie z kolegami z grupy IV. Obie grupy rozpoczęły od wycieczki do WOK-u  na spotkanie z p. K. Zaliwską - kierownikiem dziecięcego zespołu ludowego (12.11.2019 r.). Dzieci podczas spotkania mogły poznać różne części garderoby, które tworzą poszczególne stroje ludowe i zaprezentować je na sobie.
13.11.2019 dzieci z obu grup oglądały akademię z okazji odzyskania niepodległości w wykonaniu 6-latków.
15.11.2019 przedszkolaki brały udział w spotkaniu z artystami z Zespołu Ludowego "Węgrowianie". Dodatkową atrakcją dla dzieci były zawody sportowe "Biało-Czerwoni" i rywalizacja fair-play w barwach narodowych. Ponadto przez cały tydzień rozbrzmiewały wiersze oraz piosenki patriotyczne. Dzieci z gr. IV wykonały godło Polski z wykorzystaniem farb i wiórków kokosowych, a gr. V stworzyła piękny, duży herb Węgrowa z bibuły, pasteli i kakao. Współpraca między dwoma grupami stworzyła możliwość do bardzo atrakcyjnego celebrowania radości z odzyskania niepodległości. <<<foto>>>
Przygotowała: Marta Rogala
Zatwierdziła: Teresa Lągota

Mój dom - moje miasto

Podczas realizacji tematu kompleksowego "Mój dom-moje miasto" dzieci z gr.V miały okazję poznać historię Węgrowa, jego zabytki, ważne instytucje i miejsca.  Chętnie słuchały legend (m.in. "O nazwie miasta", "O świątyni wybudowanej w jedną noc" oraz "O lustrze wywołującym duchy") i oglądały archiwalne fotografie miasta. Poznały znaczenie herbu Węgrowa oraz wykonały przestrzenną makietę miasta, wykorzystując do tego stare pudełka i resztki materiałów. Przy okazji makiety poznały zawód architekta i ideę "zero waste", co w dosłownym tłumaczeniu znaczy „brak śmieci” lub „brak marnowania”. 
Realizacja takich tematów umożliwia przedszkolakom integrację ze środowiskiem i dziedzictwem kulturowym Małej Ojczyzny, jaką jest dla nich rodzinne miasto. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

5.11.2019

Dzień Postaci z Bajek

Bajki odgrywają ważną rolę w życiu każdego dziecka. Dlatego bajkowi bohaterzy doczekali się swojego święta. Dzień Postaci z Bajek przypada na 5 listopada. Tego dnia w grupie V odbyła się bajkowa parada, zabawa taneczna oraz zabawy dydaktyczne i zagadki związane z postaciami ulubionych dziecięcych bajek.
To nietypowe święto skierowane jest nie tylko do dzieci, ale i do dorosłych. Jego celem jest nie tylko przypomnienie postaci z kultowych bajek, ale również zwrócenie uwagi na rolę wychowawczą i edukacyjną dobrych bajek, które uczą rozróżniania dobra od zła, oraz prawidłowych postaw społecznych. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

"Najpiękniej czyta moja mama i mój tata".

30.10.2019 r. w gr.V gościliśmy mamę Olka, która przeczytała dzieciom bajkę "Strażak Buba".
O wpływie czytania bajek dzieciom powiedziano już chyba wszystko. Psycholog Agnieszka Carrasco-Żylicz, specjalistka od bajkoterapii, przypomina, że "Czytanie wpływa wszechstronnie, wypełnia wszystkie przestrzenie rozwoju dziecka: intelekt, emocje, także rozwój społeczny (...). Czytanie na pewno stymuluje rozwój intelektualny, przyspiesza
rozwój mowy, rozwija umiejętności komunikacyjne, rozbudowuje pamięć dziecka, pobudza do kreatywności, tworzenia rzeczywistości poprzez słowa i różne pomysły działań - dziecko samo kreuje swoje zabawy na podstawie tego, co czyta."
Tym bardziej dziękujemy naszemu gościowi za poświęcony czas i dobry przykład. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zabawy badawcze w przedszkolu

Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje naturalna ciekawość otaczającego je świata, występujących w nim zjawisk i rządzących nim zasad. Pragną badać otoczenie, doświadczać nowych wrażeń, poznawać przedmioty i osobliwości. Dla zaspokojenia tej właśnie naturalnej ciekawości bardzo pomocne są zabawy badawcze. One pozwalają dziecku samodzielnie odkrywać otaczający je świat i rządzące nim mechanizmy.
Dzieci z gr.V poznawały właściwości owczej i mineralnej wełny. Sprawdzały, jak ją rozczesać, czy tonie, czy jest miękka i ciepła, jaki ma zapach i ciężar.
Wykorzystując zgromadzony materiał (wełna ze strzyżenia owiec i wełna-czesanka) dzieci przygotowały pracę plastyczną "Owce na hali". <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zwierzęta szykują się do zimy

Dzieci z gr. V zapoznawały się ze zwyczajami zwierząt, szykującymi się do zimy. Wiedzą, jakie ptaki odlatują do ciepłych krajów, jakie zwierzęta robią zapasy i jakie zapadają w zimowy sen. Nasza przedszkolna galeria powiększyła się o nowe prace „Niedźwiedź w gawrze” oraz o plastelinowe jeże z kolcami z makaronu. Podsumowaniem tematu były zagadki o zwyczajach zwierząt oraz spotkanie z przedstawicielami Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami Oddział w Węgrowie, którzy przybliżyli dzieciom potrzeby bezdomnych psów i wolnożyjących kotów. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W zdrowym ciele zdrowy duch

Jesień to „ostatni dzwonek” żeby zadbać o zdrowie przed zbliżającą się zimą. Dzieci z gr. V wiedzą, że aktywność fizyczna i spacerowanie jest niezbędne do utrzymania organizmu w odpowiedniej kondycji, dlatego dzielnie spacerują i bawią się w przedszkolnym ogrodzie. Dużo większą uwagę przykładają też do ćwiczeń gimnastycznych, doskonaląc swoją sprawność fizyczną. Pamiętają o spożywaniu wody, zamiast słodkich napojów i o odpowiednim ubiorze (na tzw. cebulkę, zgodnie z pogodą). <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE

Podczas realizowania tematu kompleksowego „Jesień w sadzie i w ogrodzie” dzieci z gr. V miały możliwość przyjrzeć się pracy ogrodnika oraz poznać krajowe i egzotyczne warzywa i owoce. W tym celu wybraliśmy się na spacer do ogrodów działkowych i, dzięki zaangażowaniu rodziców, zorganizowaliśmy w sali kącik „DARY Z SADU I OGRODU”. Dzieci z ochotą rozpoznawały owoce i warzywa po kształcie, zapachu i smaku, bawiąc się w „Smaczki-zgadywaczki”. Podczas zabaw badawczych wydobywaliśmy z owoców nasiona, obserwowaliśmy miąższ i skórkę, a podczas zabaw plastycznych lepiliśmy warzywa z plasteliny (dbając o najmniejsze szczegóły). Owoce i warzywa to także wdzięczny temat dla malarzy. Dzieci zapoznały się z pojęciem „martwa natura” i obrazami polskich malarzy (m.in. Jana Matejko, Józefa Pankiewicza) przedstawiającymi martwą naturę z owocami. Śladem mistrzów polskiego malarstwa, namalowaliśmy własne obrazy – „Martwa natura z owocami”. <<<foto>>>
Przygotowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PALETA PANI JESIENI

Jesień to według niektórych najpiękniejsza pora roku. Wszystko za sprawą mieniących się różnymi kolorami liści, lśniącym kasztanom i fioletowym wrzosowiskom.
Dzieci z gr.V najpierw szukały oznak jesieni podczas spaceru ulicami miasta, zbierały i porównywały owoce z różnych drzew (klonu, kasztanowca, dęby i jarzębiny). Dzięki tablicy multimedialnej oglądały reprodukcje obrazów, rozbudzając zainteresowanie sztuką malarską. Poznały podział barw na ciepłe i zimne. Wreszcie same stały się artystami wykonując prace plastyczne o tematyce jesiennej. Dzięki realizacji tematy kompleksowego "Idzie jesień przez park" dzieci uwrażliwiają się na piękno otaczającej przyrody. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

Wrzesień do doskonały czas na utrwalanie znajomości podstawowych zasad ruchu drogowego, znaków i sygnałów świetlnych. W tym celu dzieci z gr.V udały się na spacer po mieście, podczas którego obserwowały ruch uliczny oraz zachowania pieszych i kierowców. Nazywaliśmy napotkane znaki drogowe, które odwzorowaliśmy po powrocie do przedszkola. To była cenna lekcja! <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Z WIZYTĄ NA POCZCIE

Podczas oglądania wakacyjnych pamiątek, duże zainteresowanie dzieci wywołała WIDOKÓWKA. Mała kartka z zapisanymi pozdrowieniami, która została wyparta przez nowoczesne formy komunikacji: SMS, MMS, mail. Żeby podtrzymać ginącą już tradycję wysyłania pozdrowień na kartach pocztowych, dzieci z gr.V nawiązały współpracę z przedszkolami z innych województw. Współpraca ta ma polegać na nawiązaniu korespondencji listownej. To doskonała okazja, żeby poznać podstawowe usługi oferowane przez Pocztę Polską. Udaliśmy się więc do urzędu pocztowego, nabyliśmy kartki i znaczki, wypisaliśmy pozdrowienia i wysłaliśmy pocztówki z wizerunkiem Węgrowa do innych przedszkoli. Mieliśmy też okazję przećwiczyć używanie zwrotów grzecznościowych.
Celem wymiany pocztówkowej jest przede wszystkim nawiązanie kontaktu z dziećmi z innych placówek ale też promowanie własnego regionu i przedszkola oraz poznawanie innych miejscowości. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

WSPOMINAMY WAKACJE

W minionym tygodniu wspominaliśmy wakacje. Oprócz przywoływania w pamięci przeżytych przygód, poznawaliśmy charakterystyczne cechy krajobrazów Polski (nadmorskiego, górskiego i pojezierza), żeby uzmysłowić jak pięknym krajem jest Polska!
Dzieci chętnie przynosiły do przedszkola wakacyjne pamiątki : muszle, kamienie, magnesy. Dzięki ich zaangażowaniu w sali powstał "Kącik wakacyjnych pamiątek". Zgromadzone w nim rekwizyty posłużyły do zabaw matematycznych (klasyfikacyjnych) i rozwijających mowę.
Przedszkolaki doszły do wniosku, że pamiątki mają magiczną moc, bo przypominają o cudownych chwilach spędzonych w wakacje. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

Do grupy V. dołączyły dzieci, które dopiero rozpoczynają przygodę z przedszkolem. Dlatego poświęciliśmy kilka dni na omówienie zasad panujących w przedszkolu i stworzyliśmy zbiór zasad zwany Kodeksem Przedszkolaka. znalazły się w nim m.in.zapisy: "jesteśmy dla siebie mili", "nie biegamy po sali" i "mówimy DZIEŃ DOBRY". Kodeks Przedszkolaka został podpisany przez wszystkie dzieci z grupy i wychowawcę, którzy zobowiązali się go przestrzegać przez cały rok szkolny. <<<foto>>>
Opracowała: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Grupa 5 "Rybki" 2018 / 2019

Wychowawcy: Teresa Lągota, Grażyna Rogala
 

Przedszkolaki w "Krainie przygód".

27.05.2019 dzieci z gr. II i V wybrały się na wycieczkę autokarową do Centrum Rekreacyjno-Sportowego w Starych Iganiach. Podczas pobytu w "Krainie przygód" ciekawych atrakcji i zaskakujących odkryć było co niemiara. Dzieci miały okazję zjeżdżać z dużej zjeżdżalni, kręcić się na różnobarwnej karuzeli, spróbować swoich umiejętności w dojeniu krowy oraz przejechać się na kładzie. Na zmęczone lecz zadowolone przedszkolaki czekał poczęstunek: pieczone kiełbaski oraz herbata, a na deser wafelki. Wycieczkę z pewnością można zaliczyć do udanych. <<<foto>>>
Tekst: Marta Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dzień Mamy i Taty w gr. V.

24.05.2019 dzieci przedstawiły swoje umiejętności zaproszonym gościom. Rodzice mogli usłyszeć pięknie recytowane wiersze, z uczuciem śpiewane piosenki oraz obejrzeć wyjątkowy taniec w wykonaniu małych artystów. Występy dzieci zostały nagrodzone gromkimi brawami. Na zakończenie spotkania dzieci wręczyły rodzicom własnoręcznie wykonane upominki: magnesy z ozdobą z modeliny. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Marta Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Poznajemy zawód strażaka

13.05.2019 dzieci z gr. V miały przyjemność wybrać się na wycieczkę do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Węgrowie. Dzięki spotkaniu dzieci poznały specyfikę pracy strażaka. Mogły obejrzeć wozy strażackie oraz ich wyposażenie. Każde chętne dziecko mogło wejść do samochodu i choć przez chwilę poczuć się jak prawdziwy strażak. Ponadto dzieci obejrzały film edukacyjny „Jak właściwie zgłosić wypadek”. Dodatkową atrakcją była możliwość przymierzenia elementów stroju strażaka. Serdecznie dziękujemy strażakom za ciekawie przekazane informacje oraz życzliwość i zaangażowanie. <<<foto>>>
Tekst: Marta Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POZNAJEMY ZAWÓD STRAŻAKA

09.05.2019 dzieci z gr. V miały wyjątkowego gościa - odwiedził nas tata Mikołaja. Dzięki spotkaniu dzieci poznały tajniki pracy strażaka, utrwaliły numery alarmowe 998, 112 oraz usłyszały odpowiedzi na nurtujące je pytania np.: Czy praca strażaka jest niebezpieczna?. Ponadto dowiedziały się w jakich sytuacjach mogą liczyć na pomoc strażaków oraz jak prawidłowo zgłosić wypadek. Dodatkowo dzieci miały przyjemność wysłuchać bajki Ralfa Butschkowa „Mam przyjaciela strażaka” z cyklu opowiadań „Mądra mysz”. Na pożegnanie dzieci wręczyły własnoręcznie wykonaną książeczkę. Serdecznie dziękujemy za ciekawie przekazane informacje oraz życzliwość. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Marta Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

My, sześciolatki egzaminów się nie boimy

Dziewięcioro dzieci z grupy V to sześciolatki, które od września zostaną uczniami pierwszej klasy szkoły podstawowej. Zanim to jednak nastąpi dzieci przystąpią do swojego pierwszego, poważnego egzaminu. W naszej grupie odbył się on przed Świętami Wielkanocnymi. 
Z ogromną powagą i precyzją dzieci przystąpiły do rozwiązywania testów zawartych w arkuszu obserwacji dla badania dojrzałości szkolnej. Zagadnienia w nim ujęte dotyczyły różnego rozwoju warstw: biologicznej, psychologicznej, socjologicznej, kulturologicznej i duchowej. Zainteresowane dzieci dołożyły wielu starań, by wypaść jak najlepiej. Wszystko odbyło się w miłej atmosferze. Wykonywane czynności i udzielne odpowiedzi były okraszone uśmiechami dzieci. 
Życzymy, aby wszystkie dalsze egzaminy i sprawdziany wypadły tak dobrze jak ten pierwszy. Pomimo wielu zagadnień i pytań dzieci świetnie sobie radziły. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Grażyna Rogala 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

SPRAWNI I SZYBCY

Poniedziałkowym zwyczajem stały się ćwiczenia gimnastyczne w grupie V.  Ostatnie zajęcia przybrały nieco inną organizację. Wszyscy z wielką uwagą przypatrywali się jak powstaje tor przeszkód i bacznie słuchali w jaki sposób go pokonać.  W trakcie ćwiczeń gimnastycznych dzieci uczyły się pracy w zespołach, zgodnej rywalizacji i zasad fair play. Dwie drużyny: chłopców i dziewczynek na sygnał start ruszały z ogromnym zainteresowaniem naprzeciw wyzwaniu. Z każdym kolejnym powtórzeniem precyzja ruchów rywalizowała z prędkością. Po trzech powtórzeniach gromkie brawa usłyszeli chłopcy. Kolejnym wyzwaniem było przejście przez tunel na czas. Zawodnicy przy ostatnim przejściu wykonali zadanie 
z prędkością strzały. Z pewnością te zajęcia prowadzącej i uczestnikom przyniosły wiele radości i pozytywnych emocji. Dzieci kolejny raz podczas zajęć gimnastycznych udowodniły, że są bardzo sprawne ruchowo i potrafią bardzo szybko wykonywać stawiane im zadania. Brawo grupa V! <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Grażyna Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ZWYCZAJE PSZCZÓŁ

W ramach realizacji tematu kompleksowego "Zwiastuny wiosny" dzieci z grupy V poznały zwyczaje pszczół i miejsce ich zamieszkania - ul. Podczas oglądania filmu "Z kamerą wśród pszczół" poznały strukturę społeczną tych owadów (królowa, truteń, robotnice). Nauczyły się rozpoznawać literę "u" małą i wielką, poznały wartości miodu i niebezpieczeństwa czekające na pszczoły. Z wielką radością i dokładnością wykonały sylwety przestrzenne tych pracowitych owadów (z pasków kolorowego papieru), których ekspozycja znajduje się się w przedszkolnej szatni. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Teresa Lągota
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ZABAWY BADAWCZE BANANÓW

15.03.2019 r. dzieci z grupy V słuchały opowiadania S. Karaszewskiego "Małpka i jej przyjaciel słoń". Po analizie wartych w nim treści, gdzie rola bananów była dość istotna, uczestnicy zajęć zaproszeni zostali do przeprowadzenia zabaw badawczych bananów.
Jak przystało naukowcom starszaki odpowiednio się ubrały (w fartuchy i daszki), poznały zasady korzystania z lupy i zgromadzonych akcesoriów (noże, deski, blender, łyżeczki, tace, miska, owoce).
Pierwsza grupa badaczy (najmłodsze dzieci) dotykiem określała kształt owoców, wielkość, twardość i strukturę skóry. Opisywała również barwę, zapach i sposób połączenia ze sobą bananów, używając określenia kiść.
Następnie do pracy przystąpiły 5-latki, które za zadanie miały wyodrębnić początek i koniec okazów (ogonek). Odkroić fragment i obrać ze skóry. Poprawnie określiły również część jadalną badanych owoców. Ta grupa badaczy dostrzegła, że "w skórze są nitki".
Najstarsi naukowcy obrane owoce kroili na różnej wielkości plasterki, które porównywały ze sobą. Przez lupę przyglądały się pestkom. Skrobiąc lekko nożem owoc zaznajomili się z pojęciem "miąższ". Wszyscy spróbowali plasterków i określali ich smak, twardość, grubość.
Pozostałe owoce zostały przez nauczycielkę zblendowane, a dzieci próbowały podawać pomysły wykorzystywania powstałej pulpy.
Zjadając ją stwierdziły, że nadaje się ona do deserów, galaretek, sałatek i ciast. Równie dobrze smakuje jako mus.
Taka forma eksperymentów daje dzieciom wiele doznań, sposobów współdziałania i poznawania nowych treści programowych. Wzbogaca ich słownik, zachęca do praktycznego działania i rozwija wyobraźnię np. podczas podawania sposobów wykorzystywania owoców w kuchni. Naukowcy-badacze docenili także walory smakowe, zdrowotne i odżywcze bananów. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Grażyna Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

28.01.2019 r.

My się zimy nie boimy

28 stycznia w ramach ćwiczeń gimnastycznych grupa V wyruszyła do czynnej „walki” z zimą. Dzieci otrzymały specjalne dla nich łopatki do odśnieżania, poznały sposób posługiwania się nimi i na wyznaczonym terenie zsuwając i przesypując śnieg odgarnęły drogę do karmnika.
Hasłem przewodnim dla ich poczynań stało się powiedzenie „My się zimy nie boimy! A, że siłę mamy, drogę do karmnika odśnieżamy!”. W podzięce za pracę, dzieci wysłuchały radosnego świergotu ptaków ukrytych w tui, blisko ptasiej stołówki. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Grażyna Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

28.01.2019 r.

W sklepie z zabawkami

Zgodnie z realizacją planu zajęć dydaktycznych dzieci z grupy V wybrały się na wycieczkę do sklepu z zabawkami mieszczącego się w Galerii Mistrza Jana.
Od momentu zapowiedzi celu dzisiejszych działań, dzieci okazywały duże zainteresowanie i radość. Po dotarciu windą do sklepu uczestnicy wycieczki zachwycili się ilością zgromadzonych w jednym miejscu zabawek, które z ochotą oglądali. Potrafili ocenić dla jakich dzieci przeznaczone są poszczególne artykułu – dla dziewczynek, chłopców, maluszków, młodszych i starszych klientów sklepu. Starszaki podejmowały próby odczytywania z opakowań nazw zabawek i ich cenę.
W nagrodę za kulturalne zachowanie się w sklepie, ekspedientka nagrodziła wszystkie dzieci papierowymi gadżetami. Dziewczynki otrzymały korony a chłopcy pirackie czapki. Zadowoleni wróciliśmy do przedszkola. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Grażyna Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

24.01.2019 r.

Rozpoznajemy litery

24.01 dzieci z gr. V uczestniczyły w zabawie dydaktycznej „Rozpoznajemy litery”. Opracowanej przez nauczycielkę z wykorzystaniem tekstu (wybranych fragmentów książki) Jadwigi Peciak „W państwie króla ABECADŁO”.
Obecne dzieci wyruszały na wycieczkę do tajemniczej krainy biegnąc dookoła stolików w różnych kierunkach. Kierownicą pojazdów były małe obręcze.
Na sygnał dzieci wyszukiwały obrazków, nazwa których zaczynała się ma ustaloną literę. Po kilku powtórzeniach zabawy, na zakończenie chętne dzieci wybierały sobie dowolny obrazek, który podpisywały rozsypanką literową.
Dużymi zdolnościami wykazały się młodsze dzieci, podczas wykonywania zadań, posługiwania się suwakiem obrazkowo-literowym i przygotowaniu samodzielnie pomocy do zajęć (wycinanie obrazków).
Jestem bardzo dumna z pracy wszystkich uczestników. <<<foto>>>
Tekst: Grażyna Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

24.01.2019 r.

Dzień Babci i Dziadka

22 stycznia w grupie V zawitali wyjątkowi goście – Babcie oraz Dziadkowie. Dzieci przygotowały  wiersze, piosenki  i tańce. Dziadkowie ze wzruszeniem przypatrywali się występom swoich wnucząt oraz nagradzali ich gromkimi brawami.
Drobnymi upominkami wręczonymi na koniec uroczystości były papierowe kwiaty – „uśmiechem zdobione z papieru zrobione”.
To był wyjątkowy dzień, pełen uśmiechu i radości. Serdecznie dziękujemy za Waszą obecność! <<<foto>>>
Tekst: Grażyna Rogala
Zatwierdziła: Monika Demczuk

21.12.2018 r.

JASEŁKA W GR. V

W tym dniu dzieci z grupy V z niecierpliwością czekały na swoich rodziców. Gdy wszyscy przybyli, rozpoczęliśmy uroczystość od słuchania kolędy, która wprowadziła nas w świąteczny nastrój. Następnie wychowankowi przedstawicieli „Jasełka” pt.: „Boże Narodzenie”., po obejrzeniu których zaśpiewaliśmy piosenkę „O Mikołaju”, w trakcie której zabrzmiał dzwonek i do sali wszedł św. Mikołaj. Dobry Mikołaj rozdał prezenty. Co niecierpliwsi zaglądali do swoich toreb, jakimi prezentami obdarował je Mikołaj. Prezenty wszystkim się podobały, szkoda, że Mikołaj przyjdzie do nas dopiero za rok. <<<foto>>>
Tekst: Teresa Lągota
Zatwierdziła: Monika Demczuk