Grupa 4 "Przyjaciele Kubusia Puchatka" 2018 / 2019

Wychowawcy: Marzenna Murawska, Aleksandra Łojek
 

Wizyta w muzeum „Węgrów-miasto wielu kultur i religii”

8 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków. Z tej okazji 6 latki z gr.IV wybrały się do węgrowskiego muzeum „Węgrów- miasto wielu kultur i religii”, po którym oprowadzał nas kustosz p. Marek Sobisz. 
Głównym celem Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków jest przybliżenie wagi dziedzictwa kulturowego i prezentowanie bogatej spuścizny kulturowej kraju. Tego dnia mieliśmy okazję poznać zabytki związane z wielokulturowością naszego rodzinnego miasta. 
Podczas obchodów Dnia Ochrony Zabytków w Polsce nagradzane są osoby, które w szczególny sposób przyczyniają się do ochrony zabytków z różnych dziedzin. Sześciolatki postanowiły nagrodzić pana Marka Sobisza - kustosza węgrowskiego muzeum i przygotowały  dla niego broszurę i medal.
Dzięki tej wizycie dzieci poznały specyfikę pracy kustosza oraz dzieje rodzinnego miasta. Lekcja muzealna była dla dzieci niezwykle atrakcyjna. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

KODOWANIE NIE TAKIE STRASZNE

Starszaki podejmują coraz trudniejsze zadania matematyczne. Dodają i odejmują, rozwiązują proste zadania z treścią, segregują i klasyfikują. Ostatnio najwięcej emocji dostarczają zabawy z kodowaniem.
Nauka podstaw kodowania jest dla dzieci atrakcyjna i wpisuje się w niektóre obszary podstawy programowej.
Nauka podstaw kodowania to zabawy na wirtualnej macie, szukanie podobieństw i różnic, tworzenie zbiorów obiektów oraz manipulowanie wybranym materiałem dydaktycznym.
Dzieci z gr. IV poznały osie współrzędnych na tyle dobrze, że odkodowanie ukrytych na nich obrazków nie stanowi żadnego problemu. A zabawy przy tym bardzo dużo. <<<foto>>>
Tekst: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W sklepie ważymy i mierzymy

W pierwszym tygodniu marca w dn. 4-7.03.2019 r. w grupie IV (6-latki) realizowano temat „W sklepie ważymy i mierzymy”. Głównym założeniem omawianej tematyki było: zapoznanie ze sposobem mierzenia, ważenia, dokonywania oceny ciężaru. Dzieci bliżej mogły zapoznać się z pracą wykonywaną przez ekspedientki poprzez wycieczkę do pasmanterii i sklepu z pieczywem.
Zdobyte obserwacje zachęciły dzieci do zorganizowania sklepiku spożywczego w Sali. Powstały kącik tematyczny pozwoli na zapoznanie przedszkolaków z podstawowymi zasadami handlu i stworzył okazję do przeprowadzania transakcji kupna i sprzedaży w formie zabawy.
Nauczycielki uświadomiły dzieciom wartość pieniędzy oraz kształtowały postawę szacunku dla nich. Dzieci poznały polskie banknoty i monety, porównywały wartości pieniędzy w różnych sytuacjach zadaniowych. Bardzo atrakcyjną formą zajęć okazało się wykonanie własnej skarbonki – świnki, którą dzieci zabrały do swoich domów.
Po całym tygodniu rozmów, zabaw oraz organizowanych różnorodnych aktywności dzieci poszerzyły i usystematyzowały swoją wiedzę w zakresie znajomości różnych sklepów oraz artykułów tam kupowanych. Poznały pracę ekspedientów wcielając się w role sprzedawcy i klienta., uczyły się kulturalnego zachowania, używania zwrotów grzecznościowych, doskonaliły umiejętność liczenia. <<<foto>>>
Tekst: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Projekt edukacyjny "MAŁY ASTRONOM"

Grupa IV zakończyła pracę nad projektem edukacyjnym KOSMOS. Przez cały tydzień szlifowaliśmy wiedzę na temat kosmosu, podzieloną na 5 bloków tematycznych: astronomia i wszechświat; gwiazdy, komety i meteory; Układ Słoneczny; loty w kosmos oraz Wielki Test Wiedzy o Kosmosie.
To była ciężka praca (przegląd staroświeckich i nowoczesnych technik plastycznych, zajęcia w terenie, doświadczenia i zabawy badawcze) i cudowna zabawa.
Po tygodniu ciężkiej pracy zdobytą wiedzą i dokumentacją zdjęciową z realizacji projektu dzieliliśmy się z młodszymi kolegami, którzy podziwiali nasze prace plastyczne, książki i wykonanie piosenki.
Dziękujemy grupie III za przemiłe odwiedziny, cierpliwość w wysłuchaniu wrażeń z projektu i brawa za wykonaną pracę oraz rodzicom za wszelki wkład w realizację projektu - szczególnie za doposażenie kącika z literaturą i wykonywanie zadań domowych. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

22.02.2019

Dzień Postaci z Bajek w gr.IV

Dzieci z gr.IV z radością włączyły się w obchody Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek. Chętnie opowiadały o swoich ulubionych bajkach i bohaterach, streszczając ich najciekawsze przygody.
Tego dnia postanowiliśmy wymyślić swoją bajkę. Podczas burzy mózgów wybraliśmy bohaterów, którzy spotkali się w lesie. Czerwony Kapturek spotkał małą istotkę - Calineczkę, a potem śpiącą na polanie Królewnę. A co się działo w trakcie ich wspólnej podróży ... zostaje naszą słodką tajemnicą. Powstały ilustracje do bajki i morał „Warto pomagać!”.
Sześciolatki dopasowywały też akcesoria do bohatera i rozwiązywały krzyżówkę. Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek jest doskonałą okazją do rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci. Wartościowe książki kształcą w dzieciach odpowiednie postawy moralne, rozwijają dziecięcą fantazję, pamięć, bogacą słownictwo. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

19.02.2019

Wizyta w Szkole Podstawowej

19 lutego 2019 r. dzieci z grupy IV skorzystały z zaproszenia p. Doroty Snopczyńskej ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Węgrowie. Miały możliwość obejrzeć przedstawienie teatralne pt. „Śpiąca Królewna”. Starszakom nie tylko spodobała się bajka w wykonaniu starszych kolegów (uczniów klasy III), ale również możliwość zwiedzenia szkoły. Dzieci zobaczyły salę zajęć sensorycznych, gabinet pielęgniarki szkolnej, szatnie, klasy oraz stołówkę. Uczestniczyły w krótkiej lekcji, mogły pisać swoje imiona i kolorować ilustracje na tablicy multimedialnej. Przedszkolaki zostały ugoszczone goframi, soczkami i batonikami.
Wizyta w szkole będzie wiązała się z miłym wspomnieniem. Jest również ważnym krokiem w pokonaniu i przezwyciężeniu niepewności i strachu przed podjęciem obowiązków ucznia. <<<foto>>>
Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

NA BIEGUNACH ZIEMI

Sześciolatki z gr.IV przez cały tydzień poszerzały swoją wiedzę z tematu „Na biegunach Ziemi”. Zapoznały się z globusem i próbowały odszukać na nim Polskę i Grenlandię. Dzięki filmom edukacyjnym i dokumentalnym podglądały codzienne życie Eskimosów - razem z nimi budowały igloo (z klocków i z plasteliny). Poznały polarne zwierzęta (mors, lis polarny, leming, renifer) i zjawiska pogodowe, jak chociażby burza śnieżna i zorza polarna, którą próbowaliśmy narysować rozcierając na kartce suche pastele.
Z chęcią brały udział w zajęciach matematycznych z kodowania - odkodowały rysunek igloo i niedźwiedzia i muzyczno-ruchowych - poznając „taniec Eskimosów”. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

24.01.2019 r.

Dzień Babci i Dziadka

Babcie i Dziadkowie zajmują szczególne miejsce w sercu każdego dziecka – dlatego w naszym przedszkolu też tak uroczyście obchodzimy Dzień Babci i Dziadka. 24 stycznia swoich dziadków i babcie zaprosiły sześciolatki.
Dzieci prezentowały program artystyczny złożony z dwóch części – pierwsza część to „Bajkowe Jasełka”, druga to wiązanka piosenek i wierszy o babciach i dziadkach. Wnuczęta wyraziły w ten sposób swoją miłość i wdzięczność do ukochanych osób oraz zaprezentowały umiejętności wokalne, recytatorskie i aktorskie.
Zaproszeni goście ze wzruszeniem odbierali czułe słowa, kierowane pod ich adresem oraz przygotowane przez dzieci upominki – papierowe koszyki pełne kwiatów.
Kochanym Babciom i drogim Dziadkom jeszcze raz życzymy dużo zdrowia i samych pięknych chwil w życiu! <<<foto>>>
Tekst: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

20.12.2018 r.

BAJKOWE JASEŁKA

Tradycją już się stało, że w okresie świątecznym grupy przedszkolne przygotowują Jasełka. W tym roku grupa IV przez prawie dwa tygodnie przygotowywała nietypowe przedstawienie „Bajkowe jasełka”, które zaprezentowała zaproszonym gościom 20 grudnia 2018 r. Dzieci w rolach postaci z bajek  ofiarowały nowonarodzonemu Jezuskowi swoje najcenniejsze dary. Calineczka przekazała kwiaty, Kopciuszek pracowitość, Dziewczynka z Zapałkami ostatnią paczkę zapałek, a Pinokio przestał kłamać i chodzić na wagary.
Mali aktorzy zaprezentowali się wyśmienicie – bez wstydu i z dumą recytowali swoje role, śpiewali kolędy i pastorałki. Przedstawienie zrobiło wrażenie także na św. Mikołaju, z którym spotkały się dzieci. Ofiarował dzieciom paczki z prezentami, chętnie pozował do zdjęć i obiecał odwiedzić nas w przyszłym roku. <<<foto>>>
Tekst: Aleksandra Łojek
Zdjęcia: Sylwia Zajkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

16.12.2018 r.

Dziś, podczas Wigilii Miejskiej, odbyło się wręczenie nagród w powiatowym Konkursie "Plastyka w obrzędach", w którym wyróżniona została Basia Wierciochowska z gr.IV.
Serdecznie gratulujemy! <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

13.12.2018

DBAMY O NASZE ZDROWIE

Troska o własne zdrowie to nie tylko umiejętność, ale także wewnętrzna potrzeba, chęć, nawyk. Realizując różnorodną tematykę w przedszkolu uświadamiamy dzieciom, jak ważna jest profilaktyka w zakresie własnego zdrowia i dobrego samopoczucia.
Dzieci z gr. IV przy realizacji tematu „Dbamy o nasze zdrowie”, zdobywały wiedzę, co wpływa na zdrowie oraz poznały zasady zdrowego odżywiania się. Dowiedziały się o różnych grupach żywności i ich wartościach odżywczych, budując z klocków piramidę żywieniową. Sześciolatki układając poszczególne piętra piramidy, dowiedziały się, że w jej podstawie najważniejsza jest aktywność fizyczna oraz warzywa i owoce. Nieco wyżej pojawiły się produkty zbożowe, następnie mleko i produkty mleczne, później mięso, ryby, jaja i nasiona strączkowe. Najmniejszą część stanowiły tłuszcze zwierzęce oraz słodycze. Budowanie piramidy żywieniowej okazało się atrakcyjną formą aktywnej zabawy a zarazem wskazówką dla dzieci. Już wiedzą  na czym polega prawidłowe, zdrowe odżywianie się – MNIEJ CUKRU, SOLI I TŁUSZCZU, WIĘCEJ WARZYW I OWOCÓW! <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

07.12.2018 r.

NA SZKOLNYM PRZEDSTAWIENIU

7 grudnia 2018 r. dzieci z gr.IV skorzystały z zaproszenia starszych kolegów i udały się na przedstawienie teatralne w wykonaniu uczniów koła teatralnego Szkoły Podstawowej nr 2 im. J.P.II.
Obejrzeliśmy spektakl na motywach „Dziewczynki z zapałkami” – jednej z najbardziej znanych baśni Hansa Christiana Andersena. Choć utwór powstał w 1845 roku, po dziś dzień niesienie aktualne przesłanie. Sześciolatki chętnie uczestniczyły w zaproponowanej formule, która zachęcała do wspólnego śpiewania kolęd i piosenek świątecznych. Pracownicy szkoły zadbali o poczęstunek dla przedszkolaków, podczas którego można było wysłuchać kilku bajek polskich autorów.
Wizyta w szkole była doskonała okazją do zapoznanie  się z budynkiem i pomieszczeniami szkoły,  ale też niwelowania lęku przed kolejnym etapem kształcenia. Serdecznie dziękujemy p. B.Sakowskiej – opiekunce koła teatralnego za zaproszenie! <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

07.12.2018 r.

DOMOWE SPRZĘTY ELEKTRYCZNE

Sześciolatki z gr. IV poświęciły cały tydzień na poznawanie działania i sposobów wykorzystania urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym. Dowiedziały się o różnych źródłach energii i sposobach jej wykorzystywania, a dzięki wirtualnym wycieczkom po muzeum oraz prezentacji multimedialnej, zobaczyły sprzęty domowe wykorzystywane przed pokoleniami (tarę, pralkę wirnikową, ręczny młynek do mielenia kawy, makutrę).
Zgromadziliśmy w sali sprzęty elektryczne używane współcześnie i ich dawne odpowiedniki, a zabawa nimi przyniosła dzieciom wiele satysfakcji.
Bez problemu wykonaliśmy dwie prace plastyczne „Domowe sprzęty elektryczne” i „Pralka”, doskonaląc umiejętność posługiwania się nożyczkami.
Pod koniec tygodnia dzieci wspólnie z nauczycielem stworzyły kodeks bezpiecznego postępowania ze sprzętami elektrycznymi i obiecały przestrzegać go w domu, i w przedszkolu.
Utrwalając wiedzę o prądzie i sprzętach elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym zrozumieliśmy, że prąd jest sprzymierzeńcem w życiu człowieka. Nie możemy jednak zapominać o zagrożeniach, jakie może stwarzać. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek
Zatwierdziła: Monika Demczuk

31.10.2018

W hołdzie poległym żołnierzom

31 października cała grupa 6-latków wybrała się na cmentarz miejski na Grób Nieznanego  Żołnierza. Dzieci z pomocą pań zapaliły znicze, pomodliły się i uczciły minutą ciszy pamięć poległych bohaterów.
Zbliżający się 1 listopada Dzień Wszystkich Świętych to czas zadumy. Wspominamy zmarłe osoby, modlimy się za dusze bliskich, składamy kwiaty i wieńce, które są symbolem pamięci i wdzięczności. Nie zapominamy również o grobach opuszczonych i zapomnianych, a także żołnierzy poległych za naszą ojczyznę. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Marzenna Murawska

23.10.2018

XI Konkurs Pieśni Patriotycznej w Wyszkowie

23.10.2018 odbył się XI Konkurs Pieśni Patriotycznej w Wyszkowie, w którym co roku biorą udział dzieci z naszego przedszkola. Czwórka 6-latków: Ala O., Basia W., Wojtek B. i Hania G. zaprezentowała się jako zespół w „Piosence Młodego Patrioty” Małej Orkiestry Dni Naszych.
Dzieci były bardzo wspierane przez kolegów i koleżanki z grupy, którzy równie mocno przeżywali konkursowe zmagania. Dzieci brawurowo zaśpiewały piosenkę i wywalczyły III miejsce. Nagrodzone dyplomami i upominkami chętnie dzieliły się wrażeniami z konkursu ze swoimi przyjaciółmi z przedszkola. Gratulujemy 6-latkom występu i cieszymy się z ich sukcesu! <<<foto>>>
Tekst: Marzenna Murawska
Zdjęcia: Marzenna Murawska, Wioleta Ojdana

18.10.2018 r.

Dzień Poczty Polskiej i Listonosza

Przez ulice długie, od samego rana idzie pan listonosz, torbę ma wypchaną.
Czy pogoda, czy dzień mglisty, pan listonosz nosi listy.
Stuku – Puku proszę wpuście listonosza.
Pan listonosz listy niesie nie pomyli się w adresie
.
W tym tygodniu przybliżałyśmy dzieciom zawód listonosza i pracowników urzędów pocztowych. Poprzez ukazanie ciężkiej i bardzo odpowiedzialnej pracy listonosza, rozbudzałyśmy zrozumienie wartości pracy ludzkiej. Dzieci zapoznawały się z albumami tematycznymi, oglądały kartki pocztowe, klasery ze znaczkami i koperty oraz utrwalały własne adresy. Dowiedziały się gdzie na kopercie wpisuje się adres nadawcy i odbiorcy oraz czym jest kod pocztowy.
Wspólnymi siłami napisaliśmy list do Wiktorii – z projektu Marzycielska Poczta i wyruszyliśmy na pocztę. Tu odbyły się ćwiczenia praktyczne – w kulturalnym przywitaniu się, kupowaniu znaczka, koperty i wrzucaniu listu do skrzynki. Wizyta na poczcie była też okazją do wręczenia laurki i projektów znaczków pocztowych, nad którymi dzieci pracowały kilka dni. Powstały znaczki z serii: zwierzęta Polski, Słodziaki i wiele innych.
Z okazji Dnia Poczty Polskiej i Listonosza życzymy wszystkim pracownikom poczty zadowolenia z pracy i odwzajemnionych uśmiechów. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek

14.10.2018 r.

JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE

Jesień to czas dojrzewania i zbiorów owoców i warzyw. 6-latki wykorzystały więc tę okazję do zapełnienia kącika przyrodniczego pięknymi okazami darów sadu i ogrodu. Zabawom w stragan nie było końca – a dzieci doskonaliły jednocześnie orientację w przestrzeni i stosunki przestrzenne między obiektami (obok, nad, pod, pomiędzy).
Podczas realizowania tematu kompleksowego „Jesień w sadzie i ogrodzie” dzieci wybrały się na wycieczkę pieszą do pobliskich ogrodów działkowych, gdzie przyglądały się pracy ogrodników. Znalazły tam inspirację do wykonania pracy plastycznej pt. „Jarzynowy wóz” (wycinanie z kolorowego papieru) i pracy przestrzennej pn. „Ziemniaczane ludziki”, podczas której dzieci wykazały się ogromną fantazją i nieszablonowymi pomysłami.
Zarówno podczas zajęć matematycznych, plastycznych czy muzycznych nauczycielki podkreślały potrzebę spożywania warzyw i owoców, kształtując prawidłowe zasady odżywiania się. Najskuteczniejszą formą przekazywania wiedzy jest możliwość samodzielnego działania. Dzieci miały możliwość przygotowania sałatki jarzynowej. Obierały i kroiły warzywa – rozwijając umiejętność pracy w małych grupach, doprawiały sałatkę przyprawami, mieszały i degustowały ze smakiem. Zajęcia tego typu mają na celu zachęcenie dzieci do spożywania warzyw i owoców i ćwiczenie samodzielności.
Ogromne podziękowania dla wszystkich Rodziców, zwłaszcza dla Mamy Piotrka, która dostarczyła dzieciom ziemniaki niezbędne do wykonania pracy przestrzennej. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek

24.09.2018 r.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Kolejny tydzień pobytu 6- latków (gr. IV) w przedszkolu nauczycielki poświęciły na zapoznanie dzieci z elementarnymi przepisami ruchu drogowego oraz zasadami zachowania się na drogach (w terenie zabudowanym, niezabudowanym,  w dużym ruchu ulicznym, na przejściu dla pieszych).
Dzieci poprzez zabawę poznały i zapamiętały numery alarmowe, omówiono również przykładowe sytuacje korzystania z nich. Sześciolatki spacerując ulicami miasta ćwiczyły zdobytą wiedzę oraz poznały niektóre znaki drogowe, doskonaliły również orientację przestrzenną (w lewo, w prawo).
Z dużym zainteresowaniem dzieci obejrzały filmy edukacyjne „Znaki drogowe”, „Strzeż się nieznajomego”, które miały na celu wzbogacenie słownika o wyrazy związane z omawianym tematem oraz uczulenie dzieci przed oddalaniem się od domu i rodziców oraz ufania nieznajomym osobom.
Dzieci zdobytą widzą mogły pochwalić się przed niecodziennym gościem – zaproszonym policjantem, tatą Dawida P. Policjant w mundurze wywołał poruszenie wśród dzieci. Zarówno chłopcy jak i dziewczynki z zaciekawieniem oglądali i przymierzali czapkę policjanta, zadawali mnóstwo pytań i chętnie dowiedzieli się czym zajmuje się tata ich kolegi z przedszkola.
Tematyka „Bezpieczeństwo najważniejsze” w dużym stopniu wzbogaciła wiedzę dzieci na temat zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. <<<foto>>>
                                                                           Tekst: Marzenna Murawska
Zdjęcia: Marzenna Murawska, Aleksandra Łojek

14.09.2018

Międzynarodowy Dzień Kropki w gr.IV

15 lat temu (15 września 2003 r.) ukazała się książeczka “The Dot” P.H.Reynoldsa. Niezbyt obszerna i napisana prostym językiem historia dziewczynki o imieniu Vasthi, została przetłumaczona na kilkadziesiąt języków. Nie bez powodu! Stanowi bowiem doskonały punkt wyjścia do rozmowy o wierze we własne możliwości i drzemiących w nas  talentach. Historia małej Vasthi, która odkryła w sobie talent do rysowania kropek, stała się też pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji – Międzynarodowego Dnia Kropki (International Dot Day).
W obchody Dnia Kropki angażują się co roku miliony uczestników. My również, wzorem ubiegłego roku, włączyliśmy się w obchody Międzynarodowego Dnia Kroki. Przypomnieliśmy sobie film o Vasthi, wspólnie wykonaliśmy swoją Kropkę „The Dot”, wykorzystując do tego tablicę multimedialną i program graficzny. Najwięcej zabawy było jednak podczas kodowania wyrazów. To pierwsze próby kodowania w wykonaniu sześciolatków, do czego posłużył nam alfabet Braillea (pisma punktowego dla niewidomych).
Podczas poznawania alfabetu mieliśmy okazję do rozmowy o trudnościach osób niewidomych. Dzieci doskonale wiedziały, że niewidomi potrzebują dużo zrozumienia, pomocy i życzliwości.  Zdały sobie sprawę, jak wielki trud pokonywania niepełnosprawności i pokonywania stereotypów myślowych muszą podejmować osoby niepełnosprawne, w tym niewidome.
Warto wierzyć we własne siły, warto odkrywać talenty. Koniec i KROPKA. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek

10.09.2018

Wakacyjne wspomnienia sześciolatków

Powoli kończy się lato. Sześciolatki znalazły jednak sposób, aby zatrzymać je na dłużej. W minionym tygodniu rozmawialiśmy o wakacjach i formach letniego wypoczynku. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi wspomnieniami, opowiadały przygody i przynosiły wakacyjne pamiątki. Zgromadziliśmy w sali muszle, breloczki, magnesy, kamyki, pocztówki, zdjęcia i bilety, dzięki czemu udało nam się stworzyć kącik wakacyjnych pamiątek, który cieszył się dużym zainteresowaniem dzieci. Kącik pamiątek posłużył też do zabaw matematycznych w klasyfikowanie, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni i układanie rytmów oraz do zabaw kształcących kompetencje językowe – wdrażania do wypowiedzi na określony temat.
W myśl przysłowia „Cudze chwalicie, swego nie znacie”, mieliśmy okazję poznać lub utrwalić charakterystyczne cechy krajobrazów Polski: nadmorskiego, górskiego i pojezierza, zobaczyć zabytki największych miast i atrakcje turystyczne naszego rejonu. Dzieci doszły do wniosku, że każda podróż jest niezwykła, nieważne czy bliska czy daleka.<<<foto>>>

Tekst i zdjęcia: Marzenna Murawska


Grupa 3 "Skrzaty" 2017 / 2018

13.06.2018 r.

Wizyta w Informacji Turystycznej w Węgrowie

W środę 13 czerwca dzieci z gr.III (Pięciolatki) odwiedziły miejsce, w którym mieści się Informacja Turystyczna. Dzieci dowiedziały się, że można tutaj uzyskać informacje na temat szlaków turystycznych, zabytków, ciekawych miejscowości i miejsc dotyczących naszego regionu – Mazowsza. Bogata oferta i baza noclegowa przyciąga do nas turystów z różnych zakątków kraju. Informacja turystyczna zapewnia chętnym różnego rodzaju broszury, mapy, przewodniki, karty i ulotki, a prowadzący punkt chętnie dzieli się swoim doświadczeniem i radą.
Wycieczka miała na celu zachęcić dzieci do odbywania podróży – małych i wielkich. Każda podróż przynosi bowiem wrażenia, przygody, mądrość i przyjaciół. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Marzenna Murawska

27.05.2018

Malowanie do muzyki Chopina

Pięciolatki wiedzą gdzie urodził się, kim był i co tworzył Fryderyk Chopin. Podczas poznawania sylwetki Chopina, opisywały wygląd dworku w Żelazowej Woli i instrument, na jakim grał. Miały też możliwość wysłuchać kilku utworów Fryderyka Chopina, w tym Preludium E-moll, Poloneza A-dur, Walca cis-moll i Etiudy c-moll. W zajęcia zostały wplecione elementy muzykoterapii – metody wspomagającej rozwój dziecięcej twórczości, kształtującej dziecięcą wrażliwość.
Jedną z form wyrażania przeżyć muzycznych dziecka stanowi swobodna wypowiedź plastyczna. Plastyczna interpretacja utworu, przybliża dziecku słuchaną muzykę, uczy je rozumienia, pobudza wyobraźnię i aktywność twórczą. Przed pięciolatkami postawiono trudne zadanie – wykonanie pracy plastycznej po wysłuchaniu konkretnego utworu, bez podania tytułu. Dzieci tworzyły obraz inspirowane wyłącznie charakterem i nastrojem słuchanej muzyki.
Celem integracyjnych zajęć muzyczno-plastycznych jest wielostronne i harmonijne rozwijanie osobowości muzycznej, jak i plastycznej, co przypadło pięciolatkom do gustu. Powstały bowiem piękne, nieszablonowe obrazy, które podziwiać można w przedszkolnej galerii. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek

27.05.2018

Ojcowie Niepodległości

Pod koniec maja na Rynku Mariackim w Węgrowie odbyło się uroczyste otwarcie wystawy  przygotowanej przez IPN. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele Instytutu Pamięci Narodowej, posłowie, burmistrzowie, wójtowie i przedstawiciele Rady Powiatu Węgrowskiego. Wystawa „Ojcowie Niepodległości” to zbiór 10 wolnostojących ekspozycji trzech plansz. Można na nich zobaczyć mapę Polski z lat 1918-1923 prezentującą proces kształtowania się polskich granic, oś czasu ukazującą najważniejsze wydarzenia procesu odbudowy państwowości, postaci Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wincentego Witosa, Wojciecha Korfantego oraz Ignacego Daszyńskiego. To dla przedszkolaków doskonała lekcja patriotyzmu i historii Polski.
Udział w wystawie przybliżył dzieciom ważne dla historii Polski postaci, pozwolił pochylić się nad problemem polskości i niepodległości. Był dla nich wydarzeniem o wysokiej wartości artystycznej i merytorycznej. <<<foto>>>
Tekst: Marzenna Murawska
Zdjęcia: Aleksandra Łojek

24.05.2018

Spotkanie z Seniorami

Dziś dzieci z grupy III spotkały się z węgrowskimi seniorami, by wspólnie świętować nadchodzący Dzień Dziecka. Spotkanie zorganizowało Węgrowskie Stowarzyszenie Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Węgrowie, a brali w nim udział członkowie Stowarzyszenia, Zastępca Burmistrza Miasta Węgrowa p.Leszek Redosz oraz Wicestarosta Węgrowski p.Halina Ulińska, która zaprosiła dzieci na spotkanie w siedzibie Starostwa.
Nasze przedszkolaki zaprezentowały krótki program artystyczny oparty o piosenki i przedstawienie pt.: „Zgubione korale”. Zaprosiły też seniorów do wspólnej zabawy integracyjnej pn. „Prowadź ją – damę swą”. Dorośli zrewanżowali się pięknymi wierszami i piosenkami, za które dostali gromkie brawa od wszystkich dzieci. To było wyjątkowo miłe spotkanie, ze słodkim akcentem w postaci domowej roboty ciasta i małych upominków dla każdego dziecka.
Spotkania międzypokoleniowe są szczególnie cenne, bo odbywają się z korzyścią dla obu stron. Dorośli i dzieci dzielą się entuzjazmem, wymieniają energią, wzajemnie uczą się nowych umiejętności. Dzieci dodatkowo mają szansę przełamywać nieśmiałość w występach publicznych, poznawać nowe miejsca na mapie Węgrowa i ciekawych ludzi, którzy w nim mieszkają. <<<foto>>>
Tekst i zdjęcia: Aleksandra Łojek

23.05.2018

Dzień Mamy w gr. III

W środę 23.05.2018 r. dzieci z grupy III, gościły w przedszkolu swoje mamy. Aby wyrazić im swoją miłość i wdzięczność za trud wychowania, przygotowały krótki program artystyczny, upominki (naszyjniki w kształcie serca) oraz zaprosiły mamy do wspólnej zabawy. Podczas zajęć plastycznych dzieci przygotowały też portret swojej mamy, który dla każdego dziecka przedstawiał najpiękniejszą kobietę na świecie! Ile zabawy miały mamy przy rozpoznawaniu siebie na zaprezentowanych obrazach.
Spotkanie odbyło się w bardzo miłej atmosferze, przy odrobienie wzruszeń. Było doskonałą okazją do pogłębiania więzi emocjonalnej z najbliższą dziecku osobą, możliwością zaprezentowania swoich zdolności wokalnych, aktorskich i recytatorskich oraz próbą przełamywania nieśmiałości przed występami publicznymi. <<<foto>>>
Tekst: Marzenna Murawska
Zdjęcia: Sylwia Zajkowska

23.05.2018

III miejsce na Konkursie Piosenki Ekologicznej dla gr.III

Dziś w Zającu odbywał się III Powiatowy Konkurs Piosenki Ekologicznej pod hasłem ,,Śpiewanie na Polanie", na który przybyło 59 uczestników z placówek oświatowych z całego Powiatu Węgrowskiego. Nasze przedszkole reprezentowały dwie solistki Oliwka Bozińska z gr.IV i Julka Słowik z gr.V oraz zespół w składzie Basia Wierciochowska, Zosia Gierłowska i Zuzia Wysocka z gr.III.
Jury, w którym zasiadły p. Teresa Kuryłek, p.Katarzyna Zabadała, p.Katarzyna Chlebny i p.Monika Kałuska przyznało III miejsce naszemu zespołowi. Dziewczynki zostały nagrodzone dyplomami uznania i upominkami, a do placówki trafiło Brązowe Muzyczne Drzewko, które dołączyło do innych trofeów.
Jeszcze raz serdecznie gratulujemy Basi, Zosi i Zuzi, zwłaszcza, że był to pierwszy wyjazdowy konkurs, w którym uczestniczyły! Ogromne podziękowania należą się Mamie Basi, która zadbała o bezpieczny transport dziewczynek. <<<foto>>>
Tekst: Aleksandra Łojek
Zdjęcia: Aleksandra Łojek i witryna Stowarzyszenia Przyjaciół Szkoły Podstawowej w Zającu

17.05.2018

Pięciolatki poznają zawody - sportowiec

Na zaproszenie pięciolatków 17 maja 2018r. gościliśmy w przedszkolu trzykrotną Mistrzynię Polski w Piłce Siatkowej Kobiet, panią Marlenę Mieszała.
Pani Marlena opowiadała o swojej karierze sportowej oraz mówiła o tym, jak ważne są u sportowca takie cechy jak: wytrwałość, pokonywanie własnych słabości, dążenie do celu. Dzieci zadawały różne pytania, interesowały się tym, jakie kraje odwiedziła rozgrywając różne mecze, oglądały pamiątki przyniesione do przedszkola m.in. medale i puchary. Na zakończenie spotkania dzieci wysłuchały opowiadania o małej małpce (w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”) oraz zrobiły pamiątkowe zdjęcie.
Dziękujemy pani Marlenie za ciekawe spotkanie oraz życzymy powodzenia i sukcesów na polu zawodowym. <<<foto>>>
tekst i zdjęcia: Marzenna Murawska

„Na łące”

Wiosenna łąka ma tylu kolorowych mieszkańców! Ich zliczenie sprawiło wiele trudności pięciolatkom, które uzbrojone w lupy i notesy wybrały się na łąkę obserwować owady w ich naturalnym środowisku. Zadaniem dzieci była obserwacja owadów i roślin na łące, z zachowaniem ustalonych wcześniej zasad – nie niszczymy, nie depczemy, ale podziwiamy! Udało nam się zobaczyć biedronki, mrówki, motyle i pająki. Swoje obserwacje skrupulatnie notowaliśmy na kartkach, dzięki czemu powstała osobliwa księga mieszkańców łąki. Zajęcia w plenerze są dla dzieci wyjątkowo atrakcyjne.
Dzieci przez cały tydzień utrwalały wiadomości o mieszkańcach łąki. Przypominały sobie ich wygląd, nazwy i zwyczaje, żeby ostatniego dnia wspólnie stworzyć kolaż „Na łące”. Podczas pracy zespołowej doskonalimy umiejętność komunikacji i zdolność do kompromisów, otwieramy się na potrzeby innych, a przede wszystkim budujemy przyjazną atmosferę podczas wspólnego działania. <<<foto>>>
Tekst: Marzenna Murawska i Aleksandra Łojek

„Moje miasto- Węgrów”

Pięciolatki poznają rodzinną miejscowość – Węgrów, jego historię, herb i zabytki. Chętnie spacerowały ulicami miasta, żeby z bliska przyjrzeć się kościołowi farnemu, Domowi Gdańskiemu, klasztorowi, kamieniczkom i drewnianym domom. A przy okazji uczyły się szkicować. Płyta Rynku Mariackiego zmieniła się w pracownię malarzy. Małych, ale ogromnie skupionych na pracy. <<<foto>>>
Tekst: Aleksandra Łojek

„W teatrze”

Pięciolatki przez cały tydzień zgłębiały tematykę teatru. Poznały różne rodzaje teatrów:  kukiełkowy, cieni, paluszkowy, żywy, lalek;  wzbogaciły słownik o nowe słowa m.in. scenografia, kulisy, kurtyna oraz próbowały swoich aktorskich umiejętności podczas wystawiania bajki pt. „Czerwony Kapturek”, do której samodzielnie wykonały scenografie i kukiełki z drewnianych łyżek. Zorganizowanie w sali kącika teatralnego było strzałem w dziesiątkę, bowiem wyzwoliło w dzieciach skrywane dotąd talenty!
Niezwykle ciekawe okazały się dla nich zajęcia matematyczne, podczas których uczyły się odszukiwać numerów rzędów i miejsc na widowni, utrwalając przy tym liczebniki porządkowe i doskonaląc orientację w przestrzeni. Poznały zasady dobrego zachowania się w teatrze, znaczenie „trzech dzwonków” i budki suflera. A przede wszystkim doskonale się bawiły odgrywając role bileterów, szatniarzy, widzów i aktorów. <<<foto>>>
Tekst: Marzenna Murawska i Aleksandra Łojek