Grupa 4 2024 / 2025

DELFINKI

 wych. Iwona Jaśkowska, Monika Barszcz


DZIEŃ PRZYJACIELA

9 czerwca Delfinki obchodziły Dzień Przyjaciela. Obejrzały bajkę o przyjaźni, dowiedziały się kto to jest przyjaciel i na czym polega przyjaźń. Pokolorowały laurkę z przyjaciółmi.

Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


PROJEKT BADAWCZY MRÓWKI

W dniach 26.05- 2.06 grupa IV realizowała projekt badawczy „Mrówki”. Temat podanego projektu wyłonił się z obserwacji dzieci. Zainteresowanie światem mrówek pojawiło się po „przybyciu” mrówek do naszej sali. Wtedy też zrodził się  pomysł, aby dowiedzieć się o nich dużo więcej.
Na początek sprawdziliśmy, co aktualnie dzieci wiedzą o mrówkach. Następnie burza mózgów spowodowała, że padły różne pytania, dzięki czemu powstała siatka pytań, która pomogła nam ustalić harmonogram i kolejność podejmowanych działań, w celu zdobycia odpowiedzi na nurtujące pytania. Dzieci przyniosły z domu książki nt. mrówek, które wnikliwie oglądały, wyszukiwały ilustracje, opowiadały o tych owadach. W fazie  II  realizacji projektu działania skupiły się na poznaniu budowy mrówki – uczestnicy projektu zapoznali się z wyglądem mrówki oraz dowiedzieli się, jakie funkcje pełnią poszczególne części ciała. Poznały cykl życiowy mrówki – na tym etapie przedszkolaki szukały odpowiedzi na pytania: „Skąd się biorą mrówki? Jak się rozwijają? Dzieci szczegółowo zapoznały się z cyklem rozwojowym mrówki i tym samym nabyły wiedzę na temat tego , jak mrówka z jaja przeradza się w dorosłego osobnika. Do tego posłużyły nam figurki miniaturki. Następnie nasze działania związane były z poszukiwaniem mrówek- wyszliśmy na plac przedszkolny i tego dnia  uzbrojeni w lupy przyglądaliśmy się  z bliska ich życiu. Na placu przedszkolnym próbowaliśmy stworzyć w piaskownicy domy mrówek. Zebraliśmy też dary natury do stworzenia makiety mrowiska. „Kto rządzi w mrowisku?”, „Co robi królowa?”, „Czym zajmują się żołnierze”? To podstawowe pytania na które staraliśmy się poznać odpowiedź –  te informacje pozyskaliśmy oglądając film edukacyjny o mrówkach. Na zajęciach matematycznych liczyliśmy mrówki ukryte pod kolorową solą na tacy, a odszukiwaliśmy je za pomocą pędzelków.
„Delfinki” poznały przekrój mrowiska, a następnie wspólnie tworzyły  mrowisko z szarego papieru oraz z zebranych darów natury. Wykonały również mrówki z wytłaczanek po jajkach, które umieściły w mrowisku.
Kolejne zadanie zrealizowane w ramach projektu to „Doprowadź mrówkę do mrowiska” – układanie kodu i przejście po zaznaczonej strzałkami drodze. Przy tym zadaniu trzeba było bardzo się skupić by obrać dobry kierunek w przestrzeni.
W fazie III – podsumowaliśmy zdobytą wiedzę. W tym celu dzieci zaprosiły przedszkolaki z grupy VI, które obejrzały nasze poczynania oraz wspólnie z nami rozwiązywały quiz wiedzy o mrówkach. Wspólnie bawiliśmy się do utworu muzycznego Marii Zofii Tomaszewskiej „Mrówki”. Zabawa bardzo zainteresowała wszystkich i bardzo się podobała gdyż użyliśmy do niej folii malarskiej jako ogromnego mrowiska.
Metoda projektu okazała się świetnym sposobem na pogłębienie wiedzy przyrodniczej przedszkolaków. Wykorzystana została  ich naturalną ciekawość świata. Dzieci mogły samodzielnie pozyskiwać wiedzę z materiałów udostępnionych przez nauczyciela.
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PUK, PUK TO JA SZTUKA

W trakcie zajęć w majowym tygodniu muzycznym przedszkolaki dowiedziały się co to jest "sztuka". Poznały kilka instytucji związanych ze sztuką między innymi, dowiedziały się co to: teatr, filharmonia, kino. Poznały różne instrumenty muzyczne, oraz grały na niech do piosenki "Orkiestra dla mamy i taty".
Dzieci wykonały pracę plastyczną - trąbkę. Na zajęciach matematycznych przeliczyły instrumenty muzyczne.
Obszary z podstawy programowej I.5;8; III 1, 2, 8, 9; IV1, 2, 4, 5, 8;
Opracowała: I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

TURNIEJ WIEDZY O POLSCE

29 kwietnia 2025 r. w naszym przedszkolu odbył się wyjątkowy Turniej Wiedzy o Polsce, w którym zmierzyły się dzieci z grupy IV i V. Mali uczestnicy wykazali się świetną znajomością barw i symboli narodowych, potrafili wyjaśnić ich znaczenie, a także wymienić postaci z legend i nazwy krajów sąsiadujących z Polską, najdłuższą rzekę — Wisłę oraz najwyższe góry — Tatry.
Po emocjonujących rundach pytań i zadań, najwyższe wyniki w grupie IV zdobyli:
Kuba Jańczuk, Ala Księżak oraz Mikołaj Kałuski, który awansował do ścisłego finału.
W grupie V najwięcej punktów uzyskali:
Szymek Marchela, Piotrek Suchecki i Julian Kossakowski, który reprezentował swoją grupę w wielkim finale.
Podczas finałowego etapu chłopcy odpowiadali na pytania związane z funkcją Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a także pracowali z mapą, wskazując ważne miejsca i symbole naszego kraju.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom wiedzy i zaangażowania, a finalistom szczególnych sukcesów! Cieszymy się, że nasze przedszkolaki z taką radością i ciekawością poznają historię oraz geografię swojej ojczyzny.
Opracowała: Aleksandra Łojek, Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS

Grupa Delfinki w kwietniu zrealizowała projekt "Czyste powietrze wokół nas"- zadanie I i II. Jest to program profilaktyczny który ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony przed dymem tytoniowym. Na pierwszych zajęciach wybrały się na wycieczkę by rozpoznawać różne źródła dymu, w tym dymu papierosowego. Dzieci obserwowały w środowisku źródła dymu. Podczas zadania drugiego dzieci rozmawiały i podsumowały co i dlaczego dymi na podstawie własnych doświadczeń i odbytej wycieczki. Odwołanie się do dymu papierosowego i jego szkodliwości. Na koniec Delfinki rysowały plakat "Co dymi" który był podsumowaniem projektu.
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

WIELKANOC U DELFINKÓW

Święta Wielkanocne to jedne z najradośniejszych i najbardziej kolorowych świąt w roku. Ostatnie dni były doskonałą okazją do przybliżenia dzieciom zwyczajów i tradycji Świąt Wielkanocnych. Dzieci zapoznały się z opowiadaniem "Wielkanocne zwyczajnie" oraz uczyły się wiersza "Wielkanocny koszyczek". Oglądając kolorowe ilustracje dowiedziały się, że w niedzielę Palmową święcimy Palmę, w wielką sobotę święcimy pokarmy. Przygotowujemy koszyczek wielkanocny, przedszkolaki dowiedziały, się co do niego wkładamy. W Wielką Niedzielę wspólnie z rodziną jemy świąteczne śniadanie, że tradycyjnymi świątecznymi wypiekami są mazurki i babki. Dzieci utrwalały przeliczanie na pisankach. Wykonały pracę plastyczną "Wielkanocny koszyczek", śpiewały piosenki o tematyce świątecznej.
opracowała: I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

DBAMY O PRZYRODĘ

W kolejnym tygodniu kwietnia (7-11) rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób należy dbać o planetę Ziemię. Poznaliśmy znaczenie słów "ekologia" i "ekologiczny". Utrwaliliśmy informacje o sposobach segregowania śmieci w domu. Z użyciem robota edukacyjnego Zosi - małej nauczycielki rozwijaliśmy umiejętność kodowania podczas programowania drogi do kontenerów na śmieci. Rozmawialiśmy również o odnawialnych i nieodnawialnych źródłach energii. Przeprowadzaliśmy doświadczenia badawcze pokazujące, ile wody może nam uciec przez cieknący kran. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Smutna Ziemia, wesoła Ziemia”. Poznaliśmy piosenkę „Piosenka ekologiczna”- bawiliśmy się do niej w kole i przytulaliśmy naszą planetę (piłkę - globus) na znak jej chronienia.
Rytmika: rozwijanie umiejętności poruszania się do muzyki- dźwięki niskie i wysokie
Podstawa programowa: I.5, I.8, II.10, II.11, III.4, IV.1, IV.2, IV18
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MAMY RÓŻNE CHARAKTERY

„Jesteśmy trochę różni, a jednak tacy sami, choć różne charaktery, podobne myśli mamy!”
W tym tygodniu poruszyliśmy temat emocji i tego jak różny charakter ma każdy z nas. Dowiedzieliśmy się od siebie nawzajem, jak każdy z nas radzi sobie ze złością oraz jak inaczej możemy sobie z tym poradzić, większości z nas spodobał się pomysł z balonem i wydmuchiwaniem w niego złości, Poznaliśmy podstawowe wartości, którymi należy się kierować.. Poszerzyliśmy wiedzę o emocjach, Dzieci odegrały scenki, które pokazywały zachowania zarówno negatywne jak i pozytywne w grupie przedszkolnej. Szukały wspólnie rozwiązania i propozycji do wyjścia z odegranej przez nie sytuacji. Uczyły się, jak odróżnić zachowania pozytywne od negatywnych. Wypowiadały się chętnie na temat przyjaźni. Dowiedziały się, że nie wszystkie emocje są widoczne na pierwszy rzut oka. Wykonały pracę plastyczną stworki emocji. Poznały określenia długi, krótki, dłuższy, krótszy. Przedszkolaki dokonały pomiaru swojej stopy i porównały ją z innymi. Swoje urodziny świętowała w tym tygodniu Nela- życzymy Ci jeszcze raz samych wspaniałości i mnóstwa przyjaciół!
Rytmika: zabawy rozwijające reakcję na tempo, nastrój, dynamikę utworu.
Punkty podstawy programowej:I.4, I.7, II.1, II.2, II.4, II.6, III.6, III.9, IV.1, IV.2, IV.12
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PREHISTORYCZNY ŚWIAT

Realizacja tematu o dinozaurach w przedszkolu to świetny sposób na rozwijanie różnych umiejętności u dzieci. Dzięki temu tematowi, przedszkolaki mogą nie tylko poszerzyć swoją wiedzę, ale także rozwijać kreatywność, umiejętności manualne i wyobraźnię. Temat ten wprowadza dzieci w świat paleontologii oraz wspiera umiejętności poznawcze (w tym liczenie, klasyfikowanie). Podstawa programowa I.5,8;III.1,2,8,9; IV.2,5,7,8,15;
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ŚWIATOWY DZIEŃ KOTA

17 lutego obchodziliśmy Światowy Dzień Kota. Dzieci wysłuchały opowiadania o chorym kotku, a później uczyły się w jaki sposób opiekować się tymi zwierzętami, śpiewały piosenki o kotkach. Były też wesołe  kocie zabawy, rozwiązywanie zagadek oraz wykonały kotka pacynkę. Na zakończenie, każde dziecko otrzymało dyplom za udział w zajęciach.
W pozostałe dni 3 tygodnia lutego, dzieci poznawały różne baśnie, bajki i bajeczki. Odgadywały zagadki, rozpoznawały postacie z różnych bajek. Śpiewały piosenkę o bajkach.
W piątek dzieci uczestniczyły w zajęciach ruchowych, na których pokonywały ścieżkę sensoryczną, ćwiczyły równowagę i refleks.
Podstawa programowa I.1;2;3;5;8;II.2;10;11; III.4;5;6; IV.3;5;15;18.
Zatwierdziła: Monika Demczuk

FRYZJER, WETERYNARZ CZY LEKARZ?

W ostatnim tygodniu stycznia (27- 31.01) dzieci z grupy "Delfinki" poznawały zawody. Wypowiadały się na temat wymarzonych zawodów oraz jakie zawody wykonują ich bliscy, na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Kim są rodzice”. Poznały akcesoria i przyrządy potrzebne do pracy w danym zawodzie. Dowiedziały się, na czym polega praca fryzjera, detektywa czy sprzedawcy. Delfinki poznały piosenkę tygodnia „Kim będę w przyszłości”. Bawiły się do utworu, wykonując odpowiednie ruchy taneczne. Wykonały pracę plastyczną – "Paleta barw" - malarza oraz kolorowały ilustrację z przedstawicielami różnych zawodów. Na zajęciach matematycznych przeliczały akcesoria danego zawodu, porównywały liczebność zbiorów. Swą wiedzę z tematyki tygodniowej mogły utrwalić podczas zabaw dydaktycznych na tablicy multimedialnej. W tym tygodniu przedszkolaki uczestniczyły także w balu karnawałowym, podczas którego kształtowały umiejętność wspólnej zabawy i rozwijały ekspresję ruchową oraz taneczną.
Rytmika: utrzymywanie prawidłowej postawy w marszu, biegu, podskokach - kształtowanie szybkiej reakcji na zmianę rytmu.
Punkty podstawy programowej: I.5, I.8, II.1, II.4, III.2, III.5, III.6, IV.1, IV.3, IV.7, IV.12
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PTAKI ZIMĄ

W drugim tygodniu stycznia, w grupie IV rozmawialiśmy na temat pomocy ptakom i zwierzętom zimą. Dzieci wysłuchały opowiadania pt "Ptasia stołówka", z którego dowiedziały się czym można karmić ptaki oraz kto pomaga zwierzętom zimą w lesie. Zapoznały się z pracą leśniczego. Przedszkolaki wykonały pracę plastyczną "Gil" oraz "Goście w karmniku". Nauczyły się piosenki pt. "Dokarmiamy ptaki". Na zajęciach matematycznych rozwijały umiejętność przeliczania. Podsumowaniem zdobytej wiedzy było rozwiązywanie zagadek o ptakach, zimie i zwierzętach leśnych.
W ramach rytmiki bawiliśmy się w zabawę "Szybko- wolno" dzieci reagowały ruchem na zmiany tempa.
Podstawa programowa I 4,5,7,8 , IV 1,7 14, 18. <<<foto>>>
Opracowała I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PROJEKT EDUKACYJNY PT. „ŚWIĄTECZNY GRUDZIEŃ”

W grudniu (2-20.12) w grupie, IV realizowany był projekt edukacyjny pt. „Świąteczny grudzień”. Jego celem było poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych; ukazanie piękna Świąt Bożego Narodzenia; wzmacnianie więzi rodzinnych; kultywowanie tradycji Świątecznych; wielozmysłowe poznawanie świata, wzbogacenie słownictwa dzieci.
W ramach realizacji projektu dzieci podejmowały różnorodne zadania. W pierwszym etapie projektu sporządzona została siatka tematyczna „Święta Bożego Narodzenia”, ukazująca aktualny stan wiedzy dzieci na temat świąt- zapisywanie wiedzy dzieci na sylwetach bombek. Urządzony został wspólnie z dziećmi czasowy kącik Bożonarodzeniowy- dzieci przyniosły z domu książki o tematyce świąt i ozdoby. W pierwszym tygodniu działania skupiły się na poznaniu sylwetki św. Mikołaja. Dzieci dowiedziały się skąd pochodzi, dlaczego rozdaje prezenty, poznały legendę o św. Mikołaju. Wykonały pracę plastyczną "Mikołaj"- techniką stemplowania farby widelcem. Pisały list do Mikołaja- w postaci rysunku, ubierały choinkę. Nie zapomniały o ptasich przyjaciołach i wykonały dla ptaków ozdoby choinkowe z pokarmu dla ptaków, które zawieszone zostały na drzewku iglastym. W piątek odbyło się spotkanie grupowe ze św. Mikołajem, dzieci zaprezentowały piosenkę, otrzymały prezenty. Przedszkolaki uczyły się kolęd i pastorałek, a także tańca świątecznego "Taniec Mikołajów" – do utworu „Cuckoo Ritim".
 Dzieci miały możliwość udekorowania pierników, wcześniej przygotowanych przez nich z rodzicami w domu. "Delfinki" dowiedziały się dlaczego pieczemy pierniki, porównywały przepisy przyniesione z domu, poznały składniki potrzebne do ich upieczenia, a przede wszystkim przyprawy. Przedszkolaki zaprosiły na degustacje pierników dzieci z grupy V. Dzieci wzięły udział w zabawach sensorycznych pt. "Pachnące święta"- poznawały zapachy świąt za pomocą zmysłów, na stoliku sensorycznym eksperymentowały z pomarańczami (wyciskanie soku, chwytanie i przekładanie do słoiczków plasterków pomarańczy za pomocą szczypców), dodawanie przypraw. Uczestniczyły w zabawach matematycznych- klasyfikowały, tworzyły zbiory przeliczały bombki. By jeszcze dogłębniej poznać i utrwalić tradycje bożonarodzeniowe, Delfinki wybrały się do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Węgrowie. Podczas lekcji bibliotecznej poznały literaturę świąteczną- oglądały książki, słuchały czytanej książki przez panią bibliotekarkę. Dowiedziały się kto oprócz św. Mikołaja przynosi prezenty w innych krajach, poznały ozdoby choinkowe zawieszane dawniej na drzewku. Wykonały ozdobę choinkową aniołka z użyciem włóczki. Podczas spacerów dzieci oglądały w najbliższym otoczeniu wystawy, ozdoby świąteczne, które zostały sfotografowane po to by utworzyć w sali galerię świąteczną. 19 grudnia przedszkolaki obejrzały przedstawienie "Jasełka" w wykonaniu dzieci z grupy VI. Dzięki uroczystości dzieciom przybliżona została historia narodzin Pana Jezusa. Na zakończenie i podsumowanie projektu zorganizowany został koncert kolęd z zaproszonym gościem, p. Lidią Wysocką, która poprzez śpiew kolęd, pastorałek, piosenek świątecznych oraz różne aktywności przygotowane dla dzieci wprowadziła je w niezwykły nastrój zbliżających się świąt. Projekt edukacyjny "Świąteczny grudzień" pozwolił przedszkolakom przeżyć ten wyjątkowy, przedświąteczny okres w atmosferze radości, wspólnej pracy i zabawy.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji pod linkiem:
https://docs.google.com/presentation/d/1xonzY7wlstzQLx2CH-mdIePRyvU-ibXx/edit?usp=sharing&ouid=104721065224362364637&rtpof=true&sd=true
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W KULINARNYM PODDASZU

29 listopada dzieci z grupy IV Delfinki wybrały się na wycieczkę do Siedlec do Kulinarnego poddasza na świąteczne warsztaty pt. "Misie Polarne i ciężarówki". W trakcie warsztatów dzieciom zostały przybliżone tradycje bożonarodzeniowe, własnoręcznie wyrabiały pierniki i nadawały kształty według własnego pomysłu. Próbowały smaku różnych przypraw używanych do świątecznych potraw. Przedszkolaki ozdobiły według własnego projektu ciężarówki i misia kierowcę. Zrobiliśmy górę lodową z ryżu i różnego rodzaju warzyw, a z parówek ognisko dla lepszego efektu polaliśmy je keczupem i takie piękne góry lodowe zostały zjedzone przez swoich wykonawców. Zrobiliśmy sobie także kilka fotek w pięknej świątecznej scenografii oraz misiowej ciężarówce. Do przedszkola wróciliśmy w radosnych nastrojach i z torebkami pełnymi prezentów. <<<foto>>>
Opracowała: I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ALE JA CIĘ NIE ZNAM! JAK ODMAWIAĆ OBCYM?

20 listopada 2024 r. nasze przedszkole odwiedziły panie bibliotekarki z Biblioteki Pedagogicznej im. H. Radlińskiej w Węgrowie, które zaprezentowały dzieciom inscenizację na podstawie książki „Ale ja cię nie znam! Jak odmawiać obcym” autorstwa Dagmara Geislera. Książka ta w przystępny sposób tłumaczy dzieciom podstawową zasadę bezpieczeństwa, uczy je, jak odmawiać obcym, kształtuje postawę asertywności i poczucie bezpieczeństwa. To bardzo ważne, żeby dziecko umiało powiedzieć obcym „Ale ja cię nie znam i nigdzie z tobą nie pójdę!”.
Książka, na podstawie której przygotowano inscenizację, należy do serii książek „Ja i moje emocje”. Daje ona dzieciom i dorosłym wiele przystępnych wskazówek, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, zarówno tych codziennych, jak i niecodziennych.
Bardzo serdecznie dziękujemy naszym gościom za cenną lekcję o bezpieczeństwie. <<<foto>>>
Opracowała: Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE

W listopadzie w dniach 4-8.11.2024 r., dzieci poznawały informacje i poszerzały wiedzę nt. naszego kraju, symboli narodowych. Wzbogacały słownik o pojęcia patriotyczne: godło, orzeł biały, barwy ojczyste, flaga. Dzieci poznały również literaturę patriotyczną (legendę o Bazyliszku, o Smoku Wawelskim, wiersz „Katechizm polskiego dziecka”) oraz hymn („Mazurek Dąbrowskiego”).Poznały piosenkę "Polska to nasz dom". Na zajęciach matematycznych rozwijały umiejętność mierzenia i porównywania długości, stosowały określenia: długi, krótki, dłuższy, krótszy. Poprzez działania plastyczne, rozbudzały zainteresowania artystyczne, wyobraźnię i sprawność manualną- wykonały w tym tygodniu pracę techniką malowania farbami: Herb naszego miasta- utrwaliły nazwę naszej miejscowości, próbowały podać adres swego zamieszkania. W piątek wraz z dziećmi ze wszystkich grup wzięły udział w akcji "Szkoła do hymnu", wspólnie ze zgromadzonymi przedszkolakami i pracownikami przedszkola zaśpiewały Hymn Polski- "Mazurek Dąbrowskiego". Na zajęciach z rytmiki poznały krok podstawowy krakowiaka, ćwiczyły umiejętność poruszania się cwałem pojedynczo i w parach.
Podstawa programowa: I.5,,III.3, III.6, , III.2, IV.1, IV.3, IV.8,IV.10. <<<foto>>>
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PADA DESZCZ, WIEJE WIATR

W ostatnim tygodniu października (28-31) Delfinki rozmawiały i wypowiadały się na temat jesiennej deszczowej pogody, zjawisk atmosferycznych na podstawie opowiadania B. Szelągowskiej "Jesienna burza". Zapoznały się z piosenką tygodnia "Jesienna szaruga". Brały udział w zabawie rytmicznej do piosenki- rozwijającej poczucie rytmu. Na zajęciach matematycznych rozwijały umiejętność klasyfikowania przedmiotów  ze względu na kolor i wielkość. Dzieci brały udział w ćwiczeniach ruchowych podczas których rozwijały sprawność ruchową i prawidłową postawę ciała. Na zajęciach plastycznych wykonały kolorowe kalosze, bawiły się farbą i umiejętnością wykonania plamy (kałuży) za pomocą słomki. Na zajęciach rytmiki dzieci naśladowały za pomocą instrumentów perkusyjnych deszczu, jego tempa, dynamiki. Punkty podstawy wychowania przedszkolnego: I.5, II.9, II.11, III.9, IV.1, IV.2 IV.18. <<<foto>>>
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

DOMOWI ULUBIEŃCY

W dniach 21- 25 X w grupie IV "Delfinki" rozmawialiśmy o domowych ulubieńcach. Dzieci wysłuchały wiersza pt. "Psie marzenie" B. Szelągowskiej, z którego dowiedziały się o zwierzętach bezdomnych, przebywających w schronisku, o ich potrzebach. Mieliśmy także gościa, pani Paulina odwiedziła naszą grupę ze swoim pieskiem - Luną. Przedszkolaki zobaczyły jakie komendy wykonuje pies: siad, leżeć, daj łapę, zostań. Uczyliśmy się piosenki pt. "Domowe zwierzaki", oraz liczyliśmy w zakresie 5. Na zajęciach plastycznych dzieci wykonały pracę pt. "Domowi ulubieńcy".
W tym tygodniu w środę byliśmy w WOK-u na teatrzyku o tematyce ekologicznej  pt. "Ucieczka z zoo", dzieci dowiedziały się jak ważne jest dbanie o środowisko naturalne, dbanie o powietrze, skąd się bierze smog i jak jemu zapobiegać.
Na zajęciach rytmicznych przedszkolaki uczyły się reagować ruchem na zmiany dynamiki oraz na muzykę głośno- cicho.
Punkty z podstawy programowej: I.2,3,5,6;II.3,4;III.1,8,9;IV.2,5,7. <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POZNAJEMY PRACĘ MUZYKA I INSTRUMENTY DĘTE

W październiku obchodzimy dzień muzyki. Z tej okazji w dniu 18.10.2024 r., w naszym przedszkolu dzieci z grupy IV gościły kapelmistrza Miejskiej Orkiestry Dętej Pana Tomasza Gronowskiego.  Podczas wyjątkowych zajęć edukacyjnych, na które zaproszone były przedszkolaki z grupy I i V,  dzieci poznały instrumenty dęte i ich brzmienie. Dzieci mogły posłuchać jak brzmią melodie znanych utworów na różnych instrumentach prezentowanych przez gościa. Jeszcze raz dziękujemy Panu Tomaszowi za wspaniałą lekcję muzyki, możliwość poznania pracy muzyka i miłe doznania artystyczne. <<<foto>>>
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MOJA RODZINA I MÓJ DOM

W trzecim tygodniu października (14-18) w poniedziałek Delfinki obchodziły Światowy Dzień Mycia Rąk podczas rozmów i zabawach dzieci uświadomione zostały jak ważne jest mycie rąk i dbanie o higienę. W kolejnych dniach rozmawiały i wypowiadały się na temat rodziny, nazywały członków rodziny, na podstawie opowiadania B. Szelągowskiej "Nasz drugi dom". Zapoznały się z piosenką tygodnia "Rodzinne zamieszanie" oraz z obowiązkami poszczególnych członków rodziny. Brały udział w zabawie rytmicznej do piosenki- rozwijającej poczucie rytmu. Na zajęciach matematycznych zapoznały się z figurą geometryczną- trójkątem- jej kształtem oraz rozpoznawały trójkąt wśród innych kształtów. Podczas zajęć edukacyjnych zdobywały informacje na temat różnych rodzajów domów i utrwalały nazwy pomieszczeń. Dzieci brały udział w ćwiczeniach ruchowych podczas których rozwijały sprawność ruchową i świadomość własnego ciała. Na zajęciach plastycznych wykonały domy z pasków papieru, rysowały członków swojej rodziny. Rozwijały umiejętność wycinania nożyczkami po linii prostej. Na zajęciach rytmiki dzieci inscenizowały poznane dotąd utwory według własnych pomysłów. Punkty podstawy wychowania przedszkolnego: I.5, I.9, II.9, III.6, IV.2 IV.12. <<<foto>>>
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

JESIEŃ U ZWIERZĄT

W dniach 7-11 X realizowaliśmy  temat kompleksowy "Zwierzęta jesienią". Dzieci wysłuchały opowiadania B. Szelągowskiej pt. "Zapasy na zimę", z którego dowiedziały się, że zwierzęta przygotowują się do zimy na wiele sposobów: jedne robią zapasy, inne zapadają w sen zimowy lub odlatują do ciepłych krajów. Poznały piosenkę pt. "Przygotowania do zimy". Przedszkolaki wykonały prace plastyczne: "Jeż", oraz "Kosz z warzywami".
Na zajęciach matematycznych dzieci segregowały przedmioty według przeznaczenia, oraz utrwalaliśmy umiejętności tworzenia rytmów. W trakcie ćwiczeń ruchowych dzieci kształtowały prawidłową postawę ciała oraz rozwijały ogólną sprawność fizyczną.
Rytmika - zabawy oparte na obserwacji otoczenia(spadające liście, padające krople deszczu, szeleszczące liście pod stopami).
Grupa "Delfinków" w tym tygodniu zrealizowała zadanie z Projektu "Klasa w terenie"- wykonując zadanie plastyka w terenie - dzieci zrobiły sensorycznego jeża.
Punkty z Podstawy Programowej: I 4,5,7,8;IV 1,7,14,18. <<<foto>>>

W tym tygodniu obchodziliśmy 5 urodziny Antka P. - jeszcze raz wszystkiego najlepszego Antoś.

Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

JESIEŃ W SADZIE I OGRODZIE

W pierwszym tygodniu października w grupie IV "Delfinki" realizowaliśmy temat kompleksowy " Jesień w sadzie i ogrodzie", dlatego w poniedziałek wybraliśmy się na spacer, na ogródki działkowe "Oaza", gdzie obserwowaliśmy pracę ogrodnika. Dzieci dowiedziały się, że jesienią zbiera się plony: marchewki, buraczki, pietruszkę, orzechy oraz owoce jabłka, gruszki i śliwki. Przedszkolaki wysłuchały wiersza pt. "Skarbiec pełen witamin" oraz "Na straganie". Nauczyły się piosenki pt. "Owoce i warzywa", z treści, której dowiedziały się, że owoce i warzywa są źródłem witamin. Na zajęciach matematycznych "Delfinki" - przeliczały jabłka i gruszki w zakresie 5, oraz tworzyły rytm z owoców. Wykonaliśmy także pracę plastyczną , dzieci zapełniły skrawkami bibuły kontur dyni, przy okazji ćwicząc motorykę małą.
Realizując zadanie z projektu "Skąd się biorą produkty ekologiczne?" przedszkolaki dowiedziały się, że można uprawiać warzywa i owoce w sposób ekologiczny, gdzie nie używa się sztucznych nawozów i chemicznych oprysków, tylko stosuje się naturalne środki. Dlatego te warzywa i owoce są zdrowe dla nas ludzi.
Na zajęciach rytmicznych tańczyliśmy do piosenki "Małe czerwone jabłuszko".
W tym tygodniu uczestniczyliśmy w spotkaniu z policjantami z Powiatowej Komendy Policji w Węgrowie.
2 X obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Empatii - dzieci wysłuchały bajkę pt. "Przyjaciele żyrafy". Dowiedziały się dlaczego żyrafa jest symbolem empatii. Przedszkolaki przypomniały sobie magiczne słowa.
Punkty z Podstawy Programowej: I 3,5;II 2;IV 1,2,5,7,18. <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

JUŻ BLISKO JESIEŃ

W ostatnim tygodniu września w grupie IV Delfinki, rozmawialiśmy o jesieni w parku i w lesie. Dzieci uczyły się na pamięć wiersza J. Koleśnik pt. "Jesień szła", poznały charakterystyczne cechy jesieni: spadają kolorowe liście, spadają kasztany, żołędzie, czerwieni się jarzębina, dni są krótsze, rano można zobaczyć mgłę. W ramach realizacji jesiennego tematu, dzieci wybrały się na spacer do parku, gdzie miały okazję do utrwalenia poznanych wcześniej zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach. W parku szukaliśmy oznak jesieni, rozpoznawaliśmy drzewa liściaste takie jak: kasztanowiec, dąb, jarzębina, klon oraz rozpoznawaliśmy ich owoce. Następnego dnia uczyliśmy się piosenki pt. "Kolorowe listki", którą nauczyliśmy się ilustrować ruchem. Delfinki wykonały, także pracę plastyczną- malowały gałązki z jarzębiną i żołędziem. Na zajęciach matematycznych dzieci przeliczały grzyby, tworzyły rytmy grzybowe. W tym tygodniu, także nie zabrakło ćwiczeń gimnastycznych porannych oraz zajęć rytmicznych, na których doskonaliliśmy ilustrowanie ruchem piosenki "Kolorowe listki".
Punkty z Podstawy Programowej(I.1,2,3,5,6,II.1,2,III.5,8,IV.1,2,7,8,9) <<<foto>>>

W tym tygodniu swoje 4 urodziny świętował Patryk,

wszystkiego najlepszego jeszcze raz.

Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

W trzecim tygodniu września w grupie "Delfinków" realizowany był temat "Moja droga do przedszkola". W poniedziałek w ramach tematu utrwaliliśmy wygląd i nazwę "koła". Wyszukiwaliśmy w najbliższym otoczeniu tej figury: koło w aucie, koło litera "o", talerz itp. Dzieci wysłuchały opowiadania "Pan Świetlik" E. Stadtmuller, oraz odbyliśmy spacer na pobliskie skrzyżowanie i rondo, gdzie dzieci poznawały podstawowe zasady ruchu drogowego. Przedszkolaki utrwaliły zasady przechodzenia przez jezdnię: stań przed przejściem dla pieszych spójrz w lewo potem w prawo i jeszcze raz w lewo, i gdy nie nadjeżdża auto można przejść na drugą stronę ulicy. Utrwaliliśmy pojęcia lewa i prawa strona. Dzieci w kolejnych dniach utrwalały znajomość numerów alarmowych, znaczenie samochodów specjalistycznych dla ludzi. Zapoznały się z piosenką pt. "Na ratunek" na podstawie treści piosenki utrwaliły zasady przechodzenia przez jezdnię gdzie jest sygnalizacja świetlna. W piątek "Delfinki"- uczestniczyły w obchodach "Dnia Przedszkolaka"- bawiły się przy piosenkach, brały udział w zabawach ruchowych. Na zakończenie każde dziecko otrzymało dyplom z okazji obchodzonego dnia. P.P.I.8, IV. 2,9,14.
Zajęcia rytmiczne "Zagadki dźwiękowe".
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

OTO JA

W drugim tygodniu września (9-13.09.2024) realizowany był temat "Oto ja". Dzieci podczas zajęć poznały budowę swojego ciała oraz rozwijały orientację w jego schemacie. Wskazywały części ciała u siebie i u rówieśników. Wysłuchały wiersza B. Szelągowskiej „Samodzielny przedszkolak”, zachęcane były do wykonywania czynności samodzielnie, tj. ubierania się, korzystania z toalety, sprzątania sali. Poznały również zmysły, dzięki którym odbierają otaczającą rzeczywistość oraz emocje, za pomocą których przekazują swoje aktualne uczucia. Rozpoznawały podstawowe emocje: zazdrość, smutek, radość, złość i strach  i nauczyły się je nazywać. Wykonały pracę plastyczną "Kolorowe emocje" -ćwiczyły sprawność dłoni i percepcję wzrokową. Bawiły się do piosenki "Każdy jest trochę inny" - ilustrowały piosenkę ruchem, ćwiczyły pamięć ruchową. Przez cały tydzień dzieci z grupy "Delfinki" uczestniczyły w porannych zabawach ruchowych i gimnastyce oraz w pobycie i zabawach na placu przedszkolnym.
Rytmika: Reagowanie ruchem na zmianę dynamiki, tempa muzyki.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego: I5, I8, III1, III4, III8, IV1, IV4, IV5, IV7 <<<foto>>>
Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W przedszkolu

Pierwszy tydzień września 2024 r. (2-6.09) upłynął na udziale dzieci we wspólnych zabawach integracyjnych, poznaniu nowych kolegów, nawiązaniu serdecznego kontaktu z rówieśnikami. Przedszkolaki zapoznały się z kącikami w sali. Przypomniały sobie zasady  panujące w przedszkolu poprzez omówienie kodeksu przedszkolaka. Doskonaliły umiejętność wypowiadania się i budowania zdań. 
W tym tygodniu dzieci dzieliły się wspomnieniami z  wakacji, opisywały ciekawe miejsca. Bawiły się przy piosence "Idziemy do przedszkola”, a podczas zajęć z rytmiki próbowały wystukiwać rytm do refrenu poznanej piosenki.  Kolorowały kontury sprzętów terenowych i zabawek znajdujących się na przedszkolnym placu zabaw. Podczas wykonywania pracy plastycznej rozwijały swoją kreatywność i umiejętności manualne. Nie zabrakło zabaw na świeżym powietrzu, na placu zabaw w przedszkolu, w trakcie których dzieci rozwijały swoją sprawność fizyczną. 
Podstawa programowa : I.5, I.8, III.5, IV.2, IV.7 , IV.8, IV.14 <<<foto>>>

W tym tygodniu 5. urodziny obchodził Oliwier.

Wszystkiego najlepszego od grupy Delfinki!

Opracowała: Monika Barszcz
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Grupa 2 2023 / 2024

DELFINKI

 wych. Iwona Jaśkowska, Teresa Lągota


Projekt edukacyjny "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka"

Przez cały rok szkolny od września 2023 do czerwca 2024 grupa II Delfinki brała udział w Projekcie Edukacyjnym "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka". W każdym miesiącu dzieci wykonywały zadania. We wrześniu przedszkolaki poznały nowego przyjaciela pluszowego Misia Uszatka oraz jego przyjaciół. W październiku dzieci wraz z Misiem Uszatkiem stworzyły jesienny kącik, przeliczały kasztany, szyszki. W listopadzie obchodziliśmy wraz z Misiem Uszatkiem Dzień Pluszowego Misia, oraz dowiedzieliśmy się jak dbać o zdrowie, i co to jest zdrowe odżywianie. Grudzień był miesiącem świątecznym razem z naszym przyjacielem ubieraliśmy choinkę, wykonaliśmy ozdoby choinkowe. W styczniu uczyliśmy się dni tygodnia, a także poznaliśmy różne typy zegarów. Luty upłynął nam na wesołych zabawach, Uszatek wybrał się na bal karnawałowy. 67 urodziny Misia Uszatka obchodziliśmy w marcu. Dzieci odśpiewały Misiowi 💯 lat i narysowały piękne laurki. Wysłuchały opowiadania "Gość". Zapoznały się z prawidłowym zachowaniem przy stole. Kwiecień był miesiącem poświęconym wiadomościom ekologicznym. Wysłuchały opowiadania "Dziwne sprawy". W maju dzieci zabrały Uszatka na wycieczkę, na sawannę. Poznaliśmy dalekich przyjaciół Misia Uszatka. W czerwcu dzieci wysłuchały opowiadania "Burza", kolorowały tęczę.
Celem tego projektu było budzenie zaciekawienia otaczającym światem, rozwijanie zdolności poznawczych, właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt, wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych, kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych, rozwijanie zainteresowań czytelniczych. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urodziny

W ostatnim czasie w naszej grupie urodziny obchodzili:

Alan, Ksawery, Miłosz, Marcelina i Karol,

którym raz jeszcze życzymy wszystkiego co najlepsze.


Grupa Delfinków w bibliotece

14 czerwca 2024 r. przedszkolaki z grupy II odwiedziły Bibliotekę w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II. Celem wizyty było poznanie pracy bibliotekarek oraz propagowanie głośnego czytania dzieciom. Dzieci obejrzały bibliotekę, zaciekawiła je duża liczba książek zgromadzonych w jednym miejscu, dowiedziały się co trzeba zrobić aby wypożyczać książki, jak obchodzić się z książkami. Miały także okazję wysłuchać bajki pt. "Miś Tuliś piecze ciasteczka", czytanej przez panią Bożenę Sakowską - babcię Karolka oraz pobawić się w zabawę ruchową "Stary niedźwiedź mocno śpi ". Przedszkolaki za wspaniałe zachowanie i aktywność podczas wizyty w bibliotece otrzymały słodkie upominki.  Dzieci podziękowały paniom Bożenie i Joannie za miłe spotkanie. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

"Jedziemy na wycieczkę bierzemy misia w teczkę"

12 czerwca grupa Delfinków wybrała się na wyjazdową wycieczkę do Mini Zoo u Mai w Ruchnie. Przejazd busem sam w sobie już był przeżyciem dla przedszkolaków. Dzieci z dużym zainteresowaniem podziwiały mieszkające w Mini Zoo zwierzęta: bażanty złote, bananowe, diamentowe, królewskie, króliki miniaturki, emu, lamy, osiołki, kozy, kangury, indyki, pawie. Dużo radości sprawiło przedszkolakom karmienie kóz i lam . Jednak największą atrakcją był plac zabaw, na którym dzieci miały możliwość wspaniałej zabawy. Oczywiście był czas na rozpakowanie skarbów z plecaków: ciasteczek, paluszków, kanapeczek, które szybko zniknęły zjedzone z apetytem. Dzieci choć z małą nutką żalu, ale bardzo zadowolone i szczęśliwe opuszczały Mini Zoo. Wycieczka była bardzo udana. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zwierzęta egzotyczne

W dniach 13-17 maja grupa Delfinków poznawała zwierzęta egzotyczne oraz poszerzała wiedzę o ich zwyczajach i zachowaniach. Dzieci oglądały film edukacyjny pt. "Zwierzęta sawanny" oraz tablice demonstracyjne. Bawiły się przy piosence pt. "Kolorowy świat zwierząt". W trakcie aktywności matematycznych przedszkolaki doskonaliły umiejętność liczenia w zakresie 4 i 5. Na zajęciach plastycznych zrobiliśmy "Żyrafę" - utrwaliliśmy charakterystyczne cechy wyglądu tego zwierzęcia.
P.P I.1;2;3;5;II.4;5;10;III.4;5;IV. 1;2;7;15. <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Polska moja ojczyzna

Ostatni tydzień kwietnia upłynął Delfinkom w duchu patriotycznym - po przez realizację temu kompleksowego "Polska moja ojczyzna". Dzieci poznały symbole narodowe (barwy narodowe, hymn, godło). Malowały w konturze Polski - flagę. Słuchały opowiadania A. Wodzowskiej pt. "Stolica". Uczyły się wiersza pt. "Kto ty jesteś?". W ramach poznawania swojej małej ojczyzny, wybraliśmy się na spacer do Parku Armii Krajowej. Podczas aktywności matematycznych dzieci zapoznały się ze sposobami pomiaru wody. W trakcie zajęć rytmicznych uczyliśmy się piosenki pt. "Polska to nasza ojczyzna".
P.P. I.5;8; III.2;5; IV.7;8;9;10;15. <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dbamy o przyrodę

W dniach 15-22.04. realizowaliśmy metodą projektu temat "Ekologia". Dzieci uczyły się podstawowych zasad segregowania odpadów, poznały kolory oznakowania pojemników i znaczenia ich. Wspólnie opracowały plakat o potrzebie segregowania odpadów papierowych. Dowiedziały się o korzyściach płynących z ponownego wykorzystania tego surowca. Podczas prac i zabaw rozwijały myślenie przyczynowo -skutkowe oraz rozwijały wrażliwość i poczucie odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. "Delfinki" nauczyły się piosenki pt. "Ochroń Ziemię".
22 kwietnia podczas obchodów Dnia Ziemi, dzieci z grupy II wzięły udział w podsumowaniu projektu o tematyce ekologicznej. Kilkoro dzieci z naszej grupy wzięło udział w konkursie recytatorskim. Zaprezentowały plakat, który wcześniej przygotowały i podzieliły się wiedzą z innymi dziećmi. Razem ze wszystkimi odśpiewały piosenkę pt. "Ochroń Ziemię".
P.P. I.5,7;II.11;III.5,8;IV.2,3,5,7,8,15. <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

URODZINY NELI

W minionym tygodniu świętowaliśmy urodziny Neli - jeszcze raz życzymy wszystkiego najlepszego jubilatce.

<<<foto>>>


W świątecznym nastroju

W ostatnim tygodniu marca dzieci z grupy Delfinki poznawały wielkanocne tradycje. Wysłuchały opowiadania B. Szelągowskiej pt. "Wielkanocne pyszności". Uczyliśmy się piosenki o pisankach, dzięki której przedszkolaki poznały różne metody zdobienia jajek. Dzieci wykonały pracę plastyczną "Pisanka". Z treści matematycznych ćwiczyliśmy umiejętność przeliczenia oraz układaliśmy sekwencje i rytmy. Na zakończenie tygodnia dzieci próbowały swoich sił w opowiadaniu historyjki obrazkowej "Wielkanocna przygoda".
PP I.5,6 II. 11; III. 6,9; IV. 2,3,7 <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Głośne czytanie w grupie Delfinków

28 marca po raz kolejny odwiedziła nas babcia Karolka, która przeczytała dzieciom bajkę o Czerwonym Kapturku. Po wysłuchaniu bajki, na dzieci czekała miła niespodzianka, tym razem Czerwony Kapturek, za którego przebrana była p. Bożena, w koszyczku przyniósł dzieciom słodkości.
Dzieci z zainteresowaniem i ciekawością wysłuchały bajki, bardzo serdecznie dziękujemy pani Bożenie za poświęcony czas, oraz zapraszamy rodziców do rozbudzania w dzieciach zamiłowania do czytania książek.  <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Pogoda marcowa

W drugim tygodniu marca, w grupie Delfinków rozmawialiśmy o pierwszych zwiastunach nadchodzącej wiosny. Dzieci uczyły się wierszyka W. Broniewskiego:
"Jeszcze w polu tyle śniegu.
Jeszcze strumyk lodem ścięty.
A pierwiosnek już na brzegu,
Wyrósł śliczny, uśmiechnięty.
Witaj, witaj kwiatku biały,
Główkę jasną zwróć do słonka.
Już bociany przyleciały
W niebie słychać śpiew skowronka."
Przedszkolaki poznały nazwy pierwszych wiosennych kwiatów: pierwiosnek, krokus, utrwaliły nazwy powracających z ciepłych krajów ptaków: bocian, skowronek, jaskółka, żuraw. Wykonały pracę plastyczną "W marcu, jak w garncu" , poznały znaczenie przysłowia, zapoznały się z symbolami wczesnowiosennej pogody. Z treści matematycznych przeliczaliśmy w zakresie 4, utrwaliliśmy pojęcia liczebników porządkowych i pojęcia "para", oraz wielkości mały - duży.
Nauczyliśmy się piosenki pt.: "Spotkanie z wiosną".
Punkty z Podstawy programowej I.2; 4; 5;6; II.1;2;4;6;8; III.1;4;5;8; IV.3;5;7;18. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urodziny Antka

W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Antka.

Jeszcze raz życzymy Antkowi wszystkiego najlepszego i dużo radości.

<<<foto>>>


Delfinki lubią głośne czytanie

5.03.2024 roku po raz kolejny odwiedziła nas babcia Karolka, która przeczytała dzieciom znaną i lubianą bajkę pt. "Brzydkie kaczątko" H. Ch. Andersena. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały bajki oraz podziwiały piękne ilustracje. Bardzo dziękujemy pani Bożenie za wizytę i rozbudzanie w dzieciach zamiłowania do książek. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W prehistorycznym lesie

W dniach 4.03-8.03.2024 roku dzieci z grupy II Delfinki poznały kilka prehistorycznych zwierząt - dinozaurów, zapoznały się z ich wyglądem, nazwami, upodobaniami żywieniowymi i charakterystycznymi cechami. Wzięły udział w zabawach ruchowych o tej tematyce oraz zabawach matematycznych, dzięki którym utrwaliły liczenie w zakresie 3 i 4. Wysłuchały piosenki pt. "Ulubiony mój dinozaur". Delfinki pokolorowały obrazki dinozaurów oraz wykonały pracę plastyczną z rolek po papierze -"Dinozaur".
Obszary z podstawy programowej I.2;5;7; II.2; III.5;6; IV.1;5;11. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska 
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W dziecięcym laboratorium - projekt edukacyjny

W minionym tygodniu dzieci z grupy Delfinki realizowały projekt edukacyjny pt. "W dziecięcym laboratorium". Metoda projektu oparta jest na samodzielnym zdobywaniu wiadomości i sprawdzeniu swoich umiejętności w różnych sytuacjach życiowych. "W dziecięcym laboratorium" to projekt, w którym dzieci stworzyły siatkę wiedzy, dowiedziały się, że należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, że można robić je tylko z rodzicami lub innymi osobami dorosłymi. Poprzez wykonywanie eksperymentów rozwijaliśmy ciekawość poznawczą. Podczas realizacji projektu maluszki brały udział w zabawach stymulujących aktywność poznawczą biorąc czynny udział w wykonywanych eksperymentach, przygotowywaniu składników potrzebnych do zabaw w małego chemika - zachęcanie do smakowania i wąchania niektórych z nich (wody, mleka, soli, pieprzu, octu). Dzieci zauważyły, że na efekty niektórych eksperymentów trzeba czekać długo (barwienie kapusty pekińskiej, krystalizację soli), inne wychodzą szybko (uciekający pieprz, kolorowych deszcz, wulkan, cukierkowa tęcza, kolorowe bąbelki).
W trakcie realizacji projektu "Delfinki " nauczyły się piosenki pt. "W białym fartuszku", poznały znaczenie słowa - laboratorium, ciecz, ciało stałe. Dzieci również eksperymentowały z kolorami wykonując pracę plastyczną "Mieszamy kolory". Praca tą metodą nie jest łatwa, ale daje dużo satysfakcji dzieciom i nauczycielom. Kształci u dzieci umiejętność logicznego i kreatywnego myślenia oraz umiejętności współpracy, a także rozwija samodzielność.
Obszary z podstawy programowej: III9, IV2, IV5, I5, III1, III8, III2, IV8 <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

Co wiemy o kosmosie

W minionym tygodniu 12-16.02. w naszej grupie rozmawialiśmy o kosmosie. Delfinki pogłębiły swoją wiedzę na temat Układu Słonecznego, dowiedziały się jak nazywają się planety, które krążą wokół Słońca. Dzieci oglądały film edukacyjny pt. "Ala i Układ Słoneczny", bawiły się przy piosence pt. "Kosmiczna rodzina". Brały czynny udział w zabawach ruchowych. Na zajęciach plastycznych malowały rakietę. Utrwaliły nazwy figur geometrycznych oraz doskonaliły umiejętność liczenia.
Na zajęciach rytmicznych doskonaliły umiejętność wyklaskiwania rytmu.
Punkty z Podstawy programowej: I 2;5;II.1; III.4; IV. 1;2;5;7;8; <<<foto>>>
Opracowała Iwona Jaśkowska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

Bajki, baśnie, bajeczki

W tygodniu od 5.02.-9.02. 2024 w grupie Delfinków rozmawialiśmy o bajkach znanych i nieznanych dzieciom. Maluchy wysłuchały opowiadanie B. Szelągowskiej "Królewna Kłamczuszka", na podstawie którego nauczyły się odróżniać informacje prawdziwe od nieprawdziwych. Przedszkolaki nauczyły się piosenki pt. "Książkowe czary". Bawiliśmy się przy piosence, instrumentami muzycznymi: grzechotkami, pałeczkami drewnianymi, małymi talerzami. Z treści matematycznych przeliczaliśmy w zakresie 3 i 5, oraz uczyliśmy się stosować liczebniki porządkowe. Podsumowaniem naszej pracy w tym tygodniu było wykonanie Kubusia Puchatka z papierowych talerzyków, a przy okazji dzieci utrwaliły nazwy kolorów: żółty i czarny (po angielsku także), oraz figurę geometryczną koło. 
Na zajęciach z rytmiki poznaliśmy instrument muzyczny - tamburyno.
Zrealizowane punkty z Podstawy programowej I.1;2;3;5;7; II.1;6;III.1;4;5; IV. 1;2;3;7;11; 12; 15 <<<foto>>>
Zatwierdziła: Teresa Lągota

PTAKI ZIMĄ

Dzieci z grupy Delfinki dowiedziały się, że zima to bardzo trudny czas dla ptaków i leśnych zwierząt. Ze względu na śnieg i niską temperaturę trudno im zdobyć pożywienie. W pierwszym tygodniu lutego dzieci poznały nazwy ptaków zimujących w Polsce, oraz podstawowe zasady dokarmiania ptaków i jakimi ziarnami można je dokarmiać. Nasypały do karmnika ziaren słonecznika. Dowiedziały się także, kto opiekuje się leśnymi zwierzętami i gdzie leśniczy rozkłada karmę dla saren, zająców i dzików. Maluchy nauczyły się piosenki o wróbelku - "Ptaki w karmniku", bawiły się przy piosence "Lata ptaszek". Rozwijały umiejętność liczenia, wskazywały gdzie jest mniej, a gdzie jest więcej. Podczas aktywności plastycznych rysowały kredkami, wyklejały i przyklejały -wykonały pracę plastyczną "Karmnik dla ptaków"
Zrealizowane punkty z podstawy programowej: I.1; 5; 7; II.10; 11; III.8, 9; IV. 7, <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska
 Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urodziny

W ostatnim czasie urodziny obchodzili Kuba J. i Mikołaj K.,

którym raz jeszcze życzymy samych radosnych chwil i dużo zdrowia  🎁 🎂.

<<<foto>>

Opracowała I. Jaśkowska


Nasi Dziadkowie

W drugim tygodniu stycznia w grupie II rozmawialiśmy o Babciach i Dziadkach. Maluchy dowiedziały się co to jest drzewo genealogiczne. Wysłuchały opowiada pt. "Ciasteczkowa przygoda" A. Widzowskiej. Wykonały laurki dla dziadków oraz kolorowały kwiaty do bukietu. W środę 10 stycznia gościliśmy Babcie i Dziadków, była to bardzo miła uroczystość. Maluchy zaprezentowały przygotowaną część artystyczną: recytowały wiersze oraz zaśpiewały piosenkę "Babciu droga babciu" i "Zima, zima pada śnieg". Przedszkolaki również zilustrowały ruchem piosenkę pt. "Płatek śniegu". Na zakończenie spotkania z dziadkami dzieci odśpiewały 💯 lat i wręczyły swoim gościom laurki.
Obszary z podstawy:I.5; II.1; III.2; IV.7; IV.8

URODZINY

W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Ali P. i Gniewka,

którym raz jeszcze życzymy wszystkiego najlepszego.

W piątek 12.I bawiliśmy się na balu, na który przybyło wiele bajkowych postaci. Bawiliśmy się świetnie. <<<foto>>>
Opracowała I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Zabawki

W pierwszym tygodniu stycznia w grupie II Delfinki rozmawialiśmy o zabawkach. Dzieci poznały zasady odpowiedzialnego obchodzenia się zabawkami, nie niszczenia ich, odkładania na ustalone dla nich miejsca. Uczyły się piosenki pt. "Mój pluszak", oraz słuchały wiersza "Naprawiamy misia" Cz. Janczarskiego.
W tym tygodniu dzieci, także wykonały I etap laurek dla Babć i Dziadków.
Na zajęciach z rytmiki maluchy uczyły się szybkiej reakcji na zmiany tempa muzyki.
Obszary z podstawy:I.1;I.4;I.5; II.3; III.4; IV.7; IV.8 <<<foto>>>
URODZINY
W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Piotrka raz jeszcze wszystkiego najlepszego dla jubilata.
Opracowała I. Jaśkowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

CO UŁATWIA PRACE W DOMU?

W ostatnim tygodniu listopada w grupie "Delfinki" rozmawialiśmy na temat: "Co ułatwia prace w domu?" . Dzieci wysłuchały wiersza B. Szelągowskiej pt.: "Urządzenia elektryczne". Zapoznały się z urządzeniami ,które ułatwiają prace w domu. Dowiedziały się, że bez zgody i nadzoru rodziców nie mogą sami używać urządzeń elektrycznych. Przedszkolaki nauczyły się piosenki pt.:"Pucu, pucu", oraz wykonały pracę plastyczną "Lampka". Maluszki ćwiczyły słuch, poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych. Z języka angielskiego utrwalaliśmy nazw kolorów. Nie zabrakło w tym tygodniu, także zajęć rytmicznych, na tych zajęciach dzieci wyrabiały umiejętność reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki. Obszary z Podstawy Programowej I.1; I.4;  I.5; II.4; III.4; IV.5; IV.7; IV. 20; 

Zatwierdziła: Monika Demczuk


GŁOŚNE CZYTANIE

W tym tygodniu odwiedziła nas babcia Karola. Przeczytała dzieciom książeczki "Wesoły autobus" i "Basia i karetka". Przedszkolaki poznały przygody wesołego autobusu, książeczka ta miała ruchome elementy przez co dzieci były nią zachwycone. Głośne czytanie sprzyja rozwojowi mowy i wyobraźni dzieci. Bardzo dziękujemy pani Bożence - babci Karolka. <<<foto>>>
Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


PROJEKT "NIE LADA TO GRATKA! POZNAJEMY MISIA USZATKA"

W ramach projektu wykonaliśmy zadanie listopadowe: dzieci wysłuchały opowiadania pt.: "A psik, a psik". Rozmawialiśmy na temat zdrowia, oraz odpowiednich zachowań, jak uchronić się przed zarażeniem. Bawiliśmy się- różnymi rodzajami kasz, rysując palcami w kaszach . Wykonaliśmy instrumenty muzyczne z buteleczek i kaszy. Dzieci zapoznały się z historią powstania pluszowego misia oglądając film edukacyjny. <<<foto>>>
Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Zdrowie naszym skarbem

Jesień to pora roku, kiedy trzeba zadbać o zdrowie, dlatego "Delfinki" w czwartym tygodniu listopada realizowały temat "Zdrowie naszym skarbem". Maluszki dowiedziały się, jak dbać o zdrowie poprzez odpowiednie odżywianie się, ruch i wypoczynek. Słuchaliśmy utworów o tej tematyce, uczyliśmy się piosenki pt. "Myj ręce". Podczas zajęć rytmicznych skakaliśmy przez kałuże, bawiliśmy się przy piosence: "Głowa, ramiona". W ramach zajęć matematycznych utrwaliliśmy pojęcia: krótki, długi, najdłuższy. W języku angielskim poznaliśmy słowa: woda - water, mydło - soap. W ramach zajęć rytmicznych dzieci poznały pojęcie: wolno, szybko w muzyce. Obszary z podstawy programowej: I.5; I.7; II.4; III.5; IV.5; IV.7;
 
PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA
22 listopada 2023 r odbyło się "Pasowanie na przedszkolaka"- była to pierwsza ważna uroczystość w życiu maluszków, na której obecni byli rodzice. Dzieci odświętnie ubrane i bardzo przejęte recytowały wiersze, śpiewały piosenki i ilustrowały ruchem piosenki: "Boogie- Woogi" i "Góry do góry". Po części artystycznej maluszki złożyły uroczystą przysięgę, że będą uśmiechnięte, będą słuchały pań, oraz będą grzecznie się bawiły i pilnie uczyły. Pani Dyrektor za pomocą "kredki" dokonała uroczystego pasowania. Na pamiątkę tego wydarzenia każde dziecko otrzymało dyplom oraz słodki upominek. Uroczystość ta była pełna wzruszających momentów i dostarczyła wspaniałych wrażeń rodzicom oraz dzieciom.
 
URODZINY
W tym miesiącu urodziny obchodzili Gabryś i Hania. Życzymy Wam dużo zdrowia i radości oraz wszystkiego najlepszego.
<<<foto>>>

Zatwierdziła: Monika Demczuk


A deszcz pada i pada

W trzecim tygodniu listopada grupa "Delfinków" realizowała temat "A deszcz pada i pada". Dzieci słuchały opowiadania A. Widzowskiej "Kropelki", oraz oglądały film edukacyjny "Skąd się bierze deszcz", dzięki czemu poznały zjawisko krążenia wody w przyrodzie. Dzieci nauczyły się porównywania i szacowania ilości kropelek - mało, dużo, tyle samo. Maluchy uczestniczyły w zabawach ruchowych Słońce świeci - deszcz pada, Przeskocz przez kałużę. Wykonały pracę plastyczną Parasol. Poznały piosenkęDreszczyk. W ramach zajęć rytmicznych wystukiwaliśmy drewnianymi klockami rytm do refrenu piosenki. Z języka angielskiego utrwaliliśmy słowa mały - small, duży - big.
Obszary podstawy programowej: I.5; I.6; III. 8; III.9; IV. 8; IV.12;
W czwartek naszą grupę odwiedził specjalny gość, pies Koda ze swoją panią Basią (zoopsychologiem i animaloterapeutą). Dzieci dowiedziały się jak opiekować się, psem i co jest potrzebne mu do życia, oraz jak się zachowywać względem znanych i nieznanych psów. Wiele radości dzieciom sprawiło podawanie karmy oraz głaskanie Kody. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


DOMOWI ULUBIEŃCY

W ramach tematu tygodniowego "Delfinki" poszerzyły swoją wiedzę o zwierzętach domowych, poznawały nazwy różnych gatunków zwierząt, ich potrzeby i zwyczaje. Celem pracy w tym tygodniu było kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec zwierząt domowych, oraz wzbogacanie zasobu wiadomości o nich. Dzieci wysłuchały wiersza A. Widzowskiej "Opiekun zwierząt". Bawiły się przy piosence "Pies i kot". Podczas zabaw dźwiękonaśladowczych ćwiczyły odgłosy wydawane przez zwierzęta. Przedszkolaki poznały potrzeby zwierząt, oraz dowiedziały się kto jest lekarzem domowych pupili - weterynarz. Wykonały prace plastyczne związane z tematyką - kolorowały pieska i kotka, oraz naklejały wełnę na kłębek (zabawka kota). Obszary z podstawy programowej I.5, II.2, II.10, III.3, IV.2, IV.5, IV.7. Maluszki uczestniczyły także w zajęciach rytmicznych według zabaw z płyty "Tuptaj maluszku" - ćwiczyliśmy reakcję na zmianę tempa.
Zrealizowaliśmy także zadanie październikowe z projektu "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka", dzieci wysłuchały opowiadania "Upominki z lasu" i "Powitanie". Wykonały "Jeżyki" oraz kolorowe liście. Przeliczały kasztany, szyszki, listki czyli jesienne dary. <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Moja rodzina

Trzeci tydzień października (16-20) w grupie II "Delfinki" poświęcony był tematyce " Moja rodzina i mój dom". Dzieci wysłuchały opowiadania E. Stadtmuller pt."Ciapek i psia wróżka". Wypowiadały się na temat członków rodziny. Zapoznały się z piosenką "Rodzina to my". Z treści matematycznych "Delfinki" poszerzyły wiedzę na temat kształtów. Utrwaliły wygląd i nazwy figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat). Wykonały także pracę plastyczną z figur "Dom". Maluszki uczestniczyły w zajęciach rytmicznych, wyrabiających poczucie rytmu z wykorzystaniem elementów metody Carla Orffa. obszary z podstawy programowej: I.5, II.2, III.3,IV.5, IV.7 <<<foto>>>
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Leśne zwierzęta jesienią

W drugim tygodniu października "Delfinki" dowiedziały się co robią jesienią leśne zwierzęta i jak wygląda las jesienią. W trakcie zajęć dydaktycznych poznały rodzaje drzew, dowiedziały się, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy. Ćwiczyły małą motorykę wykonując jeża z masy solnej i makaronu spaghetti. Doskonaliły umiejętność segregowania, klasyfikowania i przeliczania podczas zabawy matematycznej "Zwierzęta jesienią". W tym tygodniu dzieci brały udział w zajęciach z rytmiki - próbowały swoich sił w śpiewaniu solo.I.5, I.6, II.10, II.11, III.5, IV.1, IV.2, IV.7 <<<foto>>>
Opracowała : Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Jesień w sadzie i ogrodzie

W pierwszym tygodniu października "Delfinki" realizowały temat kompleksowy związany z jesienią w sadzie i ogrodzie. Podczas zajęć edukacyjnych dzieci utrwaliły nazwy i wygląd owoców oraz warzyw ( także w jęz. angielskim), doskonaliły umiejętności przeliczania w zakresie 3. Maluchy wykonały, także prace plastyczne, malowały farbami " Kosz z darami jesieni". Dowiedziały się także, że owoce i warzywa są źródłem witamin i należy je jeść surowe jak i gotowane. Omawiając ten temat  dzieci dowiedziały się, kto to jest ogrodnik i czym się zajmuje.  Na zajęciach z rytmiki dzieci bawiły się przy piosence "Małe czerwone jabłuszko", ilustrując ją ruchem zgodnym z treścią utworu.
Obszary z podstawy programowej I.5, II.2, III.3, IV.2, IV.5, IV.7 <<<foto>>>
Urodziny
W ostatnim czasie w naszej grupie świętowaliśmy wspólnie urodziny Patryka i Antka P.
Jubilatom odśpiewaliśmy "Sto lat". Chłopcy!  Życzymy Wam wszystkiego co najlepsze.
Opracowała: Iwona Jaśkowska

Zatwierdziła: Monika Demczuk


Nie lada to gratka

"Delfinki" w drugim tygodniu września zrealizowały pierwsze zadanie z projektu "Nie lada to gratka! Poznajemy Misia Uszatka". Dowiedziały się kto napisał i zilustrował książki z jego przygodami, urządziły misiowy kącik. Maluszki słuchały opowiadania "Pierwszy dzień w przedszkolu" i "Przyjaciele Misia Uszatka"(IV.2, IV.5). Poznały i omówiły kodeks przedszkolaka (III.5, III.8), oraz wykonały pracę plastyczną (I.7, IV.8). Bawiły się przy piosence "Jadą, jadą misie" (I.5, IV.7). <<<foto>>>
W minionym tygodniu obchodziliśmy urodziny Oliviera, dzieci odśpiewały "Sto lat" jubilatowi.
Jeszcze raz wszystkiego najlepszego Olivierku.

Zatwierdziła: Monika Demczuk