Grupa 1 2020 / 2021

ŁĄKA WIOSNĄ

W maju grupa maluszków bacznie obserwowała przyrodę, starając się znaleźć jak najwięcej zmian, które zachodzą w niej na wiosnę. Oprócz obserwowania zmieniającej się przyrody dzieci poznały mieszkańców łąki, takich jak: pszczoły, biedronki, ślimaki, żabki, świerszcze, muchy, komary oraz dowiedziały się jakie wydają odgłosy. Obejrzały inscenizację „Ślimak” wg. utworu W. Chotomskiej z wykorzystaniem sylwet i ilustracji, którą później opowiadały własnymi słowami. Miały możliwość przypatrzeć się z bliska ślimakom winniczkom przyniesionym do przedszkola. Dowiedziały się, jakie mają zwyczaje, jakie jest ich ulubione pożywienie. Podczas wyjścia na plac zabaw, dzieci zwróciły wolność ślimakom – znajdując odpowiednie miejsce i wypuszczając je. Dzieci dowiedziały się jak ważne jest środowisko naturalne dla zwierząt żyjących na swobodzie. 
Podczas zabaw muzyczno-ruchowych i tanecznych związanych z omawianą tematyką „Biedroneczki” rozwijały poczucie rytmu, sprawność ruchową, wyobraźnię dźwiękotwórczą. Maluszki szczególnie polubiły zabawę z piosenką „Dwa motylki”, przy której radośnie się bawiły. 
Dzieci poznały i nazywały rośliny i kwiaty spotykane na łące (mlecz, koniczyna, maki, chabry, rumianki). Wykonały biedroneczki z talerzyka tekturowego doskonaląc koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną, umiejętność posługiwania się klejem.
Omawiana tematyka, była świetną okazją do okazania i uczenia dziecka szacunku do przyrody. Rozmawialiśmy również o tym, w jaki sposób traktować złapane owady, żaby czy ślimaki, jak dbać o przyrodę by była dalej taka piękna. Warto kształtować w dzieciach świadomość konsekwencji swoich czynów oraz rozwijać postawę troski i dbałości o otaczający nas świat. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska     
Zatwierdziła: Monika Demczuk

"DBAMY O ZIEMIĘ”

Jak co roku 22 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi. Obcowanie z naturą uwrażliwia nas na piękno, a także pozwala nam wyciszyć się, uspokoić. Natura nas chroni, karmi, wspiera prawidłowy, zdrowy rozwój. Od najmłodszych lat należy uczyć szacunku do natury. Maluszki podczas realizacji tematyki kompleksowej „Dbamy o Ziemię” zastanawiały się, co trzeba zrobić, żeby nie zanieczyszczać środowiska. Uczyły się segregować śmieci, pamiętając, że dzieli się je na różne kategorie. Podczas spaceru po okolicy oglądały i rozróżniały różne kontenery na śmieci. Przyswajały wiedzę, gdzie należy wyrzucać papier, szklane butelki, plastik, puszki. Podczas zajęć i zabawy dydaktycznej „Czym jest spowodowane zanieczyszczenie powietrza” dzieci dowiedziały się, co wpływa na zanieczyszczone powietrze i w jaki sposób można temu przeciwdziałać (stosując filtry, odpowiednią benzynę, częściej poruszając się rowerem).
Ilustracje, filmy edukacyjne „Nasza planeta”, książeczki „Dbam o przyrodę” przedstawiające piękne krajobrazy i zanieczyszczone uświadomiły dzieciom, jak ważne jest dbanie o środowisko. „Biedroneczki” chciały być przyjaciółmi Ziemi, obiecały nie zrywać kwiatów bez potrzeby szczególnie chronionych, nie łamać drzewek, gałęzi, niepotrzebnie zrywać liści i nie niszczyć drobnych zwierząt, owadów, ptaków i ich jaj.
Maluszki dowiedziały się również, jak bardzo ważna jest dla naszej Ziemi hodowla pszczół i dlaczego ludzie je hodują, zapoznały się z pracą pszczelarza. Dzieci samodzielnie wykonały pracę plastyczne dotyczące omawianej tematyki: kolorowały ule i pszczoły, wyklejały z kolorowego papieru kwitnące wiosenne drzewa. Dowiedziały się, że rośliny produkują tlen i są bardzo potrzebne człowiekowi i zwierzętom do życia. Dzieci z gr I pogłębiły świadomość ekologiczną, uczyły się szacunku do natury, obiecały, że będą sadziły drzewa i kwiaty, nie zaśmiecały lasów i podwórka, oszczędzały wodę, światło, segregowały śmieci. <<<foto>>>
opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Propozycje aktywności i materiały dydaktyczne związane ze zdalną realizacją podstawy programowej.
12.04.2021 - 16.04.2021
Materiały dla dzieci i rodziców
religia

Propozycje aktywności i materiały dydaktyczne związane ze zdalną realizacją podstawy programowej.
29.03.2021 - 09.04.2021
Materiały dla dzieci i rodziców
religia

„IDZIE WIOSNA”

Marzec to miesiąc, w którym powoli odchodzi zima, ustępując kolejnej porze roku –wiośnie. Zamiast śniegu z nieba kapie deszcz, a ślizgawki zamieniają się w kałuże.
„Biedroneczki” obserwowały charakterystyczne dla przedwiośnia zjawiska atmosferyczne, nazywały je, rozwijały umiejętność wiązania opisu słownego z treścią obrazka, rozpoznawały i nazywały pory roku, dowiedziały się jak dostosować strój do pogody, doskonaliły sprawność manualną poprzez przyklejanie do gałązek wierzbowych kuleczek (bazie kotki).
Maluszki zaprosiły do przedszkola wiosnę przez stworzenie zielonego kącika. Chętnie uczestniczyły w sadzeniu cebuli na szczypior i pietruszki na zieloną natkę. Dzieci dowiedziały się czego potrzebują rośliny, aby rosnąć, jakie są etapy sadzenia roślin – w teorii i w praktyce – oraz obserwowały kiełkujące rośliny. Dowiedziały się, jakie znaczenie ma jedzenie szczypiorku, zielonej natki i innych ziół dla zdrowia. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów 

5.03.2021r. obchodziliśmy „Dzień Dentysty”. Realizując kolejne zadanie z projektu „Sport i zdrowie Leśnych Skrzatów” dzieci z gr I i II przyswajały wiedzę na temat zdrowia, zdrowego odżywiania się, konieczności chodzenia do gabinetu dentystycznego.
Oglądając filmy edukacyjne „Wizyta u dentysty”, „Czas na zdrowie”, „Pierwsza wizyta dziecka u dentysty” dzieci zapoznały się z zawodem dentysty, wyglądem gabinetu dentystycznego oraz sposobem zachowania się podczas wizyty w gabinecie. Bohaterowie historyjek Tosia i Tomek uczyły dzieci właściwego zachowania się u dentysty, sposobem prawidłowego mycia zębów. Dzieci zapoznając się bliżej z omawianą tematyką kolorowały przybory do mycia zębów. Przedszkolaki dowiedziały się, że aby mieć zdrowe zęby trzeba się prawidłowo odżywiać, a cukier i słodycze mają niewiele wartości odżywczych i są częstą przyczyną psucia się zębów.
Dzieci obiecały, że będą dbały o zęby, myły je codziennie, jadły zdrowe jedzenie – warzywa i owoce które są źródłem wielu witamin i będą odwiedzały dentystę bez płaczu. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POJAZDY NA LĄDZIE, WODZIE I W POWIETRZU

Tematem I tygodnia marca były pojazdy. Najbardziej znanym dzieciom jest rower, dlatego też od niego przedszkolaki zaczęły zdobywać wiedzę o pojazdach. Maluszki rozpoznawały jakimi rowerami jeżdżą dorośli, a jakimi dzieci, dowiedziały się, dlaczego tak ważny dla rowerzysty jest kask oraz jak należy jeździć, aby wszyscy na drodze czuli się bezpiecznie. Dzieci poznawały inne pojazdy lądowe: samochody osobowe, ciężarowe, ratownicze, tramwaje, pociągi oraz pojazdy poruszające się na wodzie i w powietrzu. Przedszkolaki utrwaliły wiedzę na temat, w jaki sposób te pojazdy się poruszają – klasyfikowały je w zabawie dydaktycznej . Podczas omawianej tematyki dzieci zdobyły wiedzę na temat umiejętności zachowania się na chodniku, bezpiecznego przechodzenia przez ulicę, znajomości sygnalizacji świetlnej.
Dzieci wypowiadając się na temat tablic graficznych „Na ulicy”, bawiąc się w organizowane zabawy ruchowe min. „Samochody”, „Policjant na drodze”, „Uwaga czerwone światło”, kształtowały umiejętność uważnego słuchania, obserwowania, budowania wypowiedzi poprawnie gramatycznej; rozwijały koordynację wzrokowo-ruchową, utrwaliły znaczenie zielonego i czerwonego światła na sygnalizatorze, zapoznały się z pracą policjanta, wyglądem munduru i akcesoriami wykorzystywanymi w pracy.
Omawiana tematyka i organizowane zabawy i zajęcia miały na celu uwrażliwienie dzieci na to, aby ich zachowanie było przemyślane. Szczególnie zaś uczulano dzieci na to, aby korzystając z ruchu drogowego, zawsze znajdowały się pod opieką dorosłych. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POZNAJEMY PRACĘ FRYZJERA

W ostatnim tygodniu lutego maluszki poznawały pracę fryzjera. Dorosłym wizyta u fryzjera kojarzy się z przyjemnością i efektem wspaniałej fryzury i dobrym samopoczuciem. Zupełnie inne zdanie mogą mieć na ten temat dzieci. „Biedroneczki” przeniosły się do salonu fryzjerskiego bawiąc się w „kąciku fryzjerskim”, oglądając film na temat pierwszej wizyty u fryzjera. Dzieci wykonywały prace plastyczne „Fryzury”, posługiwały się nazwami fryzur, poszerzały zasób słów w zabawie dydaktycznej „Co jest potrzebne do pracy fryzjerce?”.
Przez cały tydzień zapoznawały się z narzędziami pracy fryzjera i akcesoriami używanymi do tworzenia fryzur, wdrażane były do używania zwrotów grzecznościowych, doskonaliły spostrzegawczość słuchową – kojarząc dźwięki z przedmiotem. Maluchy dzieliły się swoimi spostrzeżeniami na temat dbania o włosy oraz doświadczeniami związanymi z wizytą u fryzjera, tym samym przekonując inne dzieci, że wizyta w salonie fryzjerskim może być przyjemna i nie należy się bać. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Baśniowy świat

Świat baśni i bajek fascynuje i ciekawi, pobudza dziecięcą wyobraźnię. W lutym maluszki wzbogacały wiedzę o bajkach i ich bohaterach. W bajkowy świat wprowadziły nas książki, filmy, historyjki obrazkowe, opowiadania. Biedroneczki słuchały m.in. takich bajek jak: „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”, „Księżniczka na ziarnku grochu”, „Calineczka”, „Jaś i Małgosia”.
Rozpoczęta kampania „Cała Polska czyta dzieciom” propaguje codzienne czytanie dzieciom książek jako skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju – psychicznego, umysłowego, społecznego, moralnego – oraz budowania zasobów wewnętrznych dziecka: kompetencji emocjonalnych i intelektualnych. Biedroneczki słuchając bajek doskonaliły koncentrację uwagi i pamięci, umiejętność budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie, rozpoznawały dobre i złe zachowanie bohaterów, rozwijały zainteresowania książką. <<<foto>>>
Opracowała Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Poznajemy pracę kucharki

Ostatni tydzień stycznia w gr I. poświęcono na zapoznanie dzieci z zawodem kucharki. Dzieci rozpoznawały przedmioty wykorzystywane w pracach kuchennych, nazywały je i określały do czego służą. Rozwijały umiejętność rozróżniania dźwięków – odgłosów dochodzących z kuchni m.in.: miksera, mikrofali, sztućców. Zabawy te zachęciły dzieci do wypowiedzi na temat ich ulubionych potraw. Zwróciliśmy również uwagę na jedzenie
zdrowych produktów i mycie rąk przed każdym posiłkiem.
Zaprezentowana dzieciom inscenizacja T. Śliwiaka „Łyżka i widelec” wzbogaciła wiedzę dzieci na temat sposobu przygotowywania stołu przed przyjęciem gości na obiad.
Maluszki ochoczo bawiły się w nakrywanie stołu z wykorzystaniem zastawy z kącika lalek, zapoznały się z przeznaczeniem sztućców i sposobem ich układania na stole.
Bardzo istotnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo w kuchni. „Biedroneczki” dowiedziały się, że w kuchni należy zachować szczególną ostrożność zwłaszcza, gdy używa się urządzeń elektrycznych, noża, gorących przedmiotów (czajnik, garnek). Dzieci muszą wiedzieć o niebezpieczeństwach związanych z używaniem tych przedmiotów i o tym, że tymi przedmiotami powinni posługiwać się tylko dorośli. <<<foto>>>
Opracowała M. Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Projekt „Sport i Zdrowie Leśnych Skrzatów"

W styczniu w grupie I i II realizowano kolejne zadania z projektu „Sport i Zdrowie Leśnych Skrzatów".
19 stycznia 2021 roku obchodziliśmy w przedszkolu „Dzień Popcornu”. Dzieci miały możliwość poznania z czego i jak robi się popcorn, a także dowiedziały się jak wyglądają pola kukurydzy i zbiór plonów podczas oglądania filmu edukacyjnego oraz rozmów tematycznych. Dzieci chętnie degustowały popcorn przygotowany przez wychowawczynie, próbowały kukurydzę i produkty z kukurydzy (chrupki kukurydziane, płatki kukurydziane). Dowiedziały się że kukurydza jest warzywem dostarczającym wielu składników odżywczych i chętnie spożywanym zarówno przez dzieci jak i dorosłych. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Zawitała do nas zima”

Dzieci uwielbiają śnieg i zabawę na nim. Rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana daje im wiele radości. Chociaż zima bywa różna, w tym roku nie poskąpiła nam białego puchu.
W styczniu maluszki pogłębiały swoją wiedzę oraz doświadczenia związane ze śnieżną zimą. Badały, jak wygląda płatek śniegu, oceniając, czy jest ciężki, czy lekki, podziwiały świat, który tak bardzo zmienia się pokryty śniegiem. Przeprowadzały eksperyment „Czy śnieg jest czysty”.
Tematyka zimowa przewijała się w zaplanowanych działaniach z dziećmi m.in: w pracach plastycznych, zabawach ruchowych, piosenkach, wierszykach, opowiadaniach, przedstawianych teatrzykach.
Przedszkolaki rozmawiały o zimowych zabawach, dzieliły się własnymi doświadczeniami na ich temat oraz utrwaliły zasady, których należy przestrzegać, aby zawsze bawić się bezpiecznie. Rozwój fizyczny dziecka w wieku przedszkolnym jest niezmiernie ważną sprawą, dlatego też w zimowe dni, o ile aura ku temu sprzyja, warto wychodzić na świeże powietrze, a zabawy na śniegu bez wątpienia sprawią wszystkim dużo przyjemności. <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Święta tuż, tuż

Święta Bożego Narodzenia to czas oczekiwania przez dużych i małych. Bardzo istotną kwestią jest zaznajamianie dzieci z tradycją i obyczajami związanymi z uroczystościami mniejszymi i większymi, narodowymi i religijnymi – tego typu działanie kształtuje tożsamość narodową oraz wprowadza w sferę tradycji i kultury.
W grudniu maluszki przygotowywały się do świąt tworząc dekoracje świąteczne, ubierając choinkę, ucząc się kolęd. Dzieci poznały zwyczaj wysyłania kartek świątecznych do osób bliskich, składania życzeń, tradycję dzielenia się opłatkiem i zasiadania do wspólnej kolacji wigilijnej.
„Biedroneczki” dowiedziały się, że Święta Bożego Narodzenia, to nie tylko choinka, Mikołaj, prezenty - istotą tych świąt jest narodzenie Jezusa. Historię narodzin Jezusa poznawały z kolęd, opowiadań i z literatury dziecięcej. Omawiana tematyka sprawiła, że w przedszkolu zapanowała świąteczna atmosfera i wprowadziła dzieci w radosny nastrój zbliżających się świąt. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Urządzenia w moim domu

Ostatni tydzień listopada w gr I. poświęcono urządzeniom elektrycznym wykorzystywanym w domu. Maluszki dowiedziały się, jak bardzo potrzebny jest prąd, bez którego nie świeciłyby żarówki, nie działałyby np. pralka, telewizor, odkurzacz i wiele innych urządzeń.
Omawiana tematyka była okazją, aby zapoznać dzieci z zasadami bezpieczeństwa w obliczu różnych sytuacji. Dzieci z najmłodszej grupy dowiedziały się, że prąd również może być bardzo groźny. Dlatego dzieci nie powinny:
- korzystać samodzielnie z urządzeń elektrycznych,
- dotykać mokrymi rękoma urządzeń podłączonych do prądu,
- wkładać wtyczek do gniazdek,
- bawić się kablami urządzeń elektrycznych.
„Biedroneczki” zasad bezpieczeństwa i właściwego postępowania uczyły się również słuchając książeczek edukacyjnych: „Prąd”, „Zapałka” z serii „Bezpieczny przedszkolak”. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Dbamy o zdrowie

W grupie I (3-latki) pierwszy tydzień listopada poświęcono tematyce „Dbamy o zdrowie”. Inicjując różnorodne zadania, nauczycielki uświadamiały dzieciom jak ważna jest profilaktyka w zakresie własnego zdrowia i dobrego samopoczucia.  Maluszki zdobyły wiadomości o tym, co wpływa na zdrowie oraz poznały zasady zdrowego odżywiania. Dzieci poszerzyły wiedzę z zakresu dbania o higienę, poznały prawidłowy sposób mycia rąk z uwzględnieniem kolejności etapów. Uświadamiano przedszkolakom konieczność spożywania owoców, warzyw i nabiału oraz ograniczenia taki produktów jak słodycze. W sali zorganizowano kącik z atrybutami, ilustracjami, kartami demonstracyjnymi związanymi ze zdrowym żywieniem, zdrowym stylem życia. Tupcio Chrupcio z książki „Dbam o zęby” podpowiedział dzieciom jak dbać o zęby i co jeść, aby im nie szkodzić. Rozmowy z dziećmi, zabawy dydaktyczne, ruchowe, tematyczne, wierszyki, prace plastyczne i poznane piosenki wzbogaciły u dzieci wiedzę na temat zdrowego trybu życia i zdrowych nawyków.  <<<foto>>>
przygotowała Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

Jesienne zabawy

We wrześniu maluszki poznawały jesienne dary: owoce i warzywa. Uczyły się je rozróżniać, liczyły, porównywały, układały owocowe rytmy, dowiadywały się o potrzebie spożywania ich jako źródła wielu witamin. Biedroneczki lepiły też z masy solnej, bawiły się i tańczyły przy piosenkach o owocach i warzywach, grały na instrumentach perkusyjnych, brały udział w organizowanych zabawach tematycznych „Sklep owocowo-warzywny”. A po wysłuchaniu utworu T. Fiutowskiej „Chciałabym mieć szal” układały z liści szal dla Pani Jesieni. Maluszki utrwalały w ten sposób wiadomości o aktualnej porze roku – jesieni, rozwijały umiejętności matematyczne, mowę, percepcję wzrokowo-ruchową. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

„Nasze grupowe drzewko”

Maluszki wykonały pierwszą wspólną pracę „Nasze grupowe drzewko”. Dzieci malowały farbami pień drzewa i odbijały swoją dłoń (listki) przy jego gałęziach. Wspólna praca miała na celu ułatwienie poznania się dzieci, przełamywania lęku, budowania więzi w grupie. <<<foto>>>
Przygotowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk