Grupa 1 - 2024 / 2025

ŻABKI

wych. Marzenna Murawska, Monika Demczuk


DZIEŃ DZIECKA

Na początku czerwca obchodziliśmy Dzień Dziecka. Jest to święto obchodzone niemalże na całym świecie, W minionym tygodniu dzieci opowiadały o swoich ulubionych potrawach, zabawkach, bohaterach z bajek, dowiedziały się, że każdy może lubić coś innego. Przedszkolaki zapoznały się z wyglądem dzieci z innych stref klimatycznych. , poznały ich zajęcia oraz środowisko w którym mieszkają. Słuchały wiersza J. Tuwima pt. „Bambo”, oglądały film edukacyjny „Dzieci świata”, bawiły się przy piosenkach „Chinka”, „Eskimosek”, „Dzieci świata”, „Żabki”. Rozwijały umiejętność odtwarzania ruchem treści muzycznych oraz wyrabiały pozytywny stosunek do dzieci inaczej wyglądających. Na zajęciach muzyczno-rytmicznych rozwijały ekspresję słuchową, ruchową i muzyczną. Dzieci wykonywały pracę plastyczną „Kolega z Afryki”: doklejały do sylwety z czarnego papieru elementy z bibuły i plasteliny.
Dużą atrakcją dla maluszków była piniata-żabka, przygotowana przez mamę Tadzia R. Wielką radość sprawiło dzieciom rozbijanie piniaty kolorowymi pałeczkami z której wysypywały się smakołyki dla nich. Dzieci ćwiczyły zręczność, koncentrację, dokładność i celność uderzeń pałeczkami.
W tym tygodniu przedszkolaki wybrały się również na wycieczkę do Straży Pożarnej. Maluszki wzbogaciły wiedzę na temat pracy strażaków, poznały umundurowanie, sprzęt gaśniczy i wyposażenie wozu strażackiego.
Największą niespodzianką dla dzieci był Piknik Profilaktyczny w przedszkolu. „Żabki” aktywnie spędziły dzień na świeżym powietrzu, korzystając z różnych atrakcji.
Realizowane punkty z podstawy programowej: (I1, I2, I6, I7, II2, II4, II7, III1, III2, III4, III5, III6, III8, III9, IV8, IV9, IV12, IV18, IV19).
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

WIOSENNA ŁĄKA

W maju wiosna rozkwita swoim pięknem! Kwitnące drzewa, krzewy, kolorowe kwiaty – wszystko to cieszy oczy swoim widokiem.
W minionym tygodniu przedszkolaki bacznie obserwowały przyrodę i starały się znaleźć jak najwięcej zmian, które zachodzą w niej na wiosnę. Oprócz obserwowania zmieniającej się przyrody dzieci poznały mieszkańców łąki, takich jak: pszczoły, biedronki, żabki, świerszcze, muchy, komary, motyle. Na podstawie tablic graficznych, filmu edukacyjnego „Życie na łące” nazywały zwierzęta oraz roślinność łąkową. Poznawały dźwięki wydawane przez niektóre owady i drobne zwierzęta, ćwiczyły mięśnie narządów mowy podczas zabawy ortofonicznej „Koncert na łące”. Dzieci opowiadały historyjkę obrazkową „Muzyka przyjaźni” i zapoznały się z procesem przemiany gąsienicy w motyla. Przedszkolaki wzbogaciły wiedzę na temat życia pszczół i ich roli w przyrodzie, poznały pracę pszczelarza. Wykonały prace plastyczne: biedroneczkę z tekturowego talerzyka oraz pszczołę kolorując obrazek kredkami. „Żabki” rozwijały sprawność manualną, doskonaliły umiejętność kolorowania w konturze, posługiwania się klejem i przyklejania elementów z kolorowego papieru.
W zabawie matematycznej „Biedroneczki są w kropeczki” doskonaliły liczenie w zakresie 1-4, porównywały liczebność zbiorów.
Dzieci rozwijały ekspresję muzyczną, kształciły poczucie rytmu podczas zabawy przy piosenkach: „Pszczółka”, „Dwa motylki”. Na zajęciach rytmicznych doskonaliły reakcję na sygnał dźwiękowy oraz rytmizowały fragmenty poznanej piosenki.
Maluchy były wdrażane do zasady „szanujemy przyrodę”, rozwijały empatię i troskę o owady oraz środowisko przyrodnicze.
Zrealizowane punkty podstawy programowej (I5, I6, III1, III5, III8, IV2, IV5, IV7, IV8, IV12, IV15, IV18).
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MOJA RODZINA

Rodzice to najbliższe i najważniejsze osoby w życiu dziecka i właśnie im był poświęcony miniony tydzień. Przedszkolaki uczyły się, w jaki sposób można na co dzień pomagać rodzicom i okazywać im uczucia. Dzieci były zachęcane do swobodnych wypowiedzi na temat ulubionych wspólnych zajęć z rodzicami oraz budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie.
W zabawie dydaktycznej „Rodzice i ich zajęcia” wzbogaciły słownik o wyrazy dotyczące czynności przez nich wykonywane np.: sprzątanie, gotowanie, koszenie trawy, podlewanie ogródka, naprawa samochodu, składanie mebli. Wysłuchały opowiadania H. Bechlerowej „Zajączek z rozbitego lusterka”, oceniały zachowanie bohatera książki Piotrusia, uczyły się właściwego postępowania wobec rodziców.
Maluchy wykonały stempelkami „Serduszka dla mamy i taty”, uczestniczyły w przygotowaniu laurek dla nich. Dzieci z dużym zaangażowaniem przygotowywały się do uroczystości z okazji Dnia Mamy i Dnia Taty. Rodzice mogli podziwiać swoje pociechy w różnych formach artystycznych. Dzieci recytowały krótkie wierszyki, zaśpiewały kilka piosenek m.in. „Mama, tata – święto ma”, „Tralala dla rodziców”. Grały na instrumentach perkusyjnych do piosenki „A ja z misiem gram” oraz zatańczyły do utworu muzycznego „Dwa motylki”.
Takie występy przed bliskimi  osobami, to duże wyzwanie dla maluszków, ale „Żabki” poradziły sobie doskonale. W ten sposób mogły wyrazić kochanym rodzicom, jak bardzo ich kochają”.
Realizowane punkty z podstawy programowej: (I5, I6, I7, I8, II7, II8, III2, III8, IV2, IV5, IV7, IV8, IV12).
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ZWIERZĘTA EGZOTYCZNE

W tym tygodniu w naszym przedszkolu przenieśliśmy się w niezwykłą podróż do świata zwierząt egzotycznych! Dzieci z grupy "Żabki" miały okazję poznać fascynujące gatunki zamieszkujące dżungle, pustynie i sawanny. Wspólnie odkrywaliśmy, gdzie żyją słonie, lwy, tygrysy, papugi, krokodyle, małpy i wiele innych niezwykłych stworzeń. W trakcie zajęć ruchowych naśladowaliśmy sposób poruszania się różnych zwierząt, a na zakończenie tygodnia obejrzeliśmy ciekawe filmy edukacyjne i wysłuchaliśmy opowieści podróżników. Nie zabrakło również zabaw plastycznych — przedszkolaki malowały farbami słonia, a także kolorowały różnego rodzaju kolorowanki.
Dzięki tym zajęciom dzieci nie tylko poszerzyły swoją wiedzę o świecie przyrody, ale także rozwijały wyobraźnię, empatię wobec zwierząt oraz umiejętność współpracy.
Opracowała: Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

NASZE KSIĄŻKI

Sięganie po książki, czytanie, jest bardzo ważne, wzbogaca słownictwo najmłodszych i pozwala na wartościowe spędzanie czasu z dzieckiem. Książki są źródłem wiedzy, dlatego warto by dzieci miały do nich dostęp i były zachęcane do wspólnego czytania.
W minionym tygodniu w gr I realizowaliśmy temat kompleksowy „Nasze książki”. Dzieci zwiedziły przedszkolną bibliotekę, gdzie mogły wypożyczyć wybraną przez siebie książeczkę. Dowiedziały się jakie są rodzaje książek, gdzie można je kupić oraz jak należy o nie dbać.
Wysłuchały wierszy: Tadeusza Kubiaka „Kup mi mamo książeczkę” oraz B. Formy „Księgarnia”, wzbogacając wiedzę na temat poprawnego korzystania z książek. Przedszkolaki wdrażane były do uważnego słuchania i odpowiadania na zadawane pytania.
„Żabki” poznały i utrwaliły treści znanych bajek rozwijając umiejętność wypowiadania się na temat ulubionej książki. Kolorowały kredkami bohaterów z różnych bajek m.in.: Kota w Butach, Calineczkę, Kopciuszka, Śpiącą Królewnę. Rozpoznawały tytuły bajek po charakterystycznej postaci bajkowej oraz rozwiązywały zagadki słowne.
Na zajęciach muzycznych i rytmicznych wesoło bawiły się przy piosence pt. „Bajeczki”, inscenizowały ruchem jej treść, kształciły słuch i poczucie rytmu, rozwijały umiejętność grania na instrumentach perkusyjnych.
W sali powstał „kącik książki”, zaopatrzony w ciekawe książki o tematyce bliskiej dzieciom m.in.: o zwierzętach, zawodach, postaciach bajkowych, pojazdach.
W tym tygodniu zorganizowano spotkania czytelnicze, podczas których rodzice czytali dzieciom książki („Babka ze złością”, „Nie mogę gryźć koleżanek”, „Wiewiórki, które nie umiały się dzielić”, „Lokomotywa” , „Franklin”). Ta forma obcowania z książką w przedszkolu była duża atrakcją dla dzieci oraz doskonałym sposobem na współpracę z rodzicami.
Warto wprowadzać zwyczaj codziennego czytania dzieciom książek w domu – z pewnością będzie on korzystny dla ich rozwoju, a także dla budowania więzi rodzinnych.
Realizowane punkty podstawy programowej: (I4, I5, I6, II1, III3, IV2, IV5, IV7, IV8, IV11, IV12, IV13, IV15)
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

WIELKANOCNE ZWYCZAJE

Święta Wielkiej Nocy zbliżają się wielkimi krokami. W przedszkolu zapanował w tym tygodniu świąteczny nastrój. Dzieci poznały symbole i zwyczaje związane ze świętami oraz uczestniczyły w tworzeniu kącika wielkanocnego.
Temat przedświąteczny był wspaniałą bazą do wszelkiego rodzaju zabaw plastycznych sprzyjających rozwijaniu sprawności manualnej maluchów. Dzieci kolorowały, stemplowały, ozdabiały wielkanocne pisanki, zajączki, kurczaczki. Słuchały wierszy, opowiadań, historyjek obrazkowych o tematyce świątecznej (A. Galica „Wielkanocny kurczaczek”, „Pisanki” K. Bayer, „Najpiękniejsze…” G. Kasdepke, „Przygoda wielkanocna”).
Podczas zabaw matematycznych dzieci utrwaliły liczebniki główne i porządkowe w zakresie 1-3, rozwijały umiejętność odwzorowywania układu elementów, doskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową. Utrwaliły pojęcia małe, większe, największe, duże, mniejsze, najmniejsze, posługiwały się nazwami kolorów podstawowych.
Maluchy inscenizowały ruchem piosenki: „Piosenka wielkanocna”, „Mały króliczek”, rozwijając poczucie rytmu i ekspresje ruchową. Na zajęciach z rytmiki wyrabiały umiejętność reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki w muzyce.
Zabawa integracyjna „Uciekająca pisanka” wprowadziła radosną atmosferę w grupie, a zabawa zręcznościowa „Zanieś jajko” kształtowała precyzję ruchów.
Dzieci w tym tygodniu wzbogaciły wiedzę na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą, zostały zachęcone do aktywnego udziału w przygotowaniach świątecznych we własnych domach oraz kultywowania naszych tradycji.
Zrealizowane punkty podstawy programowej (I5, I7, I8, III9, IV2, IV5, IV7, IV8, IV9, IV10, IV12, IV15 ,IV21).
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W ZGODZIE Z NATURĄ

W dniach 07.04-11.04.25r. w grupie I realizowaliśmy temat związany z ekologią i ochroną środowiska. Dzieci dowiedziały się, jakie są przyczyny zanieczyszczenia Ziemi (wyrzucanie śmieci w niedozwolonych miejscach, wylewanie ścieków do rzek, dymy z kominów i samochodów) oraz jak należy dbać o naszą planetę (segregacja śmieci, oczyszczalnie ścieków, oszczędzanie prądu, wody). Maluszki obejrzały prezentację multimedialną „W zgodzie z przyrodą”, wysłuchały opowiadania B. Gorajskiej „Dziwne papierki”, rozmawiały na temat wiersza „Dobre rady”.
W zabawie dydaktycznej z elementem dramy „Wesołe drzewko – smutne drzewko” wcielały się w rolę takich drzew i oceniały postępowanie chłopca oraz wyjaśniały dlaczego nie wolno niszczyć drzew. Dzieci układały sylwetę drzewa z poszczególnych elementów i nazywały je: korzenie, pień, gałęzie, liście.
Przedszkolaki dowiedziały się, jak należy postępować ze śmieciami, by chronić środowisko, a także w jaki sposób je segregować, zapoznały się z kolorami kontenerów. Dzieci utrwaliły te zasady oraz kolory (żółty, zielony, niebieski) wykonując pracę plastyczną „Kolorowe kontenery”.
„Żabki” wypowiadały ekologiczne hasła, słuchały piosenek o tematyce ekologicznej m.in. „Dzieci dbają o środowisko”. Wesoło bawiły się podczas improwizacji muzycznej „Kwiaty rosną” przy nagraniu spokojnej muzyki. Na zajęciach z rytmiki rozpoznawały i określały charakter muzyki (smutna, wesoła, skoczna).
Dzieci poszerzyły wiedzę na temat otaczającej przyrody, kształtowały postawy przyjazne środowisku przyrodniczemu, rozwijały sprawności manualne oraz zdolności muzyczne i ruchowe.
(I4,I5,I7,II11,III5,III8,IV1,IV2,IV3,IV5,IV7,IV8,IV9,IV18)
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W GOSPODARSTWIE ROLNYM

Miniony tydzień w naszym przedszkolu upłynął pod znakiem fascynującej podróży do świata gospodarstwa rolnego! Dzieci miały okazję poznać życie na wsi, pracę rolnika oraz zwierzęta hodowlane. Przedszkolaki opowiadały, co już wiedzą o życiu na wsi, a następnie obejrzały ilustracje i filmy edukacyjne, które przybliżyły im ten temat. Dzieci uczyły się nazw zwierząt hodowlanych, rozpoznawały ich odgłosy i dowiedziały się, jakie produkty otrzymujemy dzięki nim. Na zakończenie tygodnia zamieniliśmy się w mieszkańców farmy! Były zabawy ruchowe – dreptanie jak kaczuszki i kicanie jak króliczki. Śpiewaliśmy też piosenkę o zwierzątkach i każdy dostał medal małego farmera!
Żabki zapoznały się też z robotem edukacyjnym "Zosią", przy którym rozpoznawały kształty na planszy.
Zrealizowane punkty podstawy programowej I5, III5, III8, IV1, IV2, IV3, IV5, IV7, IV9, IV11, IV18
Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

IDZIE WIOSNA

Wiosna to pora roku, na którą wszyscy z niecierpliwością czekamy. Zima powoli odchodzi i można zaobserwować charakterystyczne dla przedwiośnia zjawiska atmosferyczne.
Dzieci z gr I poznały zmiany atmosferyczne typowe dla tej pory roku. Rozmawiały o nich na podstawie wiersza „Nadchodzi wiosna” A. Surowiec, historyjki obrazkowej „Bałwanki”, filmu edukacyjnego „W marcu jak w garncu”. Układały na konturze garnka elementy marcowej pogody (słońce, krople deszczu, gwiazdki śniegu, chmury, tęczę), nazywały zjawiska atmosferyczne. Obejrzały teatrzyk sylwetowy „Jak się wiosna budziła” wzbogacając wiedzę na temat świata przyrody a mianowicie oznak zbliżającej się wiosny (przebiśniegi, powracające ptaki, ciepłe promienie słońca, cieplejsze dni).
„Żabki” zaprosiły do przedszkola wiosnę przez stworzenie zielonego kącika. Poprzez działania praktyczne poznały etapy sadzenia cebuli i pietruszki oraz siania rzeżuchy. Wzbogaciły słownictwo o nazwy: szczypiorek, natka. Dowiedziały się czego potrzebują rośliny, aby urosnąć oraz obserwowały kiełkujące nowalijki. Zapoznały się z walorami zdrowotnymi ziół, które oprócz tego, że poprawiają smak potraw, to jeszcze korzystnie wpływają na nasze ciało.
Przedszkolaki wykonały prace plastyczne: „Marcowe słonko”, które rysowały kredkami, „Cebulkę ze szczypiorkiem” – wyklejały plasteliną szczypiorek, kolorowały kredkami kontur cebulki.
Podczas zabaw rytmiczno-muzycznych wyrabiały wrażliwość słuchową, poczucie rytmu. Słuchały piosenki „Uciekaj zimo” (sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak), tańczyły i śpiewały przy piosenkach: „Powitanie wiosny”, „Marcowa pogoda”, improwizowały ruchem treści piosenek. Bawiły się też w „echo rytmiczne”, utrwalając pojęcia cicho-głośno oraz umiejętność gry na bębenku.
Zrealizowane punkty podstawy programowej: (I5, III5, III8, IV1, IV2, IV3, IV5, IV7, IV9, IV11, IV18)
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POZNAJEMY PRACĘ FRYZJERKI

W pierwszym tygodniu marca dzieci z gr. I zapoznały się z pracą fryzjerki, narzędziami jej pracy, nazwami fryzur oraz wyposażeniem salonu fryzjerskiego. Po wysłuchaniu wierszy „U fryzjera” P. Siewiery -Kozłowskiej i „Fryzjer” J. Róży Salach dzieci dzieliły się własnymi doświadczeniami związanymi z obcinaniem włosów oraz uczyły się, jak należy zachować się podczas wizyty u fryzjera. „Żabki” wybrały się do salonu fryzjerskiego, aby baczniej przyjrzeć się pracy fryzjerki. Przedszkolaki wdrażane były do używania zwrotów grzecznościowych – dzień dobry, dziękuję, do widzenia oraz doskonaliły spostrzegawczość wzrokową i umiejętność  uważnego słuchania.
Maluszki wykonały pracę plastyczną „Robimy fryzurę”: przyklejały paski bibuły do konturu głowy oraz dorysowywały elementy twarzy dziecka. Na zajęciach rytmicznych i muzycznych tworzyły i śpiewały własne kompozycje muzyczne na temat pracy fryzjerki w oparciu o zdobyte wiadomości oraz bawiły się w „echo rytmiczne”,
Zrealizowane punkty podstawy programowej (I4,I5,I6,IV1,IV2,IV5,IV7,IV8,IV12).
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MUZYKA WOKÓŁ NAS

W przedszkolu muzyka odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci. W ostatnim tygodniu lutego przedszkolaki poznały świat dźwięków, rytmów i melodii poprzez różnorodne aktywności. Poprzez zabawę z dźwiękiem, przedszkolaki uczyły się wyrażać siebie i rozwijać umiejętności społeczne, takie jak współpraca i komunikacja. Dzieci uczyły się prostych rytmów przy użyciu klaskania czy tupania. Wykonały pracę plastyczną "Instrumenty muzyczne", które pokolorowały farbami. Każdy dzień w przedszkolu pełen był nowych odkryć i radości z tworzenia i słuchania muzyki.
Realizacja Podstawy Programowej: II 3, III 2, III 5, III 6, III 8, IV 3, IV 9
Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W DAWNYCH CZASACH

Świat dinozaurów oraz prehistoryczne czasy od zawsze fascynowały zarówno dorosłych, jak i dzieci. Przedszkolaki z grupy I poszerzyły wiedzę na temat dinozaurów i ich charakterystycznych cech. Dzieci z uwagą wysłuchały opowiadania A. Przewoźnik „O smokach, które żyły naprawdę” oraz przygód diplodoka z książki „Dobry dinozaur”. „Żabki” rozwijały mowę, umiejętność wypowiadania się na temat dinozaurów, spostrzegawczość i percepcję wzrokową. Dowiedziały się też o pracy paleontologów, wysłuchały ciekawostek o dinozaurach z filmu edukacyjnego „Karolek i dinozaury. Bardzo spodobała się dzieciom zabawa z piosenką „Dinozaur” (sł. i muz. A. Zagajewski), przy której kształciły umiejętność reagowania na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladowały zwierzęta poprzez ruch.
Na zajęciach z rytmiki kształciły słuch i poczucie rytmu oraz utrwaliły pojęcia: cicho - głośno, wolno-szybko, nisko-wysoko. „Żabki” wesoło bawiły się podczas zabaw ruchowych: „Jajo dinozaura”, „Po śladach dinozaurów”, „Uwaga dinozaur!”. Wykonały pracę plastyczną – dinozaura ze skrawków kolorowych gazet rozwijając koordynację wzrokowo-ruchową oraz umiejętność posługiwania się klejem. Podczas zabawy dydaktycznej „Połóż Dinusia” kształtowały orientację w przestrzeni – układały figurkę dinozaura zgodnie z poleceniem nauczyciela (przed sobą, z tyłu, pod kolanami, na stopie itp.)
Dzieci poszerzyły wiedzę na temat świata dinozaurów, rozwijały ciekawość poznawczą, sprawność ruchową, doskonaliły mowę, rozwijały wyobraźnię oraz zdolność współdziałania w zespole.
Zrealizowane punkty podstawy programowej: (I5,I8,II1,II6,III5,IV1,IV2,IV5,IV7,IV8,IV14)
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MOJA BABCIA I MÓJ DZIADEK

Rola dziadków w życiu dziecka jest bardzo ważna. Przebywanie z osobami starszymi oswaja przedszkolaka z upływającym czasem, uzmysławia mu różnice w funkcjonowaniu, zainteresowaniach i sprawności fizycznej oraz uczy szacunku. Trzeci i czwarty tydzień stycznia obfitował w przygotowania do uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka. Maluszki wspólnie ze swoimi wychowawczyniami przygotowały program artystyczny  składający się z krótkich wierszyków, zabaw muzyczno-ruchowych i tanecznych. Ćwiczyły pilnie granie na dzwoneczkach do piosenki „ Choineczka”. Przygotowały też niespodzianki dla swoich dziadków: serduszka z życzeniami oraz kwiaty, które samodzielnie pomalowały farbami.
Na zajęciach z rytmiki uczyły się rozróżniać dźwięki ciche i głośne, grały na instrumentach perkusyjnych cicho i głośno. W tym czasie dzieci dużo rozmawiały o swoich babciach i dziadkach, nabywając umiejętności swobodnych wypowiedzi.
Czas styczniowych przygotowań do Dnia Babci i Dziadka był przyjemny dla maluszków, a poprzez wiersze, piosenki, tańce mogły wyrazić kochanym dziadkom, jak bardzo ich kochają. Maluszki uczyły się wiary we własne możliwości oraz pokonywania nieśmiałości podczas występów. (I4, I5, III3, IV2, IV5, IV7, IV8, IV9) <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

W ŚWIECIE BAJEK I BAŚNI

W minionym tygodniu dzieci przeniosły się w fantastyczny świat bajek, baśni, wróżek, krasnali, smoków. Poszerzyły wiedzę o bajkach, ich bohaterach, wzbogacając słownictwo  oraz rozwijając mowę, zdolność koncentracji i skupienia uwagi.
Poznały przygody trzech świnek („Bajka o trzech świnkach”), kota w butach i jego pana („Kot w butach”), Jasia i Małgosi oraz czarownicy („Jaś i Małgosia”). Dzieci opowiadały historyjkę obrazkową o Czerwonym Kapturku, rozmawiały na temat bajki „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”. Rozmowom towarzyszył pokaz różnych książeczek z baśniami i bajkami, po które dzieci chętnie sięgały i oglądały ilustracje.
Przedszkolaki kolorowały postać Czerwonego Kapturka ucząc się używania kilku kolorów kredek oraz wytrwałości w doprowadzaniu pracy do końca. W trakcie zabaw rytmicznych i muzycznych wyrabiały umiejętność sprawnego formowania rzędu oraz szybkiej reakcji na ruch, gest, sygnał słowny i dźwiękowy . Dzieci wesoło bawiły się przy piosence pt. „Baśnie” inscenizując ruchem jej treść. Przedszkolaki poznając baśniowy świat rozwijały dziecięcą wyobraźnię, umiejętności językowe, uczyły się szacunku dla książek, poprawnego korzystania z nich oraz sięgania po nie jako źródła wiedzy i rozrywki.
Realizowane punkty podstawy programowej: (I4, I5, I6, II1, III3, IV2, IV5, IV7, IV8, IV11, IV12, IV13, IV15) <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

ZWIERZĘTA SĄ GŁODNE

W minionym tygodniu przedszkolaki zapoznały się z tematem dokarmiania zwierząt w czasie zimy. Poznały nazwy ptaków (wróbel, gołąb, sikorka), ich wygląd, zwyczaje oraz preferencje, jeśli chodzi o rodzaj pokarmu. Dowiedziały się również, kto pomaga zwierzętom leśnym, Zapoznały się z zawodem leśnika w oparciu o ilustracje graficzne i wiersz M. Buczkówny „Sarenka w lesie” oraz film edukacyjny. Wykonały prace plastyczne „Karmnik” naklejając gotowe elementy z kolorowego papieru, kolorowały wybrane przez siebie ptaki.
Dzieci rozwijały umiejętność liczenia w zakresie 1-3 podczas zabawy w formie opowieści ruchowej „Ptaszki i kot”.
Podczas zajęć rytmiczno-muzycznych uczyły  poruszania się zgodnie z dynamiką utworu, bawiły się przy piosenkach „Wróbelki zimą”, „Gawron”.
Przedszkolaki poznały trudne warunki ptaków i zwierząt leśnych (chłód, brak pożywienia), rozwijały umiejętność wypowiadania się na temat obrazków,  liczenia oraz stosowania pojęć: na, pod, przed, w. Dzieci dowiedziały się, jak ważne są ptaki, jak trudno jest im znaleźć zimą pokarm oraz jak należy im pomagać. <<<foto>>>
Opr. M. Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

NADCHODZI ZIMA

W minionym tygodniu dzieci poznały oznaki nadchodzącej pory roku – zimy. Rozmawialiśmy na temat zaobserwowanych zmian w przyrodzie (coraz krótsze dni, przymrozki, brak słońca, opady śniegu). Dzieci wysłuchały opowiadania M. Czarkawskiej „W lesie biało”, liczyły gwiazdki śniegowe i segregowały je według koloru i wielkości. W zabawie dydaktycznej „Zimowa pogoda” nazywały obrazki przedstawiające różne elementy pogody.
Przedszkolaki dowiedziały się, jak ważny jest dobór odpowiedniego stroju do zmieniających się warunków atmosferycznych. Utrwaliły kolejność zakładania poszczególnych części garderoby, dzięki którym będzie im ciepło nawet w bardzo zimne dni.
Malowały farbami rękawiczki i ciepłą czapkę i ozdabiały kolorową bibułą.
Na zajęciach rytmiczno-muzycznych uczyły się reagowania na dźwięki wysokie i niskie oraz inscenizowały ruchem piosenkę pt. „Pani Zimo zapraszamy”.
Realizowane punkty obszarów podstawy programowej: I1, I2, I3, I4, I5, I6, I8, II5, II7, III2, III8, III9, IV5, IV7, IV12, IV16, IV18 <<<foto>>>
opr. M. Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA

27 listopada 2024 r. odbyła się w naszym przedszkolu uroczystość pasowania na przedszkolaka dzieci z grupy Żabki. Artyści z uśmiechem na twarzy recytowali wierszyki i śpiewali piosenki oraz tańczyli otrzymując od rodziców gromkie brawa. Po części artystycznej nastąpił akt pasowania. Pani Dyrektor, Monika Demczuk, przyjęła dzieci do grona społeczności przedszkolnej. Wszystkie dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki. <<<foto>>>
Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

MISIE I NIEDŹWIADKI

Miniony tydzień przybliżył przedszkolakom świat przyrody i uwrażliwił je na niego, ponieważ zapoznał dzieci ze sposobem przygotowania się do zimy niedźwiedzi. Przedszkolaki zaznajomiły się z ich wyglądem, nazwą mieszkania (gawra), w której niedźwiedź przesypia zimę. Dzieci obejrzały inscenizowany sylwetami utwór W. Fabera „Kłopoty mieszkaniowe”, zamalowywały farbami kontur niedźwiedzia (poznały kolor brązowy). Uczyły się na pamięć krótkiego wiersza „Miś”.
W tym tygodniu obchodziliśmy Światowy Dzień Pluszowego Misia, była to okazja do radosnej zabawy z pluszowymi, bajkowymi przyjaciółmi dzieci. „Żabki” brały aktywny udział w zabawach ruchowych przy muzyce oraz zabawach ze śpiewem. Wesoło bawiły się przy piosenkach: ”Misie dwa”, „Miś pluszowy”, „Stary niedźwiedź”, „Jadą, jadą misie”. Ilustrowały ruchem tekst rymowanki o misiu, oglądały bajkę „Kubuś Puchatek i przyjaciele”. Na zajęciach z rytmiki rozpoznawały wysokie i niskie dźwięki podczas zabaw z pluszakami.
Tydzień ten poświęcony był również czytaniu książeczek o misiach („Miś Koralik”, „Złotowłosa i trzy niedźwiedzie”, „Miś Baryłka”).
Przedszkolaki kształtowały umiejętność uważnego słuchania, poczucie konieczności poszanowania zabawek i książek, integrowały się podczas wspólnych zabaw i zadań.
Realizowane punkty z obszaru „Podstawy programowej” (I1, I2, I3, I4, I5, II1, II2, II5, III2, III4, III8, IV3, IV7, IV12, IV15, IV18, IV19). <<<foto>>>
opr. M. Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

DOMOWI ULUBIEŃCY

W tym tygodniu (18-22.11) dzieci rozmawiały na zajęciach o " Domowych ulubieńcach ". Żabki dowiedziały się, jakie potrzeby mają zwierzęta, poznały zasady właściwej opieki nad zwierzętami, poznały takie zwierzęta jak chomik, papuga, świnka morska, królik, rybka oraz żółw. Opowiadały o swoich pupilach jakie mają w domu. Wzbogaciły słownictwo związane ze zwierzętami domowymi oraz poznały akcesoria niezbędne do opieki nad nimi (szczotka, szampon, miska, legowisko, piłeczka).
Na zajęciach muzycznych słuchały piosenki „Kotek Puszek” – dzieci doskonaliły poczucie rytmu podczas tańczenia, wystukiwały rytm drewnianymi klockami.  Maluszki na zajęciach plastycznych wykonały „Budę dla psa” – wydzierankę. Ćwiczyły przy tym motorykę małą i zręczność.
W tym tygodniu obchodziliśmy też Dzień Kredki. Maluszki dopasowywały kolory gryfu do reszty części kredki. Powtórzyły nazwy kolorów oraz przeliczali wspólnie z nauczycielem ilość kredek.
Nie zabrakło również wspólnych zabaw przy stoliku, nasze pociechy chętnie układają puzzle oraz wszelkie układanki.
Obszary z podstawy programowej: II11, III2, IV2, IV8, I5, III1, IV7. <<<foto>>>
Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

POLSKA - MOJA OJCZYZNA

Święto 11 Listopada było okazją, aby poprzez różnorodne aktywności, zorganizowane zajęcia i zabawy, udział w imprezach przedszkolnych, kształtować w przedszkolakach poczucie tożsamości narodowej.
Grupa maluszków poznała symbole narodowe (flaga, godło, hymn). Wspólnie z innymi dziećmi z przedszkola grupa „Żabek” wzięła udział w akcji „Przedszkole do Hymnu” -zapoznając się ze słowami i melodią wspólnie odśpiewanego hymnu.
Dzieci rozpoznawały flagę Polski pośród flag innych krajów, słuchały wiersza Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste”, obejrzały film edukacyjny „Polska – nasza ojczyzna”. Wykonały pracę plastyczną – flagę Polski, zapełniając skrawkami czerwonego papieru wyznaczoną powierzchnię. Realizując omawianą tematykę kształtowały słuch muzyczny poprzez zabawy rytmiczne, ruchowe, wspólne słuchanie piosenek („Jesteśmy Polką i Polakiem”, „Polak mały”). Wzbogaciły zasób słów o nowe wyrazy: Polska, ojczyzna, flaga, godło, hymn. Tadzio R. z naszej grupy wziął udział w konkursie recytatorskim o tematyce patriotycznej i zajął 1 miejsce w grupie wiekowej 3-4 latki. Celem tematyki kompleksowej „Polska-moja ojczyzna” było: nabywanie świadomości narodowej, rozbudzanie szacunku i przywiązania do symboli narodowych, kształtowanie postaw patriotycznych.
Realizowane punkty z obszaru podstawy programowej: (I1, I2, I3, I4, III1, III2, III3, IV2, IV5, IV7, IV8, IV10) <<<foto>>>
opr. M. Murawska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

DBAMY O ZDROWIE

Tematem minionego tygodnia w grupie I było, dbanie o zdrowie i higienę osobistą. Przedszkolaki uczyły się, jak dobrze myć ręce (w teorii-krok po kroku i w praktyce), dowiedziały się także, dlaczego tak istotną kwestią jest to, aby każdy korzystał wyłącznie ze swoich przyborów toaletowych. Rozmawialiśmy o czystości i zdrowiu w oparciu o wiersze I.R. Salach „Zdrowie”, „Czyste ręce” oraz utwór „Bajka o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku". W zabawie dydaktycznej „Przybory do mycie i utrzymania czystości w otoczeniu” – dzieci odgadywały nazwy przedmiotów i ich przeznaczenie.
Dzieci dowiedziały się też, co robić, aby mieć zdrowe zęby, jak ważne są wizyty w gabinecie stomatologicznym, a także zdrowe odżywianie, ograniczenie słodyczy i słodkich napojów. Opowiadały historyjkę obrazkową „O Julci i jej bolącym ząbku”, zamalowywały farbami kontury do mycia zębów. Bawiły się przy piosenkach: „Zdrowym być”, ”Czyścioch”.
Na zajęciach z rytmiki brały udział w zabawie rytmiczno-ruchowej „Plusk” ucząc się reagowania na sygnały dźwiękowe.
Realizowane punkty z obszarów podstawy programowej: (I4, I5, I6, III2, III5, IV1, IV2, IV5, IV7, IV8, IV11, IV12) <<<foto>>>
Opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Teresa Lągota

JESIENNE WARZYWA

W minionym tygodniu (14-18.10) przedszkolaki z grupy Żabki rozmawiały i uczyły się na temat warzyw.
Podczas zajęć dydaktycznych dzieci poznały jesienne warzywa tj. burak, marchew, pietruszka, dynia, ziemniaki, papryka. Dzieci określały ich kształt oraz kolor. Opowiadały też o swoim ulubionym warzywie.  Poznały nazwy warzyw w języku angielskim.
Na zajęciach matematycznych rozwijaliśmy umiejętność liczenia. Żabki doskonaliły liczenie podczas zabawy w sklep warzywno-owocowy.
Zajęcia plastyczne pozwoliły naszym maluszkom poczuć się jak artyści. 3 latki malowały farbami warzywo „Buraczek” używając swoich paluszków jako pędzelka. Bawiły się przy tym świetnie, były skupione na wykonaniu zadania oraz bardzo zaangażowane.
Dzieci wymyślały i rozwiązywały zagadki o warzywach i owocach. Przyniesione przez nich dary wzbogaciły nasz kącik przyrodniczy, co ożywiło naszą sale pięknymi kolorami. Wszystkim aktywnością towarzyszyły zabawy ruchowe i rytmiczne przy piosence „Cebulka”.

W tym tygodniu świętowaliśmy urodziny Darii, Antosia i Marcelka.

Małym jubilatom życzymy jeszcze raz wszystkiego najlepszego od kolegów i koleżanek z grupy.

Podstawa programowa: IV.5, IV.2, IV.5, IV.4, IV.8, I.5, I.7, I.9, I.8 <<<foto>>>
Opracowała Kamila Dmowska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

JESIENNE OWOCE

W minionym tygodniu dzieci z grupy „Żabki” rozpoznawały i nazywały jesienne owoce. Dowiedziały się, jak ważne jest spożywanie ich i jakie mają właściwości zdrowotne. Przedszkolaki odkrywały kształt, kolor, smak owoców a także rozpoznawały je po dotyku. Chętnie brały udział w zabawie dydaktycznej „Jaki to owoc” oraz odgadywały proste zagadki wskazując owoc, który rozpoznały. Dzieci lepiły jabłuszka z masy solnej a następnie malowały je farbami, rozwijały umiejętność formułowania kuli z plastycznej masy oraz umiejętność posługiwania się pędzlem i malowania ulepionych przez siebie owoców.
Na zajęciach z rytmiki rozróżniały dźwięki wysokie i niskie, wesoło bawiły się przy piosence „Czerwone jabłuszko” (D i K Jagiełło) uczyły się tworzenia par i poruszania w małych kółeczkach.
Dzieci przyswoiły pojęcie „sad”, doskonaliły umiejętność liczenia, ponieważ owoce służyły jako liczmany, dowiedziały się jakie potrawy można z nich przyrządzić (sałatki, soki, szaszłyki, kompoty, koktajle) oraz o konieczności mycia owoców przed spożyciem.
Realizowane punkty z obszaru podstawy programowej (I1, I2, I3, I4, I5, I6, II3, II9, III2, III3, III4, IV2, IV7, IV8, IV18) <<<foto>>>
opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

JESTEM BEZPIECZNY

W tym tygodniu maluszki zapoznały się z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze. Opowiadały na temat tablic graficznych i kilku sytuacji w ruchu drogowym (m.in. przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną). Poznały wygląd sygnalizatora świetlnego i jego przeznaczenia. W zabawie „Światła na skrzyżowaniu” kształciły umiejętność szybkiej reakcji na sygnały wzrokowe (zmieniające się kolory świateł). W zabawie „Na ulicy” ćwiczyły umiejętność prawidłowego przechodzenia przez ulicę pod opieką dorosłych.
Maluszki wyklejały z pasków papieru „Przejście dla pieszych” ćwicząc sprawność manualną, umiejętność posługiwania się klejem oraz rozwijały koordynację wzrokowo-ruchową. Zapoznały się również z pracą policjanta, wyglądem jego umundurowania w oparciu o filmu edukacyjny „Zawód – policjant” oraz opowiadanie „Policjant” z serii książeczek „Kicia-kocia”.
Na zajęciach z rytmiki rozpoznawały i nazywały odgłosy wydawane przez różne pojazdy (samochód, pociąg, samolot, motocykl). Dzieci poznały również instrument muzyczny – grzechotkę, ćwiczyły umiejętność grania prostych rytmów.
„Żabki” wspólnie z nauczycielką umieściły w sali „Kodeks przedszkolnej gromadki” zapoznając się z zasadami funkcjonowania w grupie i zobowiązały się przestrzegać ustalonych zasad.
Realizowane punkty z obszarów podstawy programowej (I5, I6, II2, II3, II4, III2, IV2, IV3, IV5, IV8, IV9, IV12) <<<foto>>>
Opracowała: Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

LUBIMY SIĘ BAWIĆ

Zabawa w przedszkolu jest podstawową formą zapoznawania dzieci z nowymi informacjami. Może ona przybierać różne formy, od prostych konstrukcji czy manipulacji, po zabawy nieco skomplikowane w kole, dydaktyczne, tematyczne i wiele innych.
Dzieci w tym tygodniu dowiadywały się o potrzebie dbania o porządek i sprzątania zabawek. Wysłuchały wiersz „Dbamy o porządek”, oraz opowiadanie B. Ciemskiej „Ewunia nie sprzątała zabawek”, kształtowały umiejętność uważnego słuchania, obserwowania i spostrzegawczości słuchowej.
Maluszki dowiedziały się, że czasami podczas zabawy obowiązują pewne zasady i warto je przestrzegać. Bawiły się podczas zabaw takich jak: „Która zabawka zniknęła?”, „Piłka w kole”, „Zabawa z klockiem”. Coraz chętniej i odważniej brały udział w zabawach w kole, przy piosenkach: „Stary niedźwiedź”, „Balonik”, „Miś z laleczką”, „Krasnoludki”. Podczas zabawy dydaktycznej „Nakręcane zabawki” naśladowały dźwięki wydawane np. przez samochód, pociąg, pieska, kotka. Na zajęciach z rytmiki bawiły się w klaskanie, wytupywanie, wystukiwanie rytmów podanych przez nauczycielkę.
„Żabki” wykonały pracę plastyczną „Słoneczko”, wyklejankę z żółtego papieru, realizując zadanie z projektu „Sensoryczna tęcza”.
Przedszkolaki wdrażane były do wspólnej zabawy, integracji z grupą, właściwego korzystania z zabawek, szanowania ich, dzielenia się z innymi.
Realizowane punkty z obszarów podstawy programowej (I2, I3, I5, II2, III2, III3, III4, IV2, IV5, IV7, IV8, IV18) <<<foto>>>
Opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk

JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM

W minionym tygodniu dzieci z grupy I kontynuowały odkrywanie przedszkola i zasad w nim panujących oraz adaptowały się do nowego środowiska. „Żabki” poznawały nowe otoczenie razem z maskotką żyrafą Basią oraz kolegów i koleżanki z grupy, utrwalały znajomość swojego znaczka i umiejętność układania ubrań w miejsca nim oznaczone. Uczestniczyły w zabawach integracyjnych przy piosenkach: „Przywitamy się wesoło”, „Balonik”, „Witamy się”, „Wesoły pociąg”, „Powitanka zuchów”. Przedszkolaki poznały podczas zabaw: „Podaj misia”, „Rączka do rączki”, zwroty grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam oraz umiejętność ich stosowania w różnych sytuacjach.
Dzieci bawiły się przy piosenkach: „My jesteśmy krasnoludki”, „Przedszkolaczek”. Uczyły się poruszać w rytm muzyki, tworzyć duże koło, ilustrować ruchem treści piosenek, grać na bębenku oraz  układać zabawki na wyznaczone miejsce. Wykonywały pracę plastyczną „Uśmiechnięty przedszkolaczek” – przyklejały elementy twarzy chłopca lub dziewczynki, malowały farbami ich włosy. W zabawie matematycznej „Poznajemy części ciała” kształtowały orientację w schemacie własnego ciała, przeliczały w zakresie liczby 2. Dzieci podczas zabaw, organizowanych zajęć, uczyły się przełamywać nieśmiałość, integrować z grupą, rozwijać spostrzegawczość i pamięć wzrokową. Kształtowały umiejętność radzenia sobie z różnymi emocjami, zgodnego funkcjonowania w grupie.
Większość maluszków potrzebuje czasu, aby poczuć się pewniej w nowym otoczeniu, dlatego też należy dać dzieciom tyle czasu ile potrzebują, aby przezwyciężyły strach niepewność, obcość, nieśmiałość towarzyszącą każdemu w takich sytuacjach.
Realizowane punkty z obszaru podstawy programowej: (I2, I3, I5, II3, II8, III2, III3, III4, III5, III8, IV2, IV5, IV7, IV8) <<<foto>>>
opr. Marzenna Murawska
Zatwierdziła: Monika Demczuk